Gå til innhold

Scanner til å digitalisere gamle bilder


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny multifunksjonsskriver og har planer om å digitalisere alle gamle bilder.

 

Har falt for to Canon-skrivere, og så langt jeg kan se er det kun scanneroppløsningen som er den største forskjellen mellom de to.

 

1. Canon Pixma MP560

Skanneroppløsning: 2400 x 4800 dpi

 

2. Canon Pixma MP640

Scanneroppløsning: 4800 x 9600 dpi

 

Har ikke planer om å scanne for å lage "plakater", maks vil vel være A4 str. hvis det noen gang blir aktuelt.

Vil jeg klare meg med den billigere MP560, eller burde jeg gå for den dyrere MP640?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha noen erfaring med disse printer/skanner enn det jeg kan lese meg til på nettet, så vil jeg definitivt si at du ikke blir særlig fornøyd med verken skanner eller printer delen. Spesielt ikke skanner delen.

Oppløsningen som det her refereres til er DPI for den største ark-størrelsen skanneren tar.

Du forteller ikke hva type billedmediet du skal skanne, men jeg går utifra at det er negativer,dias og kanskje papirbilder.

For å i det hele tatt få noe brukbart resultat som du er fornøyd med så lønner det seg å satse på en skanner som også har negativ/dias skanner funksjon som tar flere bilder av gangen, ellers blir du sittende der å mate og vente, mate og vente, dag ut og dag inn før du er ferdig.

 

Jeg har CanoScan 9oooF som er ganske brukbar til en slik jobb hvis man ikke er superkritisk til resultatet, men koster en del mer enn de multifunksjons printerne du foreslår. Positivet er at du da har en veldig bra skanner for andre ting når bilde skann jobben er ferdig.

 

Hvis du ønsker å printe bildene i A4 størrelse med såpass kvalitet at du kan være bekjent av å henge dem på veggen eller putte dem i et album så foreslår jeg en av Epson eller Canon's Pixima fotoprintere som f.eks Canon Pixma iP4700.

 

Andre alternativet du har er å finne en av de multifunksjons maskinene du foreslår i en butikk som f.eks. Binders eller liknende. Ta med deg noe av det materialet du skal skanne og gjør en test skann & print å se om det duger for deg.

Men sjekk først hvor mye blekk disse multifunksjons printerne bruker, de skal være ganske store blekk-sugere hvis man skal tro tilbakemeldingene på nettet.

Tross alt så er det blekksalget som Canon tjener inn fortjenesten, printerne selger de stort sett med tap. Ikke urimelig at de programmerer dem til å overforbruke blekk, både ved oppstart og ved printing på denne type printere i forhold til mer dedikerte foto printere.

Lenke til kommentar

For å scanne papirkopier spiller det liten rolle hva slags scanner du velger. De fleste er gode nok for å scanne kopier, skal du scanne dias eller negativ film er valg av scanner mye viktigere. Typisk trenger du ikke mer enn 300-400 dpi for å scanne kopier, og bruker du 600dpi er du i hvertfall sikker på å få med all informasjon som ligger i bildet.

 

Jeg må bare innrømme at jeg ikke har oversikt over scannermarkedet i dag, men det finnes jo nettsteder som tester slike. Som sagt vil alle scannere gi mer enn nok oppløsning, men brukervennlgiheten til medfølgende programvare kan jo variere litt. Jeg vil anbefale at du finner noen litt nyere tester og leser dem, helst et par fra Canon og et par fra Epson som er de to mest aktuelle merkene.

 

Du kan finne mye nyttig info om scanning her.

Lenke til kommentar

Jeg har lest for å skanne negativer, så er det noe som heter "Creo Eversmart Supreme" som skal være helt rå! Men den koster!! http://www.camerahobby.com/Digital_NikonD100_4.htm

 

Er det mulig å Leie en slik scanner ? (og da må det jo bli over noen måneder kanskje?)

 

 

Jeg har også en mor med mange gamle bilder som jeg vil ha inn, samt gamle negativer ;)

..har tittet litt på denne ideen:

http://www.wired.com/gadgetlab/2010/07/scan-old-negatives-with-a-dslr-and-toilet-paper-tubes/

 

 

Ellers så faller vel muligheten for en Canon CanoScan 9000F eller lignende er vel kanskje bra nok..

Lenke til kommentar

Siden du linker til er jo fra en Nikon D100-test, og D100 ble jo lansert tidlig i 2002 så det spørs nok om noen fortsatt bruker en så gammel scanner. Ser også at den mangler ICE, og automatisk støvfjerning vil spare deg for veldig mye redigeringstid hvis ikke filmen er helt ren. Canons tislvarende teknologi heter forøvrig FARE.

 

Edit: Canon 9000F som du nevner har automatisk støvfjerning (FARE)

Endret av se#
Lenke til kommentar

stighenning:

Det er jo en del glade amatører med superscannere der ute, så du kunne jo forsøkt å legge ut en annonse for leie av scanner? Eventuelt er det privatpersoner som scanner på hobbybasis for en billig penge. Et tredje alternativ er å kjøpe en scanner og selge den etterpå, det blir nok kanskje det rimeligste hvis du orker å gjøre jobben selv. Med en Epson VXXX scanner, f.eks. V700 vil du få god kvalitet på både negativer og papirbilder, og kan ikke se for meg at du skal tape mer enn 1000-1500 på bruktsalg av denne (enda mindre om du kjøper brukt).

Lenke til kommentar

Man har jo også Epson V600 Photo til ca 2 300 kr (ny) og V500 Photo (ca 1 800 kr). Største forskjellen mot V700 er dynamisk omfang, mulighet for profilering og kapasitet, ellers så gir V600 og V500 helt akseptabelt resultat på dias og s/h film.

 

Også Canon CanoScan 9000F (ca 1 800 kr) gir klart akseptable resultat.

 

Det fine med alle disse er at de både tar 135 mm samt mellomformat (6x9/6x6). Dedikerte filmskannere som tar begge deler har ikke så mange. Ellers er også ofte negativer etc hos den jevne forbruker av en såpass dårlig kvalitet at selv med dyreste utstyret vil det kreve mye etterarbeid for å få god kvalitet. Man kan regne med at omtrent alt har riper, falming eller andre problemer.

 

Pr dato så virker det faktisk som CanoScan 9000F er det beste kjøpet pris/ytelse - den er den av de tre/fire ca 2 000 kr skannere som er nærmest i kvalitet til V700 (ca kr 4 300) eller en dedikert filmskanner. Og 1 800 kr er ikke mye for en skanner som uten tvil gir akseptable resultat fra både print og film.

Lenke til kommentar

Takker veldig for svar!

Det er en mye jobb som skal gjøres - dvs ca 50 album med 200 bilder i hver..

Endel finnes i negativer og andre finnes bare på papir.

 

Leie noen til å gjøre det - koster for mye.

(har ikke sjekket pris, men antar timemessig at det er jo bare å glemme)

 

Det er jo et pris spørsmål - men man vil jo også at om eks. 50 år at mine barnebarn kan videre formidle min tid, bestefars tid etc... ;-)

 

Så har litt lyst til å kjøpe V700 (den dyre..) for å få så best mulig semi-proff scanning som mulig. Fant jo også ut av at dette programmet skulle være veldig bra og du slipper å tweake på softwaren. http://www.hamrick.com/

 

...får vel følge med på finn.no og håpe noen selger den etter de har scannet inn sine bilder :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg har ikke funnet noe på finn.no, men regner med jeg kjøper V700 hos elprice.no eller lefdal.com. V700 tror jeg man får solgt lett igjen på finn.no (ettersom jeg ikke kan finne noe på flere måneder..)

 

Hva jeg har lest, så er foto entusiaster mere happy for V700. Mens endel sitater på amazon etc.. sier at det "holder" å kjøpe Canon 9000F.

 

Personlig synes (og tror jeg) at for 2000 mer - så får jeg "litt bedre" bilder og så får mine generasjoner etter meg mulighet for å se på gamle bilder som har nå falmet med tiden...

(for negativer holder heller ikke evig :-))

 

/ Stig Henning

Lenke til kommentar

Når det gjelder 9000F og V700 kan jeg si følgende. Sistnevnte scanner flere negativer av gangen og du kan justere "scannehøyden" i driveren slik at du får maksimal skarphet ut av negativer. Nesten som "fokusering" i et objektiv. 9000F stråler på et annet område - ingen oppvarmingstid med LED-lys.

 

Jeg har 9000F selv og er fornøyd med resultatene, men kunne tenkt meg en V700/750 som tar flere negativer samtidig.

Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt inn en V700!! ... forventer mange gode timer med god musikk og "jobb" :-)

 

4185,- på Elkjøp ble prisen etter en runde på https://prisguiden.no/produkt/42477

 

Men jeg ser at de opprerer med å endre priser på nettet. Idag ser jeg at elprice.no selger den til 5250,-!! (mens tidligere viste de 4185,-.. de har endret prisen på produktet sitt bare på noen dager oppover, hmm..)

 

La også merke til at prisguide.hardware.no kan virke som "cacher" prisene...? (til fordel for meg) som tok med meg en utskrift til elkjøp og fikk den for den for 4185,- ;) Samtidig hadde de andre prisjakt.no etc.. oppdatert sine priser)

 

Skal legge ut litt kommentarer og kanskje resultater om folk er interessert :-)

Lenke til kommentar

Kan V700 måle seg med egne filmscannere?

 

Det er det ikke noe klart svar på. Filmscanenre finnes i alle prisklasser og V700 er nok like bra, kanskje bedre enn billigmodellene.

 

Nå finnes det faktisk ikke særlig med "nye" filmskannere. Det finnes billigmerker (600 - 2 000 kr), og så har vi Plustek som har noen i sjiktet fra 2 - 4 000 kr. Middels bra - men har ICE etc. Så har Reflekta en spesiell versjon for diasmagasin - men den kan kun brukes til dias (ca 8 500 kr).

 

Sammenlignet med disse er nok V700 minst like bra og på mange måter faktisk bedre - ikke minst mer fleksibel. I realiteten er skannere som Canon CanoScan 9000F, Epson V500, V600, V700 og V750 eneste reelle alternativet i dag, da sjansen for å få tak i en dedikert filmskanner utenom Plustek er særdeles liten.

 

Utover det er det Hasselblad og Imacon til 95 000 og oppover. I prissjiktet 5 000 til 95 000 finnes det intet (om man ikke regner med brukte skannere).

 

Nikon og Minolta (Minolta hadde noen modeller som var like bra som Nikon sine) sine skannere finnes nesten bare å få tak i brukt, og utvalget er svært begrenset. Prisen er også høy, faktisk går de typiske mellomklasseproduktene fra Nikon til 1,5 - 2 ganger prisen som ny. Coolscan 5000 kostes ca 1 000 dollar, og går i dag for mellom 1 500 og 2 000 dollar. På ebay fant jeg 6 stk av Coolscan V og Coolscan 5000 for salg - ikke akkurat mange.

Lenke til kommentar

Jeg priser meg lykkelig for at jeg i et svakt øyeblikk slo til på en Nikon Coolscan 9000 i høst for $2300 (Adorama). Etter mye spekulering om tilgjengelighet på disse ser det endelig ut til at Nikon har slått spikeren i kista og offisielt "discontinued" denne scanneren :cry: Nå ligger de ute til ca $3500 på ebay - og folk byr faktisk på denne prisen også!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...