Gå til innhold

Import av dyre varer, unngå å brenne seg på gebyrer og valuta smell


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg er på jakt etter et produkt som er vanskelig å oppdrive i Norge og av den grunn ønsker jeg å kjøpe fra utlandet da det finnes en del tilgjengelig. Dette er snakk om ett produkt til over 100 000 etter moms er betalt(kun moms på produktet).

 

For å unngå å overbetale trenger jeg litt info fra dere som har erfaring med dette? 

 

  1. Jeg vet leverandør ofte tar fortollingsgebyr, er dette prosentvis eller fast? Har ikke tenkt å betale flere tusenlapper i gebyr.. 
  2. Hva trenger jeg av papirer for å "bekrefte" kjøpssummen? Dette er fra privatpersoner så får jo ikke noe kvittering foruten mail korrespondanse og slikt. 
  3. Hvordan sikrer jeg meg mot å betale overkurs på momsen? Kjipt å legge ut ekstra lapper bare siden tollen har overkurs. 

Håper noen har gode erfaringer å komme med :) Det er lett å gå på en smell når vi snakker om slike summer, og det vill jeg helst unngå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfaring med varer i 100.000kr klassen, men ser for meg at det er større krav til både avsender, fraktselskap og mottaker da. Men for å svare på det du spør om:

1 - Dette varierer. Posten tar forskjellig for under og over 1000kr i vareverdi. Hva DHL, UPS og FedEx(Bring) gjør vet jeg ikke. Du må nesten ta en telefon og spørre dem.

2 - Det kommer jo ann på hvordan du betaler. Kvittering på bankoverføring burde holde. Paypal har i hvertfall brukt å være nok for min del. Du kan få privatpersoner til å skrive faktura til deg, der han oppgir pris i NOK ved salg. Du har jo også naturligvis forsikret pakken for den faktiske verdien, slik at det og er indirekte verdi dokumentasjon.
Igjen ta kontakt med fraktselskap og hør hvilke rutiner de har. Det beste her er nok å fortolle den selv, så blir det rett. Men da må du betale for lagerleie osv feks hos Posten. Usikker på DHL, UPS og FedEx

3 - For å slippe å betale overkurs ville jeg fortollet selv. Vær også nøye på å oppgi verdi i NOK, på det faktiske beløpet du betalte. Det burde ikke være noe problem å få avsender til å skrive xx.xxx NOK på pakka og ikke x.xxx USD. Bankoverføringer og Paypal gir også verdien i NOK, og det gjør utskrift fra nettbank. Uansett er tollens kurs ganske riktig. Sjekka nå, og USD ligger lavere hos tollen enn hos Google.

 

 

 

Du kan fortolle varer selv ved å møte opp på et tollkontor eller ved å bruke Tollvesenets fortollingsløsning.

Normalt vil transportøren som frakter varen, for eksempel Posten, fortolle varen for deg. Transportøren vil belaste deg med et fortollingsgebyr for denne tjenesten. Hvis du fortoller varen selv, kan du unngå fortollingsgebyret til transportøren. I praksis er det lite eller ingenting å spare på dette, da erfaring har vist at transportørene likevel tar seg betalt for lagring og ekspedering av sendingen.

Meld fra til transportøren hvis du vil fortolle varen selv
Hvis du vil fortolle varen selv, må du varsle transportøren om dette for å unngå at transportøren utfører fortollingen automatisk. Du må spørre nettbutikken hvilken transportør som frakter varen.

Hvordan fortolle selv
Du kan fortolle varen ved å møte opp på et tollkontor. Der vil du få hjelp til fortollingen. Varen må være ankommet Norge og lagt inn på et tollager. Du har derfor ikke med deg varen. Den ligger på transportørens tollager.

Når du møter opp hos Tollvesenet, må du ha med deg
  • faktura (eller kvittering, kontoutskrift eller liknende som viser verdien )
  • fraktdokumenter (dette får du av transportøren som frakter varen)
  • ankomstmelding som viser at varen ligger på tollager (dette får du fra transportør/tollager)
  • eventuelle tillatelser, lisenser hvis det er en restriksjon på varen.

 

 

 

Når kjøpesummen er i utenlandsk valuta har Tollvesenet egne valutakurser som brukes. Det er fortollingstidspunktet som avgjør hvilken kurs som brukes, og ikke når varen ble kjøpt.

Altså, sørg for at alle papirer står i NOK :)


Edit: Om det er bil/båt/MC så er det selskaper som ordner alt dette for deg forholdsvis billig.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...