Gå til innhold

Nvidia Pascal (10xx) for bærbare: Gedigent ytelseshopp, og tilnærmet samme ytelse i desktop og laptop.


thomit

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner vel prisene blir noen tusen lapper mere en dagen 900M serie.

De ville ikke overraske meg, med tanke på dollarkursen og AMD ikke har noe alternativ.

 

Men er vel bra forskjellene mellom laptop\stasjonær snart visket bort.

Så da er det kun støy og batterilevetid som er største utfordring på laptop.

 

Vet noen om disse skjermkortet vil bli loddet på hovedkortet?

54_10_geforce_gtx_980_sli_vs_gtx_780_sli

Eller blir de lingdene som disse, så det betyr størst sansynlig har man laptop med utbyttbar skjermkort kan man oppgradere laptopen uten å kjøpe ny?

Lenke til kommentar

Tipper prisene synker rimelig kjapt så snart flere butikker kommer på banen her. Synes 25000 for G752 med 256GB SSD og GTX1070 er 5000kr for mye. 

Selv håper jeg at expert får denne inn i sitt system i løpet av uka slik at man får 20% på prisen :)

Endret av Xmir
Lenke til kommentar

Betydelig lavere priser hos Multicom

 

GTX 1060 fra 11499 kroner (Og 1060 yter gjennomgående bedre i alle testene hos Notebookcheck enn GTX 980M...)

GTX 1070 fra 14995 kroner

Vet du hvordan kjøling/støy/byggekvalitet er sammenlignet med asus/msi since? Og er det noe sted man kan se info om skjermene (% RGB f.eks)? 

Lenke til kommentar

 

Betydelig lavere priser hos Multicom

 

GTX 1060 fra 11499 kroner (Og 1060 yter gjennomgående bedre i alle testene hos Notebookcheck enn GTX 980M...)

GTX 1070 fra 14995 kroner

Vet du hvordan kjøling/støy/byggekvalitet er sammenlignet med asus/msi since? Og er det noe sted man kan se info om skjermene (% RGB f.eks)? 

 

Nei, det vet jeg jo ikke. Jeg har ikke anledning til å teste og sammenligne laptoper for egen hånd - i likhet med de fleste andre er jeg avhengig av at nettstedene som vanlgvis gjør sånt, gjør jobben for meg. Man får bare vente og følge med til testene har kommet - og da vil jeg spesiellt fremheve Notebookcheck.net som et glimrende sted. Nyheter fra både Asus, MSI, Clevo og flere andre produsenter blir ganske kjapt testet her. (Clevo under andre merkenavn enn Multicom, selvfølgelig - hos Notebookcheck er Schenker XMG og Nexoc vanligvis en Clevo-maskin).

 

Men erfaringsmessig er det etter mitt syn svært liten forskjell på Asus, Clevo (Multicom) og MSI (pluss ett par-tre andre produsenter av spillbærbare) når det gjelder byggekvalitet/kvalitetsfølelse. Det går mest på smak og behag. Det samme gjelder utseende, selvfølgelig.

Asus sitt "selling point" er at de i de siste årene hatt de mest støysvake gaming laptopene (viftestøy). Clevo (Multicom) sitt selling point er at man vanligvis får mer for pengene, samt en som regel mer nøktern "styling" enn de fleste av sine konkurrenter - noe jeg liker, mens andre vil kanskje foretrekke litt mer "bling".

 

Skjermer: Som over; vent på tester, eller send en mail til forhandler ... men det er ikke sikkert de vet nøyaktig selv ennå. Det kommer nok litt mer presise produktbeskrivelser hos forhandlerne etterhvert.

 

PS. Jeg har en Multicom P651R selv - men det er med GTX 970M. Det er kort fortalt den beste laptopen jeg noen gang har hatt. Temperaturer blir holdt under stålkontroll, og den støyer ikke nevneverdg høylytt under belastning, synes jeg, og den er veldig stille når man bare surfer eller skriver etc. Kvalitet og utførelse er finfin, den er tynn og lett til spillbærbar å være, og skjermen er knallgod til sitt bruk (jeg driver ikke med profesjonell fotoredigering); fine og naturlige farger, god nøyaktighet på gråskala og gamma, etc. I testene hos notebookcheck.net pleier det å følge med en nedlastbar ICC skjermprofil for hver testede laptopskjerm - som er det nest beste hvis man ikke har tilgang på kalibreringsutstyr selv.

 

GTX 970M holder veldig fint for meg - men hadde jeg hatt behov for en ny laptop , ville jeg ganske sikkert bladd opp for en Multicom P651R med GTX 1060, men uten SSD og bare flyttet over SSD'en fra den gamle.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Har lest som en gal de siste gavene, endte til slutt med å bestille P670 med 1060. Hvorfor? Ser at laptopene som er 15,6 som notebookcheck har testa med 1070 sliter med at GPU-throttling og ytelsesforskjellene mellom dem og de som er 17,3 er tidvis store, over 10% i noen tilfeller med samme CPU. Hvorfor valgte jeg 1060 og ikke 1070? Budsjettet mitt ligger på rundt 15k, billigste med 1070 koster 15k, men chassis er bare 25 mm, andre 15,6 sliter med throttling og de har langt større høyde på chassis og mer omfattende kjøleløsninger. P670 har 30 mm høyde på chassis. I tester av modeller med 980M kommer P651 opp i 51 db under høy belastning, P670 makser ut på 47 db og lavere temp på cpu\gpu. I flere av testene viser maskina med i7 6820 betydelig høyere fps enn den med i7 6700, lurer litt på om CPU er flaskehals i enkelte spill.

 

Hvis jeg skulle gi råd:

P651 med 1060 kan være et godt valg, men er redd for at det kan bli litt mye støy, med 1070 tipper jeg det blir mye throttling. Håper den er stille.

P670 med i7 6820 om du skal ha 1070. Temmelig sikker på at ytelsa og støynivået blir bedre grunnet 20% mer plass i høyden og større og mer omfattende kjølesystem.

 

Vi får seg om jeg får rett, notebookcheck legger ut tester i.l.a neste uke av både P651 med 1060, P670 med både 1060 og 1070. Jeg tørr ikke vente lenger på å bestille da multicoms lager tømmes fort!

Lenke til kommentar

For clevo med GTX9xx så har P651 kjølt bedre og throttlet mindre(ikke noe under normalt bruk) enn P670 i notebookcheck sine tester ihvertfall. Hvorfor vet jeg ikke.

Det ligger ikke mange ute, men f.eks denne: http://www.notebookcheck.net/Schenker-XMG-P706-Clevo-P671RG-Notebook-Review.152011.0.html og denne: http://www.notebookcheck.net/Clevo-P651SE-Schenker-XMG-P505-Barebones-Notebook-Review.127978.0.html Førstnevnte throttler 980m såvidt under test, cpu max 90C. Sistnevnte throttler mye under stress og CPU når 100C. Sistnevnte har 970m som ligner 1060 i temp. Det finnes en test av P651 med 980m: http://www.notebookcheck.net/Schenker-XMG-P505-PRO-Clevo-P651SG-Notebook-Review.132393.0.html, MEN denne har 0,5 høyere chassis og gir bedre kjøling.  Gjennomsnittlig db under spill er 47 db på P651, på P670(1) er den 40 db. For versjonen av P651 med høyere chassis er db 44 under spill, dvs betydelig bedre enn utgaven med lavere chassis og noe raskere cpu, men et stykke bak P670. Jeg skulle ønske clevo hadde brukt 30 mm-chassisene på P651, spesielt på 1070-utgaven. Til P651ene sitt forsvar så skal det sies at P670 bruker i7 6700hq cpu, den utvikler noe mindre varme enn spesielt 48xx og noe mindre enn 47xx som sitter i de 2 andre maskinene.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om andre steder en multicom som selger 10xx laptops? (forutenom komplett)

Prisjakt/prisguide har jo ikke engang med 10xx maskinene fra multicom i sine søk/filtre etter 10xx bærbare! så tenkte kanskje det var andre leverandører som gikk under radaren ala multicom!

Har svært dårlig erfaring med kvaliteten på multicoms maskiner og service, men så er de jo upåklagelig gode på pris da :/

Endret av frankern1
Lenke til kommentar

 

Tipper prisene synker rimelig kjapt så snart flere butikker kommer på banen her. Synes 25000 for G752 med 256GB SSD og GTX1070 er 5000kr for mye. 

 

Selv håper jeg at expert får denne inn i sitt system i løpet av uka slik at man får 20% på prisen :)

hva mener du med 20% på prisen?

 

Får 20 % avslag på faktura om produktet er betalt med DnB MasterCard i en begrenset periode.

Endret av C64C
Lenke til kommentar

Korrekt. Så er det jo kickback også, så da er det 2% til. Blir bestilling i kveld

kickback 2%?

 

har expert fått inn 10xx bærbare?

 

edit: ser forøvrig ingen info om 20% rabatt hos expert? hvor finner jeg dette?

edit2: beklager! skjønte det dreide seg om DNB mastercard og ikke noe spesifikt hos expert :) Den kickbacken derimot skjønner jeg ikke noe av ^^

 

bare synd expert hadde så rufsete utvalg av 10xx....Xmir...hva tenker du å kjøpe derfra om jeg kan spørre? :)

Endret av frankern1
Lenke til kommentar

Tenker å kjøpe g752vs til 24 minus rabatt. Kommer i midten av oktober. De har også g752vm med 1060 som kommer 2. Nov.

 

Se kickback.No for info. Jeg har plugin som lyser opp i høyre hjørne om at det er 2% kickback å hente. Det er det samme som at man får tilbake 2% som man kan bruke senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan jo si så mye, den nye modellen av den MSI laptopen jeg har, koster ca 13000 kr mer med GTX 1080 enn med 2 x GTX 980M. Og det er et stort pris sprang synes jeg. Jeg fikk tak i min for en måneds tid siden, men angrer ikke på at jeg kjøpte den.

 

Jo, men nå får du vel heller sammenligne 2stk. GTX 980M SLI med 1 stk. GTX 1070. Det vil være nærmest - så og si likt - i ytelse, forutsatt at det enkelte spill klarer å utnytte SLI fullt ut. 1 stk. GTX 1080 vil slå 2 stk. 980M SLI kraftig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...