Gå til innhold

Tap i antennekabel


Anbefalte innlegg

Eg kjøpte meg en 10m antennekabel hos Clas Ohlson for kroner 75. Testet den nettopp og tvbildet var betydlig dårligere. Nå er ikke tv-en den beste, men signalene er kabeltv fra BKK dog ikke digitale. Kan det være at kabelen er skadet eller det rett og slett tap i antennekabelen som fører til det dårlige bildet? Hvis det er sistnevnte er tilfellet bør eg da heller kjøpe en bedre og dyrere kabel, eller bør eg satse på noe trådløst system, eller finnes det noe signalforsterkere som kan fikse problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må være klar over at det er forskjell på coax-kabler når det gjelder hvilket frekvensområde de er beregnet på. VHF tv-mottak kan jo foregå på 200 MHz og et stykke oppover. Mens f.eks. TV2 typisk sender på UHF-området, tett under 1 GHz. Forskjellige typer isolasjon og skjerming sørger for ulike egenskaper på kablene. Jeg hadde for ditt bruk kjøpt en coax-kabel beregnet på satellitt-antenne. Den tåler ganske høye frekvenser før den taper flere dB på 10 meter. Men på de laveste frekvensene vil du ikke merke forskjell i praksis. Vær nøye med lodding/kontakter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...