Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kevla (skuddsikkre) bukser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Skuddsikker bukse er nok VELDIG ubehagelig å gå med. Skuddsikker kevlar veier ganske mye, er tykt og lite bøylig. Har gått en del med skuddsikker vest, de er såpass at det er umulig å bøye ryggen så mye når de sitter skikkelig. Er en grunn til at ingen forsvar bruker noe annet enn skuddsikkre vester, for det fungerer ikke i praksis med skuddsikker jakke og bukse.

Jobber du med noe av dette? Det hørtes ut som du kunne en del om det :)

Lenke til kommentar

 

Nei.

Det er mer enn kevlar i skuddsikre vester.

Mener at kevlar er i hovedsak hva som gjør vestene skuddsikkre, ved mindre jeg tar helt feil.

 

 

Det er i all hovedsak keramikk som gjør vesten skuddsikker. Keramikken gjør også vesten ekstremt ubøyelig, og ville derfor ikke vært praktisk å ha som bukse.

 

Kevlaren er IKKE det som gjør noe skuddsikkert. Det er et materiale som brukes fordi det er slitesterkt. Ikke fordi det er vanskelig å penetrere. En vest av kevlar har INGEN beskyttende effekt mot projektiler.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Kevlaren er IKKE det som gjør noe skuddsikkert. Det er et materiale som brukes fordi det er slitesterkt. Ikke fordi det er vanskelig å penetrere. En vest av kevlar har INGEN beskyttende effekt mot projektiler.

Da har du sikkert en god forklaring på hva som skjer på filmen her, det holder å se slutten:

https://vimeo.com/34981287

 

Jeg venter i spenning :)

 

Keramikk brukes også ja, men da for kraftigere våpen. Dragonskin er en fin sånn vest :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Kevlaren er IKKE det som gjør noe skuddsikkert. Det er et materiale som brukes fordi det er slitesterkt. Ikke fordi det er vanskelig å penetrere. En vest av kevlar har INGEN beskyttende effekt mot projektiler.

Da har du sikkert en god forklaring på hva som skjer på filmen her, det holder å se slutten:

https://vimeo.com/34981287

 

Jeg venter i spenning :)

 

Keramikk brukes også ja, men da for kraftigere våpen. Dragonskin er en fin sånn vest :)

 

 

Vet ikke helt om du er enig eller uenig i det jeg sier. Den videoen viser ganske klart at veldig svake våpen penetrerer vesten OG dukka. .223-kula fra AR-15 bremsa jo knapt da den gikk rett gjennom både vest og dukke. Og 9mm-kula fra G17 ville ha hult inn brystkassa på en ekte person.

 

Når jeg sier at kevlaren ikke har noen stopp-effekt på prosjektiler, så overser jeg selvfølgelig at hvis du komprimerer nok av det, så vil det selvfølgelig gjøre det. Men det gjelder også bomull, silke, snø og sjokoladekake.

 

Kevlar alene ville jeg ikke brukt i en skuddveksling. Det er en splintvest. Og du vil ikke finne noen som bruker keramikkløse "skuddsikre" vester i en skarp situasjon. Da er det Dragon Skin, Interceptor og IOTV som gjelder.

 

Den dukka der ville vært forsvarsløs alle de våpnene i videoen, og forøvrig var det ganske lite imponerende våpen de brukte.

Lenke til kommentar

Hadde dukka hatt tilsvarende lag med sjokoladekake eller bomull ville alt gått rett gjennom. Men, joda, alt i nok lag er skuddsikkert.

Nok keramikk er også skuddsikkert, man kan jo si keramikk er like skuddsikkert som sjokoladekake om du vil det også, kaken må bare være litt tykkere. Men jeg kan jo si at keramikk ikke har noe stoppende effekt på kuler også, uten å ta feil...

 

Litt bedre vest som tar både uzi, magnum og hagle:

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

 

Kevlaren er IKKE det som gjør noe skuddsikkert. Det er et materiale som brukes fordi det er slitesterkt. Ikke fordi det er vanskelig å penetrere. En vest av kevlar har INGEN beskyttende effekt mot projektiler.

Da har du sikkert en god forklaring på hva som skjer på filmen her, det holder å se slutten:

https://vimeo.com/34981287

 

Jeg venter i spenning :)

 

Keramikk brukes også ja, men da for kraftigere våpen. Dragonskin er en fin sånn vest :)

 

 

Vet ikke helt om du er enig eller uenig i det jeg sier. Den videoen viser ganske klart at veldig svake våpen penetrerer vesten OG dukka. .223-kula fra AR-15 bremsa jo knapt da den gikk rett gjennom både vest og dukke. Og 9mm-kula fra G17 ville ha hult inn brystkassa på en ekte person.

 

Når jeg sier at kevlaren ikke har noen stopp-effekt på prosjektiler, så overser jeg selvfølgelig at hvis du komprimerer nok av det, så vil det selvfølgelig gjøre det. Men det gjelder også bomull, silke, snø og sjokoladekake.

 

Kevlar alene ville jeg ikke brukt i en skuddveksling. Det er en splintvest. Og du vil ikke finne noen som bruker keramikkløse "skuddsikre" vester i en skarp situasjon. Da er det Dragon Skin, Interceptor og IOTV som gjelder.

 

Den dukka der ville vært forsvarsløs alle de våpnene i videoen, og forøvrig var det ganske lite imponerende våpen de brukte.

 

 

Den stopper jo alle pistolskuddene? Men rifla går tvert igjennom, som forventet. Påstanden din er allikevel ikke riktig, kevalr-baserte vester stopper en rekke prosjektiler uten keramisk plate, den stopper bare ikke den typen prosjektiler som vanligvis brukes i feks krigsituasjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ødela en gang en bukse med kevlar. Den ligger her enda, og selve kevlaren er i orden. Hadde vært moro å prøvd å skyte den, men det ville i så fall bli en veldig urealistisk test siden jeg ikke har en menneskelig analog som jeg kan tre buksene på. Buksen må henge i luften, og det vil gi den bedre dempene egenskaper.

Lenke til kommentar

Jeg ødela en gang en bukse med kevlar. Den ligger her enda, og selve kevlaren er i orden. Hadde vært moro å prøvd å skyte den, men det ville i så fall bli en veldig urealistisk test siden jeg ikke har en menneskelig analog som jeg kan tre buksene på. Buksen må henge i luften, og det vil gi den bedre dempene egenskaper.

 

Gris er den nærmeste, biologiske analogen du finner.

 

Disclaimer: Dette er ikke en oppfordring.

Lenke til kommentar

Kevlar er jo bare et materiale som man kan bruke på en lang rekke forskjellige måter. I en del sammenhenger så oppnår man bedre styrke/vektforhold enn for stål og forskjellige lettmetaller. Materialet brukes derfor i luftfartsindustrien og til skuddsikre vester og til mye annet rart.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kevlar

 

http://www.dupont.com/products-and-services/personal-protective-equipment/body-armor/uses-and-applications/military-body-armor.html

 

http://www.dupont.com/products-and-services/fabrics-fibers-nonwovens/fibers/uses-and-applications/aerospace-marine-rail.html

 

Det går vel ikke ann å gi noe generelt svar på om stanser en kule. Det er jo ikke naterialet, men måten som materialet blir brukt på som eventuelt stanser en kule.

 

Man kan heller ikke gi noe generelt svar på om stål stanser en kule. En blikkboks (av stål) stanser vel ingen kule, mens det kanskje vil gå bedre med en 10 cm stålplate som er legert opp til maksimal styrke.

 

En bukse laget av sardinbokser vil vel ikke være spesielt skuddsikker, men hvis man lager buksen i 10 cm panserstål, så vil det kanskje fungere noe bedre, bortsett akkurat det med å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...