Gå til innhold

For høy formue Lånekassen


zaqqoZeq

Anbefalte innlegg

Har ca 400 000 kr i formue og lurer på om det finnes en (lovlig) måte å gjøre slik at jeg ikke mister stipend fra Lånekassen. Grensen for neste år er på 370 304 kr.

 

Vet at å kjøpe leilighet går, men det vil være vanskelig å betjene lånet og det er ikke for tiden aktuelt. En mulig løsning jeg har tenkt på er å kjøpe en andel av hytten til foreldrene mine, da likningsverdien for eiendom ofte er lavere enn reellverdien. Noen som har innspill på dette? Har også hørt det går an å investere i eiendomsfond. Eller er rett og slett løsningen å kjøpe masse dyre ting slik at bare verdien på innboet øker?

 

Vet det har vært en tråd om dette tidligere, men er ikke interessert i å høre om at jeg ikke fortjener stipend. Ønsker å vite om det finnes løsninger eller smutthull som i verste fall er i gråsonen.

 

 

Student, 21 år

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ca 400 000 kr i formue og lurer på om det finnes en (lovlig) måte å gjøre slik at jeg ikke mister stipend fra Lånekassen. Grensen for neste år er på 370 304 kr.

 

Vet at å kjøpe leilighet går, men det vil være vanskelig å betjene lånet og det er ikke for tiden aktuelt. En mulig løsning jeg har tenkt på er å kjøpe en andel av hytten til foreldrene mine, da likningsverdien for eiendom ofte er lavere enn reellverdien. Noen som har innspill på dette? Har også hørt det går an å investere i eiendomsfond. Eller er rett og slett løsningen å kjøpe masse dyre ting slik at bare verdien på innboet øker?

 

Vet det har vært en tråd om dette tidligere, men er ikke interessert i å høre om at jeg ikke fortjener stipend. Ønsker å vite om det finnes løsninger eller smutthull som i verste fall er i gråsonen.

 

 

Student, 21 år

 

Litt usikker på hvordan denne grensen fungerer, men om du bare trenger å bruke 30 000 for å kunne få stipend så ville jeg bare kjøpt en Rolex sub til rundt 40 000(slik at du kommer under grensen) og solgt den for en del mer etter studietid.

Lenke til kommentar

Det finnes en del måter å redusere ligningsformue på. Den enkleste er å kjøpe innbo. Privat innbo og øvrig løsøre regnes bare med som formue når forsikringsverdien (gjenkjøpsverdien) overstiger 1mio, og da med 20 % av beløp mellom 1,0 og 1,4mio (maksimalt 80 000) pluss 40 % av beløp over 1,4 mio. Så ved 1,6 mio forsikringssum vil innboet være verdt 160 000 i ligningsformue. Som du ser kan du redusere ligningsformuen med 60 % av det innkjøpte innboets verdi, og gevinst ved salg av privat innbo er skattefri.

 

Den nest enkleste er å kjøpe en velholdt bil. De aller fleste biler har lavere ligningsverdi enn omsetningsverdi. Det er imidlertid en del kostnader og en del risiko knyttet til dette.

Lenke til kommentar

Velkommen i klubben. Jeg har klaget over dette tidligere på dette forumet (kanskje du finner tråden hvis du søker). Du er sikkert i samme posisjon som jeg var. Jobbet og slitt selv, og ikke arvet nok penger til å kjøpe leilighet. Dermed havner man rett inn i et hull som er skapt av politikerene som går utover de som ønsker å bidra mest.

 

For min del endte det bare med at jeg tok tapet i stipend. Sure penger, men hadde ikke nok til å kjøpe egen leilighet. Jeg ville sjekket nøye om du har mulighet til å kjøpe leilighet.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke overføre pengene til dine foreldre? Null stress her i gården ihvertfall, da jeg har foreldre jeg stoler 100% på.

Det er ikke bare å overføre penger nei.

 

Her er det flere lover innen for beskatning av gave/arv som gjelder, man kan sjeldent skifte eier på slike store summer uten at det må beskattes.

 

At det har gått bra for deg betyr ikke det at det er lovlig for det.

Endret av MrL
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er vel arveavgiften historie..

 

Uansett vil vel dette være lureri som jeg antar rammes av en eller annen morsom paragraf, og således gjør det til en kriminell handling å villede lånekassen.

 

Med mindre man faktisk gir borte pengene da, men det virket ikke som det var hensikten med Rankizs tips..

 

Eh? Er ikke lureri å overføre penger til sine foreldre. Lånekassen selv har sagt at det er greit, se link under, der represetanter for lånekassen selv sier det er greit.

 

Lånekassen har ingen regler som sier at man ikke kan overføre penger til foreldrene.

http://www.ung.no/oss/lovbrudd/118261.html

Lenke til kommentar

 

Nå er vel arveavgiften historie..

 

Uansett vil vel dette være lureri som jeg antar rammes av en eller annen morsom paragraf, og således gjør det til en kriminell handling å villede lånekassen.

 

Med mindre man faktisk gir borte pengene da, men det virket ikke som det var hensikten med Rankizs tips..

 

Eh? Er ikke lureri å overføre penger til sine foreldre. Lånekassen selv har sagt at det er greit, se link under, der represetanter for lånekassen selv sier det er greit.

 

Lånekassen har ingen regler som sier at man ikke kan overføre penger til foreldrene.

http://www.ung.no/oss/lovbrudd/118261.html

 

 

De som sitter på ung.no er ikke de mest med kunnskap, de søker nok litt og finner at sånn er det ikke, eller sånn er det..

 

Lånekassen har ingen regler mot det, men lånekassen er eid av staten. Og det finnes uten tvil noen lover om at du ikke kan gjøre det, men mindre hensikten virkelig er at du vil gi bort pengene. Jeg tror nok de kommer til å skattes, for staten vil finne ut hvordan de fikk så mye i formue plutselig, og ser på det som inntekt.

Lenke til kommentar

 

Nå er vel arveavgiften historie..

 

Uansett vil vel dette være lureri som jeg antar rammes av en eller annen morsom paragraf, og således gjør det til en kriminell handling å villede lånekassen.

 

Med mindre man faktisk gir borte pengene da, men det virket ikke som det var hensikten med Rankizs tips..

Eh? Er ikke lureri å overføre penger til sine foreldre. Lånekassen selv har sagt at det er greit, se link under, der represetanter for lånekassen selv sier det er greit.

 

Lånekassen har ingen regler som sier at man ikke kan overføre penger til foreldrene.

http://www.ung.no/oss/lovbrudd/118261.html

 

Dersom det er meningen at du skal få pengene tilbake så er dette reelt sett et lån, altså en fordring på din hånd. Dette skal innrapporteres på lik linje med bankinnskudd og andre finansielle eiendeler. Dersom du "tilfeldigvis" får de tilbake når du har bruk for dem, så blir det tungt å sannsynliggjøre at dette "egentlig" var snakk om først en gave til foreldrene dine, så en gave i motsatt retning.

 

Men sannsynligheten for å bli tatt er nok ikke så stor.

 

Jeg er ganske overrasket over at lånekassen og husbanken svarer som de gjør på/i samarbeid med ung.no

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kan jo kjøpe en billig leilighet og leie den ut? Leieinntektene vil jo kunne dekke rentene dine slik at du unngår noe særlig tap. Finnes vel endel studentbyer der det ikke er så alt for dyrt å kjøpe leiligheter. Gjøvik eller Lillehammer f.eks.

 

f.eks denne http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=54317492&searchclickthrough=true

 

600k i lån vil vel ikke gi de store renteutgiftene, men kan vel få en ca 4000 i måneden for en slik leilighet vil jeg tro og det vil nok dekke det meste av utgiftene. Det blir jo mest sannsynelig litt verdistigning i leiligheten også.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Kan jo kjøpe en billig leilighet og leie den ut? Leieinntektene vil jo kunne dekke rentene dine slik at du unngår noe særlig tap. Finnes vel endel studentbyer der det ikke er så alt for dyrt å kjøpe leiligheter. Gjøvik eller Lillehammer f.eks.

 

f.eks denne http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=54317492&searchclickthrough=true

 

600k i lån vil vel ikke gi de store renteutgiftene, men kan vel få en ca 4000 i måneden for en slik leilighet vil jeg tro og det vil nok dekke det meste av utgiftene. Det blir jo mest sannsynelig litt verdistigning i leiligheten også.

På den måten erstatter han for høy formue med for høy inntekt. En heller dårlig løsning, med andre ord.
Lenke til kommentar

 

Kan jo kjøpe en billig leilighet og leie den ut? Leieinntektene vil jo kunne dekke rentene dine slik at du unngår noe særlig tap. Finnes vel endel studentbyer der det ikke er så alt for dyrt å kjøpe leiligheter. Gjøvik eller Lillehammer f.eks.

 

f.eks denne http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=54317492&searchclickthrough=true

 

600k i lån vil vel ikke gi de store renteutgiftene, men kan vel få en ca 4000 i måneden for en slik leilighet vil jeg tro og det vil nok dekke det meste av utgiftene. Det blir jo mest sannsynelig litt verdistigning i leiligheten også.

På den måten erstatter han for høy formue med for høy inntekt. En heller dårlig løsning, med andre ord.

 

Grensen for inntekt før man blir trekt i stipend er vel langt over 100k?

Lenke til kommentar

Ikke langt over: År 2014: kr 157 265. År 2015: kr 162 769. "Stipendet blir redusert med fem prosent per måned av den inntekten som er over beløpsgrensen."

 

Synes det er litt tragisk, da beløpet fra stipend+lån er for lite å leve for pr mnd i Oslo. Men samtidig så skal det ikke så veldig hardt arbeid til for å overstige beløpsgrensen når man først har ordnet seg en deltidsjobb.

 

Lenke til kommentar

Ikke langt over: År 2014: kr 157 265. År 2015: kr 162 769. "Stipendet blir redusert med fem prosent per måned av den inntekten som er over beløpsgrensen."

 

Synes det er litt tragisk, da beløpet fra stipend+lån er for lite å leve for pr mnd i Oslo. Men samtidig så skal det ikke så veldig hardt arbeid til for å overstige beløpsgrensen når man først har ordnet seg en deltidsjobb.

 

Litt ot men noen som vet om dette fratrekket kun gjelder i studie månedene eller på hele året?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...