Gå til innhold

Ny GIMP lansert


Anbefalte innlegg

Som sagt: første skudd gratis. Det er en uting at man kupper fri konkurranse ved å teppebombe kunnskapslystne med fantastiske rabatter og avtaler, når hensikten er blodig utnytting av studentenes innarbeidede metoder og vaner etter endt studietid.

 

Uenig. Skjønner hva du mener, men jeg synes ikke det er en uting å kunne ta i bruk f.eks Maya eller Max gratis eller PS til ~2000kr (uten spesielle vilkår, samt kan oppgraderes til f.eks CS6 for samme pris som standard lisens) mens jeg studerer, slik at jeg kan opparbeide en kompetanse og portefølje jeg kan bruke til å markedsføre meg selv med om jeg vil fortsette med programvaren. Du kommer ikke bort i fra at Photoshop, Maya/Max osv er industristandarden, med alle de fordeler og ulemper det medfølger. Om du ikke tjener nok penger til å rettferdiggjøre innkjøpet så finnes det flust av billigere/gratis alternativer, som f.eks PaintShop Pro (startet selv med 7'ern for x antall år siden), Blender, og ja, GIMP ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge Photoshop er det eneste alternativet som fungerer til visse (viktige) oppgaver, hjelper det jo heller ikke at PaintShop Pro og Gimp og andre alternativer er billigere/gratis. Selv hopper jeg mellom Aperture og Bridge/Photoshop litt avhengig av hva jeg ønsker å gjøre - førstnevnte til batchjobber, sistnevnte til bilder som fortjener/trenger å jobbes litt med og enkeltbilder/små serier. Ser ikke noe problem med å skifte ut programvare hvis det kommer bedre alternativer...

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Vet du om det er mulig å bruke slike brushes på teksturer fremfor farger også?

Litt usikker på hva du spør etter her, kan det være dette:

Krita now allows you to use a texture to modify your brush while painting.

ref. http://krita.org/item/111-looking-forward-to-krita-25?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+krita%2Fnews+%28Krita+-+Open+Source+Image+Creation+Powered+by+KDE%29

Lenke til kommentar

Vet du om det er mulig å bruke slike brushes på teksturer fremfor farger også?

Litt usikker på hva du spør etter her, kan det være dette:

Krita now allows you to use a texture to modify your brush while painting.

ref. http://krita.org/ite...wered+by+KDE%29

Jeg tenker på en slags klonefunksjon der jeg har en stor tekstur(eks. av en fjellside), så kloner jeg fra den til mitt eget bilde men med formen til brushen. (gav den forklaringen mening?)
Lenke til kommentar

Ikke egentlig, men nå er ikke dette helt min hjemmebane heller ;)

Jeg laget en liten illustrasjon. Hensikten er at jeg ønsker å sette sammen elementer fra mange teksturer, på samme vis som du ellers ville brukt enkeltfarger ønsker jeg å bruke teksturer, og med penseldynamikk slik at det ikke ser ut som et repeterende mønster.

post-63307-0-28308000-1337117025_thumb.jpg

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...