Gå til innhold

Nokia Lumia 800


Anbefalte innlegg

Etter å ha koblet fra, koblet til andre USB-porter, diverse ukjente feilkoder med mer, så gikk det (det skulle ikke ta lange tiden på steg 6 nei...). Jeg fikk riktignok ingen oppdatering fra Nokia. Hvordan kan jeg se om jeg har den oppdateringen installert?

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan dreper/avslutter man apps?

 

Det er vel som på iOS. Bare visse typer apps kan kjøre i bakgrunnen. Alle andre blir satt i dvale (bruker ikke CPU). Apps blir avsluttet hvis det er bruk for mer minne.

 

Du kan også sjekke ut Settings > Applications > Background tasks

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Om det er WP7 eller Nokia som er skyld i en svett ordbok/autokorrektur vet jeg ikke, men samtlige av mine tidligere erfaringer med Nokia er at ordboken SUGER :p F.eks så måtte jeg alltid legge inn ordet "grille" støtt og stadig på mine gamle N telefoner. Noen modeller godtok det og lagret det, noen tok det kun i perioder før det ble borte (!) mens andre nektet å lagre det i det hele tatt.

 

Skal forøvrig hente en 800 Black på posten senere i dag, bare synd at jeg hadde glemt at jeg kastet micro-simet mit og bestilte nytt siden min nåværende HTC Sensation ikke taklet microsimet (selv om det satt i brakett) så derfor må jeg vente til over helgen før jeg får brukte den. Meh.

 

Nei, du må nødvendigvis ikke det om du har et vanlig sim. Det er latterlig enkelt å bare klippe til. Finn et bilde på nett, mål litt i microsim holderen til telefonen og klipp deg sakte innover mens du måler til.

 

Har gjort det på 2 Lumia i det siste. Funker fjell :p

 

 

En annen mulighet er å kjøpe en simkort kutter :) Noosy eller hva den heter.. mener jeg ga ca 35kr inkuldert frakt fra ebay.. stappa inn kortet mitt, klemte sammen "noosy'en" og ut datt det et micro sim kort :)

Fulgte også med 2 adaptere, så man kan bruke det i en mobil som bruker vanlig sim kort :) (passet litt dårlig i N8, men det fungerte.. problemet kom når kortet skulle tas ut igjen :p satt godt fast inne i mobilen..)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått fiklet med min Lumia 800 i et par timer og so far so good. Det meste positivt, men et par ting som trekker ned foreløpig (dog som har vært kjent fra før). Det negative er helt klart Zune, og at oppløsningen helt klart burde vært høyere for å gi teksten høyere pixeltetthet. Den automatiske lysstyrke justeringen fungerer også svært dårlig (den gir alt for lav styrke).

 

3.7" 800x480px som Lumia har mot min HTC Sensation med 4.3" og 960x540px er rett og slett utklassing fra HTC sin side, tatt kontrastnivå ut av betraktningen. Men, jeg finner skjermstørrelsen helt perfekt. 3.2" som jeg hadde før var for liten, mens 4.3" var i sørste laget. 3.7" virker foreløpig helt perfekt.

 

Den første positive overraskelsen jeg fikk var tastaturet, det er helt fantastisk å skrive på. Litt uvant uten haptic feedback, men det var overraskende enkelt å treffe riktige bokstaver og tastatruet hadde et fornuftig layout. Selve UIet synes jeg også var usedvanlig behagelig å navigere i kontra Android. Alt er supersmooth, det hakker ikke, det henger ikke, animasjonene er fine og ikke minst raske. Eneste begrensningen på menyhastigheten sålangt har vært hvor rask 3g tilkoblingen har vært. Mot HTCen som har minst dobbelt så kraftig prosessor og 256 MB mer ram så blir den rett og slett bare knust av hvor raske og responsive menyene til WP er.

 

Og et sp. mål: Går det an å tvinge telefonen til å vise dekning/edge/3g/H og wi-fi status øverst til enhver tid?

Lenke til kommentar

Det er ikke FM-sender på telefonen, slik som på feks. Nokia N8.

Musikkgjengivelsen forøvrig er OK. Dersom man sender musikk via bluetooth eller til et anlegg med egen forsterker e.l - er lyden rimelig grei. Ellers er man prisgitt hvor bra Lumiaen fungerer med det aktuelle hodesett/in-ears. Har selv prøvd 5-6 forskjellige typer in-ears og 3-4 typer headset, der mine Bose Triport In-ears er det eneste alternativet som gir noenlunde akseptabel lyd.

 

Ryktes at det kommer oppdateringer som bøter på dette problemer. Håper det, for dette er egentlig en dealbreaker for min del...

Lenke til kommentar

Det er ikke FM-sender på telefonen, slik som på feks. Nokia N8.

Musikkgjengivelsen forøvrig er OK. Dersom man sender musikk via bluetooth eller til et anlegg med egen forsterker e.l - er lyden rimelig grei. Ellers er man prisgitt hvor bra Lumiaen fungerer med det aktuelle hodesett/in-ears. Har selv prøvd 5-6 forskjellige typer in-ears og 3-4 typer headset, der mine Bose Triport In-ears er det eneste alternativet som gir noenlunde akseptabel lyd.

 

Ryktes at det kommer oppdateringer som bøter på dette problemer. Håper det, for dette er egentlig en dealbreaker for min del...

 

 

Det er spesielt bassen som er fraværende. Men har man et headsett som er bra på bass, er det akseptabelt.

 

Har nettopp kjøpt Purity-ørepluggene fra Nokia/Monster, og de er bra. Prøvde dem på iPhone også, men de gikk ikke godt sammen. Det kom klikkelyder hele tiden, så disse ørepluggene er nok beregnet på Nokia. Greit, jeg har flere øreplugger.

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at MMS problemet mitt er løst :)

Tok sjansen og tok en reset på mobilen, så jeg driver å setter den opp på nytt nå.

Fant ikke noe valg om å ta backup av den, og fant heller ikke noe på nett..

Men kontakter er jo uansett lagret på windows live og facebook :)

 

Eneste jeg gjorde når den var resatt, var å kjøre veiviseren for nettverksoppsett, også aktiverte jeg roaming, og prøvde å ta et bilde og sende dette, og det ble sendt uten noe tull :)

Lenke til kommentar

Prøvde denne telefonen idag :) Har lenge ventet utålmodig etter å fikle litt med WP7.5. Synes det funker ganske bra, likte det jeg fikk se. Eneste hake var det at jeg synes lista ble litt lang og kunne tenkt meg å få mer informasjon på kortere avstand. Tastaturet var også litt ekkelt, litt slik som på Android. Førsteinntrykket var hvertfall ganske bra :)

Lenke til kommentar

Tips angående MMS:

Satt opp telefonen med et spansk SIM-kort. Senere klippet jeg til mitt gamle SIM-kort fra Telenor til mikro-SIM. Mobilt nettverk virket ikke, men ved å legge til APN manuelt gikk det fint. MMS virket derimot ikke, og jeg fant ingen steder i Windows Phone å legge inn MMS-innstillinger (legges jo vanligvis inn som et eget APN). Det som fikset alt var å slette innlagt APN og bruke Nokia-programmet "Network Setup" (fra Marketplace). Hvordan programmet legger inn MMS-innstillingene aner jeg ikke. Både MMS og internett virket etterpå. Merkelig nok ligger det ikke noe APN inne under mobilt nettverk i innstillinger. Programmet skal visstnok fikse saker og ting når man bytter mellom ulike SIM-kort/operatører. Om det var pga jeg satt opp telefonen med spansk SIM-kort vet jeg ikke. Uansett rart at man ikke kan endre MMS-innstillingene manuelt.

Lenke til kommentar

Hvordan dreper/avslutter man apps?

Det er vel som på iOS. Bare visse typer apps kan kjøre i bakgrunnen. Alle andre blir satt i dvale (bruker ikke CPU). Apps blir avsluttet hvis det er bruk for mer minne.

 

Du kan også sjekke ut Settings > Applications > Background tasks

På iOS kan man dobbel-trykke på Home button, og avslutte alle program manuelt derfra. Finnes ikke tilsvarende på WP? Finnes det isåfall en app tilsvarende "App Killer" på Android?

 

3.7" 800x480px som Lumia har mot min HTC Sensation med 4.3" og 960x540px er rett og slett utklassing fra HTC sin side, tatt kontrastnivå ut av betraktningen. Men, jeg finner skjermstørrelsen helt perfekt. 3.2" som jeg hadde før var for liten, mens 4.3" var i sørste laget. 3.7" virker foreløpig helt perfekt.

Synes du forkskjellen mellom Sensation og Lumia 800 var så stor? Tenker på at Lumia 900 har samme oppløsningen, men fordelt på 4,3", det høres litt lite ut isåfall.

Lenke til kommentar

Når det kommer til oppløsning og hvor klart bildet er så er forskjellen så stor ja. Selv teksten, flisene, spill og det aller meste annet ser betydelig mer pixelert ut på Lumia skjermen. Litt rart i grunn for det burde i prinsippet ikke være så stor forskjell mtp skjermstørrelsene og oppløsningen. Kan egentlig sammenligne det med da jeg gikk fra Legend til Sensation, forskjellen på de to er omtrent det samme som Lumia og Sensation.

 

Har vært storfornøyd med telefonen hittil, men fant en skikkelig dealbreaker når jeg tok toget til jobb i går, og det er lyden! Jeg hadde på forhånd lest at den ikke var så suveren på lyd, men at den var dårlig hadde jeg ikke fantasert om.

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært storfornøyd med telefonen hittil, men fant en skikkelig dealbreaker når jeg tok toget til jobb i går, og det er lyden! Jeg hadde på forhånd lest at den ikke var så suveren på lyd, men at den var dårlig hadde jeg ikke fantasert om.

 

Hehe, samme tenkte jeg før jeg kjøpte telefonen. Hvor gærnt kan det egentlig være? Vel.......

Krysser fingrene for at Nokia holder ord ift. firmwareoppdatering. Bruker telefonen med mine Bose IE Triports for øyeblikket, som har en brukbar lydgjengivelse. Ikke det jeg forventer meg av en telefon i toppsjiktet, men en liten trøst at hardwaren i telefonen ikke er helt lost-case (siden den faktisk evner å gi antydning til mellomtone/bass i dette headsettet - i motsetning til alt annet jeg har prøvd).

 

Venter i spenning på ny oppdatering ... og ny telefonen - forhåpentligvis uten signalstøy...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...