Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kevla (skuddsikkre) bukser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bukser laget for motorsykkelbruk er selvsagt ikke laget for å være skuddsikre.

 

Hvor slitesterk de er kommer ann på kvaliteten, men tipper et par turbukser passer bedre.

Ja, men du får motorsykkel bukser laget av stoffet kevlar, som skuudsikkre vester er laget av, er da buksene også skuddsikkre?

Lenke til kommentar

Skuddsikker bukse er nok VELDIG ubehagelig å gå med. Skuddsikker kevlar veier ganske mye, er tykt og lite bøylig. Har gått en del med skuddsikker vest, de er såpass at det er umulig å bøye ryggen så mye når de sitter skikkelig. Er en grunn til at ingen forsvar bruker noe annet enn skuddsikkre vester, for det fungerer ikke i praksis med skuddsikker jakke og bukse.

Lenke til kommentar

 

Nei.

Det er mer enn kevlar i skuddsikre vester.

Mener at kevlar er i hovedsak hva som gjør vestene skuddsikkre, ved mindre jeg tar helt feil.

 

 

Mange mange lag med kevlar + Plastikk / metall / etc.

 

Kevlar er tungt, kan ikke se for meg at det fungerer mot mye mer enn erteskyter i bukseform og fortsatt kunne gås med.

 

Alt jeg finner på google er bukser mot granatsplinter og slikt, ingen som faktisk er skuddsikre.

Lenke til kommentar

Og "skuddsikkert" er et veldig misledende ord. Er en god grunn til at en ikke går med slike vester i afghanistan etc.

Har nå snakker med personell som er på vei til Afghanistan som bruker skuddsikre vester(ja, de med keramikk-plater, osv), for å vende seg til å går med de. Så, vil påstå at de blir brukt der...

Lenke til kommentar

 

Og "skuddsikkert" er et veldig misledende ord. Er en god grunn til at en ikke går med slike vester i afghanistan etc.

Har nå snakker med personell som er på vei til Afghanistan som bruker skuddsikre vester(ja, de med keramikk-plater, osv), for å vende seg til å går med de. Så, vil påstå at de blir brukt der...

 

 

Er nok både og, men enkel googling viser bilder av mye enkel GRU.

Lenke til kommentar

Man tar nok gjerne ikke bilder under farlige, skarpe oppdrag, da har man andre ting å tenke på.

Har forøvrig sett filmer fra Afghanistan også, fra skarpt oppdrag med treffninger, der de også brukte skuddsikre vester...

 

Men, nei, de bruker ikke det alltid, men det er nok ikke veldig uvanlig.

Lenke til kommentar

Hei, vet at kevlar bukser allerede finnes, og at det er brukt som motorsykkel bukse, men lurte på om de buksene er skuddsikkre? Og er de komfortabele og ha på seg?

 

Kunne man hatt på seg dem til vanlig, som f.eks. beskyttelse på isen eller når du skal på tur?

 

Jeg har en motorsykkelbukse med kevlar, den er litt forsterket rundt knær rumpe/lår/hofter med kevlar, mye av buksa er ikke forsterket, feks ting som innsiden av lårene, der du ikke ønsker å bli skutt. Kevlaren er også ekstremt tynn, så jeg tipper den ikke har noen effekt å snakke om mot skudd, det er bare så den ikke skal rives opp når man sklir. Er omtrent som vanlig tekstil, til sammenlikning har jeg prøvd en skuddsikker kevlar-vest, som er svært tung og stiv, det er ikke sammenliknbart overhodet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man tar nok gjerne ikke bilder under farlige, skarpe oppdrag, da har man andre ting å tenke på.

Har forøvrig sett filmer fra Afghanistan også, fra skarpt oppdrag med treffninger, der de også brukte skuddsikre vester...

 

Men, nei, de bruker ikke det alltid, men det er nok ikke veldig uvanlig.

Moderne skuddsikkre vester har GRU på seg. Altså, platene settes inn i vesten som har ustyret på seg. Å ikke gå med skuddsikker vest er det samme som å faktisk ikke ha med seg utstyret sitt. Det er "alltid" med.

Lenke til kommentar

Googler man "bulletproof full body suit" og lignende begreper finner man først og fremst konseptskisser og tegneserier. Det skyldes nok at noe slikt ikke er særlig vanlig. Man kan kanskje lage en fulldekkende skuddsikker drakt, men den vil nok bli så upraktisk at det i de aller fleste tilfeller vil være tryggere å beskytte det viktigste og ellers gå for mobilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...