Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg ble tatt for å kjøpe et par flasker med cannabisolje (CBD-Olje) i november i fjor. Da kom nemlig politiet på døren min med ransakelsesordre og det var ikke måte på. Men ihvertfall så endte dette med en påtaleunnlatelse med en prøvetid på to (2) år. Det som jeg lurer på i den anledning er om jeg fortsatt kan få jobb som vekter i et vaktselskap. Jeg har nemlig alltid hatt lyst til å jobbe med noe innenfor sikkerhet e.l. Jeg er veldig redd for at denne "drømmen" er knust nå pga denne lille filletingen. Politiet mente at selvom dette kommer på en utømmende politiattest så mente de at det skulle gå fint fordi at jeg IKKE har vært straffedømt før og jeg har heller aldri gjort noe som helst galt, slik at rullebladet mitt er helt "rent" utenom denne lille fillesaken med disse to flaskene med cannabis-olje. Jeg har også flere ganger vært utplassert i et vaktselskap gjennom vgs.


Jeg vil gjerne også legge til at jeg bestilte disse to flaskene med cannabis-olje gjennom internet fordi at jeg har lenge slitt med ryggsmerter etter en motorsykkelulykke for et par år siden og dette var altså grunnen til at jeg kjøpte disse cannabis oljene. Disse oljene inneholder så og si KUN et virkestoff som heter Cannabidiol (CBD) og CBD er et såkalt IKKE-Psykoaktivt stoff dvs at man ikke kan oppnå noen form for rus med det. Grunnen til at jeg ble "tatt" for dette var fordi at den inneholdt bitte bitte SMÅ mengder med THC (Det rusgivende stoffet i cannabis), men det var såpass små mengder at det er så og si umulig å oppnå noen som helst rus på det. Da må man sannsynligvis drikke noen hundre flasker på en gang. Alt dette fikk politiet også vite, da jeg satt her hjemme med foreldrene mine når de kom på døren her (jeg er bare 18 år). Og i påtaleunnlatelsen står det også at "Ved valg av reaksjon har det blitt lagt stor vekt på din helsetilstand, og at lovbruddet var motivert av dette". Er dette noe som kan være nyttig å fortelle til en evt arbeidsgiver? Politiet sa også til meg den gangen at jeg fortsatt ville kunne få jobb som vekter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kreves tilfredsstillende vandel og ikke plettfri vandel, så det trenger ikke nødvendigvis bli et problem.

 

Men det er klart at arbeidsgiver kan stille seg skeptisk selv, men det er ikke noen konkret regel som sier du ikke har sjanse siden det ikke kreves plettfri vandel.

 

Litt usikker hvordan man burde evt legge frem en slik sak for evt arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Det kreves tilfredsstillende vandel og ikke plettfri vandel, så det trenger ikke nødvendigvis bli et problem.

 

Men det er klart at arbeidsgiver kan stille seg skeptisk selv, men det er ikke noen konkret regel som sier du ikke har sjanse siden det ikke kreves plettfri vandel.

 

Litt usikker hvordan man burde evt legge frem en slik sak for evt arbeidsgiver.

 

Sant, men det er stort sett nulltoleranse for vold, vinning og narkotika.  

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Lurer også på lønna til de som er driftsledere og områdeledere?

 

Områdeledere har samme lønn som vanlige vektere, men et tillegg på 1650 kr ekstra per måned, men også mye mer ansvar. Det er ingen som får en slik stilling uten å ha relevant erfaring. Driftsledere har en egen tariff, men vil tro det går mer på hva som blir avtalt. 

 

De tantene som jobber på tellesentralen er en egen avdeling, og har såvidt jeg vet, ingenting med vekteryrket å gjøre. Vaktleder på verditransport gir vanlig vekterlønn, men et tillegg på 750 kr per måned.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Jobber som mobilvekter/utrykning, her kjører jeg fra 20:00 og er ferdig 06:00. Men det som jeg reagerer på er at fra 06:00 og til jeg går på vakt igjen kl 20:00 er jeg på bakvakt. Dette vil si at om jeg får en alarm så må jeg rykke ut på denne, det skjer meget ofte at jeg får flere alarmer på dagtid og må derfor stå opp og dra på disse.

 

Det jeg da reagerer på er om dette faktisk er lovlig? jeg er altså på konstant og søvn blir avbrutt og får generelt dårlig søvn, så skal jeg i tillegg ut å kjøre den neste natten igjen.  For meg er dette veldig rart, her skal jeg altså kjøre bil i 10 timer, for å så være på bakvakt hvor jeg alltid får utrykninger. 

 

Er dette normalt for andre vektere eller hva synes dere?

 

Edit: Etter hva jeg har forstått fra andre vektere rundt om i landet, så har de egene folk som kun sitter på bakvakt og tar utrykningene, slik at den som har hatt nattevakt slipper dette.

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar

Hørtes definitivt rart ut, her er det alltid to utryknings-vektere på: en operativ / område leder og en vanlig utrykning, disse kjører to forskjellige soner av fylket. Disse to stillingene er fylt opp i dag vakt, kvelds vakt og natte vakt. Kveld og natt er turnus, mens dag vakt blir kjørt som vanlig dag stilling.

Lenke til kommentar

Hørtes definitivt rart ut, her er det alltid to utryknings-vektere på: en operativ / område leder og en vanlig utrykning, disse kjører to forskjellige soner av fylket. Disse to stillingene er fylt opp i dag vakt, kvelds vakt og natte vakt. Kveld og natt er turnus, mens dag vakt blir kjørt som vanlig dag stilling.

Det er slik jeg har forstått at det fungerer for andre også. Synes dette var litt merkelig siden jeg er ansatt i en av Norges største vaktselskaper, så skulle tro ting var litt seriøst.

Lenke til kommentar

 Ble dere vektere på grunn av at dere ikke orket å ta studiekompetanse å gå  politihøgskolen? Bede å være vellykket kriminell enn jobbe som lekepoliti. 

 

Skjønner ikke at du klarer å sammenligne yrkene. Tror aldri jeg har vært med på en fysisk pågripelse på mine åtte år i yrket.

 

Vi har derimot mange utdannede politibetjenter som har jobbet hos oss i årevis fordi det ikke er jobb å få i politiet. De trives veldig godt, og det virker ikke om de stresser med å bytte jobb heller.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Ble dere vektere på grunn av at dere ikke orket å ta studiekompetanse å gå politihøgskolen? Bede å være vellykket kriminell enn jobbe som lekepoliti.

Hei. Er litt usikker på hva jeg ønsker å gå. Har mest lyst til å jobbe som politi, men på grunn av ett straffbart forhold for flere år siden blir jeg regnet som uegnet i all fremtid.

 

Finnes det noen jobber, som har litt de samme oppgavene som politibetjenter har? Tenker da ikke på vekter, men på høgskole utdanning, som fører fram til det yrket. Må også være ett utdanningsprogram hvor jeg har mulighet til å komme inn med tanke på rullebladet. Har ikke klart å finne noe utdanninger som fører fram til noe relatert til politiyrket. Tollbetjent krever plettfritt rulleblad det samme med fengselsbetjent. Forstår jo at disse yrkene ønsker kun personer med plettfri vandel, men føles urettferdig at ett forhold skal ødelegge en drømmejobb. Finnes garantert politibetjenter, som har begått alvorlige lovbrudd men aldri blitt tatt for det.

 

Ganske festlig igrunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 Ble dere vektere på grunn av at dere ikke orket å ta studiekompetanse å gå  politihøgskolen? Bede å være vellykket kriminell enn jobbe som lekepoliti. 

Ble vekter fordi etter at jeg var ferdig i forsvaret trengte jeg jobb, da var vekter en naturlig vei å gå. Skal være i denne jobben frem til høsten hvor jeg skal gå på høyskole :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...