Gå til innhold

Bærbar med 1060/1070


Anbefalte innlegg

Hei

Sitter å kikker på bærbar med de nye pascal kortene.
Ser det er svært stor forskjell i pris fra de forskjellige leverandørene.

Foreløpig har jeg kikket litt på asus g752 og msi gt62/72 variantene, samt p651 fra multicom.

Prismessig vinner jo p651 ganske greit, da den ligger fra 11-14k kontra variantene fra de andre leverandørene ligger på 18-20k+

 

Har lest noen steder at folk er skeptiske til p651 og 10xx kortene grunnet temperatur og throttling.
Er også ganske skeptisk til multicom sine maskiner da flere rapporterer om mye problemer med maskinene. Ser ikke ut til å finne lignende "varsellamper" med modellene fra asus og MSI.
 

 

er det noen som har noe input å komme med ifth dette?
Skal jeg la meg friste av den lavere prisen hos multicom? Eller er det faktisk for godt til å være sant?
Jeg føler og tror kvalitet samt sjansen for å ryke på en smell er lavere om jeg går for MSI eller ASUS, kontra multicom sine clevo modeller. 

 

om noen har noen erfaringer med multicom og deres egne/clevo maskiner eller multicom generelt som leverandør settes dette også pris på! :)

Endret av frankern1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en 3 år gammel Multicom (Clevo P170SM). Denne betalte jeg ca 15.000,- for. Å kan ikke si annet enn at Clevo leverer! Prismessig mye bedre kjøp enn andre merker. Kjøpte min uten OS, noe jeg anser som en stor fordel.

 

Min maskin består av dette:  

Multicom Kunshan P170S 17.3" Full-HD Matt Intel Core i7-4700MQ, 16GB, 180GB SSD + 1TB Hdd, GeForce GTX 780M 4GB.

 

Denne kjører BF4 på High/Ultra og Farcry 4 på High/Ultra. Mener jeg kjører Farcry Primal på High. Mulig jeg husker feil

 

Jeg vurderer å ny maskin nå. Ikke fordi min er dårlig, men fordi jeg ønsker det nyeste.

Tenker å vente litt for å kjøpe en Clevo med 1070 eller 1080 kort. Venter bare på at prisen skal falle. 

Lurer også hva som gir mest "bang for the buck" av 1070 og 1080. Er vell bare å vente på flere tester?

 

Lurer og på om tiden er moden for 4K oppløsning

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har en 3 år gammel Multicom (Clevo P170SM). Denne betalte jeg ca 15.000,- for. Å kan ikke si annet enn at Clevo leverer! Prismessig mye bedre kjøp enn andre merker. Kjøpte min uten OS, noe jeg anser som en stor fordel.

 

Min maskin består av dette:  

Multicom Kunshan P170S 17.3" Full-HD Matt Intel Core i7-4700MQ, 16GB, 180GB SSD + 1TB Hdd, GeForce GTX 780M 4GB.

 

Denne kjører BF4 på High/Ultra og Farcry 4 på High/Ultra. Mener jeg kjører Farcry Primal på High. Mulig jeg husker feil

 

Jeg vurderer å ny maskin nå. Ikke fordi min er dårlig, men fordi jeg ønsker det nyeste.

Tenker å vente litt for å kjøpe en Clevo med 1070 eller 1080 kort. Venter bare på at prisen skal falle. 

Lurer også hva som gir mest "bang for the buck" av 1070 og 1080. Er vell bare å vente på flere tester?

 

Lurer og på om tiden er moden for 4K oppløsning

 

 

har du noen gang hatt noen problemer eller har måtte sende inn maskinen til multicom? hvordan var isåfall dette?

 

Har du hørt noe angående thermal throttle av 1070 og 1080 i multicom laptops? litt skeptisk til kjølingen i chassiset til p651 ifth f.eks g751/g752 chassis og forsåvidt MSI chassisene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bærbare med høy 3D-ytelse har ofte problemer med effektiv kjøling. Det er utfordrene å ha så mye varmeutvikling så kompakt det blir i en bærbar. Varmetransporten ut krever mye luftflyt, noe som fort blir vanskelig. Noe av det smarteste er å bygge den opp i bakkant. Jeg brukte bare et viskelær og klippet det i to og festet bitene med gaffa-tape, noe som bedret luftinntaket betraktelig og som derfor gjorde det enklere for maskinen å kjøle. Det er jo to vifter og brukbart areal for luftinntak på p651 og grei utblåsningsåpning på venstresiden. Gi i alle fall maskinen mulighet til å kjøle best mulig.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Foreløpig foreligger det meg bekjent ingen tester av noen laptoper med ett av de nye GTX 1060, 1070 eller 1080 kortene. Så hvor har du denne skepsisen mot Clevo-maskinene fra? Hvis vi tar utgangspunkt i P651/670 med ett av kortene i den forrige generasjonen GTX 9xxM-serien i, så er det heller ingen tester som påviser at Clevo skulle ha spesielle problemer med kjølingen - snarere tvert i mot; denne chassis-generasjonen fra Clevo kjøler meget bra. Historisk har Clevo alltid vært blant merkene med færrest problemer med kjøling. Man kan gjerne si at Clevo har vist de andre hvordan det skal gjøres. Men vi får bare vente og se hvordan maskinene fra Clevo, Asus, Alienware, MSI, Gigabyte m.fl. gjør det sammen med de nye kortene fra Nvidia. Notebookcheck.net er et fint sted å vente.

 

Jeg har hatt en P651 med Core i7 6700HQ og GTX 970M i snart ett år, og jeg har vel aldri hatt en laptop som kjøler prosessor og skjermkort bedre enn denne. Tidligere har jeg hatt en Clevo D900F (også den kjøpt hos Multicom, og derfor med Multicom "branding"), med "stasjonær" prosessor i og det som den gangen var det kraftigste skjermkortet for bærbare; GTX 280M. Den eide jeg helt uten noen form for problemer i 7 år, brukt mye og daglig. Kjølingen var helt utmerket hele tiden;  Jeg er riktgnok nøye med regelmessig fjerning av støv innvendig; det er nærmest en forutsetnng for et problemfritt eierskap over flere år av slike høytytende bærbare maskiner.

Endret av thomit
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ligger ute test på notebookcheck.com på tysk nå av P651 med 1060. Konklusjonen der er bra. God ytelse, 15% under desktop 1060. Maskina throttler ikke under spilling, dog under stresstest. Den greier imidlertid ikke utnytte turboen i 1060-kortet helt, bare delvis, noe som forklarer forskjell på laptop\desktop. Støynivået er noe høyt,46-49 dB under spill\stresstest. Visstnok finnes det en utgave som er 4 mm høyere med 1070 kortet, Multicom skriver deres er 25 mm også med 1070. Om det stemmer ville jeg nok valgt P670 som har større chassis og er 30 mm høy om jeg skal ha 1070 siden dette gir bedre kjøling og lavere støynivå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

takk for svar alle sammen!
er det altså bare gull og grønne skoger ang. multicom og deres maskiner?
Ser multicom har relativt lav score på både prisjakt og prisguide, og at det rapporteres om defekt hardware ved levering, samt bluescreens og problemer. Maskiner blir levert med feil hardware og i stasjonære rapporterer folk regelrett om mangel.
Er det virkelig noen god idé å handle bærbar fra multicom?

 

Multicom skriver deres er 25 mm også med 1070. Om det stemmer ville jeg nok valgt P670 som har større chassis og er 30 mm høy om jeg skal ha 1070 siden dette gir bedre kjøling og lavere støynivå.

 

så du sier at 1070 går noe mer varmt altså? er dette fordi "desktop" versjonen også gjør dette?

Forutenom støynivå, antar du kjølingen for å være noe problem?
Jeg bryr meg egentlig fint lite om støynivå, så lenge jeg ikke sitter å throttler alt til døde så fort maskinen er påslått!

Lenke til kommentar

takk for svar alle sammen!

er det altså bare gull og grønne skoger ang. multicom og deres maskiner?

Ser multicom har relativt lav score på både prisjakt og prisguide, og at det rapporteres om defekt hardware ved levering, samt bluescreens og problemer. Maskiner blir levert med feil hardware og i stasjonære rapporterer folk regelrett om mangel.

Er det virkelig noen god idé å handle bærbar fra multicom?

 

Multicom skriver deres er 25 mm også med 1070. Om det stemmer ville jeg nok valgt P670 som har større chassis og er 30 mm høy om jeg skal ha 1070 siden dette gir bedre kjøling og lavere støynivå.

 

så du sier at 1070 går noe mer varmt altså? er dette fordi "desktop" versjonen også gjør dette?

Forutenom støynivå, antar du kjølingen for å være noe problem?

Jeg bryr meg egentlig fint lite om støynivå, så lenge jeg ikke sitter å throttler alt til døde så fort maskinen er påslått!

Hvis maskina er 25 mm så vil 20 watt mer strømtrekk utvikle mer varme, om chassis er 29 mm vil det trolig være greit. Vet ikke om Multicom skriver feil eller om det er 29 mm.

 

Personlig er jeg på pc nr.3 fra Multicom, er godt fornøyd. Skjermkortet i den ene røk etter 4 år, siden den kosta 15k ny og jeg tenkte å selge den ba jeg om å få den fiksa på reklamasjon, det gikk greit, tok riktignok litt tid, men maskina ble bra og kosta ingenting. En liten notis er at jeg behandler maskinene bra, renser dem for støv et par ganger i året, tørker av skjerm og tastatur innimellom, har igjen lokket når jeg ikke bruker dem. Når jeg ser endel bærbare pcer rundt omkring som ser ut som ei søppelfylling med støv som tyter ut av kjøleribbene, tastatur med søl og masse hår i og oppripa og bulkete deksel så forstår jeg at Multicom kan være litt kranglete slik også andre nettbutikker er. Hvis en f.eks en CPU ryker etter 3 år pga varmeutvikling og du ikke har rensa pcen og vifta og kjøleribbene er fulle av støv, så er det ikke alltid du har en god sak. De tipser om trykkluftbokser samt at mer datakyndige kan demontere deksler rundt vifter og kjøleribber og rengjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Når jeg ser endel bærbare pcer rundt omkring som ser ut som ei søppelfylling med støv som tyter ut av kjøleribbene, tastatur med søl og masse hår i og oppripa og bulkete deksel så forstår jeg at Multicom kan være litt kranglete slik også andre nettbutikker er.

Multicom sin support er nesten som kina support.

Tror ikke man kan forvente særlig mye hjelp derfra.

 

Hvis man ikke har peiling selv, henvis til loverket og 5 års reklamasjonsrett.

 

Selv usikker jeg skal kjøpe noe der, de virker ikke å ha peiling om maskinene dems kan støtte linux eller om det er enkelt å bytte cpu\skjermkort men de mener den ikke er beregnet for det.

 

Selv prøvde jeg å kjøpe TP link mc220l i håp den har dom.

Men viste seg senere den ikke hadde det, satt det som krav under bestillingen.

Uten de kunne bekrefte det, eneste de gir er gratis frakt hvis man ikke blir fornøyd.

Support kan de ikke gi.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har motsatt erfaring så kommer vell an på hvem du treffer på på support. Har vell handla for over 55k der de siste 15 årene og bare hatt den noe trege reklamasjonssaken som negativ opplevelse. Mulig jeg har vært heldig, men samtidig er det vell sånn at de som er misfornøyde oftere gir tilbakemeldinger enn de som er fornøyde? :) Men mulig jeg tar feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mulig jeg har vært heldig, men samtidig er det vell sånn at de som er misfornøyde oftere gir tilbakemeldinger enn de som er fornøyde?

Prøvd å be de skaffe noen som har peiling og sagt muligens jeg vurder å kjøpe laptop fra dere.

Men når de ikke ønsker å bruke tid å finne svar, kan de godt miste meg som kunde.

 

Generieltsett tror jeg multicom laptoper går som støyende, dårlig bygg kvalitet, hvis man er redd å miste maskinen i bakken bør man ha forsikring mener å ha lest det ofte går igjen. Så tror ikke multicom laptopene er noe å satse på for kravstore gamere som ikke har stasjonær i backup.

 

Men muligens multicom maskinene er bedre å bruke på ferie eller har planer å tegne forsikring på laptopen.

 

Det som irriter meg mest man kan ikke droppe harddisk\ram og kjøpe det sperat hvis det er multicom som bygger dem. Blir de sendt fra asia ferdigbygget kunne de bedt om å ha deler som er oppdatert.

For det er nok folk som bygger pc selv som er mest interisert i multicom laptop. Da man slipper å bli tvunget å ha windows 10 med kjøpet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Mulig jeg har vært heldig, men samtidig er det vell sånn at de som er misfornøyde oftere gir tilbakemeldinger enn de som er fornøyde?

Prøvd å be de skaffe noen som har peiling og sagt muligens jeg vurder å kjøpe laptop fra dere.

Men når de ikke ønsker å bruke tid å finne svar, kan de godt miste meg som kunde.

 

Generieltsett tror jeg multicom laptoper går som støyende, dårlig bygg kvalitet, hvis man er redd å miste maskinen i bakken bør man ha forsikring mener å ha lest det ofte går igjen. Så tror ikke multicom laptopene er noe å satse på for kravstore gamere som ikke har stasjonær i backup.

 

Men muligens multicom maskinene er bedre å bruke på ferie eller har planer å tegne forsikring på laptopen.

 

Det som irriter meg mest man kan ikke droppe harddisk\ram og kjøpe det sperat hvis det er multicom som bygger dem. Blir de sendt fra asia ferdigbygget kunne de bedt om å ha deler som er oppdatert.

For det er nok folk som bygger pc selv som er mest interisert i multicom laptop. Da man slipper å bli tvunget å ha windows 10 med kjøpet.

 

Multicom selger vell bare Clevo som spillmaskiner. Kvaliteten der er noe variabel, men de er generelt kjent for mye ytelse for pengene. På noen av modellene har støy og design vært under konkurrentene, men også til en lavere pris. www.notebookcheck.com tester alt av Clevomaskiner som selges som Schenker, Xoticpc og mange andre navn. Der kan du enkelt lese deg opp på støynivå, byggekvalitet etc. Jeg har inntrykk av at de er en relativt nøytral og saklig side med grundige tester. Om du leser om de ulike modellene Multicom selger finner man fort ut hva som er gull og hva som er gråstein ;) P651 og P670 er blant de bedre Clevomodellene med mye metall i chassis, god ytelse, mye for pengene, men noen konfigurasjoner av P651 sliter med mye støy i 25 mm-tykkelsevarianten. Om man skal gå for den så velg tregeste CPU og GPU, da berger man sånn noenlunde. P670 ser ut til å være et bedre valg mtp på støy og varmeutvikling. Noe som er logisk siden chassis er 5 mm tykkere og har større kjølekapasitet.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Bærbare med høy 3D-ytelse har ofte problemer med effektiv kjøling.

Forutsatt at høy ytelse = høy varmeutvikling. Dette er jo logisk, men har strengt tatt ikke vært tilfelle på de siste to Nvidia-generasjonene (og forsåvidt nyeste AMD-generasjon), ihvertfall ikke sammenlignet med tidligere generasjoner. La meg liste TDP for utvalgte high- og mid-end desktop-modeller:

 

[table]

Nvidia GTX 670170W

Nvidia GTX 680195W

Nvidia GTX 770230W

Nvidia GTX 780250W

Nvidia GTX 970145W

Nvidia GTX 980165W

Nvidia GTX 1060120W

Nvidia GTX 1070150W

Nvidia GTX 1080180W

AMD Radeon R9 280200W

AMD Radeon R9 290275W

AMD Radeon R9 380190W

AMD Radeon R9 390275W

AMD Radeon RX 480150W

[/table]

 

Jeg har tatt utgangpunkt i oppgitte specs på nvidia.com og techpowerup.com. Igjen, dette er desktop-modeller (fordi disse er enklere å finne tall for) og forbruket kan være annerledes for laptoper, men poenget er at de nyere arkitekturene jevnt over er langt mer strømgjerrige. GTX 970 kan kjøres i SLI på en 700W (og sikkert 650W, uten at jeg har testet) PSU, mens du burde opp i 600W eller mer for å drive én GTX 780. Om besparelsen er like stor på laptopgrafikk vet jeg ikke, men jeg er helt sikker på at det er en betydelig besparelse der og.

 

Så spørs det vel egentlig bare om laptopprodusentene "skimper" på kjølingen når nyere modeller produserer mindre varme enn tidligere generasjoner. Den beste måten å finne ut av dette, foruten å kjøpe en maskin og teste selv, må være å lese tester av de aktuelle modellene slik Cowboystrekk foreslår.

 

Med alt dette sagt: selv om nyere grafikk trekker mindre strøm og følgelig produserer mindre varme, er det fremdeles en viss mengde varme som produseres. En gaminglaptop bør brukes på et bord ("laptop" er således ikke et dekkende begrep) og med strøm tilkoblet.

 

Nå er jeg selv av typen som foretrekker å ha en stasjonær maskin med ordentlig skjerm til gaming, samt en ganske ordinær "ikke-gaming" laptop til å dra med meg rundt omkring. Om jeg måtte ha klart meg med én maskin ville jeg sett på en løsning med eGPU (som bl.a. MSI og Asus tilbyr). Disse koster typisk mer enn hva de strengt tatt er verdt, men muligheten til å skifte GPU relativt hassle-fritt gjør at du kanskje kan beholde laptopen lenger - for ikke å snakke om at du får mer GPU-juice ut av en desktopmodell - forutsatt at du ikke har strengt behov for portabel gaming.

 

Et alternativ som også i det minste kan være verdt å sjekke ut er muligheten til å snekre sammen et DIY-jall.

Lenke til kommentar

Takk igjen for svar!

Ser det er litt varierende tilbakemelding og er derfor fortsatt litt skeptisk. 
Jeg har sett meg ut P651 med 1060 eller 1070. 
Eventuelt p670 om disse er svært mye bedre i en eller annen form. Riktignok trenger jeg laptop ganske asap og ingen av disse ser ut til å være på lager og ei heller blir det tidsnok :/

http://www.multicom.no/multicom-kunshan-p651r-156-full-hd/cat-p/c1000042/p10634632
http://www.multicom.no/multicom-kunshan-p651r-156-full-hd/cat-p/c1000042/p10634583

Er riktignok noe skeptisk med tanke på at disse er så tynne, samt multicom generelt. Men jeg leser jo her at cowboystrekk skryter av p651 maskinene. For min del betyr ikke utseende eller hvor tynne de er så fryktelig mye.
Støy er heller ikke noe som spiller noen særlig rolle for meg, derimot er varme og eventuelt medfølgende throttling noe som betyr noe.

 

Ser at de dyrere p7xx variantene til multicom ser ut til å være tjukke greier med store kjøleribber. Er disse noe bedre alternativ? Eneste er jo at prisen da er oppe i MSI og ASUS tilstander, og føler da jeg heller burde gå for noen av disse.

Er det noen andre alternativer til p651? selv ser jeg kun ting som ikke er på lager eller eventuelt MSI maskiner til 19k. Kan denne prisforskjellen forsvares? er MSI/ASUS virkelig så mye bedre mtp. selve maskinen og eventuelt support/reklamasjon man får hos f.eks komplett?

 

 

edit: srbz, hva tenker du isåfall om 1060 vs 1070 i p651 chassis ifth varmeutvikling og throttling? i tillegg..har du noen link til eGPU løsningen osv.? har sett etter dette en stund i norge, men ser ikke ut til å finne noe relativt hassle-fritt alternativ som ikke koster 30k. Føler det ligger noe langt fram i tid med eGPU, men kanskje tar jeg feil.

 

Jeg bruker alltid maskinene mine, selv "ikke-gaming"-laptoper pent og renser disse for støv, bruker de kun på harde støvfrie overflater og lignende. Ikke noe farmville med dyna som underlag altså. 

Takk igjen for alle svar!
settes stor pris på

Endret av frankern1
Lenke til kommentar

Prismessig er MC langt under konkurrentene. Ang P651 og 1060 eller 1070 ville jeg spurt MC om det stemmer at begge har 25 mm chassis. Ifølge notebookcheck har 1070 utgaven 29 mm chassis, noe som beryr endel for kjøling. P651 ser uansett it til å være et godt ljøp med 1060 med unntak av støy :) både GPU og CPU greier delvis å utnytte turboen i spill, throttler bare under stresdtesting.

Lenke til kommentar

Prismessig er MC langt under konkurrentene. Ang P651 og 1060 eller 1070 ville jeg spurt MC om det stemmer at begge har 25 mm chassis. Ifølge notebookcheck har 1070 utgaven 29 mm chassis, noe som beryr endel for kjøling. P651 ser uansett it til å være et godt ljøp med 1060 med unntak av støy :) både GPU og CPU greier delvis å utnytte turboen i spill, throttler bare under stresdtesting.

 

snakket med multicom og de sier at 25mm er en skrivefeil. Begge versjonene (1060 + 1070) er 28.8 = 29mm høyde. 

Er da 1070 et bedre alternativ mtp chassis og varme? Prisforskjellen er jo ganske liten mellom de 2 versjonene

 

ser du skriver MC prismessig er langt under konkurrentene. Er det da noe "grunnlag" for at MSI og Asus via f.eks komplett skal ta 6-10k mer for samme hardware? er chassisene verdt så mye mer i de tilfellene, eller multicom sin support/kvalitet så dårlig at man helst bør betale 6-10k mer for en MSI eller Asus? det er vel kanskje feil med disse maskinene i blant også? ;)

Endret av frankern1
Lenke til kommentar

 

Prismessig er MC langt under konkurrentene. Ang P651 og 1060 eller 1070 ville jeg spurt MC om det stemmer at begge har 25 mm chassis. Ifølge notebookcheck har 1070 utgaven 29 mm chassis, noe som beryr endel for kjøling. P651 ser uansett it til å være et godt ljøp med 1060 med unntak av støy :) både GPU og CPU greier delvis å utnytte turboen i spill, throttler bare under stresdtesting.

 

snakket med multicom og de sier at 25mm er en skrivefeil. Begge versjonene (1060 + 1070) er 28.8 = 29mm høyde. 

Er da 1070 et bedre alternativ mtp chassis og varme? Prisforskjellen er jo ganske liten mellom de 2 versjonene

 

ser du skriver MC prismessig er langt under konkurrentene. Er det da noe "grunnlag" for at MSI og Asus via f.eks komplett skal ta 6-10k mer for samme hardware? er chassisene verdt så mye mer i de tilfellene, eller multicom sin support/kvalitet så dårlig at man helst bør betale 6-10k mer for en MSI eller Asus? det er vel kanskje feil med disse maskinene i blant også? ;)

 

MC kjøper rett fra produsent, dvs Clevo. Asus etc går ofte via gjennom flere forhandlerledd, noen av deres modeller har meget stilig design, noe som ofte øker prisen, de kommer med endel programvare fra produsent som kan drive opp prisen etc.

 

Det foreligger ingen test av versjonen med 1070 ennå så aner ikke hvordan den er mtp throttling etc. Det jeg vet er at av de 3 utgavene av P651 og 2 utgavene av P670 har testa så er støynivået endel lavere og temp litt lavere på P670. Om støy har lite å si så kjør på med P651, den er billigere :) Om begge utgaver har 29 mm chassis så vil de trolig utnytte turboen bedre enn den testede hos noteboocheck.

Lenke til kommentar

Det finnes ulike oppfatninger rundt service og support med alle butikker. Jeg har opplevd å få virkelig dårlig oppfølging og support hos Komplett f.eks ... men har jeg ut fra den hendelsen noe grunnlag for å si at Komplett gjennomgående har dårlig support og service?

 

Saken er vel den at hvis Multicom eller andre virkelig var så dårlige som noen her påstår, så ville de ikke ha eksistert i dag som butikk. Men de gjør det, og har gjort det i ... ja det må vel snart være 20 år nå? Jeg får bare legge til at de få gangene (to ganger kanskje?) jeg har hatt behov for ekstra hjelp fra Multicom, så har det vært helt upåklagelig service.

 

Angående P651: Min har 25mm høyt chassis. Versjonen med GTX 970M (P651RE) er 25mm, versjonen med GTX 980M (P651RG) er 30mm. Under stresstesting fant Notebokcheck at prosessoren (6700 HQ) fremdeles kunne gi turbo, selv når de kjørte FurMark og Prime95 samtidig. Meget sjeldent i en laptop. Jeg kjørte selv den samme testen på min da den var ny, og fikk enda litt mer turbo enn det Notebookcheck klarte. Det er godt gjort av en laptop å unngå og throttle ned under slike forhold - det at man fremdeles får turbo på alle kjerner er temmelig uhørt. 6820 HQ kunne de ikke få like god turbo fra, men heller ikke den viste tegn til throttling, så vidt jeg husker. Men faktum er vel at man faktisk kan få bedre ytelse med 6700HQ i dette chassiset, rett og slett fordi den har rom for å bruke turboen sin bedre. I forumet til SI (Football Manager) har de en benchmark for prosessorer gående, og der yter min 6700 litt bedre enn en annens 6820 (i samme chassis) i hvert fall.

 

Jeg tror ikke GPU har nådd 80 grader en eneste gang i løpet av ett år, CPU har vært så vidt over i noen korte øyeblikk. (La seg rundt 90 under nevnte stresstesting).

 

Kjøling på disse chassisene er en ikke-sak.

 

Og støy? Vel, jeg har som sagt en P651, og jeg er ikke plaget av at den støyer for mye, jeg bruker kun høyttalere, ikke øreplugger. Hva mer kan man si? Jo, at Clevo har en veldig høy fart på viftene når de settes til max. Dette er en god ting. På en Clevo kan man bruke denne maksfarten ved å trykke Fn + 1, og få blåst ut støvet skikkelig. Jeg bruker denne funksjonen daglig i noen få sekunder. Hvis man gjør det, da blir det støy da. Men dette er ikke noe man vil oppleve under normale forhold (spilling). Men man nærmer seg jo denne farten ved nevnte stresstesting (FurMark + Prime95), og det kan forklare noe av støynivået man oppnår under stresstesting. Men som sagt, jeg vil heller ha vifter som blåser skikkelig under ekstreme forhold og i nødtilfeller enn vifter som ikke gjør det. Yes?

Endret av thomit
Lenke til kommentar

MC kjøper rett fra produsent, dvs Clevo....

 

 

Angående P651.....

 

 

Takk for fine svar :)

ville dere hatt noen innvendinger mot å gå for en p651? kontra f.eks å legge til 7-10k ekstra for en MSI, ASUS eller lignende?

Til tross for manglende tester på 1070, ser det jo ut ifra det flere har sagt i tråden her til å være et ikke-problem mtp varmeutvikling fra begge kort. Men det kan hende jeg har oppfattet det galt? Mtp dette, ville dere valgt 1060 eller 1070? sett helt bort ifra pris.

 

 

 

edit: ser at ingen av variantene som er på lager har SSD, men dette er vel ikke stort vanskeligere enn å sette i skjermkort i en stasjonær eller ram i en laptop? vet ikke om p651 er svært krevende når det gjelder dette feltet?

 

takk igjen!

Endret av frankern1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...