Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bror som er sykelig(?) opptatt av tv-spill


Anbefalte innlegg

For alle som sier at online venner er nok, ærlig talt. Dette er en latterlig feiltolkning i lyset av at sosialisering er en evne som bare kan vokse og nytes i FYSISK selvskap. Å lolle og rofle på en codserver eller på WoW erstatter ingen form for sosialisering.

 

Spørsmålet er kanskje hvor mye sosialisering som er et slags minimum? Blir håpløst når folk skal overvurdere betydningen av å være sosial, høres ut som man må være omgitt av venner hele tiden. Det er bare pølsevev, noen ganger i helgene + det man får av litt løst og fast "preik" på butikk/skole/jobb er MER enn nok. Da kan man fint bruke masse tid på onlinevennene sine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For alle som sier at online venner er nok, ærlig talt. Dette er en latterlig feiltolkning i lyset av at sosialisering er en evne som bare kan vokse og nytes i FYSISK selvskap. Å lolle og rofle på en codserver eller på WoW erstatter ingen form for sosialisering.

 

Spørsmålet er kanskje hvor mye sosialisering som er et slags minimum? Blir håpløst når folk skal overvurdere betydningen av å være sosial, høres ut som man må være omgitt av venner hele tiden. Det er bare pølsevev, noen ganger i helgene + det man får av litt løst og fast "preik" på butikk/skole/jobb er MER enn nok. Da kan man fint bruke masse tid på onlinevennene sine.

 

Helt sant, men tror du dette er den samlede realiteten?

 

Vennegjengen deres er nok sikkert stor og grei, men jeg gjetter den er stor og grei uten den personen. De sitter nok heller online og hiver inn "sosialisering" som en unnskyldning til å spille mer, eller for å forsvare seg.

Lenke til kommentar
For alle som sier at online venner er nok, ærlig talt. Dette er en latterlig feiltolkning i lyset av at sosialisering er en evne som bare kan vokse og nytes i FYSISK selvskap. Å lolle og rofle på en codserver eller på WoW erstatter ingen form for sosialisering.

 

Spørsmålet er kanskje hvor mye sosialisering som er et slags minimum? Blir håpløst når folk skal overvurdere betydningen av å være sosial, høres ut som man må være omgitt av venner hele tiden. Det er bare pølsevev, noen ganger i helgene + det man får av litt løst og fast "preik" på butikk/skole/jobb er MER enn nok. Da kan man fint bruke masse tid på onlinevennene sine.

 

Helt sant, men tror du dette er den samlede realiteten?

 

Vennegjengen deres er nok sikkert stor og grei, men jeg gjetter den er stor og grei uten den personen. De sitter nok heller online og hiver inn "sosialisering" som en unnskyldning til å spille mer, eller for å forsvare seg.

 

Såvidt jeg vet så er "store og greie" vennegjenger i de fleste situasjoner ikke avhengige av enkeltindivider. Sådu har nok helt rett, bare poengterer at det samme gjelder i mer tradisjonelle vennegjengsituasjoner.

 

Tror ikke onlinegamere trenger å unnskylde seg med noe som helst for å "rettferdiggjøre" spillingen. Skjønte ikke helt det argumentet der. Min erfaring er gjerne at folk som spiller f.eks. call of duty gjerne går tilbake til samme server de har spilt på før. Hvorfor? Fordi de trives blant andre brukere som vender tilbake til samme stedet. Tror du undervurderer det sosiale ved onlinegaming. Majoriteten synes det er morsommere å spille mot vennene sine enn mot "random" folk.

Lenke til kommentar
det sosiale med spillet vil aldri kunne oppnå samme effekt face to face, mange hardcore spillere har problemer med å kontakte andre i den virkelige verden siden de har glemt så og si kunsten i å snakke

 

Trodde de fleste hardcore-gamere var ivrige brukere av f.eks. teamspeak, det er jo essensielt når man spilelr f.eks. CS og call of duty. kan det være at problemet i en viss grad også er mangelen på en slags felles interesse som åpner for noe å snakke om? :p Merker selv avogtil at det er noen folk det er vanskelig å prate med fordi det ikke ligger noe felles i bånn.

 

For all del, benekter ikke at det fins ekstreme tilfeller, men blir overrasket om det fins undersøkelser som beviser at hardcore-gamere henger etter, språklig sett.

Lenke til kommentar
mange hardcore spillere har problemer med å kontakte andre i den virkelige verden siden de har glemt så og si kunsten i å snakke

 

idiotisk påstand vil jeg si, hvor har du dette fra!?

 

tre venner av meg deriblant, de nolifer runescape fra 8-10, jeg orket ikke å snakke med dem siden de gjorde det samme hele tiden, la merke at når de endelig ga opp det spillet hadde de små problemer med å finne andre venner siden de ikke hadde noen fellesting å snakke om. uheldigvis begynte en av disse å spille WOW, sluttet kontakt med alle venner inkulder med får å spille spillet, da han endelig var blitt lei hadde en meget få venner og slet litt med å få kontakt med andre på vidregående

Lenke til kommentar

sosialisering er en evne som bare kan vokse og nytes i fysisk selskap?? for noe piss. greit fysisk selskap er bra. men det går fint å ha online venner og. jeg har en ganske god kompis jeg kjenner så og si inn og ut. har kjent han i nesten 4 men ikke truffet fyren en eneste gang. kan jeg da ikke være sosial med han fordi det må skje over nett?? kan vi altså ikke utvikle et godt vennskap fordi han bor i england mens jeg bor i norge?? har selv vært ganske så avhengig av pc spill. angrer ikke på den tiden. holder fortsatt kontakten med folk jeg traff online for 3-4 år siden. og JA jeg traff dem i wow. tviler på at broren til TS bare sitter inne på en server og loler og rofler hvis han faktisk bruker så mye tid på det som han gjør. da kommer han etterhvert til å treffe folk der han liker å spille med som han vil fortsette å spille med og etterhvert utvikle et vennskap.

 

det kan godt være andre ting som gjør at han sitter ved pcen hele tiden. at han flykter fra virkeligheten. det var det jeg gjorde frem til jeg gikk ut av skolen og begynte med andre ting. det kan rett og slett være at ting på skolen bare er skikkelig kjipt og at han sliter litt med å sosialisere seg andre steder. hvis det er grunnen så kommer det sannsynligvis til å gå over av seg selv. men det er bra dere har blitt enige i at han skal være med på litt andre ting. det er en god begynnelse som dere kan fortsette å utvikle litt etterhvert

Lenke til kommentar

Hvor gammel er han? Når jeg var mindre hadde jeg sånn regel at jeg bare kunne sitte på datan 1 time, og game ps2 1 time.... Funker fett, glad jeg hadde det, kjipt og bare sitte inne og game hele dagen :)

 

Om 3 uker flytter jeg inn med en stebror som har samme problem, foreldrene hans kjøpte Wii til han sånn at han skulle bevege seg litt. Er keen på at han skal ut av huset i blant også, ikke bare fordi han sladrer på alt jeg og kompisene mine gjør, men er viktig og få seg venner når man er liten. Det er neste to late for og skaffe seg venner på ungomsskolen med mindre man har mange venner fra før av, da er det lettere og få nye venner også.

Vanskelig og få venner vis du er stemplet som "viggo" når du starter på ungdomsskolen....

Lenke til kommentar
Hvor gammel er han? Når jeg var mindre hadde jeg sånn regel at jeg bare kunne sitte på datan 1 time, og game ps2 1 time.... Funker fett, glad jeg hadde det, kjipt og bare sitte inne og game hele dagen :)

 

Om 3 uker flytter jeg inn med en stebror som har samme problem, foreldrene hans kjøpte Wii til han sånn at han skulle bevege seg litt. Er keen på at han skal ut av huset i blant også, ikke bare fordi han sladrer på alt jeg og kompisene mine gjør, men er viktig og få seg venner når man er liten. Det er neste to late for og skaffe seg venner på ungomsskolen med mindre man har mange venner fra før av, da er det lettere og få nye venner også.

Vanskelig og få venner vis du er stemplet som "viggo" når du starter på ungdomsskolen....

 

 

Godt sagt, man får gjerne et stempel over seg. Og for de som tror at sosialisering er det samme online som face to face, så håper jeg da virkelig at dette er realiteten for dere og at dere har et flott sosialt liv! Men i min ærligste personlige mening mener jeg at dette ofte er usant. For å forklare det enkelt, istedenfor å ha det artig, ender personen opp med å analysere alt som skjer rundt han for å finne ut hvordan han skal svare for å passe inn osv. Ikke i robot-forstand selvfølgelig men hvertfall til en grad at det ikke blir det samme som sosialisering. Har selv vært der.. Var på forums og argumenterte for at sosialisering var sosialisering og fysisk kontakt var irrelativt. Kan hende det er annerledes for andre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg gamet runescape gjennom hele 8. og 9. Jeg vil ikke si at jeg angrer, men det ble vansklig å få kontakt med folk igjen. Om man er inne og kun skrive til folk og det er den eneste metoden, så blir det vansklig å gå ut i den virkelige verden og snakke. På et pc-spill så kan man kanskje tenke litt før man skriver, man kan viske ut og finne den perfekte kommentaren til det de skriver. Det var det jeg hadde problemer med, klarte ikke å svare med en gang, og da endte det kanskje opp med bare å svare ja, nei og kanskje eller vet ikke. Og det var også veldig vansklig å finne noe å snakke om, ettersom at på spill så snakker man for det meste om spill. Men man kan ikke gå brt til å en som ikke spiller og si "OMG, gjett da??? Jeg ble level 99 i fishing i helgen!!!!"

Så i starten var det nesten umulig. Nå har det gått et halvt år og det er som vanlig igjen, utenom at jeg kommer aldri til å få spillet ut av hodet. Runescape er veldig mye om tall! Alle skillsene og alt mulig. Høyeste levelet er 138. Så går jeg for eks. forbi et hus der husnummeret er 138, så tenker jeg på det med en gang.

Det som hjalp meg å slutte var at de gamle vennene mine begynte å mobbe meg og si at jeg var nerd og alt mulig. Og da gikk det opp for meg at det var på tide å slutte..

En som er spillavhengig vet som oftest ikke det selv. Så det hjelper ikke å spørre om han vil ha hjelp. Du bør bare bestille en time til han og kjøre han dit og se at han går inn.

Jaja, lykke til :)

Lenke til kommentar
Jeg gamet runescape gjennom hele 8. og 9. Jeg vil ikke si at jeg angrer, men det ble vansklig å få kontakt med folk igjen. Om man er inne og kun skrive til folk og det er den eneste metoden, så blir det vansklig å gå ut i den virkelige verden og snakke. På et pc-spill så kan man kanskje tenke litt før man skriver, man kan viske ut og finne den perfekte kommentaren til det de skriver. Det var det jeg hadde problemer med, klarte ikke å svare med en gang, og da endte det kanskje opp med bare å svare ja, nei og kanskje eller vet ikke. Og det var også veldig vansklig å finne noe å snakke om, ettersom at på spill så snakker man for det meste om spill. Men man kan ikke gå brt til å en som ikke spiller og si "OMG, gjett da??? Jeg ble level 99 i fishing i helgen!!!!"

Så i starten var det nesten umulig. Nå har det gått et halvt år og det er som vanlig igjen, utenom at jeg kommer aldri til å få spillet ut av hodet. Runescape er veldig mye om tall! Alle skillsene og alt mulig. Høyeste levelet er 138. Så går jeg for eks. forbi et hus der husnummeret er 138, så tenker jeg på det med en gang.

Det som hjalp meg å slutte var at de gamle vennene mine begynte å mobbe meg og si at jeg var nerd og alt mulig. Og da gikk det opp for meg at det var på tide å slutte..

En som er spillavhengig vet som oftest ikke det selv. Så det hjelper ikke å spørre om han vil ha hjelp. Du bør bare bestille en time til han og kjøre han dit og se at han går inn.

Jaja, lykke til :)

 

Da går det et hårfint skille mellom å være geniunt interessert i gaming, og å være (sykelig) avhengig. Personlig kjenner jeg meg mer enn litt igjen i endel av det du skriver (bortsett fra det med perfekte svar og det der). Tror nok det skal ganske mye mer til å være helt addicted enn det du beskriver, selv om noe av det (tenker da på det med prating) nok er tegn på at noe er i gjøre. Det med husnumemr er da normalt, hvis jeg ser husnummer på 939 tenker jo jeg automatisk på AMD og overklokking. Det er jo naturlig siden det er hobbyen min! (psm som 138 er et tall som inngår i dine interesser)

Lenke til kommentar

Jeg har spilt masse helt siden jeg var 6 år gammel. Jeg er snart 18, spiller fortsatt masse, gjør det bra på skolen og er super sosial.

 

Ser ikke problemet i at han spiller så lenge han trives med det og går på skolen.

 

Edit: Når jeg sier super sosial mener jeg ikke internett-venner. Har masse venner irl som jeg henger masse med.

Endret av neadii
Lenke til kommentar

Jeg spilte også _MYE_ da jeg var på hans alder. Men jeg tror at det er rett og slett bare en fase, akkurat som i mitt tilfelle. Prøv å spill litt med han, og ikke bare kritiser han. Jeg ble tvunget til å slutte med spilling, mor og far tok vekk pc, TP tabler etc.

Endte opp med at jeg begynte å vanke i dårlig miljø, skulka skolen, osv.

 

Jeg ville heller hatt min sønn hjemme foran pc/TV skjermen en å være u-viten av hva som skjer. Så lenge han gjør det bra på skolen, så har det rett og slett ingen betydning.

 

Alle har sin egen måte å uttrykke sin ensomhet, kanskje han bruker spill til å lindre sine smerter.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Guest_Zalo_*

hvilket spill er det snakk om? har selv enn sønn som har noe av det samme problemet, hvilket spill er dt snakk om? min sønn er meget opptatt av call of duty serien

Lenke til kommentar
Hva med å gjøre som det blir foreslått her, og innføre restriksjoner alá: Lekser først, så gjøre hva man vil!

 

Slik gjorde mamma det med meg, og jeg tror det til slutt ble folk av meg også :D

 

Sålenge det ikke går utover skolegang og andre viktige ting her i livet, så ser jeg ikke vitsen med noe sånt. Det kommer bare til å skape helvette.

 

Ser ikke for meg at muttern skulle nekta med å sitte med min egen pc når jeg var 15..

Lenke til kommentar
hvilket spill er det snakk om? har selv enn sønn som har noe av det samme problemet, hvilket spill er dt snakk om? min sønn er meget opptatt av call of duty serien

 

Jeg var også det, var det ca et år men nå har jeg ikke spilt på måneder.

 

Til trådstarter hvis han ikke har holdt på med det i mange år er det kanskje bare en fase.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Er det en grunn til at folk har fler og bedre venner online enn i "irl", kanskje? Hadde jeg bare hatt venner her på Diskusjon eller på andre nettsamfunn hadde jeg også forsvart meg, men hvordan vet egentlig "nerdene" som bare har online-venner hva de snakker om når de sier det er like bra som IRL-venner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...