Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

røde, såre øyne


poetsotf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hei igjen folkens! En stund siden nå.. Vil gjærne høre hvordan det går med alle sammen, noen framgang på noen måte? For min del er det opp og ned som i en berg og dalbane, noen dager bra og andre dager ikke. Har gått fra Livostin til Zaditen øyendråper, noe som funker bra:) Men dog, denne kulda er ikke helt bra. Mye mer plaget nå en om sommeren.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Fint å finne andre som sliter med det samme som meg. Det hele startet rundt 2000-2004 med mye rennende øyner. Fra 2002 til våren 2005 brukte jeg linser, men på våren 2005 ble øynene mine kjempesåre, tørre, irriterte og kjempevonde og linsebruk gjorde det værre. Øyelegen testet meg for tåreproduksjon og jeg hadde da hhv. 7 mm og 9 mm på den testen (det normale ligger på ca 15-17). Fikk da beskjed om å bruke Systane. Dette fungerte dårlig og jeg fikk da tips om Viscotears som jeg har brukt siden. Det er en øyegel som holder lenger på fuktigheten. Men i det siste har det blitt enda værre, jeg våkner opp 2-3 ganger om natta og må da ha i Viscotears. Ellers på dagene må jeg dryppe sånn ca 1-2 ganger i timen med Viscotears. Og nå fungerer ikke Viscotears like godt på dagtid heller lenger. Har også hatt to-tre perioder med "kloramenikol"-sak (eller hvordan det nå skrives).

 

Jeg har for det meste vært helt frisk og er testet for alle allergier, men har ingen. Hadde helvettesild da jeg var rundt 10 og en mystisk opphovning i ankelen da jeg var rundt 12 som gikk bort av seg selv etter ca 14 dager. Har ikke kinn med blodårer eller har merket noe til kjønnssykdommer.

 

Er så lei og er villig til å prøve det meste for å ordne opp i dette. Problemet mitt er ikke at det er rødt på øynene, de kan være så røde dem vil, men det gjør vondt hele tiden og det "stikker", er sårt og kjempetørt. Har mest lyst til å holde øynene lukket hele tiden.... Jeg har fått ny time hos øyelege i januar, er det noen som har tips om hva jeg burde si/spørre/gjøre for å bli tatt mer på alvor og bli behandlet???

 

Hilsen mann 22.

Lenke til kommentar

Glemte å si at jeg har en god del flass også som det er nevnt tidligere i denne diskusjonen og at øynene blir mye værre "dagenderpå". Er derfor mindre ute på byen enn det jeg kunne tenke meg...

 

mann 22

Lenke til kommentar

Hei! Høres jo ikke bra ut dette. Har du prøvd allergi øyedråper (zaditen)? Jeg fikk ikke noe utslag på allergiprøvene heller, men jeg prøve disse uansett, og de funker bra! I tillegg til hyppig bruk av Viscotears, kunstige øyendråper og saltvannsoppløsning, tror jeg kanskje du kan merker en god lindring. Har du en msn adresse du kan legge ut? Dette gjelder andre også som har dette problemet. Kanskje vi i fellesskap kan finne nye metoder for og få fikset dette en gang for alle?? Vil tro det er lettere og prate over msn..

 

legg meg til: [email protected]

Lenke til kommentar

Hei.

 

Denne tråden har gått litt, og mye har blitt utredet.

Det kan hende, at du Birken og Anita, lider av noe som kalles for "NA-KCS" (Non-autoimmune Konjuktvitis Sicca) el. NS-KCS (Non-sjøgren blablabla..) En genetisk/"halveis-autoimmun" lidelse.

Dette kan forverres ved bruk av linser, mye tv titting osv osv osv...

 

Et realtivt nytt fenomen som jeg ikke finner mye "behandlings" informasjon om...

 

Vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen!

 

I går var jeg hos øyelege og hun mente det ville være bra for meg å tette igjen tårekanalene med silikonplugger. Disse skal holde igjen 50% av tårene og fungerer dermed litt som en demning i en elv. Foreløpig tror jeg det fungerer bra :) Og jeg tror nok dette kan hjelpe mange her. De kostet 200 kr/stk og skal visstnok kunne sitte i "for alltid". Kommer tilbake senere (om ca to måneder) med mer tilbakemelding for da skal øynene sjekkes igjen hos øyelegen :)

 

Mvh Mann 22

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Hege Anita

Jeg har prøvd mange ulike typer medikamenter og kunstig tårevæske men det var Øyetrøst fra Helskostbutikken som ble min redning. Dryppet øynene mine ved behov og trapet gradvis ned.

Lenke til kommentar

Flott og høre! Er heller nesten ikke plaget lenger. Nå er det bare tørr vind på øynene og mye pc bruk som får dem røde :) De øyentrøst dråpene har vært min redning også når det var som verst. Hadde måtte sykemelde meg hadde det ikke vært for de dråpene da man ikke kan være blodsprengt på øynene når man skal selge varer til kunder (følte jeg).

Lenke til kommentar
Flott og høre! Er heller nesten ikke plaget lenger. Nå er det bare tørr vind på øynene og mye pc bruk som får dem røde :) De øyentrøst dråpene har vært min redning også når det var som verst. Hadde måtte sykemelde meg hadde det ikke vært for de dråpene da man ikke kan være blodsprengt på øynene når man skal selge varer til kunder (følte jeg).

 

Grunnen til at man lettere får røde øyne når man bruker data, er at man blunker mye mindre.

Av en eller annen grunn blunker man laaangt sjeldnere, ca bare 40% så ofte som vanlig, når man bruker data. Så dette på Discovery. Hva lærer man ikke av TV? :)

 

Når det gjelder dette med autoimmun sykdom så er det så mange som gir positivt utslag på blodprøve at det er ikke noen sikker måte å vite noe som helst på. Jeg vet ikke hvor gammel du er heller. Hadde vært interessant å visst.

 

Klamydia...

 

Jeg har hatt den samme trofaste partneren i "åresvis" og jeg er 36 år.

 

Kan jeg alikevel være smittet?

 

Ja, det går an. Det går også an å ta prøve etter prøve, uten å få påvist klamydia, selv om man har det.

Lenke til kommentar
Ja, det går an. Det går også an å ta prøve etter prøve, uten å få påvist klamydia, selv om man har det.

Hold deg til discovery channel...

 

Vet ikke helt hva du mener med den kommentaren, men det er faktum at det går an å ta gjentatte prøver og få negativ selv om man har klamydia.

Om du virkelig er medisinstudent og innbiller deg at dette ikke er mulig, så tror jeg nok du blir en jævlig dårlig lege.

 

Dette har jeg opplevd selv. Tok to prøver mens jeg pissa piggtråd, og de sa jeg ikke hadde klamydia. Tredje prøven var positiv. Måtte ta antibiotikakur for å bli kvitt det, det gikk heldigvis kjapt.

Siden har jeg holdt meg unna "urene kvinner"...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...