Gå til innhold

Første "racersykkel" - Merida eller andre anbefalinger?


infinitiv

Anbefalte innlegg

Vel, jeg er ingen erfaren syklist. Jeg har i alle år syklet på tunge og store sykler som jeg har arvet av storebror eller lånt av mine foreldre, og det har aldri vært snakk om lange distanser. Men, jeg synes det er vanvittig gøy å sykle og det er en treningsform jeg faktisk synes er gøy! Det har dog bare vært snakk om 1-2 mil 3 ganger i uka når jeg har vært hjemme på sommerferie. Jeg har lyst til å sykle mer, sette meg egne mål og sykle for å trene + ha det gøy + utfordre meg selv + sykle på tur sammen med ei relativt treningsgal venninne av meg. Jeg har så utrolig lyst på en racersykkel, men er veldig usikker på hvilken.

 

 

Jeg gikk først inn på gmax.no og xxl.no hvor jeg ser de har et par Meridasykler, Merida Road Racer 900 og Merida Ride 88-16 til 5000-5500, som er de billigste. Er disse å anbefale til en nybegynner som meg?

 

Jeg er ei lita jente, asiater og 158 cm, hvis det har noen betydning... (?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

merida 88-16 synes jeg er merkelig. Den er for nybegynnere, men giringen er veldig høy. Den har standardkrank og 12-25 kassett, noe som gjør den krevende å sykle, særlig om det er noe motbakker.

 

Jeg pleier å anbefale å forsøke å finne nok penger til å få tilsvarende til 105 gir bak (Shimanos gir fra billigst til dyrest kalles: sora, tiagra, 105, ultegra, dura ace), men nyere tiagra sett er blitt såpass at jeg ikke vil utelukke de.

 

Kan du finne 1500 mer kan du vurdere en diamant pinnacle r4 eller en nakamura pursuit 3.0.

 

Hvis du vet at dette er noe du vil gjøre mye, så vil jeg be deg vurdere sterkt om du kan ta deg råd til en cannondale caad10 105 (9999,-), noe jeg tror er ett av de beste kjøpene du kan gjøre av landeveissykler.

 

Av de to syklene du nevner ville jeg helt klart valgt road racer 900 siden den har kompaktkrank, men sora giring deg færre gir (8 eller 9 gir bak avhengig av om det er gammel eller ny modell), og mer tungvindte skiftere.

 

Pass på at du får en modell som er liten nok for deg. En sykkel som er for liten kan man gjerne få til å passe (til en viss grad), en sykkel som er for stor er mye verre. Jeg gjetter du skal ha 48-50cm ramme, men få sykkelbutikken til å måle deg for å få dette riktig.

Lenke til kommentar

Uhm... For å fære ærlig forsto jeg veldig lite av det du skrev akkurat nå, beklager, men jeg har enda ikke lært meg "fagspråket" :(

 

Jeg fikk anbefalt Bianchi, er dette et merke som er bra?

Det meste jeg nevnte var vel bare varemerker, men hvis det er noe spesifikt du behøver å få nærere forklaring på kan du bare spørre skal jeg prøve å klargjøre.

 

Bianchi er et meget anerkjent merke med masse 'pedigree' som gjerne nevnes sammen med navn som Pinarello og Cervelo, men du må regne med prising på andre siden av 15-20 000 for innstegsmodellene.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234

Hei Anefs! :) Bra du vil begynne å sykle. Utrolig morsom sport!

 

sverreb har allerede sagt mye fornuftig, men jeg slenger meg på.

 

Med landeveissykler er det flere ting å tenke på. Sykkelens vekt, størrelse, girsystem og ikke minst utveksling! Det går på hvor mange gir du har foran (2-3) og bak (som regel 7-10) og antall tenner det er på skivene. Eksempel: 11-23/39-53 (11=tenner på minsteskiven bak. 23=tenner på den største. 39=på minste foran. 53=på største foran). Dette er en tunge gir, spesielt i bakker! På f.eks. Nakamura/Diamant som ble nevnt er det 11-25/34-50 som er litt lettere. En annen ting er at om du velger en litt dyrere sykkel vil levetiden ofte være lenger. Mindre reparasjoner av deler/gir og mindre justeringer. Man får stort sett det utstyret man betaler for og jeg vil anbefale å gå opp 1500 kroner.

 

Ikke la noen lure deg til å kjøpe en for stor sykkel. Med høyden din på 158 er jeg enig i at 48-50 høres riktig ut, men prøvesitt sykkelen du velger. Størrelse er absolutt av betydning!

 

Merk at de fleste av disse syklene kommer uten pedaler. Skal du ha klikkpedaler må du også ha sykkelsko. :) Eller du kan ha vanlige pedaler og eventuelt bytte senere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for så mange tips, alle sammen!

 

Jeg har forhørt meg med noen jeg kjenner i tillegg, og kommer med noen spørsmål igjen.

 

Jeg ble tipset om en annen sykkel, kan dere anbefale White RR Pro Landeveissykkel 12? Link: http://www.xxl.no/sy...kkel-12-1077782. Den koster 10 000 kr på XXL (et lite pluss for at det er en butikk jeg også kan kjøre til, bor 20 mil unna Trondheim, så sykkelbutikker i Oslo omegn hjelper meg ikke stort...). Den har Ultegragir og også en størrelse på 46,5, noe som kanskje passer ganske bra i og med at jeg er 158 cm lang/kort? Skjønner selvfølgelig at jeg må prøvesitte den først :)

 

Jeg har med andre ord økt maksprisen til 10 000, men det er egentlig absolutt maks. Jeg er som sagt bare en nybegynner, aldri syklet seriøst før... Ønsker å bruke sykkelen til trening og lengre trenings(sykkelturer) til bruk minst annenhver dag. MEN, jeg vil selvsagt unngå å bruke for mye penger på en sykkel som ikke er verdt det til min bruk!! Dog jeg ønsker å gjøre en investering, forstår at en "dårlig" sykkel kan bli dyrere i lengden mtp. reparasjoner osv. (?)

Endret av anefs
Lenke til kommentar

Jeg tror du vil få mye ut av å ha økt budsjettet.

 

På white sykkelen er det nok bare bakre derailer som er ultegra (det er meknismen med de to tannhjulene som sitter ved baknavet), resten er nok 105. Ta en kikk på merida juliet som de har samme sted. Det er en damespesifikk modell noe som kan være noe mer komfortabelt. (Den har litt annen geometri og damesadel) Samme utstyr som white sykkelen bortsett fra bakre derailer som er 105 på denne. (Men det merker du ikke, skifterne foran er mye viktigere enn derailermekanismen). Tror hjulene er litt bedre på white sykkelen.

 

Sportsbua i tr.heim skal føre cannondale, så om du vil sjekke en caad 10 så kan du ringe de og høre om de har inne i din størrelse. Som sagt så tror jeg det er det beste kjøpet til 10k for tiden. (Men smak og behag teller jo også)

 

Når det gjelder vedlikehold og kvalitet er ikke det så mye å bekymre seg over. Det aller meste av teknisk utstyr på sykler blir lagd av noen få selskaper. Alle de syklene vi har nevnt her har utstyr i hovedsak fra shimano. Hvert merke lager i hovedsak sine rammer og setter på utstyr fra en av de tre store produsentene (shimano, sram eller campagnolo). Hjul er imidlertid noe som kan skille mye i kvalitet, men racersykkelhjul er relativt greie så lenge de er ratet for vekten din (Og det er de nok), sånne som meg med nær 1.90 i høyde må gjerne tenke litt mer over dette...

 

Se om du kan prute deg til noen bedre dekk enn de som er på. Racerdekk er ikke spesiellt dyre, men proidusentene setter gjerne de billigste dekkene de kan finne (Gjerne med kanttråd i stål). Noen rimelige foldedekk uten mønster er ofte en rimelig oppgradering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234

Hei igjen. Bra du har økt budsjettet. Det gir deg mye mer i lengden, uansett hvilken sykkel du velger. Er du heldig får du med litt utstyr på kjøpet som f.eks. pedaler og drikkeflaskeholder.

 

Fremfor White sykkelen ville jeg tatt en titt på disse;

TREK Lexa SLX (damesykkel), Canyon Roadlite AL 6.0 og Cannondale CAAD10 105.

Alle ligger på 10 000,- og er utstyrt med Shimano 105 (med unntak av bremser og krank på noen). Canyon vet jeg ikke om selges i Trondheimsområdet og jeg ville ikke anbefalt å kjøpe første sykkel over nett.

 

Det at White sykkelen har Ultegra høres nok bra ut, men jeg tror også det kun er på navgiret (bakgiret). Krank, bremser, kassett og nav er ikke Ultegra. Kanskje ikke girhendlene heller. Til å skulle være en sykkel med full Ultegra er den veldig tung med sine 8,7 kg sammenlignet med de andre som har 105 og er lettere. Det har antagelig gått utover hjul, nav, krank og kassett. Nå høres jeg sikkert veldig negativ ut til White, men den er uansett langt bedre enn hva du begynte å se på, så fornøyd blir du nok, men sjekk ut alternativer som kanskje gir mer for pengene.

 

En annen ting du bør vurdere er kunnskapen der du kjøper sykkelen. Om de kan plukke ut korrekt størrelse til deg, om de kan tilpasse den for deg og om du får gratis service ved en senere anledning. Tenker da på justering av gir, bremser, stramme hjul og annet du måtte trenge. Noen gjør dette gratis om du kjøper sykkel hos dem, noen kan det ikke, noen skal ha betalt, mens andre har venner som gjør det for seg eller aller best, du klarer det selv. Gå i alle fall inn i en butikk og se hva de kan (tilpassing) før du bestemmer deg. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar igjen!

 

Synes dette er veldig vanskelig, fikk høre av en kompis at jeg får mer for pengene ved å kjøpe White. Han sa at Cannondale CAAD10 105 også er en veldig bra sykkel, men at man kanskje betaler litt for merket? Hva sier dere? Til mitt bruk (bare til "kos" og trening, jeg er LANGT ifra noen konkurransesykkel, og har syklet maks 2 mil...) tenker jeg også at det kanskje går litt på det samme hvilken av disse to syklene jeg velger, fordi begge uansett vil funke bra? Jeg spør ikke for å provosere noen syklister her inne, prøver bare å være litt realistisk med tanke på at jeg tidligere bare har syklet på en tung Diamantsykkel :)

 

Derfor lurer jeg også på om også Scott Speedster S30 kan fungere greit for meg? Den ligger på 8000 på XXL. Eller hva med denne på finn.no? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33823076

 

Et generelt spørsmål om kjøp av sykkel: er det ok å kjøpe brukt, eller sparer jeg penger i lengden ved å kjøpe den ny, mtp at jeg (forhåpentligvis) slipper å bytte deler tidlig pga slitasje?

Lenke til kommentar

Scotten er en god del kjipere utstyrt enn de andre du ser på, men aldeles ikke en dårlig sykkel. Mest skeptisk er jeg vel til gaffelen på den som er beskrevet som aluminium og karbonfiber. Ser helst en gaffel i hel karbonfiber i denne klassen.

 

Når det gjelder mye for pengene så er jeg tilbøyelig til å være enig generellt sett, men når det er sagt så er caad 10 105 veldig konkurransedyktig priset, og du finner ingen som har så mye erfaring i å lage gode aluminiumsrammer som cannondale.

 

Bruktsykler kan man spare mye på, men da er det viktig å selv være i stand til å vurdere hva som må byttes og om den passer bra. Anbefaler deg defor å bruke en flink sykkelforhandler til din første 'entusiast' sykkel.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner. Nå har jeg altså disse valgene:

- kjøpe White, 10k

- kjøpe Cannondale, 10k

- kjøpe en sykkel brukt, 5k +-

- kjøpe en billigere sykkel ny, 5k +-

 

Er litt usikker på hvilken vei jeg heller, med tanke på at det er såpass mye penger, og jeg ikke har noen intensjoner om å bruke den til annet enn fritid og trening.

 

Men, hvordan er den modellen jeg linket til? Som ligger på finn.no. Merida 903: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33823076

Endret av anefs
Lenke til kommentar

Ang. bruktsykkelen så synes jeg med første øyekast den virker overpriset. Bildene er dårlige og jeg vet ikke hvilken årsmodell det er men det ser ut til å være tiagra utstyr med 105 bakgir. En slik ny ville kostet ca 5-6000 som overligger (årets tiagra er vesentlig oppgradert så det kan ikke sammenlignes), mistenker dessuten at den kan være for stor for deg.

 

De nye syklene i prisklassen 5000 du viste til har sora utstyr. Det synes jeg er en vesentlig dårligere gruppe. På denne kan du ikke skifte til høyere gir når du sitter i bukken (Nedre del av styret) siden girhendelen nås med tommelen når du holder i gummihettene over hendlene. (Skifte til lavere gir gjøres ved å vippe bremsehendelen innover, det kan man gjøre i begge posisjoner)

 

Jeg synes du skal ta en kikk på de damespesifikke syklene også MrM. ovenfor nevnte Trek Lexa, den kjenner jeg ikke men trek forhandlere finner du her: http://www.trek.no/a...ID=43&segment=1, merida juliet sykkelen jeg nevnte fører de hos XXL så den kan du teste når du tester white sykkelen. Koster en høvding mindre også.

 

Fritid og trening er verdige ting å bruke penger på spør du meg, innledningsvis nevnte du at du ville bruke sykkelen ofte, da tror jeg du raskt vil merke forskjellen på en 10K sykkel og en 5K, og skulle du mot formodning gå lei vil et anerkjent merke som en cannondale være lettere å selge til en god pris enn en White.

 

P.s. Husk du må ha pedaler også, racersykler kommer ikke med pedaler.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Men, er det veldig stor forskjell på selve opplevelsen når man sykler? Er en sykkel med for eksempel sora-gir/5k veldig mye tyngre å sykle, eller handler det bare om kvaliteten på utstyret ifh til "levetid"?

 

Hvor mye må jeg forresten regne med å betale for pedaler og sykkelsko, cirka?

Lenke til kommentar

Men, er det veldig stor forskjell på selve opplevelsen når man sykler? Er en sykkel med for eksempel sora-gir/5k veldig mye tyngre å sykle, eller handler det bare om kvaliteten på utstyret ifh til "levetid"?

 

Hvor mye må jeg forresten regne med å betale for pedaler og sykkelsko, cirka?

 

Sora er dårligere rent ergonomisk, (p.g.a. tommelskiftere), oppover fra de (altså tiagra og opp) så er forskjellene mer på presisjon og vekt. (Tiagra har forøvrig fortsatt løse girwire, mens 105 og oppover fører girwire sammen med bremsewire under styreteipen så man får et ryddigere styre)

 

Det er ingen forskjell i motstand i drivverket mellom de forskjellige utstyrsgruppene, men billigere metall kan bety raskere slitasje i de rimeligere. (På den annen side har de dyreste en del lettvektsmatrialer som også kan slites raskt). De er derimot tyngre i effekt av å være, vel, tyngre. Siden du er liten og lett vil du merke mye forskjell på lette og tunge sykler.

 

Det er mye forskjellig i sko og pedaler. Sko koster fra 700-3000, pedaler for racer fra ca 400 til 4000. Jeg liker godt og anbefaler gjerne speedplay pedaler, men de er noe dyre så på budsjett er nok andre valg mer rasjonelle. Shimano spd-sl 105 pedaler er et godt valg og burde koste ca 400 .

 

Hvis du er ukomfortabel med å bruke racersko (De er ikke lette å gå med), kan du velge SPD kompatible sko (Gjerne kalt terrengsykkelsko). På disse er mekanismen litt mindre så det er plass til litt såle rundt festet, dermed kan man gå normalt på de. Ulempen er litt mindre kontaktflate med pedalen og litt mer fleks i sålen. SPD pedaler er billigere, ett sett shimano M520 koster ca 250. Skoene koster gjerne det samme men utvalget terrengsko er gjerne litt større.

Lenke til kommentar

Ja, men vekt alene er ikke alt. De dyrere gruppene girer mer presist og holder seg bedre justert. Samt de billigste (vel, sora for shimano) er mindre ergonomisk. Over 105 er imidlertid det meste snakk om vekt. Husk syklene vi ser på veier 8-9 kg. mange tror rammen utgjør mye av vekten, men selv en aluramme er bare litt over kiloen. Avanserte karbonrammer er i dag under 700g.

Lenke til kommentar

Ok, jeg tror jeg forstår (prøver!). Angående Cannondale, vet du hvor jeg kan få tak i den/prøvd den i Trondheim/Trøndelag omegn? Har prøvd å søke opp, men er ikke så kjent når det kommer til sykkelverksteder eller andre butikker annet enn XXL og Gmax, hehe.

 

Edit: sorry, hadde helt glemt at du nevnte Sportsbua!

Endret av anefs
Lenke til kommentar

Vet du om noen andre steder de selger Cannondale, i Trøndelag? De hadde den ikke inne akkurat nå... Vil gjerne prøve den først. Ser forøvrig at jeg kan kjøpe den over nett fra sykkelsenteret.no som ligger i Bergen, og lurer da på om jeg etter å ha prøvd den, kan kjøpe den over nettet i tilfelle prisen er høyere på Sportsbua? Eller er det slik at en ikke burde kjøpe sykler fra en forhandler et stykke unna mtp. reparasjoner, oppsetting av sykkelen og lignende?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...