Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mange Imovane tilsvarer 30mg Vallergan?


exterminate

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Vallergan for å sove en stund, men har nettopp byttet til Imovane. Jeg tok 3 vallergan(30mg) søvn hver kveld, og har nå fått 5mg Imovane av legen som jeg skal ta hver kveld. Jeg har nettopp byttet lege og jeg har inntrykk av at han trodde jeg tok 10mg vallergan istedenfor 30, og at jeg derfor har fått for lite Imovane(som heller ikke fungerer godt nok)

 

Vet noen hvor mange Imovane jeg må ta for å en tilsvarende dose som vallergan?

Dersom ingen vet svaret kommer jeg til å ta kontakt med legen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Imovane og Vallergan kan ikke sammenlignes på den måten.

Imovane fåes i 5mg og 7,5mg. Prøv 5mg først og se om det gir god nok effekt. Hvis ikke det er nok prøver du halvannen tablett av 5mg slik at det tilsvarer en 7,5mg.

Hvis du må ha 7,5mg snakker du med legen din igjen.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar! 5mg fungerer ikke som ønsket, og det er litt vanskelig å å øke dosen uten godkjenning fra legen ettersom jeg bor på institusjon og de ikke har lov til å gi meg mer medisiner enn det legen har skrevet ut. Jeg får ringe inn til legen og høre. Igjen, takk for svar! 

Endret av exterminate
Lenke til kommentar

Valergan er jallamedisin, egentlig for alergi. Som liksom skal gjøre deg trett. Men det er bare tull imo.

 

Imovane og feks stilnoct er sovemedisin som fungerer bedre. Men bør brukes med forsiktighet.

 

Det beste er å få sove uten, dersom man spiser hver dag kan man utvikle en form for avhengighet i forhold til søvnbehov.

Lenke til kommentar

Valergan er jallamedisin, egentlig for alergi. Som liksom skal gjøre deg trett. Men det er bare tull imo.

 

Imovane og feks stilnoct er sovemedisin som fungerer bedre. Men bør brukes med forsiktighet.

 

 

 

Om dette stemmer må jo nesten TS oppleve en form for placebo effekt da allergimedisinen fungerte men sovemedisinen ikke fungerer. Virker veldig rart iallefall.

Lenke til kommentar

 

Valergan er jallamedisin, egentlig for alergi. Som liksom skal gjøre deg trett. Men det er bare tull imo.

 

Imovane og feks stilnoct er sovemedisin som fungerer bedre. Men bør brukes med forsiktighet.

 

 

 

Om dette stemmer må jo nesten TS oppleve en form for placebo effekt da allergimedisinen fungerte men sovemedisinen ikke fungerer. Virker veldig rart iallefall.

 

 

Kan jo sef være mulig at mange valergan gjør deg litt trett. Men det er allikevel en tullemedisin. Mens Imovane eller Stilnoct er mer potent.

 

Tar du tre valergan så blir du kanskje litt trøtt. Tar du tre Imovane så er du helt på trynet om 15minutter, og da kan du faktisk få en motsatt snudd effekt, som at du blir mer våken og ruset. Det er totalt forskjellige medisiner og kan umulig sammenlignes.Det ene Valergan er feks en antihistamin/allergimedisin, og det andre Imovane er EDIT (en Benzodiazepin etterligning, men med mindre risk for fysisk avhengighet. Derfor gis den nok til personer på institusjon om ikke annet fungerer)

 

Det var vel å sove som var meningen.

 

Man må se an legens råd, egen vekt, toleranse etc.

 

1-1,5 tablett burde holde, mer enn det så blir du bare helt fjærn.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Poenget er at det er en tullemedisin med lav effekt, det var originalt ment som å være antihistamin, men så har noen oppdaget at enkelte blir litt døsig av det.

 

Men den har ikke særlig funk annet enn Placebo.

 

Samme som Atarax også tullemedisin som har blitt brukt til noe annet.

 

Dersom man blir tilbudt sånne narremedisiner som kun virker på enkelte personer og er mest placebo så er det bedre å be legen om noe annet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Eller så kan man høre på legen, som er utdannet innen medisin, istedenfor en fjott på internett.

 

Snakk med legen din, trådstarter. Hvis du er på rusinstitusjon, så kan du be de ansatte på avdelingen din om dokumentasjon på at dosen din ikke fungerer.

 

Er jo det jeg sier, snakk med legen.

Er det meg du kaller for fjott eller? Det er personangrep det vettu, og det er vel ikke helt lovlig på nett.

Lenke til kommentar

Fikk Atarax når jeg bodde sørpå for det skulle visst hjelpe mot angst og panikkanfall, men merket nada effekt.

Gikk tilbake til legen igjen å han sa de skulle fungere mot angst å ville derfor ikke skrive ut noe annet. Var snar med å bytte lege da, som gjorde at jeg fikk de rette type medisiner.

Så det finnes endel leger der ute som aldri skulle ha vært leger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk Atarax når jeg bodde sørpå for det skulle visst hjelpe mot angst og panikkanfall, men merket nada effekt.

Gikk tilbake til legen igjen å han sa de skulle fungere mot angst å ville derfor ikke skrive ut noe annet. Var snar med å bytte lege da, som gjorde at jeg fikk de rette type medisiner.

Så det finnes endel leger der ute som aldri skulle ha vært leger.

Helt enig, som sagt tullemedisiner som liksom skal gi effekt og kanskje funker på et fåtall.

 

Men spiser man tre Valergan så kan man sikkert bli litt døsig, men det blir helt feil å spørre om sammenligningen på en antihistamin og en Edit en Benzodiazepin etterligning. For det er to forskjellige ting.

 

Trådstarter kan spørre legen, det finnes tross alt sterkere saker enn Imovane også, men da følger ofte avhengighetsspøkelset med. Spørs hva legen sier....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Men spiser man tre Valergan så kan man sikkert bli litt døsig, men det blir helt feil å spørre om sammenligningen på en antihistamin og en Opiatetterligning. For det er to forskjellige ting.

Imovane er ikke en opiatetterligning.

 

Det du kan gjøre før du får snakket med den vanlige legen, er å spørre legen (dere har vel en?) på rusinstitusjonen om du kan ta begge deler.

 

Uansett bør du bare ta vallergan, hvis det alene hjelper.

Lenke til kommentar

 

Men spiser man tre Valergan så kan man sikkert bli litt døsig, men det blir helt feil å spørre om sammenligningen på en antihistamin og en Opiatetterligning. For det er to forskjellige ting.

Imovane er ikke en opiatetterligning.

 

Det du kan gjøre før du får snakket med den vanlige legen, er å spørre legen (dere har vel en?) på rusinstitusjonen om du kan ta begge deler.

 

Uansett bør du bare ta vallergan, hvis det alene hjelper.

 

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Zopiklon

 

My bad, det ligner på effekten som bensodiazepiner som er beroligende og påvirker GABA systemet i hjernen. Men det skal være mindre avhengighetskapende enn Bensodiazepiner som er beroligende.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Bensodiazepiner er ikke et opiat eller relatert til opiater på noen måte.

 

Men du har i hvert fall åpnet øynene mine for hva som ligger bak advarselen mot å få helseinformasjon fra internett. ;)

 

Huff.

 

Men jeg mener iaf at Imovane og Stilnoct ligner på Bensodiazepiner, og ble vel laget for å være litt mindre avhengighetskapende enn Bensodiazepinene.

 

Men får du Valergan, så er det veldig liten funk i det da de er et antihistamin. Mulig jeg ikke har rett men det er vel ikke trekantmerke på Valergan eller Atarax.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...