Gå til innhold

Foto- og Videograf trenger ny maskin - Surface Book, Thinkpad Yoga X1, MBPr 15''?


Anbefalte innlegg

Hei, 

Denne vil postes i Data også, men med håp om å kanskje få noen fotokyndige folk prøver jeg lykken her også! 

 

Som tittelen antyder er jeg på jakt etter en ny maskin, min MBPr 13'' Late 2012 (Low-End) begynner å ta på. De 5 sekundene å vente på hvert bilde for at det skal bli helt klart, når du skal gjennom 1000 bilder er mas. Laggingen når jeg skal redigere en kort 1080p-vdeo er også mas, derfor... ny maskin.

 

Jeg vil helst ha en laptop da det hadde vært praktisk å kunne redigere on the fly. Derfor altså ikke en stasjonær, selv om jeg vet det hadde vært bedre ( i tillegg har jeg en stående gtx980, i7 4690, 500gb men den brukes hovedsaklig til gaming). 

 

Etter langt og lenge, har jeg omsider nærmet meg tre maskiner. Først ut: 

Microsoft Surface Book -

Først som sist, faen denne er lekker... Når det er sagt, ønsker jeg velge i7-modellen (Skylake) med 512gb og 16gb ram. Utover det har den Dedikert grafikkort og det er alltids nice. Men denne maskinen er første gen. dvs, den har mange, og la meg undestreke mange, mangler. Lista om klager er lang som dagen, selv om de nå begynner å avta fordi Microsoft faktisk fikser ting (woo!). Utenom det er den dyr, svimlende dyr. Modellen jeg ser på koster 3499CAD (Riktignok 23k NOK). Hvorfor CAD sier du? Vel, den er ikke kommet til Norge... 

 

Microsoft laget den og sa den var 80/20. 80% bruk ville være laptop, 20% som Tablet. Noe som virker appelrende i mine ører. 

 

Hvorfor Surface Book? Vel, jeg har våte drømmer om å redigere bilder i Lightroom med stylusen. Sånn, da var det sagt. I tillegg er den sexy, den har kraften og virker over det hele å være en bra maskin! (Sett bort fra det åpenbare som nevnt over)

 

PS: Rykter går bananas angående en Surface Book 2, til neste år, rundt Januar etter at 7th gen Intel har kommet. Men gudene vet når den da ville kommet til Norge. På den annen side vil kanskje en del av barneskydkommene være "fikset"? Nå har jeg mulighetne til å få denne første generasjonen "billig" fordi familien skal til Canada i sommer og kursen er svært så godt i min favør! 

 

https://www.microsoftstore.com/store/msca/en_CA/pdp/productID.326660400

 

Honorable Mention går her til Surface Pro 4 - evt topp-modellen? Samme som Booken, men uten designet, Dedikert grafikk, batterilevetid og mindre skjerm.

 

Lennovo Thinkpad Yoga X1 -

Den nærmeste konkurrenten til Surface Book som appelerte til meg. Men jeg har ikke stor kjennskap til Thinkpad, annet enn at designet (i mine øyne) er grusomt... men glem nå det. 

Toppmodellen 2100$ - Det er med Stylus, i7, 16gb RAM og 512GB. Her det da ikke snakk om dedikert grafikk. Den er ikke særlig pen, men angivelig en arbeidsmaskin (er meg blitt fortalt at Lennovo strever etter... dette er bedriftspcer).

 

Hvorfor Thinkpad? Vel, den er mye billigere. Samme specs, har stylus, bare ikke dedikert grafikk.

Hvorfor ikke? - I likhet med Surface Book har folk klaget litt på produktet. Betalt mye, og ikke fått et "perfekt" produkt. Men hva kan man egentlig forvente? 

 

http://shop.lenovo.com/us/en/laptops/thinkpad/x-series/x1-yoga/

 

Honorable Mention

- VAIO Z Canvas, ja QUAD Core, men er allerede "utdatert" fordi den har forrige gen 5th Intel. 

- VAIO Z (Flip) Designet er lekkert, har Stylus, men Yoga bare trumpfer.

- Lennovo Yoga 900 - Samme som X1 bare uten stylus. 

 

(Forøvrig: Sammenligning av X1 med Surface Book om du skulle være interessert: 

)

 

MBPr 15'' Low End 

Her er det ikke stort å si. Man vet hva man får, og man vet det funker. Punktum finale. Eneste "problemet" er vel at disse macene er "gamle", og derfor koker ryktekjøkkenet over av nye macer. Var stor overraskelse over at Apple IKKE annonserte noe nytt på WWDC. Nå går altså ryktene i retning av at Macene kanskje kommer i September, evt med de nye Intel 7th gen, som er estimert å komme til høsten. Dermed vil kanskje macene først komme nærmere desember? Kanskje til og med 2017? 

 

Utover det, ikke touch, ingen stylus. ca 22.000,-

 

 

Hovedpoenget

Maskinen MÅ tåle å jobbe med 1000-2000 bilder i Lightroom og redigere små videoer 5-20 minutter. Jeg er konsertfotograf så videoene jeg lager er som regel i sammenheng med dette. Små snutter av "slik av konserten".

 

Har du kanskje noe annet å anbefale? Er jeg helt på bærtur og burde mye heller se på .....?

 

Alt av innspill takker jeg for! 

 

Beklager den lange posten, her har du en potet.

63596444074970067927450887_potatoess.jpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste av nyere laptop'er med litt ytelse og RAM klarer fint redigere 1080p video. Problemet dukker først opp når man skal redigere 4K video; spesielt med 200-500Mbit/s bildestream. Det fungerer ikke optimalt uansett hvor mye man kliner inn på hardwarefronten dessverre.

 

Jeg ville gått for 16GB RAM; en i7 prosessor og quad-core. SSD disk bidrar også til bedre flyt. Jeg ville også gått for dedikert GPU; da den interne kan  være noe knapp for videoredigering/lightroom. Adobe har noe som kalles Mercury rendering; som f.eks bruker Nvidia GPU for veldig mange oppgaver i stedenfor prosessoren. Regner med de har tilsvarende støtte på AMD GPU'er også. Uansett; det bidrar til en bedre brukeropplevelse og minimerer frustrasjonen om man har en GPU i laptop som avlaster CPU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste av nyere laptop'er med litt ytelse og RAM klarer fint redigere 1080p video. Problemet dukker først opp når man skal redigere 4K video; spesielt med 200-500Mbit/s bildestream. Det fungerer ikke optimalt uansett hvor mye man kliner inn på hardwarefronten dessverre.

 

Jeg ville gått for 16GB RAM; en i7 prosessor og quad-core. SSD disk bidrar også til bedre flyt. Jeg ville også gått for dedikert GPU; da den interne kan  være noe knapp for videoredigering/lightroom. Adobe har noe som kalles Mercury rendering; som f.eks bruker Nvidia GPU for veldig mange oppgaver i stedenfor prosessoren. Regner med de har tilsvarende støtte på AMD GPU'er også. Uansett; det bidrar til en bedre brukeropplevelse og minimerer frustrasjonen om man har en GPU i laptop som avlaster CPU.

 

Takk for gode poeng! + til Surface Book-en med andre ord! 

Lenke til kommentar

Hva skal du med datamaskin når du kan lage potetstempel ? :dribble:

Personlig hadde jeg nok gått for en grei og stille maskin uten stylus og med ekstern dedikert tegnepad om du liker å jobbe sånn.

Vurdert Zenbook ?

Potetstempel er best!

 

Har tenkt på Zenbook, noen modell du kan anbefale ?  - Har generelt hatt gode opplevlser med ASUS, eneste negative er at det er så mye søppel som som regel følger med. 

 

Når det gjelder stylusen så var det jo det at denne "2-in-1" var noe av det som appelerte. Derfor tok jeg i utgp ikke med Zenbook i regnestykket. Men kan vel utdype meg på disse også. 

Lenke til kommentar

 

Har tenkt på Zenbook, noen modell du kan anbefale ?

Du finner nok en som passer deg alt etter spec du er ute etter.

http://www.prisjakt.no/#rparams=ss=Zenbook

 

 

Takk takk, snuser på

https://www.dustinhome.no/product/5010897255/zenbook-pro-ux501vw?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146197#specifications

 

Igjen, takk for innspill! Specs-messig ser den jo helt himmelsk ut! namm namm... jaja... inn i regnestykket me den ^^

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

nå har jeg SURFACE PRO 3 .. altså nettbrettet... surface book er jo omtrent det samme, men med litt ekstra finesser som bedre skjermkort i tastatur (og ikke i salg i norge forresten sist gang jeg sjekket, er engelsk tastatur OK for deg?)

 

og jeg kan si at hvis du skal rendre en lang videofilm, så kommer surface pro til kort pga dårlig kjøleløsning. en videoredigeringsmaskin som skal stå og kalkulere store mengder data, som er hva du gjør når du rendrer video, burde som du sier være en stasjonær ideelt sett. men en tradisjonell laptop med prosessor og litt mer solide vifter nede i tastaturdelen er nok bedre, for å få vekk varme. problemet med surface er at det avhenger av passiv kjøling (bakplate i magnesium) av prosessoren og har ganske stusselig vifte løsing, dermed skrur prosessoren hastigheten ned ganske raskt hvis den presses hardt nok over en viss tid, og du blir sittende og rendre video med en veldig treg overopphetet prosessor.

 

det spørs som sagt på hvor mye video du har tenkt å drive med, men i alle tilfeller, skal det være en GOD maskin til videoredigering er ikke surface serien det jeg hadde satset på og 16 gb internminne er absolutt det du burde ligge på hvis dette er noe du skal bruke mye.

 

er det bare amatørredigering av kortere videosnutter en gang i blandt så er 8 gb ram og en surface greit, men hvis du har tenkt å drive med dette på høyere hobby eller proff nivå (som levebrød eller endel av det) hadde jeg droppet surface book etter min erfaring med surface pro.

 

surface pro og sikkert surface book også er ypperlige maskiner for sin bruk, men ikke til videoredigering.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

De fleste av nyere laptop'er med litt ytelse og RAM klarer fint redigere 1080p video. Problemet dukker først opp når man skal redigere 4K video; spesielt med 200-500Mbit/s bildestream. Det fungerer ikke optimalt uansett hvor mye man kliner inn på hardwarefronten dessverre.

 

Jeg ville gått for 16GB RAM; en i7 prosessor og quad-core. SSD disk bidrar også til bedre flyt. Jeg ville også gått for dedikert GPU; da den interne kan  være noe knapp for videoredigering/lightroom. Adobe har noe som kalles Mercury rendering; som f.eks bruker Nvidia GPU for veldig mange oppgaver i stedenfor prosessoren. Regner med de har tilsvarende støtte på AMD GPU'er også. Uansett; det bidrar til en bedre brukeropplevelse og minimerer frustrasjonen om man har en GPU i laptop som avlaster CPU.

 

til info, dette har gratisalternativene under linux også som kdenlive og til og med shotcut sist jeg sjekket, problemet er at det ikke kjører helt stabilt enda og du vil oppleve endel kræsj hvis du går for den løsningen der.

 

ellers er det du sier spot on, men det er essensielt å velge en laptop da med GOD kjøling.. og da lander du nok på en ganske stor laptop med solide vifter. de små laptopene får etter hva jeg har sett rett og slett ikke unna varme raskt nok, særlig surface modellene, for et av kompromissene de ingikk for å få pakket såpass mye kraft inn i en så liten pakke, var dårlig avkjøling, noe du ved normal bruk ikke merker mye til med mindre du f.eks rendrer video.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Hva med Lenovo Thinkpad T560?

 

sikkert grei, det er mer som en klassisk laptop, burde få unna varme fra prosessor rimelig greit så den er kurrant til å rendre med, ikke optimalt som en stasjonær såklart men ivertfall betydelig bedre enn den flatpressa microvifta i en surface

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...