Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm... Jeg har vel ikke fortalt karakteren min enda, så jeg får vel bre kjøre på:

 

Dobbel fire!

 

Jeg er kjempeskuffa. Håpet på 5 i bokmål og 6 i nynorsk, men ting gikk ikke veien. Tror sensorene var kjempestrenge. Jeg har aldri fått dårligere enn 5 i norsk noen gang (muntlig, bokmål og nynorsk), så ble svært så overrasket. Menmen, ikke så mye å gjøre med det. Orker ikke strevet med å klage, er så mye styr. Hadde det vært lettere og mer å hente på det skulle jeg gjort det, men...

 

Men satser på at det går veien med videregående uansett. Dette var jo absolutt ikke den viktigeste eksamenen vi står ovenfor i livet. En gang vil jeg nok se tilbake hit og finne ut hvor enkelt vi egentlig hadde det. Jeg sitter en vårkveld. Jeg er langt oppi tjueårene og har en rekke med eksamner foran meg. Da vil jeg nok se tilbake hit og tenke. Så enkelt det var. Så lite styr.

 

For det var jo ikke så ille. Jeg husker en vårdag i niende klasse. Tiendeklassinger kom styrtende forbi utenfor klasserommet. Det var snakk om skriftlig eksamen. Jeg tenkte det var så kort tid til. Bare et år! Men dagene gikk fort, og plutselig var det jeg som hadde eksamen like foran meg. Men jeg var allerede i feriemodus etter alle tentamner, og fantes ikke stresset. Jeg møtte opp på første eksamensdag, skrev en stil og dro hjem. Det samme neste dag. Det var jo ikke noe ille. Kanskje derfor det ikke gikk så bra.

 

Nå merker jeg at det jeg skriver plutselig har tatt en helt annen retning, men det jeg vil fram til er å fortelle dere at dette er ikke dødsviktig. Du får skoleplass uansett hvordan du gjorde det. Du kommer deg videre og får ved 95% av tilfellene den studieretningen du ønsker.

 

Så kos dere i sommer! Nyt sola og det varme været, og slapp helt av før videregående. Bad masse, og spis en ekstra is for meg. Til alle som har fulgt denne tråden: LYKKE TIL VIDERE!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, må si jeg stiller meg halvveis forstående til at "eksamen er ikke så viktig, den ene karakteren kan neppe gjøre et utslag på om du kommer inn der eller der", men allikevel er jeg uenig.

 

Sensuren av eksamener er ikke perfekt, og det betyr at om man får en karakter lavere (eller høyere, i teorien) enn man føler man fortjener, og gjerne ber faglærer om råd, så kan en klage kanskje lønne seg. Selvfølgelig er det kjipt å ha et vitnemål hvor man har en mye lavere eksamenskarakter enn st.pkt.! Det er dessverre slik at en 4'er hos én sensor, kan være en 5'er hos en annen, osv., det er jo bare menneskelig. Alle sensorer er ikke 100% like.

 

I mine øyne er det viktig at elever har klagerett, samt bruker denne når de selv finner det fornuftig. Det handler kanskje ikke så mye om at man risikerer å ikke komme inn på ønsket VGS, men heller om rettferdighet. Skal man ikke bry seg om det bare fordi det ikke har en stor praktisk relevans? ;) Og nå er det fine med klager at den kan slå begge veier. Den bortskjemte sutreungen som føler at 5'eren vedkommende fikk ligger under sin verdighet, får kanskje 4. Mens en som fikk fire kanskje settes opp til 5. Eller karakteren kan stå. Det å klage er med andre ord en liten risikosport, men det bør det kanskje være også. Så får eleven selv passe på at de klager med god grunn.

 

Synes med andre ord at de som føler at de har fått en urettferdig streng sensur, bør støttes i sine klager. Fight the power, people. ;)

Lenke til kommentar

Klagesvaret ble forsinket, men jeg fikk det nå. 3eren opprettholdes.

 

Her er stilen min: (Tilbakemeldinger settes STOR pris på)

p5448482c2851c802674765e7b2f90d014adff45.jpg

p5448483a1026a8445361f1c971716c3d4e2c8fe.jpg

p54484843a87418bb072957fd4268eeea9684bb3.jpg

p54484859a07d93743b6490f3164be01be46028b.jpg

p54484862048f4fcebcc4c244050d2b5a321d01d.jpg

 

Klagenemdas uttalelse:

HUN0045

 

Til grunn for klagebehandlingen ligger vurderinger av elevtekster, vurderingskriterier og karaktergrenser som ble drøftet på fellessensurmøtet.

Eksaminaden har vist nokså god skriftlig kompetanse.

 

Begrunnelse:

Grei og sikker språkføring, men språket er enkelt og lite variert. Det er spennende med to parallelle handlinger, men kanidaten behersker ikke dette helt - det blir ganske ustrukturert. Det er for lite fokus på vendepunktet. Det nevnes bare i en setning på slutten. (WTF?)

 

Klagenemda finner at karakteren ikke er urimelig til prestasjonen ved eksamen.

Karakteren 3 - tre opprettholdes.

Endret av JanFr
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

hei :tease:

jeg hadde denne eksamenen på tentamen i år, og nå sier læreren at det er veldig mange som har bommet på oppgavene, jeg er redd jeg kan være en av de :cry: (håper ikke det)

men jeg lurer på om noen av dere har skrevet oppgave 3 på den skjønnlitterære og oppgave 1 på sakprosaen?

hva skrev dere om?

svarete dere akkurat på spørsmålet på sakprosaen?

hvilken karakter fikk dere på det?

 

pliss svar :yes:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tips til hva man kan skrive om på sidemålstentamen? (Samme oppgavene). Jeg har aldri likt å skrive artikkel/leserinnlegg. Liker best å finne på egne historier osv. :p

 

Har akkurat hatt norsk hovedmålstentamen, og det er litt rare oppgaver må jeg si. Samme for engelsken. Men det har somregel gått greit. Pleier bare å bruke laaang tid før jeg kommer i gang.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...