Gå til innhold

Hjelp med valg av kamera?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser etter et ordentlig fotokamera. Jeg kommer for det meste  ta landskapsbilder, men jeg har planen om å prøve litt urban stil.  Jeg er jo for så vidt nybegynner innanfor fotografi så jeg kommer helt sikkert til å ta bilder av my forskjellig. Foreløpig bruker jeg smarttelefon til å ta bilde. Nå kan jeg veldig lite om kameraer generelt, men jeg ser etter et kamera av topp kvalitet som vil vare i en god stund. Budsjett mitt er rund 13 000NOK for både kamerahuset og linser/utstyr osv.  Som jeg nevnte jeg vet veldig lite om kamera. Så jeg er uskikker om jeg burde kjøpe kompakt eller systemkamera.  Burde jeg heller satse på dyrt kamerahus eller linser/utstyr(i såfall hva?)? Kjøpe nytt eller brukt? I tillegg er det et lite ting som er litt viktig å ha i kamera og det er wifi. Siden jeg kommer til å laste bildene opp på Instagram senere, men det er ikke en must siden finner sikkert et annet løsning på det. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke satt wifi som kriterie for det behovet, da du bare overfører bildene fra minnebrikke til pc for etterarbeid.
Til 13k får du mye bra. Jeg hadde nok valgt et rimelig kompakt system med rundt APS-C størrelse på sensor.
Viktig å balansere kamera og objektiv. Lite vits å kjøpe et knallgodt kamera og sette på en skikkelig dårlig linse. Ikke gå i den fella.

Dette kan jo være et utgangspunkt.
http://www.prisjakt.no/product.php?p=2503443

Du bør vel også tenke på et godt stativ. Jeg valgte et lett og fleksibelt et fra Velbon.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke satt wifi som kriterie for det behovet, da du bare overfører bildene fra minnebrikke til pc for etterarbeid.

til 13k får du mye bra. Jeg hadde nok valgt et rimelig kompakt system med rundt APS-C størrelse på sensor.

Viktig å balansere kamera og objektiv. Lite vits å kjøpe et knallgodt kamera og sette på en skikkelig dårlig linse. Ikke gå i den fella.