Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Faren min hater min mørkhudede "date", hva skal jeg gjøre?


Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Nå vet ingen andre en trådstarter og faren til vedkommende, de egentlige grunnene. Vi vet heller ikke eventuelle årsaker til denne angivelige frykt for mørkhudete. Sier bare at faren kan ha sine grunner, de kan i så måte også være gode for vedkommende, enn om de kanskje ikke er det i realiteten.

 

Som sagt skal man respektere sin far, men det bare min mening. Jeg kjenner heller ikke den forårsakende historien her (annet enn hva som bli fortalt).

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor gjentar du dette Robert? Det har da kommet klart fram at faren ser på alle innvandrere og muslimer som kjeltringer som bare gjør ugagn og er hele grunnen til at han ikke liker denne personen.

 

Nå argumenterer du faktisk for at fordommer og rasisme er positivt, det får være din oppfatning, heldigvis er jeg og flere her av en annen og jeg synes virkelig at trådstarter bør få presentert kjæresten som individet han er.

 

Man skal respektere foreldre, men man skal ikke nødvendigvis respektere håpløse og rasistiske verdier, og som faren tydeligvis har "opplært" trådstarter i, så er det ikke noe som burde respekteres, men som burde brytes ned. Forhåpentligvis med forhold til både familie og kjæreste intakt som sluttresultat.

Lenke til kommentar

Uten å ha lest hele tråden: Får søstrene hans kjøre rundt alene med en gutt i bilen og ha kjærester? Og hvis ja/nei, hva synes han om det? Hvis hans kvinnesyn tilsier at kvinner egentlig ikke skal være alene med gutter eller ha kærester, fordi de da er "skitne", "urene" eller whatnot, så vet du hva han synes om deg også. Norsk hore: bruk og kast. Da kan du heller be ham dra på seg en hijab, og sitte hjemme og holde søsteren med selskap.

Lenke til kommentar

Klart du skal respektere faren din, men då får han respektere deg også. Å nekte deg å gå ut med ein fyr når han berre har sett typen frå vinduet ein mørk kveld, er ikkje respekt. Det han eigentleg seier er at du ikkje har dømmekraft til å sjå om personen er hyggeleg eller ikkje.

 

Eg hadde ikkje godtatt faren min i å nekte meg å date nokon som helst. Han kunne fått sagt kva han meinte, og viss han klart det, kunne vi hatt ein diskusjon, men viss han begynte sånn eg har inntrykk av at trådstarters far gjer, ville eg vist han fingen.

Lenke til kommentar
Hvorfor gjentar du dette Robert? Det har da kommet klart fram at faren ser på alle innvandrere og muslimer som kjeltringer som bare gjør ugagn og er hele grunnen til at han ikke liker denne personen.

Jeg vil at denne stemme også skal bli hørt i debatten. Jeg vil ikke nøre opp under grumsete holdninger, men jeg vil frembringe flere sider i saken. En sak har alltid flere sider. Uten og nødvendigvis gå så langt som andre debattanter i tråden. Om vedkommende ser på muslimer på denne måte er selvsagt dette selvsagt ikke av positiv art. Vedkommende er i så måte i sin full rett til å mene dette. En datter som bor under farens tak, bør respektere dette. Jeg hadde tatt dette som en selvfølge for min eventuelle datter. Nå vi daglig leser om voldelige innvandrere som voldtar i avisene, vet jeg ikke hvor irrasjonell frykten er. Nei, dette gjelder selvsagt ikke alle innvandrere som sådan, men det er likevel en faktor for farens angivelige fordomsfulle holdninger.

 

:)

Lenke til kommentar
Hvorfor gjentar du dette Robert? Det har da kommet klart fram at faren ser på alle innvandrere og muslimer som kjeltringer som bare gjør ugagn og er hele grunnen til at han ikke liker denne personen.

Jeg vil at denne stemme også skal bli hørt i debatten. Jeg vil ikke nøre opp under grumsete holdninger, men jeg vil frembringe flere sider i saken. En sak har alltid flere sider. Uten og nødvendigvis gå så langt som andre debattanter i tråden. Om vedkommende ser på muslimer på denne måte er selvsagt dette selvsagt ikke av positiv art. Vedkommende er i så måte i sin full rett til å mene dette. En datter som bor under farens tak, bør respektere dette. Jeg hadde tatt dette som en selvfølge for min eventuelle datter. Nå vi daglig leser om voldelige innvandrere som voldtar i avisene, vet jeg ikke hvor irrasjonell frykten er. Nei, dette gjelder selvsagt ikke alle innvandrere som sådan, men det er likevel en faktor for farens angivelige fordomsfulle holdninger.

 

:)

 

Og du argumenterer da for at hun burde respektere farens irrasjonelle holdninger fremfor å bryte de ned? Poenget her er vel ikke nødvendigvis hvordan faren har fått sine fordommer, men hva som kan gjøres for å bryte de ned.

Lenke til kommentar

Jeg tar ikke standpunkt for andre menenskers holdinger. Folk får mene det de ønsker og debattere utifra sine egne meninger og egen overbevisning. Selvsagt er noen holdninger uønskede, men om faren mener dette, så gjør han det. Og argumentere for at han er en irrasjonell rasist, bidrar i så måte ikke til å fremme motparten sin sak.

 

:)

Lenke til kommentar
Jeg tar ikke standpunkt for andre menenskers holdinger. Folk får mene det de ønsker og debattere utifra sine egne meninger og egen overbevisning. Selvsagt er noen holdninger uønskede, men om faren mener dette, så gjør han det. Og argumentere for at han er en irrasjonell rasist, bidrar i så måte ikke til å fremme motparten sin sak.

 

:)

 

 

Dette er vel det vi så pent kaller et "unnvikende svar". Du svarer da ikke på det som er viktig her. Mannen er en irrasjonell rasist, det er det da liten tvil om. Det som er viktig er å ødelegge disse holdningene og la mannen se individet fremfor fordommene.

 

Er du ikke enig?

Lenke til kommentar

Det er unnvikende i den grad jeg ikke tar stilling til vedkommende sine personlige synspunkter (annet at jeg synes datteren bør respektere de), da dette er lite interessant. Jeg synes det er befriende med mennesker som faktisk sier det de mener og som ikke lar seg kue eller skremme til stillhet av det politiske korrekte Norge, enn om jeg ikke nødvendigvis er enig i meningene som fremmes. Som jeg har uttalt før er jeg villig til å kjempe med nebb og klør for ytringsfriheten. Jeg synes også det er meget interessant og debattere med mennesker som har klare standpunkt i samfunns debatten. Nå bli denne saken en litt annen, da datteren faktisk enda bor under samme tak som faren og bør føye seg deretter. Det er viktig å skille klinten fra hveten, samtidig som det særs viktig og ta realitetene innover seg.

 

:)

Lenke til kommentar

Nå trenger du ikke ta standpunkt til hans meninger, det du trenger å ta standpunkt til er hvorvidt trådstarter bør utfordre de fordommene han har og bryte dem ned.

 

Ikke hvorvidt du er glad for at rasister står på sine verdier og hvorvidt man skal "kue" de og skremme de til stillhet. Her snakker vi om rasjonell diskusjon og kunnskap, det å bryte ned etablerte fordommer.

 

Vent, datteren bor under farens tak og bør føye seg deretter? Hvor langt skal vi strekke dette? Hvem hun dater? Hva hun går med? Hvor hun er? Når hun kan forlate huset? Hvilken kjeller hu skal være gnudd ned i for å "beskyttes" fra omverdenen?

 

Dette er svada Robert, jeg gjentar: Bør ikke trådstarter konfrontere (mildt og rasjonellt selvfølgelig) sin far og utfordre hans fordommer og forinuntatte holdninger ovenfor kjæresten?

Lenke til kommentar
Det er unnvikende i den grad jeg ikke tar stilling til vedkommende sine personlige synspunkter (annet at jeg synes datteren bør respektere de), da dette er lite interessant. Jeg synes det er befriende med mennesker som faktisk sier det de mener og som ikke lar seg kue eller skremme til stillhet av det politiske korrekte Norge, enn om jeg ikke nødvendigvis er enig i meningene som fremmes. Som jeg har uttalt før er jeg villig til å kjempe med nebb og klør for ytringsfriheten. Jeg synes også det er meget interessant og debattere med mennesker som har klare standpunkt i samfunns debatten. Nå bli denne saken en litt annen, da datteren faktisk enda bor under samme tak som faren og bør føye seg deretter. Det er viktig å skille klinten fra hveten, samtidig som det særs viktig og ta realitetene innover seg.

 

:)

Ja, det er flott med folk som har eigne meiningar og tørr stå for dei, uansett kor vanvittige dei er. Det er ytringsfridommen på sitt beste. MEN det er når meiningane skal prakkast på andre at det går galt. Det er ikkje ytringsfridom i heile tatt! Det faren burde gjort var å sei i frå kva han meinte og ha ein diskusjon rundt det. Det han gjer her er ikkje å tvinge på andre sin meining

Lenke til kommentar

Hva er svada? Ytringsfriheten? Retten til å mene det man ønsker? Retten til å argumentere utifra egnen overbevisning? Retten til å etter beste evne veilede sin datter i å ta gode valg? Det er altså ikke svada å bry seg om datteren sin og hvem hun til en hver tid omgir seg med. Det er slettes ikke kun "rasister" som benytter seg av ytringsfriheten i Norge. Selv benytter vi oss alle av denne nå, da vi faktisk har denne debatten. Selvsagt skal man beskyttes fra sine egne foreldre så langt det lar seg gjøre. Altså ikke overvåkes, men beskyttes. Det må bli opp til den enkelte forelder og bestemme dette i samsvar med sitt eget barn.

 

:)

Endret av roberteh
Korreksjon.
Lenke til kommentar
Her om dagen hadde jeg vært ute med en fyr, (...)

 

Du har ikke særlig mye valg, har du vel?

 

(1) Du er i et forhold som det sannsynligvis blir ikke noe seriøst av (det blir det sjeldent i den alderen).

 

(2) Du vil ikke flytte hjemmefra.

 

Konklusjonen: Faren din sitter på alle kortene. Han bruker den klassiske pressemetoden for å få gjennom viljen sin.

Gjør som faren din vil. Men det du bør aldri glemme er hvor langt faren din var villig til å gå for å kontrollere ditt liv (true med å bryte all kontakt over ditt valg av hvem du er sammen med).

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_*

Etter å ha lest alle svarene her hvet at jeg at mange kommer til å se på meg som en slem person, men det får gå. Jeg er anonym.

 

Jeg har snakket med pappa, han har sine grunner til å mislike denne religionen. Det har skjedd noe som jeg ikke ante før nå, som er helt foferdelig.

Han sa jeg godt kunne henge med mørke mennesker, det gjorde han ingen ting. Men muslimske gutter ber han meg holde meg unna. Fordi religionen har et helt annet kvinnesyn en vårt samfunn. Fordi kulturene er så totalt forskjellige at de ikke bør mikses sammen.

Han ba meg også om å tenke på venninene mine, 2 av 3 med norsk mor og utenlandsk far har blitt kidnappet av sin egen far til hjemlandet. hva om jeg ble gravid? det skal jo ikke skje, men de KAN skje.

 

Han sa også at han var bekymret for meg hver eneste gang jeg gikk ut av huset, i tilfelle jeg skulle treffe denne gutten.

 

Det er ikke verdt det. Han virker som en grei person, men i det siste har jeg hørt endel rykter om han også så.

Lenke til kommentar
Her om dagen hadde jeg vært ute med en fyr, (...)

 

Du har ikke særlig mye valg, har du vel?

 

(1) Du er i et forhold som det sannsynligvis blir ikke noe seriøst av (det blir det sjeldent i den alderen).

 

(2) Du vil ikke flytte hjemmefra.

 

Konklusjonen: Faren din sitter på alle kortene. Han bruker den klassiske pressemetoden for å få gjennom viljen sin.

Gjør som faren din vil. Men det du bør aldri glemme er hvor langt faren din var villig til å gå for å kontrollere ditt liv (true med å bryte all kontakt over ditt valg av hvem du er sammen med).

 

Det er ikke kontrollen han er ute etter. Det er å holde datteren sin unna utlendingen, som jeg da virkelig forstår. Om du skjønner, så er det ikke kontrollen i seg selv han er ute etter, det nevner TS selv og, da hun sier han ikke var sånn mot ex'n hennes.

Lenke til kommentar

Selv så mener jeg litt at raser ikke skal mikses, men jeg er teit og liker mange mørke jenter til tross for hva jeg skrev i begynnelsen her nå. :p

 

Er halvt Tyrkisk, halvt Norsk, med bare muslimske venner. Liker best å være med de, mer enn de Norske jeg henger med til tider. Mer "brorskap" - i hvert fall mellom oss guttaboys. Merker jo at de er så søte i begynnelsen av et forhold med damene sine men etterpå blir litt vel kontrollerende, mest pga foreldre som pusher på religionen sin på sønnene. Synes alltid litt mer synd på venninnene mine med muslimske kjærester enn de med kristne/ingenting/norske.

 

Drit i rasisme - skjønn bare at kulturene er klin forskjellige. Om du flytter til Iraq, Pakistan eller noen andre "harde" land, så kan du glemme å leve slik du gjør nå.

 

Heldigvis mye lettere i mitt hjemland, da. :p

Lenke til kommentar
Uten å ha lest hele tråden: Får søstrene hans kjøre rundt alene med en gutt i bilen og ha kjærester? Og hvis ja/nei, hva synes han om det? Hvis hans kvinnesyn tilsier at kvinner egentlig ikke skal være alene med gutter eller ha kærester, fordi de da er "skitne", "urene" eller whatnot, så vet du hva han synes om deg også. Norsk hore: bruk og kast. Da kan du heller be ham dra på seg en hijab, og sitte hjemme og holde søsteren med selskap.

 

NgZ stiller særdeles relevante spørsmål.

Muslimske familier HAR et annerledes kvinnesyn, det er ikke til å skyve under en stol. Og hvis det er dette faren til trådstarter legger til grunn for sin bekymring, så stiller jeg meg på hans side.

 

Diskriminering på bakgrunn av hudfarge blir igjen usaklig...

Lenke til kommentar

en grunn til at faren din reagere som han gjør er at han har brukt 18 år på å se deg vokse opp.

18 år på å forme deg og gi deg de rette verdiene deg slik at du blir mest mulig suksessfull og lykkelig i livet.

Han vil selvsagt at du gifter deg med en norsk gutt som har de samme verdiene som deg og gir deg(og han) trygghet.

 

Når du så går hen å vil gifte deg med en muslim, en religion folk flest forbinder med kvinnemishandlig, ære, sinne problemer mm.

så forstår jeg godt faren din kan bli defansiv og vil skjerme deg fra denne "ondskapen".

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gjest_*

jaja.... jeg prøver begge deler. Jeg går ut med han i smug for å bli bedre kjent med han, om det blir noe mer så får nok nesten bare pappa rase fra seg. Jeg får et stikk av dårlig samvtighet i magen, men det gjør jeg samma hva jeg gjør så.

 

Takk for alle svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...