Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skylle munnen etter tannpuss?


Matias

Anbefalte innlegg

Gjest Stud.odont

Å "skylle munnen godt med vann" etter tannbørsting blir som å smøre på fuktighetskrem på huden, og så passe på å vaske den godt av igjen med en gang... Om man skyller med vann etter pussingen skyller man nemlig ut fluoren fra tannkremen, slik at denne ikke får gitt noen virkning. Jeg vil derfor anbefale å enten ikke skylle, eller å skylle med fluorskyll.

 

Hilsen en tannlegestudent :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Stud.odont

Eg har lese at skyllemidler med alkohol og eller litt sterke stoffer ikkje er bra i store mengder fordi det slit på tennene. Fluorskyllen du får på apoteket, den kan vel ikkje innehalde noko som slit på tennene?

Det stemmer - det finnes folk som nærmest har svidd av seg slimhinnene sine ved å bruke sterkt munnskyll... Enkelte skyllemidler inneholder faktisk mindre fluor enn en gjennomsnittlig tannkrem også, slik at man ved å skylle med slike faktisk gjør at man får lavere konsentrasjon av fluor i munnen i forhold til før man brukte munnskyllet (forutsatt at man først pusser, spytter ut uten å skylle med vann og så bruker munnskyll, naturligvis).

 

Apotekene selger mange ulike typer munnskyllevann. Jeg ville holdt meg langt unna Listerine til hverdagsbruk. Corsodyl o.l. er også bare egnet for spesielle situasjoner. Ellers er den store hvite flasken med fluorskyll og Nycodent sine fluorskyll er blant mine favoritter :) Begge disse er mild på smak også (førstnevnte kan fås helt uten smak).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som er veldig viktig å huske på er å skylle munnen i rent vann FØR tannpuss. Har du for eksempel drukket cola eller appelsinjuice og går rett på tannpussen, så vil dette faktisk slite på tennene. Så skyll alltid munnen i vann før tannpuss, nøytraliser de sure stoffene. Ikke puss hardt og lenge, tenner blir ikke hvitere av at du pusser hardt. Det gir heller motsatt virkning, da sliter du på tennene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, ikke skyll munnen med vann ETTER tannpuss (med mindre du da bruker gurgler fluor etterpå). Det fjerner virkestoffet (fluor..) i tannkremen som skal "ligge på" tennene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apotekene selger mange ulike typer munnskyllevann. Jeg ville holdt meg langt unna Listerine til hverdagsbruk. Corsodyl o.l. er også bare egnet for spesielle situasjoner. Ellers er den store hvite flasken med fluorskyll og Nycodent sine fluorskyll er blant mine favoritter :) Begge disse er mild på smak også (førstnevnte kan fås helt uten smak).

Er Zendium munnskyll eit greit alternativ?

Zendium munnskyll med enzymer, fluor og sink brukes som et komplement til den daglige munnhygienen. Enzymer styrker munnens naturlige forsvar, fluor beskytter mot karies og sink motvirker dårlig ånde. Munnskyll brukes etter tannbørsting eller når man ikke har mulighet for å børste tennene. Zendium munnskyll med sink inneholder ikke alkohol eller natriumlaurylsulfat (NLS).

Å ikkje skylle etter tannpuss er ikkje aktuelt, gå rundt med tannkrem i kjeften. Munnskyll med fluor er difor løysinga.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Takk, trur eg prøver det. Har ein del munnsår, pga. herpes type 1. Zendium tannkrem er jo laga for å irritere minst mogeleg, difor er det vel å anta at munnskyllen og er god. Apotekskyllemiddelet er sikkert ikkje noko problem, men kan like godt bruke Zendium.

Lenke til kommentar

Jeg er tannpleiestudent, så detta vet jeg ;)

 

Du må ikke skylle munnen etter tannpuss! Da skyller du bort fluoret som kan godt være i munnen en stund etter tannpuss. Du kan jo spytte ut litt hvis det blir for mye.

 

Hvis du vil skylle munnen, så kan du bruke fluor skyllemiddel etterpå. Det er kanskje det beste fordi da får man jo ut flere bakterier som er i munnen etter tannpuss.

 

Det beste er også å bruke tanntråd da! :p Er overaskende hvor mange bakterier det er mellom tenna.

Endret av tengo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Noen som vet om Listerine er farlig for tennene? Jeg brukte det før, men slutta for de jeg merket at tannemaljen forsvant mer og mer :mad:

 

 

Eg har lese at skyllemidler med alkohol og eller litt sterke stoffer ikkje er bra i store mengder fordi det slit på tennene. Fluorskyllen du får på apoteket, den kan vel ikkje innehalde noko som slit på tennene?

Det stemmer - det finnes folk som nærmest har svidd av seg slimhinnene sine ved å bruke sterkt munnskyll... Enkelte skyllemidler inneholder faktisk mindre fluor enn en gjennomsnittlig tannkrem også, slik at man ved å skylle med slike faktisk gjør at man får lavere konsentrasjon av fluor i munnen i forhold til før man brukte munnskyllet (forutsatt at man først pusser, spytter ut uten å skylle med vann og så bruker munnskyll, naturligvis).

 

Apotekene selger mange ulike typer munnskyllevann. Jeg ville holdt meg langt unna Listerine til hverdagsbruk. Corsodyl o.l. er også bare egnet for spesielle situasjoner. Ellers er den store hvite flasken med fluorskyll og Nycodent sine fluorskyll er blant mine favoritter :) Begge disse er mild på smak også (førstnevnte kan fås helt uten smak).

Endret av ZayCube
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg skyller altid med vann etter tannpuss, og har friske tenner. Jeg er 24 og har kun hatt et hull foreløbig.

Så nei, tar ikke dette som noe farlig, blir nok å fortsette ja, syns det virker litt hysterisk, hvis det er så dårlig for tennene hvorfor er mine så bra da. Hææ?

 

Angående munnskyllen listerne, jeg bruker som regel ikke munnskyll, mange år siden sist men kjøpte meg ei flaske med listerne her om dagen. Tenkte det kunne være bra å skylle litt nå og da.

Kjente den var veldig sterk, måtte spytte den ut ganske fort.

Men går ann å blande den ut med vann?

Lenke til kommentar

fuck!

Du kan trøste deg med at legevitenskapen har kommet langt. Du kan få nye og faste tenner operert inn i munnen dersom du en gang trenger det. Gebisset er på vei ut, nå er det i stadig større grad faste tenner som gjelder. Nå tror heller jeg ikke det er så ille som du skal ha det til. Inntil videre tror jeg du kan ta det med ro, men det er bare å ta turen til tannlegen dersom du føler noe behov for det. Litt enklere å ta det med ro etter å ha fått en ekspertuttalelse om forholdet.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...