Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Må man ha i seg grønnsaker?


lyne123

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg spiser nesten ikke grønnsaker!

Har prøvd å få i meg grønsaker men klarer ikke, begynner bare å brekke meg! :( Er også litt flaut da jeg er hos noen å skal spise da alle rundt bordet til og med kameraten min tar grønsaker, og moren eller faren spør om jeg vil ha og jeg svarer nei. Hørt att man må ha i seg grønnsaker vis ikke kan du få sykdommer osv.

Så det jeg lurer på er enklig:

1.Må man ha i seg grønnsaker?

2.Er det noe annet man kan ta som kanskje er bedre smak på med vitaminer og sånn i?

3. Er jeg den eneste som ikke klarerå spise grønnsaker?

Takk for svar vis noen svarer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som tvinger deg til å spise grønnsaker, men det er sunt og du kan jo prøve å tilberede dem på ulike måter.

 

En grateng med f.eks frossenblanding av blomkål og brokkoli med f.eks chili, hvitløk og mozarella.

 

Prøv i alle fall å kompensere med å spise mer frukt.

Lenke til kommentar

Mer frukt er feil tilnærming til saken, da du får i deg for mye sukker og syre hvis du kun skal få i deg 5 om dagen via frukt.

Ideelt sett så skal du ha 3 håndfuller med grønnsaker og to håndfulle med frukt om dagen, og da er grønnsakene mye viktigere enn frukten er.

Hvis du ikke spiser grønnsaker så går du glipp av mange viktige mineraler og vitaminer for å holde deg frisk og du kan da lettere bli syk og få mangelsykdommer.

 

Det er flere forskjellige måter å få i seg grønnsaker på uten å bare koke, dampe eller steke dem og spise dem som de er.

Du kan prøve å skive opp rotgrønnsaker (blomkål, gulrøtter, persillerot) og paprika, sukkererter, hva enn du får tak i egentlig. Skiv alt opp (ikke sukkerertene) og stek dem i en varm panne med olivenolje. Salt og pepre dem godt. Stek til de blir blanke og får en finere overflate (ca 5 min) så har du det i en ildfast form. Stek litt og litt av grønnsakene så de blir STEKT og ikke KOKT i panna.
Hiv i ovnen på 225 grader i 10-15 min. Ha rømme til, bernaise saus, eller whatever du syns er godt (jeg digger det med rømme). Ha ovnsbakt fisk eller kylling til (du kan egentlig bruke hva som helst til).

Så har du lapskaus. Det er en god norsk rett med masse grønnsaker som smaker veldig veldig godt og er veldig enkelt å lage. For å gjøre det superenkelt så kjøp lapskausblanding. Velg mellom svin eller biff, kutt opp kjøttet, fres i en gryte med godt med olivenolje på høy varme, så tilsetter du buljong (vann + buljongterning f.eks) så det dekker kjøttet. La småputre i 10 min. Ha i lapskausblandingen. La det stå å SMÅputre i 1-2 timer, rør av og til. smak til med salt og pepper til slutt. Kan fint fryses ned.

 

Har du pasta, fløte og frossen grønnsaksblanding så har du nok en god og og litt sunnere pastarett. Stek grønnsakene til fukten er ute av dem men ikke til de er ferdige, ha i fløte, la koke inn, pass på så det ikke koker over, rør ofte. Tilsett salt og pepper (jeg liker å bruke pepper og gastromat her) Jo lengre du lar sausen koke jo tykkere blir den. Hold øye med den for den KAN svi seg og den kan også skille seg hvis du lar den stå for lenge! Kok opp pasta som anvist på pakken og legg ''grønnsakssausen'' over.

Også har vi blomkålsuppe som er veldig godt og enkelt. Kjøp blomkål, en løk og en purreløk. Kutt alt opp i biter. Ha i en gryte med en god dæsj olivenolje. Ha i buljong. La småkoke i 10 min, kjør på med stavmixer eller i blender til det er en mykere masse. legg sprøe baconbiter på toppen eller stekte reker med karripulver. Ha gjerne godt brød til.

Du kan også lage grønnsakssuppe, tomatsuppe, alle sånne ting har samme fremgangsmåte som blomkålsuppen. Du kan tilsette melk hvis du vil ha en fyldigere suppe, eller til og med en skvett eller to med fløte.

Grønnsaker kan være siiiinnsykt godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror egentlig ikke det kan være smaken som er problemet, men noe ganske psykisk når du hører det er grønnsaker. Konsistensene og smakene varierer jo vanvittig. Ikke at det gjør problemet noe mindre. (blir vel nesten verre da)

 

Hvordan er det med retter som har grønnsaker som du knapt kan kjenne? Er disse helt OK, eller er det fortsatt slik at tanken på grønnsaker også gir brekningsrefleks? Hvis du ikke kan se dem da?

 

Ærlig talt trodde jeg ikke man kunne overleve overhode på et fullstendig ikke-grønnsak diet. Du finner det jo i nesten alt, over alt. Måtte det være noe løk, hvitløk, chili, pommes-frites, popcorn, noe juice, tomatketshup og mye mye annet småting man ikke tenker på som typisk grønnsak-ting... Hvis du spiser det, så forsterker det vel bare ideen om at noe er en grønnsak som gjør det ille. Dog, det vil jo gi NOE næring, selv om baksidene kan være store (mye sukker, fett)

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

aldri smakt eller spist noe jeg ikke liker, såfremt det ikke er råttent eller brent eller noe sånt selvfølgelig. Absolutt ALT går rett ned, uansett hva det er..... og jeg spiser masse forskjellig, alt mulig fra hele verden. go ahead, challenge me....

 

Dette med å ikke like mat er veldig definerende på et menneske. Det forteller hvordan man ikke bare forholder seg til mat men til det meste i livet, damer som er kresne på mat går ikke over dørterskelen min to ganger, uansett om dem ser ut som megan fox....

edit: megan fox får slippe inn, men ingen andre! :p

Lenke til kommentar

Jeg har store deler av livet mitt trodd at jeg ikke likte grønnsaker. Det hele endret seg da jeg skjønte at det var tilberedningen som var feil. Gå på en finere restaurant og prøv litt grønnsaker der, det er noe helt annet enn de "ihjelkokte" grønnsakene de fleste serverer. Det beste av alt; det tar i de fleste tilfeller ikke mange minuttene å lære seg riktig fremmgangmåte selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grønnsaker bør absolutt inkluderes i kosten, da grønnsaker inneholder en rekke viktige vitaminer som er essensielle for reaksjoner i kroppen. Du må rett og slett lære deg å like det, og lære deg å lage det slik at du kan spise det uten å brekke deg. Som nevnt tidligere i tråden var også Wok redningen min...

Lenke til kommentar

Mer frukt er feil tilnærming til saken, da du får i deg for mye sukker og syre hvis du kun skal få i deg 5 om dagen via frukt.

 

Fruktsukker i store mengder er ikke noe problem så lenge det inntas utenom fett og proteiner.

 

Usikker på hva du mener med syre. Frukt er tro det eller ei basisk :) Det som fører til metabolsk acidose i kroppen er animalsk protein. Kjøtt, egg og melk.

 

Har en veninne som ligger på sykehus nå med nyreproblemer, ganske sikkert fordi hun har drevet med lavkarbo i 7-8 måneder :(

Lenke til kommentar

 

Mer frukt er feil tilnærming til saken, da du får i deg for mye sukker og syre hvis du kun skal få i deg 5 om dagen via frukt.

 

Usikker på hva du mener med syre. Frukt er tro det eller ei basisk :)

 

Ei. Siden du spør.

 

Til trådstarter: Grønnsaker er fantastisk om det bare tilberedes riktig. Jeg er vokst opp med ihjelkokte grønnsaker, og på toppen av alt ble alt unntatt poteter og gulrot hentet fra fryseboksen for så å bli kokt til det ikke var konsistens igjen. Ihjelkokt brokkoli er grusomt, mens frisk brokkoli riktig tilberedt i en wok er fantastisk fordi den suger til seg massevis av saus samtidig som den forblir litt crispy.

 

Et tips tips til: Skjær litt gulrot og persillerot i tynne skiver, og stek dem i smør (ikke margarin) til de er litt myke men fortsatt har tyggemotstand. De kan gjerne være en anelse brune i kantene, men skal ikke svis. Krydre med havsalt og nykvernet pepper. Nydelig.

 

Endret av Horrorbyte
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mer frukt er feil tilnærming til saken, da du får i deg for mye sukker og syre hvis du kun skal få i deg 5 om dagen via frukt.

 

Fruktsukker i store mengder er ikke noe problem så lenge det inntas utenom fett og proteiner.

 

Usikker på hva du mener med syre. Frukt er tro det eller ei basisk :) Det som fører til metabolsk acidose i kroppen er animalsk protein. Kjøtt, egg og melk.

 

Har en veninne som ligger på sykehus nå med nyreproblemer, ganske sikkert fordi hun har drevet med lavkarbo i 7-8 måneder :(

 

 

Si hei til diabetes. Sukker er og blir sukker selv om den er naturlig, du skal ikke ha i deg for mye, det er hvorfor folk kan forbli smellfeite av å ''droppe sukker'' mens de fremdeles heller i seg juice.

 

Når det gjelder syren så er det kjent at syre kan og vil ødelegge tennene dine, og for høyt inntak av syrlige frukter vil føre til dette.

Lenke til kommentar

 

 

 

Usikker på hva du mener med syre. Frukt er tro det eller ei basisk :)

Ei. Siden du spør.[/size]

 

attachicon.gifph_in_food_n_drinks.jpg

Kullsyre er faktisk pH-nøytral. Det er andre faktorer som styrer pH i brusen. Farris har f.eks pH på 6 mens Olden skogsbær/markjordbær ligger på 2,8.

 

http://www.drikkeglede.no/brus-vann-og-helse/brus-vann-og-tannhelse-article1296-434.html

 

Det må vel være din konklusjon? pH nøytralt har jeg ikke peiling på hvor du plukket opp? Ja, det er ganske mye grunnleggende data som sier imot deg her i alle fall. Er ingen ekspert i kjemi, men at Farris bare er ph 6 kan vel bety at farris har en del mineraler som gjør det basisk da, eller noe annet? (smaker jo ganske salt også).

 

  • For normal atmospheric conditions (bbf850f9beacce9b24fefbf43e8c9198.png atm), we get a slightly acid solution (pH = 5.7) and the dissolved carbon is now essentially in the CO2 form. From this pressure on, [OH] becomes also negligible so that the ionized part of the solution is now an equimolar mixture of H+ and HCO3.
  • For a CO2 pressure typical of the one in soda drink bottles (8e0cb9e01903abab9f3e0810526a8fbe.png ~ 2.5 atm), we get a relatively acid medium (pH = 3.7) with a high concentration of dissolved CO2. These features contribute to the sour and sparkling taste of these drinks.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Carbonic_acid#pH_and_composition_of_carbonic_acid_solutions

 

I og med at man stadig vekk blir fortalt at man kan få syreskader av CO2 i vann, ja selv om du lager det selv. For ikke å snakke om det mer åpenbare; nemlig navnet "kullsyre/karbonsyre":

 

 

Når gassen løses i vann blir løsningen svakt sur. Det skyldes at det innstiller seg to likevekter.

Store norske leksikon

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Usikker på hva du mener med syre. Frukt er tro det eller ei basisk :)

 

Ei. Siden du spør.[/size]

attachicon.gifph_in_food_n_drinks.jpg

Kullsyre er faktisk pH-nøytral. Det er andre faktorer som styrer pH i brusen. Farris har f.eks pH på 6 mens Olden skogsbær/markjordbær ligger på 2,8.http://www.drikkeglede.no/brus-vann-og-helse/brus-vann-og-tannhelse-article1296-434.html

Det må vel være din konklusjon? pH nøytralt har jeg ikke peiling på hvor du plukket opp? Ja, det er ganske mye grunnleggende data som sier imot deg her i alle fall. Er ingen ekspert i kjemi, men at Farris bare er ph 6 kan vel bety at farris har en del mineraler som gjør det basisk da, eller noe annet? (smaker jo ganske salt også).

 

 

  • For normal atmospheric conditions (bbf850f9beacce9b24fefbf43e8c9198.png atm), we get a slightly acid solution (pH = 5.7) and the dissolved carbon is now essentially in the CO2 form. From this pressure on, [OH] becomes also negligible so that the ionized part of the solution is now an equimolar mixture of H+ and HCO3.
  • For a CO2 pressure typical of the one in soda drink bottles (8e0cb9e01903abab9f3e0810526a8fbe.png ~ 2.5 atm), we get a relatively acid medium (pH = 3.7) with a high concentration of dissolved CO2. These features contribute to the sour and sparkling taste of these drinks.
http://en.wikipedia.org/wiki/Carbonic_acid#pH_and_composition_of_carbonic_acid_solutions

 

I og med at man stadig vekk blir fortalt at man kan få syreskader av CO2 i vann, ja selv om du lager det selv. For ikke å snakke om det mer åpenbare; nemlig navnet "kullsyre/karbonsyre":

 

 

Når gassen løses i vann blir løsningen svakt sur. Det skyldes at det innstiller seg to likevekter.

Store norske leksikon

Takk for korrigeringen. Det var en veldig sloppy uttalelse fra min side.

Spesielt siden jeg faktisk både har utstyr for å måle pH og en sodastream :)

 

Det burde også ha ringt en bjelle siden rent destillert vann blir litt surere enn pH 7 fordi naturlig CO2 i atmosfæren difusserer i vannet.

 

Tror nok grunnen til at pH i Farris er såpass høy er som du er inne på p.g.a mineralene. Er ikke så store mengder av dem, men de gir stor balanseringseffekt grunnet høy pH.

 

Ref:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Farris_(mineral_water)

http://www.engineeringtoolbox.com/bases-ph-d_402.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...