Gå til innhold

Finn.no betalingsgaranti (er selger)


Anbefalte innlegg

Hei. Akkurat avtalt med en kar at han skal kjøpe en gjenstand fra meg.

Ville betale med finn.no betalingsgaranti, noe han sier han har gjort.

 

Inne på finn kontoen min har jeg ikke fått noe oppdatering på noe som helst. Verken at noen har lagt inn betaling eller what not.

 

Er det noen som har en erfaring med dette? Skal jeg få noen form for informasjon at kjøper faktisk har betalt ol?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Du vil få en bekreftelse når kjøper har betalt inn penger, deretter må selger bekrefte når han har mottatt varen, alternativt blir pengene overført til din konto. Du vil vel også bli spurt om konto nr om jeg ikke husker feil. Har bare gjort det en gang som selger selv, og det ga ikke mer smak så for mitt vedkommende blir det enten forhåndsinnbetaling, oppkrav eller personlig oppmøte med kontanter. Det jeg savner på finn er et rating system slik at folk faktisk ser at personen de kjøper noe hos er en trygg og ærlig sjel.

Lenke til kommentar

Du vil få en bekreftelse når kjøper har betalt inn penger, deretter må selger bekrefte når han har mottatt varen, alternativt blir pengene overført til din konto. Du vil vel også bli spurt om konto nr om jeg ikke husker feil. Har bare gjort det en gang som selger selv, og det ga ikke mer smak så for mitt vedkommende blir det enten forhåndsinnbetaling, oppkrav eller personlig oppmøte med kontanter. Det jeg savner på finn er et rating system slik at folk faktisk ser at personen de kjøper noe hos er en trygg og ærlig sjel.

 

Jaha, ja. Tilstanden på varen min er "som ny", altså bare tatt av plasten på tingen. Da får jeg bare vente på bekreftelsen av overføringen, så får vi se.

 

Hvorfor ga det ikke mersmak, egentlig? Var det bare at du mislikte måten det ble gjort på, eller at det var treigt?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt det ett par ganger, men kun som kjøper.

 

Så snart selger godtar avtalt pris får jeg beskjed om dette og betaler inn. Om han har valgt bankoverføring og ikke betalt med kort så kan det jo gå en dag før det kommer ny oppdatering.

 

Bare pass på å ikke sende varen før du får bekreftet at penger er på plass.

 

Som selger synes jeg det gir en ekstra trygghet fremfor oppkrav eller forskudd. Nå har jeg ikke hatt noe å utsette på varene jeg har kjøpt, så vet ikke hvordan det er ved uenigheter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Du vil få en bekreftelse når kjøper har betalt inn penger, deretter må selger bekrefte når han har mottatt varen, alternativt blir pengene overført til din konto. Du vil vel også bli spurt om konto nr om jeg ikke husker feil. Har bare gjort det en gang som selger selv, og det ga ikke mer smak så for mitt vedkommende blir det enten forhåndsinnbetaling, oppkrav eller personlig oppmøte med kontanter. Det jeg savner på finn er et rating system slik at folk faktisk ser at personen de kjøper noe hos er en trygg og ærlig sjel.

 

Jaha, ja. Tilstanden på varen min er "som ny", altså bare tatt av plasten på tingen. Da får jeg bare vente på bekreftelsen av overføringen, så får vi se.

 

Hvorfor ga det ikke mersmak, egentlig? Var det bare at du mislikte måten det ble gjort på, eller at det var treigt?

 

Den generelle tiden det tar. Fremfor en bankoverføring som tar en dag før varene blir sendt så tar det opptil flere dager før en vare blir sendt, for deretter at du risikerer å måtte vente 14 dager på pengene hvis selger er lat og ikke sier ifra at han fikk varer.

Lenke til kommentar

 

 

Du vil få en bekreftelse når kjøper har betalt inn penger, deretter må selger bekrefte når han har mottatt varen, alternativt blir pengene overført til din konto. Du vil vel også bli spurt om konto nr om jeg ikke husker feil. Har bare gjort det en gang som selger selv, og det ga ikke mer smak så for mitt vedkommende blir det enten forhåndsinnbetaling, oppkrav eller personlig oppmøte med kontanter. Det jeg savner på finn er et rating system slik at folk faktisk ser at personen de kjøper noe hos er en trygg og ærlig sjel.

 

Jaha, ja. Tilstanden på varen min er "som ny", altså bare tatt av plasten på tingen. Da får jeg bare vente på bekreftelsen av overføringen, så får vi se.

 

Hvorfor ga det ikke mersmak, egentlig? Var det bare at du mislikte måten det ble gjort på, eller at det var treigt?

 

Den generelle tiden det tar. Fremfor en bankoverføring som tar en dag før varene blir sendt så tar det opptil flere dager før en vare blir sendt, for deretter at du risikerer å måtte vente 14 dager på pengene hvis selger er lat og ikke sier ifra at han fikk varer.

 

 

Nå er det vel etter 10 dager de automatisk beregner varen som mottatt, og det fra dagen penger er overført?

 

Synes det er ett flott tiltak fremfor oppkrav og forskudd som er latterlig enkle måter å bli svindlet på, samt det er billigere enn oppkrav.

Endret av kreps79
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

 

 

Du vil få en bekreftelse når kjøper har betalt inn penger, deretter må selger bekrefte når han har mottatt varen, alternativt blir pengene overført til din konto. Du vil vel også bli spurt om konto nr om jeg ikke husker feil. Har bare gjort det en gang som selger selv, og det ga ikke mer smak så for mitt vedkommende blir det enten forhåndsinnbetaling, oppkrav eller personlig oppmøte med kontanter. Det jeg savner på finn er et rating system slik at folk faktisk ser at personen de kjøper noe hos er en trygg og ærlig sjel.

 

Jaha, ja. Tilstanden på varen min er "som ny", altså bare tatt av plasten på tingen. Da får jeg bare vente på bekreftelsen av overføringen, så får vi se.

 

Hvorfor ga det ikke mersmak, egentlig? Var det bare at du mislikte måten det ble gjort på, eller at det var treigt?

 

Den generelle tiden det tar. Fremfor en bankoverføring som tar en dag før varene blir sendt så tar det opptil flere dager før en vare blir sendt, for deretter at du risikerer å måtte vente 14 dager på pengene hvis selger er lat og ikke sier ifra at han fikk varer.

 

 

Nå er det vel etter 10 dager de automatisk beregner varen som mottatt, og det fra dagen penger er overført?

 

Synes det er ett flott tiltak fremfor oppkrav og forskudd som er latterlig enkle måter å bli svindlet på, samt det er billigere enn forskudd.

 

Joda, treffer du på uærlige sjeler er det lett å bli brent. Men det er jo ikke verre enn å bruke oppkrav og sjekke pakken før utlevering, har selv gjort det når man snakker om dyre varer. Jeg vet ikke hva andre gjør og tar, men selv tar 150kr for frakt, da det er det det ca koster på pib. Vil kjøper ha det sendt i oppkrav er heller ikke det noe problem, men for mitt vedkommende er det opp til hvordan kjøper vil betale. Eneste jeg ikke vil ta er paypal etc hvor det skummelt lett å bli svindlet av kjøper.

Lenke til kommentar

Kjøper ting utelukkende med betalingsgaranti. Aldri hatt noe problemer og har alltid betalt for meg. Aldri bli så revet med at du går med på forskuddsbetaling. Det er folk som ligger med varer på finn.no utelukkende for å svindle og de siler du greit ut med betalingsgaranti.

Lenke til kommentar

PayPal var rimelig ubrukelig på en tvist også. Forstår de ikke problemet sjekker de ikke opp men bare dropper saken.

 

Jeg er helt enig i den. Hatt en liten tvist med Ebay og Paypal, å det gikk til skogen. Dårlig kontakt, standard-copy/paste svar, å generelt svært dårlig arbeid fra deres side. Nå var det snakk om 500kr, så var ikke all verden, but still.

 

Varen er sendt, betaling er godtatt, venter på overføring av penger til konto fra Payex eller hva nå det enn heter. Den som lever får se.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en tvist hos payex/finn der jeg var selger.

 

Det som skjer/skjedde når man opprettet en tvist var: ene parten fikk beskjed om å enten godta forslaget fra den andre parten eller avslå forslaget og sendte eget forslag tilbake.

Og sånn kan/kunne det forsette i en evighet fordi det var ingen hjelp eller innblanding fra hverken payex eller finn, kjøper og selger måtte bli enig på egenhånd.

 

Forslagene man har/hadde å velge mellom var:

-Selger får utbetalt hele beløpet.

-Kjøper får utbetalt hele beløpet.

-Beløpet blir delt i to mellom kjøper og selger.

 

I mitt tilfelle ble saken løst ved at jeg klarte å overbevise kjøper om at det hele var en misforståelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Hele poenget med disse løsningene er å selge en noe berettiget trygghetsfølelse, ikke å forvente a Finn vil  bidra med å rydde opp som tvistemekler.

For min del bruker jeg disse løsningene fordi det grovsiler ut åpenbare svindlere, ikke fordi dem er vanntette.

 

Det er mye rart av folk på Finn, så det å ta slike grep gjør det uattraktivt for svindlere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...