Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et bra ND filter til vidvinkelobjektivet mitt, Nikkor AF-S DX 10-24 f/3.5-4.5 G ED, men føler filterverden er litt overveldende. Skjønner ikke bæret av det for å være ærlig. :hm:

 

Er villig til å legge en del kroner i det. Polariseringsfilter er det eneste jeg har foreløpig.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv bruker jeg Lee sine filtere og er veldig fornøyd. Men kvaliteten koster..

 

http://www.stavangerfoto.no/Nettbutikk/Filter/Lee-Filters

 

Du vil da trenge filterring i riktig diameter til objektivet (77mm?) samt filterholder i tillegg til ND filterene du velger.

Selv har jeg ND filter på 3, 6 og 10 stop, samt graderte filtere av ymse styrke.

 

10 stops (Big Stopper) er artig, men med begrenset bruksområde. 6 og 3 stop blir helt klart brukt mest hos meg.

Lenke til kommentar

Moderne kamera har såpass stor dynamikk at de ikke trenger de svakeste ND-filtrene. Den biffen fikser man lett i etterbehandlingen av råfilene i stedet for. Når det gjelder graderte filtre så tar det ganske stor plass siden du trenger en filterholder som lar deg skyve og rotere filteret slik at den graderte kanten havner sånn du vil. Det er ofte motivet ikke er gradert i en rett linje heller sånn at det bare ser kunstig ut. Derfor vil jeg anbefale svak gradering i etterbehandling i stedet for montert på objektivet. Da kan du velge å gradere langs en bue eller rett eller hva det måtte være. Du kan også velge bredden på graderingskanten helt fritt. Kraftig gradering (f.eks 6-trinns gradert ND) er mye vanskeligere å jobbe med og har veldig begrenset bruksområde.

 

Mine kjappe tips er:

- unngå graderte filtre helt

- unngå for svake filter (<3 trinn)

- unngå variable filtre

 

Her er et konkret eksempel på hva jeg anbefaler:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/752903-REG/B_W_1066159_77mm_106_Neutral_Density.html

http://www.hoyafilter.com/hoya/products/ndfilters/ndx8/

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg vil leke med lange lukkertider på dagtid i første omgang.

 

Tenker du lange lukkertider for sløret vann osv trenger du vanlig (ikke gradert) filter som er like mørkt over hele flaten. Da kan du bruke runde filtere bare forutsatt at Nikon 10-24 har filtergjenger.

 

Så i et av de andre innleggene en som anbefalt minst 3 EV filter (ofte betegnet ND8, men det varierer fra produsent til produsent). Enig i at det kan være en bra start for et "allround" filter, men det er ikke mørkt nok for å få sløret vann midt på dagen i pent vær. Personlig ville jeg valgt noe litt mørkere, f.eks. 5-6 EV, men det kan ble vel mørkt igjen utover kvelden.

 

Det går også an å kombinere filtere. Siden du allerede har Polafilter kan du kombinere det med et 3 EV filter og få noe tilnærmet 4-5 EV, avhengig av hvor mye lys polafilteret stjeler, og hvordan det justeres. Ulempen med å stacke filtere er at du får flere lagg glass si\om kan gi negativ effekt på bildekvalitet samt at på 10mm blir det fort vignettering med flere filtere.

 

Jeg har ett 3 EV og ett 5 EV ND, og det fungerer OK, men har ikke så mye vidvinkel som deg, bare 24mm ekvivalent. Som regel holder det med ett av dem, men må jeg så bruker jeg kombinasjon.

 

Desto mer du ser for deg å bruke dette desto større fordel er det med filterholder og firkantede filter hvor det er lett å kombinere flere filter, (bedre) mulighet for å bruke gradert filter osv, men for litt eksperimentering ville jeg startet med ett rundt filter i området 3-5 EV. Er du Photoshop-kyndig kan du også simulere effekten i Photoshop ved hjelp av flere eksponeringer uten flter, men det fungerer ikke like bra på alle motiv og krever selvsagt etterbehandling.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det skal ikke være lett å bestemme seg..

 

Jeg er ganske fristet til å gå for et LEE system her og evt. supplere med adapterringer til andre objektiver i ettertid.

Bør jeg gå for 2 filter da og kombinere disse på dagtid for lange lukkertider, eller gå for en Littlestopper i stedet?

Bigstopper har vel et ganske begrenset bruksområde?

Lenke til kommentar

Gå for en Little Stopper om lange lukkertider på dagtid er det du vil gjøre. Billigere enn å kjøpe to filtre, og du vil sjelden behøve noe mindre om lange lukketider på dagtid er det du vil gjøre. Du vil også ha to ledige plasser i filterholderen. Big Stopper er best på en solrik dag midt på dagen, om du ønsker virkelig lange lukkertider da. Men da kan du evt investere i et 0,9 (3 stop) filter i tillegg om du ser du har behov for både lengre og kortere lukkertider enn du føler du får med Little Stopper etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...