Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trist til punktet hvor det er fysisk vondt konstant i en uke


Anbefalte innlegg

Hei.

Helt tilfeldig for en uke siden følte jeg meg rar. Indre skjelving, svimmel, kvalm osv.

Etter å ha tatt det med ro i en uke kjenner jeg at jeg har en umettelig tristhet og tomhet inni meg. Jeg har ingen grunn til å være trist. Det er så sterkt at jeg har lyst å gråte, men jeg klarer ikke gråte og har ikke klart det på flere år.

Jeg har også synsforstyrrelser av type flekker foran øyet som ikke sitter fast og tilfeldig vondt i armer og bein.

 

Er det noen som vet hva dette kommer av?

 

Var selvfølgelig hos lege som fortalte jeg skulle kontakte psykolog. Jeg tror han mente det var angst.

Kan angst virkelig gi slike symptomer konstant så lenge? På en uke så har det ikke vert bedre en eneste gang. Samme, konstante smerten hele tiden.

 

Setter pris på svar!

 

Anonymous poster hash: 9031a...8c9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

ba legen DEG kontakte en psykolog? er ikke dette noe legen skal ordne for deg?

Han anbefalte meg å kontakte psykolog. Det var ikke fastlegen, men en lege via Volvat.

 

Anonymous poster hash: 9031a...8c9

 

VIlle tatt det der via fastlegen, så får du det inn under folketrygden, psykolog er dyre greier

Lenke til kommentar

Det du tar opp kalles psykosomatiske problemer. Det er når følelsene dine setter seg i kroppen. Det legen foreslo med psykolog er en fornuftig vei å gå. Du kan også løsne slike problemer med ulike typer kroppsstimulering som f.eks massasje, fysioterapi og akupunktur.

Er litt naiv på slike områder. Hvordan kan dette skje? Hvordan kan massasje, fysioterapi og akupunktur hjelpe på noe, så vidt jeg vet, er hovedsaklig en psykisk plage?

Det ble ikke nevnt noe om dette hos lege. Jeg tok en drøss med tester og tenkte jeg skulle vente med psykolog til testene var tilbake, blant annet stoffskifte prøver. På en annen side så beskrev det jeg leste hvordan jeg har det helt perfekt.

 

Anonymous poster hash: 9031a...8c9

Lenke til kommentar

 

Det du tar opp kalles psykosomatiske problemer. Det er når følelsene dine setter seg i kroppen. Det legen foreslo med psykolog er en fornuftig vei å gå. Du kan også løsne slike problemer med ulike typer kroppsstimulering som f.eks massasje, fysioterapi og akupunktur.

Er litt naiv på slike områder. Hvordan kan dette skje? Hvordan kan massasje, fysioterapi og akupunktur hjelpe på noe, så vidt jeg vet, er hovedsaklig en psykisk plage?

Det ble ikke nevnt noe om dette hos lege. Jeg tok en drøss med tester og tenkte jeg skulle vente med psykolog til testene var tilbake, blant annet stoffskifte prøver. På en annen side så beskrev det jeg leste hvordan jeg har det helt perfekt.Anonymous poster hash: 9031a...8c9

Fordi det hjelper deg å få kontakt med kroppen. Det er mange måter å tilnærme seg det på. Problemer kan komme av mange forskjellige ting, så det er viktig å finne ut av det først. Her er en definisjon;

http://snl.no/psykosomatisk

Lenke til kommentar

 

Ja, dette er nok angst. Har hatt det samme i 3 uker selv. Absolutt ikke ikke noe gøy. Har det enda...

 

Anonymous poster hash: 8edcb...74b

Går du til psykolog?

Jeg syns det er litt rart i mitt tilfelle siden jeg ikke har noen bekymringer jeg er klar over og jeg er nesten ikke redd for noe som helst. Det kom plutselig da jeg slappet av og gjorde ting jeg har gjort en million ganger før..

 

Anonymous poster hash: 9031a...8c9

Lenke til kommentar

Tok du blodprøve? Viktig det! Fortsetter du å bli dårlig så drar du til fastlegen.

Tok du blodprøve? Viktig det! Angst. De skylder alltid på angst! Ta blodprøve. Stå på ditt. Fortsetter du å bli dårlig så drar du til fastlegen.

Du må nok utdype litt her. Jeg har tatt masse blodprøver. Alt fra allergier til kreft (tror jeg). Venter enda på svar på stoffskifteprøvene.

 

Anonymous poster hash: 9031a...8c9

Lenke til kommentar

Hmm...så rart. At du skulle få angst når du ikke har bekymringer og lignende. ...

Du snakker litt i kode her. Ser du sitter på noen ulumskheter du ikke har fått ut:)

 

Har slått meg til ro med at det er psykisk siden jeg har tatt så mange tester. Symptomene passer heller ikke noe hjerteproblemer, lungeproblemer osv.

 

Anonymous poster hash: 9031a...8c9

Lenke til kommentar

 

 

 

ba legen DEG kontakte en psykolog? er ikke dette noe legen skal ordne for deg?

Han anbefalte meg å kontakte psykolog. Det var ikke fastlegen, men en lege via Volvat.

 

Anonymous poster hash: 9031a...8c9

VIlle tatt det der via fastlegen, så får du det inn under folketrygden, psykolog er dyre greier
Spørsmålet er om jeg er villig til å vente så mange måneder på psykolog hvis dette ikke blir bedre av seg selv. De dagene det er på sitt verste kommer jeg meg nesten ikke ut av huset.

 

Anonymous poster hash: 9031a...8c9

Lenke til kommentar

 

 

 

ba legen DEG kontakte en psykolog? er ikke dette noe legen skal ordne for deg?

Han anbefalte meg å kontakte psykolog. Det var ikke fastlegen, men en lege via Volvat.

 

Anonymous poster hash: 9031a...8c9

VIlle tatt det der via fastlegen, så får du det inn under folketrygden, psykolog er dyre greier
Spørsmålet er om jeg er villig til å vente så mange måneder på psykolog hvis dette ikke blir bedre av seg selv. De dagene det er på sitt verste kommer jeg meg nesten ikke ut av huset.

 

Anonymous poster hash: 9031a...8c9

 

Hvorfor må du vente så mange måneder?

Lenke til kommentar

Dette høres ut som en reaksjon i form av en kombinasjon av angst/depresjon/psykosomatiske symptomer etter en forholdsvis langvarig periode med stress overbelastning. Kan det stemme ?

 

I så fall: Gjøre noe helt annet, lappe av og ha noen å snakke med.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Liten oppdatering.

 

Tristheten og tomhetsfølelsen er borte. Jeg er fortsatt litt svimmel hvis jeg står oppreist og beveger meg for lenge om gangen.

Jeg er blitt nervøs for å gjøre ting jeg følte gjorde ting verre i forgående uker. Jeg prøver å ikke løfte for tung og bevege meg for lenge, jeg prøver også å holde meg unna for mye varme. Jeg tar det gradvis fordi jeg regner med dette bare er angsten for å få det igjen.

 

Er usikker på om jeg skal kontakte psykolog så jeg finner ut hva dette kommer av, i tilfelle det kommer sterkere tilbake om det går urørt.

 

Jeg har fortsatt tilfeldige intervaler på harde hjerteslag, flekkene på øyet og indre skjelvinger.

 

Venter enda på svar på stoffskifteprøven.

 

Anonymous poster hash: 9031a...8c9

Lenke til kommentar

Dette høres ut som en reaksjon i form av en kombinasjon av angst/depresjon/psykosomatiske symptomer etter en forholdsvis langvarig periode med stress overbelastning. Kan det stemme ?

 

I så fall: Gjøre noe helt annet, lappe av og ha noen å snakke med.

Jeg har alltid taklet stress bedre enn de fleste. Det kan stemme at det har vert en del stress og mange tanker som har svirret i hodet mitt, men det har da ikke vert noe problem på meg. Jeg hadde forstått det hvis alt stresset hadde gått inn på meg men jeg har holdt en rolig holdning hele veien, noe jeg alltid gjør.

 

Anonymous poster hash: 9031a...8c9

Lenke til kommentar

Der spørs det om vi ikke har det helt typiske symptombildet på plass.

 

"Jeg har alltid taklet sress bedre enn de fleste .. Jeg hadde forstått det hvis stresset hadde gått inn på meg."

 

Det som skjer det er at stressnivået bygger seg opp "under overflaten" mens man i forholdsvis lang tid har "full kontroll" på det som er på overflaten. Tilsynelatende så er man den person som tåler mer enn de aller fleste, og man holder hodet kalt i de aller fleste situasjoner.

 

Så etter forholdsvis lang tid med stresseksponering, så begynner dette "under overflaten" å komme opp til overflaten kanskje "bølgevis" og "annfalsvis" med sterk opplevelse av ubehag, for varmt, for kalt, hjerteklapp og alle varienter av "psykosomatisk".

 

Denne måten å reagere på er nok typisk for mange stillesittende yrker, der man jobber med et høyt "stress"/"andenalinnivå" uten å være i bevegelse.

 

Hvis det er dette som er symtombildet med underliggende årsak, da vil det være liten hjelp i å snakke med en psykolog, annet enn at psykologen kanskje kan fortelle hva som er årsaken.

 

Den eneste "behandlingen" som kan hjelpe over tid er å ta vekk årsaken til denne stressreaksjonen, dvs et lavere stressnivå over tid.

 

Hva med å foreslå denne "diagnosen" med tilhørende "behandling" for fastlegen og høre hva han/hun sier?

 

Innenfor en del stressrelaterte yrker så er dette en forholdvis "normal" måte å reagere på.

 

Det vil ellers være en "normal reaksjon" at symptomene "holdes i sjakk" når man er "i full sving" og at symptomene først og fremst melder seg faktisk når stressnivået går ned på et lavere nivå enn normalt, for eksempel i forbindelse med ferier. Straks man skal ha ferie og forsøker å slappe av, så blir man syk.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...