Gå til innhold

PODKAST: Slik var det å være PC-gamer på nittitallet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Windows 3.11 ja. Hvilken gamer på 90 tallet som kaller seg hardcore brukte det systemet?

 

Norton Commander var det eneste i tillegg til dos som ikke spiste opp alt minnet. Windows 3.11 var i så måte selvmord, og ingen gamer med selvrespekt brukte det drittet... det var utelukkende til ikke gaming relaterte oppgaver det...

Lenke til kommentar

Windows 3.11 ja. Hvilken gamer på 90 tallet som kaller seg hardcore brukte det systemet?

 

Norton Commander var det eneste i tillegg til dos som ikke spiste opp alt minnet. Windows 3.11 var i så måte selvmord, og ingen gamer med selvrespekt brukte det drittet... det var utelukkende til ikke gaming relaterte oppgaver det...

 

Episoden handler ikke utelukkende om gaming. Windows 3.11 er bare en del av pratet om å bruke PCer på den tida.

 

Og vi kaller oss ikke hardcore i 100% alvor :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

DesqView & qemm. Da hver eneste byte "conventional" minne var viktig.

Nå til dags kan en jo bare kjøpe mer RAM, dengang måtte en stelle pent med bruken under 640k. "Out of memory"...

 

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg brukte Papyrus II for DOS til tekstbehandling på skole-pcen i '94. Jeg hadde vanskelig for å skrive, så jeg fikk låne PCen til jenta i klassen med Downs når hun ikke brukte den. Læreren var klok og så at lille Nikolai elsket datamaskiner. Slik lurte hun meg til å skrive.;) Skrev ut tekstene på en matriseskriver, og alt foregikk med tastaturkommandoer som var hengt opp på veggen på hullepapir fra tidligere nevnte matriseskriver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Windows 3.11 ja. Hvilken gamer på 90 tallet som kaller seg hardcore brukte det systemet?

 

Norton Commander var det eneste i tillegg til dos som ikke spiste opp alt minnet. Windows 3.11 var i så måte selvmord, og ingen gamer med selvrespekt brukte det drittet... det var utelukkende til ikke gaming relaterte oppgaver det...

Hvem har sagt at man ikke kan gjøre begge deler? Jeg kjører fortsatt Windows 3.11 og starter bare på nytt i DOS når jeg skal spille et spill. Netscape går unna så det suser fortsatt, det samme kan jeg ikke si om Internet Explorer som vi har på en moderne PC på jobb. Den er treg som fy.

 

Windows 3.11 er helt supert til min bruk og jeg er fortsatt skeptisk til Windows 95\98. Dessverre ser det ut som jeg blir nødt til å oppgradere mot min vilje snart.

Lenke til kommentar

Herregud, n00bs.

 

Kommandoen "help" listet opp alle tilgjengelige kommandoer i DOS, og /?-switchen listet opp alle mulighetene til en kommando (så "dir /?" listet opp alt du kunne gjøre med dir-kommandoen).

 

De to spillene jeg husker gav meg mest bannskap med autoexec.bat og config.sys var Dune II og Syndicate. Der måtte jeg prøve meg frem ganske lenge for å finne akkurat den rette rekkefølgen å laste inn drivere slik at jeg kunne laste mest mulig inn i high memory og fikk nok base memory til å kjøre selve spillene.

 

Leisure suit Larry var for øvrig det første adventure-spillet jeg spilte, på en gammel IBM XT (jeg mener i hvert fall at det var XTen som hadde én 5.25"-floppydrive og én HD, ATen hadde vel to floppyer). Kopibeskyttelsen bestod vel av et sett med spørsmål du skulle svare på for å bevise at du var voksen (de eneste jeg husker nå er hvem som gav stemmen til Darth Vader, og hvem som sa "I am not a crook"). Lærte etter hvert svarene på de fleste spørsmålene utenat sånn at jeg konsekvent klarte å starte spillet. Lærte bra mye engelsk av det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...