Gå til innhold

Hvordan lage røykbomber


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som spurte om hvor man får tak i KNO3: kjemibutikk(rimelig)

Kan du gi et eksempel på en kjemibutikk? Noen som vet om en kjemibutikk i Bergen?

industri(gratis... låner det jeg, du skal få det tilbake :p)

Ka mente du med det? At du "låner"(tar/stjeler) det fra en fabrikk som kvitter seg med salpeter? Hvilken industri i så fall?

 

Fikk litt lyst til å lage en sånn røykbombe no :D

Endret av PCXray
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ja, salpetersyre inneholder nitrat (HNO3 -) - som igjen er hovedbestandelen i salpeter (KNO3).

 

BTW. i følge kjemiboka mi så kan du lage salpeter ved å ta Ca(NO3)2 (felleskjøp-salpeter?) og tilsette pottaske. KNO3 skal da bli fellt ut av løsningen. Det et for seint på kvelden til at jeg gidder gå igjennom fellingsreaksjonene her og nå...

 

Pussig at det ble nevnt. Under hageraking fant jeg ut at *amoniakk* (NH3) må være det perfekte mosefjerningsmiddel for så hardt anngrepne hager som vår:

- Det gjødsler jorda med nitrogen -> andre arter kan utkonkurere mosen

- Det hever pH i jorda - mose er avhengig av sur jord

:D

Lenke til kommentar
Liten rettelse, Kyrre:

Nitrationer er NO3-

Salpetersyre har formelen HNO3, mens salpeter (egentlig kaliumsalpeter) har formelen KNO3

Vi bruker ofte (den ikke helt korekte) betegnelsen nitrat om nitration på kjemien.

 

At det hadde sneket seg inn en H i NO3- var et uhell ;)

 

At kaliumnitrat (kaliumsalpeter) kalles salpeter er vel et hevdnavn?

 

Forøvrig finner jeg det pussig at K+ feller NO3- - ettersom jeg i alle fall har lært at "NO3- lar seg ikke felle".

Lenke til kommentar
Ja, salpetersyre inneholder nitrat (HNO3 -) - som igjen er hovedbestandelen i salpeter (KNO3).

 

BTW. i følge kjemiboka mi så kan du lage salpeter ved å ta Ca(NO3)2 (felleskjøp-salpeter?) og tilsette pottaske. KNO3 skal da bli fellt ut av løsningen. Det et for seint på kvelden til at jeg gidder gå igjennom fellingsreaksjonene her og nå...

 

Pussig at det ble nevnt. Under hageraking fant jeg ut at *amoniakk* (NH3) må være det perfekte mosefjerningsmiddel for så hardt anngrepne hager som vår:

- Det gjødsler jorda med nitrogen -> andre arter kan utkonkurere mosen

- Det hever pH i jorda - mose er avhengig av sur jord

:D

Er pottaske det samme som vanlig aske?

 

har 25 kg felles-kjøp salpeter liggende.....

 

EDIT: leif var her.

Endret av I hate Compaq
Lenke til kommentar

Gjødsel med kaliumnitrat + sukker = røykbombe

(alt i pulverform)

Husker ikke blandingsforholdet, men fyttikatta for en røyk! Blandet opp noe slikt for en del år siden; det kan være vanskelig å få skikkelig fyr på, men når det brenner er det mer røyk enn du vil ha.

 

Et minus er at det brenner ved høy temperatur (asfalten blir for varm, så etter det er ferdig kan du pirke bort deler av den med en jernpinne). Det etterlater et stygt hvitt belegg der den brenner, men det er det verdt :D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...