Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man dø av å drikke for mye vann?


spamex

Anbefalte innlegg

Selv verdens beste rettskrivingsprogram kan ikke lese tanker, heller ikke FF sitt...

nåvel, men der maser jo om at jeg må må få meg et bedre et

 

Du lurer ikke! Hvis du er så nysgjerrig, hvorfor låner du ikke en biologibok på biblioteket? Alle svarene står der! Nei det ønsker du ikke, du er for lat!

 

fordi jeg ikke har tilgang til noe bibliotek .

( det blir for kronglete)

 

Jeg tipper du er en av dem som ikke tror på det de leser i leksikonet, og heller må "finne ut av ting på egenhånd" / lage sine egne sannheter...

 

ting må jo ha en logisk og sammenhengende forklaring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper du er en av dem som ikke tror på det de leser i leksikonet, og heller må "finne ut av ting på egenhånd" / lage sine egne sannheter...

ting må jo ha en logisk og sammenhengende forklaring.

Du må syntes det er logisk og sammenhengende, leksikonet må nesten være skreddersydd til deg.

For jeg, og antagelig alle andre her, syntes det både er logisk og sammenhengene stort sett alt som som har blitt lenket til og forklart her.

Lenke til kommentar

fordi jeg ikke har tilgang til noe bibliotek .

Tilgang??? Til og med folk på 'death row' kan låne bøker..., så den der må du lenger ut i skauen med.

 

jeg sa det var lit kinkig ( kronglet ) komme seg dit .

når man er på jobb hver da og tar bussen nesten 3 mil hver vie så orker man ikke tilbringe kvelden på biblioteket

artikkelen i Norske stor sa meg ikke noe nyt.

den beskriver helle ikke hvorfor dett skjer kun når man inntar stor vannmengder på kort tid

 

mern nå vil jeg stenge denne posten

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Svar nå da:

 

hvor gammel er du?

Hva jobber du med?

Hvilken utdanning har du?

 

Hvorfor kan du ikke svare på disse enkle spørsmålene?

 

fordi jeg ikke har tilgang til n oe bibliotek .

Tilgang??? Til og med folk på 'death row' kan låne bøker..., så den der må du lenger ut i skauen med.

 

jeg sa det var lit kinkig ( kronglet ) komme seg dit .

når man er på jobb hver da og tar bussen nesten 3 mil hver vie så orker man ikke tilbringe kvelden på biblioteket

artikkelen i Norske stor sa meg ikke noe nyt.

den beskriver helle ikke hvorfor dett skjer kun når man inntar stor vannmengder på kort tid

 

mern nå vil jeg stenge denne posten

bullshit!

 

Den leksikon artikkelen gir svar på akkurat det. Men du må lese og klikke på linkene i artikkelen. Men det er vel for mye forlangt....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

ja du må jo bare stenge posten, men tror nok denne tråden går frem til vi kan klare å finne ut hva det er som er så ulogisk her.

 

du orker ikke tilbringe kvelden på et bibliotek, men så lån en bok med deg hjem og les den der da.

 

men for all del, jeg vil gjerne vite hva slags kilder du støtter deg på, hva slags bakgrunn du har for at din "logikk" og slikt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[..] artikkelen i Norske stor sa meg ikke noe nyt.

den beskriver helle ikke hvorfor dett skjer kun når man inntar stor vannmengder på kort tid

Hva er det du babler om?

 

Folk kan drikke for mye vann, uansett hva grunnen måtte være. Kanskje de deltar i konkurranser (dette har skjedd ofte), eller så er de sinnsyke, hvem vet. Og når de da drikker for mye, så dør man, fordi cellene svulmer opp.

 

Hva er det du ikke forstår?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg kan da ikke for at jeg lurer på hvordan ting fungerer.

jeg kan heller ikke for at jeg ikke sluker alt det som står på nettet rått

 

Du kan noe for at du ikke gjør en oppriktig innsats i å forstå stoffet. Her er et forsøk du kan gjøre hjemme på kjøkkenet for å personlig observere og erfare hvordan saltforholdet i en vannløsning har en direkte innvirkning på vannopptaking i celler: http://www.naturfag.no/forsok/vis.html?tid=975822

 

Du kan eventuelt gjøre et forsøk med et vannkar, pose som "svetter vann", vannfarge og salt:

 

Fyll posen med vann, og hell farge i vannet. Legg så posen i et vannkar, fylt opp med vann. Hell så salt i vannkaret. Hva skjer med den fargede boblen med vann nå, blir den større eller mindre? Relater dette til cellene våre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ting må jo ha en logisk og sammenhengende forklaring.

Hvis du er for dum til å skjønne logikken og forklaringen da?

 

Det er ingen av oss som har sagt "det bare er sånn, sluk det rått". Vi har gitt deg vitenskapelige forklaringer på et språk som selv ungdomsskoleelever kan forstå. Du har fått en enkel og god innføring i transport gjennom cellemembranen og osmose. Du har fått tips til enkle, lærerike og morsomme forsøk du kan gjøre selv. Du har fått gode og sikre kilder som alle sier det samme. Du har fått tips om litteratur som gjør at du kan forstå dette bedre. Men du er ikke interessert i noe av dette. Det eneste du er interessert i er å unngå å bli lurt!?!

 

Vet du hvordan oppførselen din oppleves her på forumet? Jeg vil tro de aller fleste opplever at du oppfører deg som en ignorant drittsekk.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Spørsmålet jeg stilte:er :hvorfor dette kun skje når man drikker mye vann ?

her er svare at det er bare slik. Det blir for enkelt

Da er de snakk om hvorfor cellene svulmer opp

 

Hvorfor skjer det ikke hvis man drikker mye vann over tid ?

Hvorfor blir ikke mineralene da vasket ut ?

 

Alt dett når man tar til etterretning at kroppen allerede består av omtrent 70% vann fra før

en på 80 kg ska da ha 56 kg med vann ( etter mine antagelser vil det da være 50-60 liter med vann i kroppen )

 

vi har omtrent 5 liter blod i kroppen og der har nevnt at ca halvparten er da vann.

samtidig så går jo ikke alt vannet man drikker rett i blodet .

dere får det til å høres lik ut

 

da er det ikke rart at jeg blir lit forvirret her

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

99% av all væske som går gjennom nyrene ender opp tilbake i kroppen. Nyrene tar unna ca 180 liter i døgnet, som tilsier at den ene prosenten forsvinner på andre måter (urin, svette, etc).

 

Dvs, drikker du for mye forblir det i kroppen og skaper ubalanse, med mindre det spres over en tid slik nyrene får tid til å prosessere det ut av systemet.

Lenke til kommentar

Svar på spørsmål: JA

 

Forklaring

Nyrene er fantastiske organer som sitter bak i øvre del av magen på hver sin side. De har som oppgave å filtrere vekk mange av blodets avfallsstoffer. De kan konsentrere diuresen (tisset) opp mot 1200mOsm/L (konsentrert, mørkegul urin) og ned mot ca 50mOsm/L. Mao: Nyrene kan ikke skille ut kun vann, og noe "attåt" vil alltid følge med. Derfor, drikker du kun vann, vil kroppen til slutt miste dette "nogo attåt", og følgene vil være at du dør

 

Dette vil kun kunne skje i ekstreme tilfeller, men indrettsuttøvere som svetter mye og drikker mye vann, har faktisk dødd pga. for mye vann (relativt: for lite "nogo attåt")

I denne forbindelse opererer vi med uttrykk som "hypotont, isotont, og hypertont". En væske som er isoton vil inneholde like mye salter (og være like mye ladet) som blodet. Vann er hypotont (hypo=under/mindre) og vil føre til at man "vanner ut" blodet. En hyperton væske "saltvann i havet, ca. 1500mOsm/L) vil gjøre blodet mer salt.

 

Artifakt(a) på slutten: Visste du at dersom du drikker 1dl saltvann fra havet, må du tisse MER enn 1dl tiss for å fjerne denne desiliteren fra blodet. Derfor, er du tørst og driver rundt i et saltvann etter flere dager uten vann, IKKE drikke saltvannet! Da vil du bli enda mer dehydrert og dø raskere.

 

Forbehold om skriveleif og små faktavariasjoner. Mao: dette er tatt fra husken.

 

EDIT: dessuten vil nyrene maksimalt skille ut ca 6L diurese per dag med minste konsentrasjon. Drikker du 7L vann per dag, vil du derfor "legge på deg" 1L / 1KG vann per dag. Dette fordeles mellom de ulike rommene i kroppen (intracellulært, ekstracellulært(bl.a. intravaskulært=blodet), intercellulært (ødemer)). Ved raskt inntak (si 20L på en dag) vil du nok dø av malign hypertensjon (kjipt høyt blodtrykk).

Endret av Anterialis
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...