Gå til innhold

Hjelp med valg av kamera?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser etter et ordentlig fotokamera. Jeg kommer for det meste  ta landskapsbilder, men jeg har planen om å prøve litt urban stil.  Jeg er jo for så vidt nybegynner innanfor fotografi så jeg kommer helt sikkert til å ta bilder av my forskjellig. Foreløpig bruker jeg smarttelefon til å ta bilde. Nå kan jeg veldig lite om kameraer generelt, men jeg ser etter et kamera av topp kvalitet som vil vare i en god stund. Budsjett mitt er rund 13 000NOK for både kamerahuset og linser/utstyr osv.  Som jeg nevnte jeg vet veldig lite om kamera. Så jeg er uskikker om jeg burde kjøpe kompakt eller systemkamera.  Burde jeg heller satse på dyrt kamerahus eller linser/utstyr(i såfall hva?)? Kjøpe nytt eller brukt? I tillegg er det et lite ting som er litt viktig å ha i kamera og det er wifi. Siden jeg kommer til å laste bildene opp på Instagram senere, men det er ikke en must siden finner sikkert et annet løsning på det. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke satt wifi som kriterie for det behovet, da du bare overfører bildene fra minnebrikke til pc for etterarbeid.
Til 13k får du mye bra. Jeg hadde nok valgt et rimelig kompakt system med rundt APS-C størrelse på sensor.
Viktig å balansere kamera og objektiv. Lite vits å kjøpe et knallgodt kamera og sette på en skikkelig dårlig linse. Ikke gå i den fella.

Dette kan jo være et utgangspunkt.
http://www.prisjakt.no/product.php?p=2503443

Du bør vel også tenke på et godt stativ. Jeg valgte et lett og fleksibelt et fra Velbon.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke satt wifi som kriterie for det behovet, da du bare overfører bildene fra minnebrikke til pc for etterarbeid.

til 13k får du mye bra. Jeg hadde nok valgt et rimelig kompakt system med rundt APS-C størrelse på sensor.

Viktig å balansere kamera og objektiv. Lite vits å kjøpe et knallgodt kamera og sette på en skikkelig dårlig linse. Ikke gå i den fella.

 

Dette kan jo være et utgangspunkt.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2503443

 

Du bør vel også tenke på et godt stativ. Jeg valgte et lett og fleksibelt et fra Velbon.

Skjønner. Hva er APS-C? I tillegg er ikke det litt vanskelig å skifte linser på kompakt kamera? 

Lenke til kommentar

Skjønner. Hva er APS-C? I tillegg er ikke det litt vanskelig å skifte linser på kompakt kamera?

Ikke for kompakte systemkamera som er designet for det. APS-C er mellomformat på bildebrikken, som er en fin balansert teknologi som gir mindre glass i objektiv og dermed lettere og mer kompakte kamera. Det stiller større krav til lys støymessig, men teknologien har kommet seg veldig bra nå i forhold til hva det var. Både sensorkvaliteten og støyfjerning integrert i kameraene.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Skjønner. Hva er APS-C? I tillegg er ikke det litt vanskelig å skifte linser på kompakt kamera?

APS-C er en sensorstørrelse som brukes i mange kamera, spesielt i speilrefleks i nybegynner- og entusiastmarkedet*, og enkelte (proffe) store kompaktkamera. Fullformat og mellomformat er to større sensorstørrelser men de trenger du ikke tenke på, iallefall ikke før du har blitt litt varmere i buksene mtp fotografering.

 

Markedet i speilrefleks-markedet kan grovt sett deles inn i tre deler; nybegynner-, entusiast- og proff-markedet. På de to første kategoriene brukes APS-C-kameraer mens fullformat og mellomformat brukes i entusiast- og proffsegmentet. Nybegynner-kameraer gir ofte hjelp i menysystemet siden det har en del ferdiginnstilte innstillinger som hjelper fotografen på vei. Etter hvert som du blir bedre trenger du ikke den hjelpen lenger og vet hvordan du skal ordne deg med innstillinger for å oppnå det du vil. Det er enkelte nybegynnere som hopper rett inn på entusiast-markedet men det er litt avhengig av hvor teknisk du er.

 

Under ser du et bilde som sammenligner de mest vanlige sensorstørrelsene. 

 

500px-SensorSizes.svg.png

 

Lenke til kommentar

Du får vel ikke utskiftbar optikk til kompakt. Da må du vel over på Micro 4/3 og da har du en del begrensninger på bildebrikken så da vil jeg anbefale speilrefleks istedenfor.

 

Skulle jeg tatt urbane bilder ville jeg valgt speilrefleks. Du kunne klart deg med et bra kompaktkamera men du vil få større glede av speilrefleks siden du kan bruke flere objektiv som vil gi mer allsidig bruk.

 

WiFi er noe du ikke trenger i kamerahuset. Det kan være greit for å overføre bilder til nettbrett der og da. Du får overført bildene veldig mye raskere med kortleser som du setter i maskinen din. Mange maskiner, spesielt bærbare, leveres allerede med kortleser.

Lenke til kommentar

Tenkte på forskjellen mellom system-kompakt som har utskiftbare ojektiver og de rene kompaktene. Autofokus på en god DSLR går vel for å være bedre, men til landskap hvor man som regel ender opp med å bruke uendelig fokus får man lite igjen for det. Fordelen med Sony-serien jeg linket til er at den både har utskiftbar optikk i tillegg til APS-C.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Kunne noen av dere kommet med eksempler på kamera som hadde passet for nybegynner som meg og passer for mine behov? I tillegg hva annet burde jeg se på når jeg kjøper kamera. Jeg personlig tenker at jeg burde kjøpe speilrefleks. Hvilke?  

 

Det er vanskelig å gi en god anbefaling til en person man ikke kjenner. Samtidig forstår jeg godt at det som nybegynner er ekstremt vanskelig å orientere seg i så mange begreper og modeller.

 

For å starte med noen begreper siden det har vært en del "uvanlig bruk" i denne tråden. Skriver uvanlig i stedet for feil siden det ikke finnes noen offisielle definisjoner.

 

* Kompaktkamera: Brukes av 99% om kameraer hvos det ikke er mulig å bytte linser. Det gir den uheldige effekten at noen "kompaktkameraer" med mye zoom er større enn de minste systemkameraene.

* Systemkamera brukes om kameraer hvor man kan bytte linse. Systemkamera deles igjen i to grupper (som er relevant her):

  1. Speilrefleks har et speil som gjør at du kan se gjennomlinsen via en optisk søker.
  2. Speilløse (som noen kaller kompakte systemkameraer selv om de ikke trenger være særlig kompakte) har normalt ikke optisk søker og LCD-skjermen brukes som søker. De mer avanserte har også en elektronisk søker. 

For meg er det et litt kunstig skille mellom speilrefleks og speilløse systemkameraer. Inni har de samme sensor og elektronikk og bildene blir i de fleste tilfeller helt like, eller i hvert fall så like at ingen kan se forskjell. Fysisk kan speilløse lages litt mindre siden det er mindre bevegelige deler inni, men speilrefelks har optisk søker som noen foretrekker (andre foretrekker elektronisk søker), og speilrefleks har hittil vært bedre på følgefokus. Dvs at speilrefelks er bedre for å ta bilder av ting som beveger seg fort - tenk sport, fugler som flyr osv. Siden du ikke oppgir actionbilder som satsingsområde vil det bildekvalitetsmessig være tilnærmet null forskjell mellom speilrefleks og speilløst kamera - for deg.

 

På en måte er det et litt kunstig skille mellom kompaktkamera og systemkamera også. Fordelen ved utbyttbare linser får du først når du har flere linser. Mange kjøper aldri noe annet enn linsen som fulgte med kameraet og da kan et godt kompaktkamera fungere minst like bra. Men ser du for deg flere linser vil systemkamera være eneste alternativ.

 

Strategi for nybegynner. To alternativ (kan sikkert finnes flere)

  1. Du er sikker på at dette er noe for deg og kjøper det beste du har råd til. Problem: Som nybegynner er det veldig vanskelig å vite hva som er "best" siden det som er best for en ikke nødvendigvis passer godt til dine interesser.
  2. Du er usikker på eksakt bruksområde og hvor mye du vil ta bilder. Da er løsningen (synes jeg) å bevege seg et stykke oppfra det du har, ikke ta helt av prismessig, men heller godta at om et år eller to vil du kanskje ha noe bedre. Problem: Går du for forsiktig ut kan du rissikere at ønske om oppdatering kommer vel raskt.

Begge strategier har fordeler og ulemper, men til syvende og sist er det du som må velge strategi. Personlig tror jeg mest på stragi to så lenge du ikke har veldig spesifikke krav som gjør at du trenger det mest avanserte utstyret du har råd til. Instagram er vel noe av det minst krevende man kan bruke bilder til når man tenker krav til teknisk kvalitet. Antar du tenker annen bruk også, men det du beskriver er ting som nesten ethvert kamera i dag kan klare ganske bra.

 

Når det gjelder forslag til kameraer vil kompaktkameraer som Sony RX100 (finnes i fire varianter med ulik pris), Canon G7X (to versjoner), Panasonic LX100, Canon G5 X osv være gode alternativ.

 

Av systemkameraer ville jeg primært sett på speilløst til ditt bruk, men speilrefleks vil også fungere bra.

Noen speilrefleks: Canon 1300D og Nikon D3300 (billig), Canon 700D og Nikon D5300 (mellomklasse)

Noen speilløse (alle med søker, ofrer du søker blir det billigere): Olympus OM-D E-M10 (to versjoner), Panasonic Lumix DMC-GM5 (lite, bra vidvinkel med 12-32), Panasonic Lumix DMC-G7 (4K video) og Sony A6000 (bra sensor, noe svak standardzoom). Fujifilm lager også gode modeller, men har ikke noe konkret å anbefale.

 

Velger du systemkamer så kjøp med en standardlinse og utvid etter hvert hvis/når det trengs.

Lenke til kommentar

Kunne noen av dere kommet med eksempler på kamera som hadde passet for nybegynner som meg og passer for mine behov? I tillegg hva annet burde jeg se på når jeg kjøper kamera.

Kan være lurt og ikke bruke for mye penger i begynnelsen, hvis man finner ut at dette er gøy så vil man etterhvert oppgradere kamera/objektiver etter egne preferanser og det kan være lurt å kjøpe brukt siden prisene er endel rimeligere og utvalget er bra.

 

Jeg personlig tenker at jeg burde kjøpe speilrefleks. Hvilke?

Skal jeg anbefale noe konkret må det være enter Nikon eller Canon sine speilreflekser siden de fortsatt tar dette serøst.

 

Canon 70D, 700D eller 100D og hos Nikon er det enten 7200D eller D5500, når det gjelder bildekvaliteten er det minimale forskjeller det du vil se forskjeller på er betjening, hurtighet og byggekvalitet.

Kjøp gjerne med det medfølgende objektivet "kidobjektiv" enter en 18-55 mm eller en 18-135 mm "mere zoom" og en rimelig 40/50mm "fastobjektiv, ingen zoom" til de kreative bildene og for bedre kameraforståelse.

 

Da burde du kommer et stykke under 13.000.- og kan bruke litt penger på annet så som minnekort, veske, godt stativ og en fotobok eventuell på nettet.

 

Canon 750D, 70D og 80D har Wifi/NFC innebygget og 100D, 700D, 750D og 80D har touchskjerm.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for veldig gode forslag! Jeg tror jeg går for en systemkamera. Fordi da har jeg muligheten for å oppgradere linser, blits osv. Men jeg er fortsatt usikker om jeg skal kjøpe speilrefleks eller ikke. Hva er egentlig ulempen med speilreflekskamera? Som jeg forstår så vist jeg kjøper speilreflekskamera så har jeg bare enda flere muligheter.

Jeg har kikket litt på disse to: http://www.prisjakt.no/product.php?p=3029315

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3000915

Men her for du bare kamerahuset på kjøpet.   

Endret av Vettikke
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...