Gå til innhold

Backpacking i Sør-Amerika


Anbefalte innlegg

Er det trygt? Noen land er naturligvis mere eller mindre trygge enn andre, men er det noen som har erfaring med land som Argentina, Chile, Bolivia og Peru? Er det noen farer, eller noe man bør være forsiktig med i disse landene?

 

Hva bør man passe på å få med seg når man besøker disse landene?

 

Hvordan er det med kontanter/kort? Er det best å satse på Visa, eller bør man ta med seg kontanter? Hvis kontanter, hvilken myntenhet er lurest å veksle til, og bør man gjøre det før avreise?

 

Hvordan er prisnivået? Er det noen steder som er veldig mye dyrere enn andre?

 

Tanken er fly til Santiago, Chile, buss over grensen til Mendoza, Argentina, nedover Argentina omtrent til San Carlos de Bariloche og over grensen, oppover Chile til Atacama-ørkenen og over grensen til Bolivia, innom Cochabamba og La Paz, og kanskje en tur over grensen til Peru, før det blir retur igjen trolig fra La Paz.

 

Hva bør jeg tenke på eller planlegge?

 

Verdisaker som laptop og speilreflekskamera, hvor trygt er det, og hvor sannsynlig er det at det forsvinner før hjemreise?

Endret av gibralfaro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reiser du alene eller med noen? Hvor lenge skal du være borte?

 

Etter tre og en halv måned i Equador, Peru, Bolivia, Argentina, Uruguay og Brasil erfarte vi ikke så mye som et lommetyveri. De eneste forhåndsregler som ble tatt var sånn fornuft av typen "ikke legg igjen bagasje uten tilsyn", og "ikke tell penger på gatehjørnet mitt på natta" i tillegg til eventuelle ekstra tips reisebøker kom med. Jeg har også venner, dog en smule mer vimsete, som fikk hele sekken sin frastjålet. Så det kan gå litt begge veier :)

 

Når det gjelder kort vs. kontanter så er det som regel en minibank å finne i alle byer av en viss størrelse så man kan fylle på kontantbeholdningen. Dag-til-dag lever man likevel på kontanter. Argentina (og Chile) er dyrere enn Peru og Bolivia er billigst med litt margin. Vi tok ut penger live, har du en god ordning med banken mtp. kortet lønner det seg ikke å ta ut på forhånd i Norge. Ha alltid nødkontanter, gjerne i Dollar. Anbefaler gjerne Mastercard da det generelt har bedre policy på tilbakebetalinger ved tap, svindel osv.

 

Jeg har ikke vært i Chile selv, så kan ikke så noe særlig om det, men det ville vært en synd å ikke besøke Buenos Aires. Det er til dags dato en av mine absolutt favorittbyer! I Bolivia vil jeg anbefale på det sterkeste å besøke salt-sjøen i Uyuni(!), Machu Picchu er også et av verdens underverk med meget god grunn. Generelt har Bolivia veldig mye å by på, og vi brukte nesten en måned av oppholdet vårt der, uten å angre. Her er link til reisebloggen vår fra den gangen hvis du vil hente litt inspirasjon :) (bla litt tilbake for å finne Sør-Amerika)

 

Speilrefleks er sikkert fint i en del situasjoner, men jeg erfarte at de beste bildene er de du tar. Med andre ord er det mange bilder som ikke blir tatt fordi det store kameraet ligger igjen et sted. Jeg hadde alltid kompaktkameraet mitt med meg, og fikk etterhvert også stor glede av den kraftige zoomen. Laptop ville jeg nok ikke hatt noe særlig glede av, men igjen så reiste jeg med noen. Skulle jeg dratt igjen alene ville jeg nok hvertfall hatt en tablet. Men husk, alt du har med må du bære. En laptop er fort tungt. Internettkaféer er det plenty av, og ok wifi finnes på mange hosteller så du får brukt smart-telefonen din på småting.

 

Når det gjelder planlegging er det et par ting som gjelder. Pakk alltid mindre enn du tror du trenger. Vaskerier finnes de fleste steder. Er det kaldt et sted selger de varme klær osv. (et sett superundertøy er likevel å anbefale! Det er noen stygghøye platåer i Andesfjellene der det blir grådig kaldt). Ha et godt utstyrt førstehjelpsskrin og en god kniv. Selv om disse ikke trenger å stå i samme setning, er det ikke helt tilfeldig at de gjør det ;)

 

Fyr løs om du har andre spørsmål! :)

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Takk for tips!

 

Skal være borte i 4-6 uker, trolig noe midt i mellom. Blir tre stykker den første delen av turen, og to stykker på den siste. Begge de to andre er erfarne backpackere, men for meg blir dette min jomfrutur.

 

Kontinentet er stort, og det er veldig mye å se, men vi har deler av turen spikret, og har noen datoer vi må være i en fastsatt by. Vi kommer derfor ikke til å stoppe overalt, men vil samtidig ta mye på sparket.

 

Er det noe spesielt man må passe på om man skal krysse grenseovergangene langs bakken, kontra via luften?

 

Har du noen tips til internasjonal reiseforsikring, som ikke krever at man er bosatt i et spesielt land?

 

Laptop skal ikke med for underholdningen sin del, men for at jeg tar uhorvelig mye bilder, og må ha et sted å tømme minnekortene med jevne mellomrom, i tillegg til at jeg laster de opp på nett.

 

Har veldig lyst til å se Buenos Aires, og er blant de byene jeg vil besøke mest, men blir nok dessverre vanskelig på denne turen. Jeg vurderte tanken å ta fly dit, og fortsette reisen derfra, men da steg prisen med rundt 4.000 kroner, og det blir for mye.

Endret av gibralfaro
Lenke til kommentar

Er det trygt?

Det er akkurat så trygt som du gjør det til. Ingenting er trygt, men jeg gjorde det i fjor, og jeg var aldri nervøs for noe annet enn at jeg på egenhånd skulle klare å rote bort passet mitt.

 

 

 

Hvordan er det med kontanter/kort? Er det best å satse på Visa, eller bør man ta med seg kontanter? Hvis kontanter, hvilken myntenhet er lurest å veksle til, og bør man gjøre det før avreise?

WARNING WARNING! Mitt kort tok kvelden på tur til Sør Amerika. Jeg aner den dag i dag ikke hva som skjedde, men chippen slutta å fungere. Jeg tror Argentina og Peru bruker stripe, for der fungerte det, men i Brasil og Bolivia måtte kompisen min legge ut penger for meg. Moralen er: ta med kredittkort om du kan. Ikke vær like dum som meg. Så bruker du det som ren sikkerhet, det er bedre å få en regning på etterskudd enn å sitte på andre siden av kloden uten å ane råd.

 

 

 

 

Hvordan er prisnivået? Er det noen steder som er veldig mye dyrere enn andre?

Macchu Picchu er dyrt som faen, og byene rundt der er slitsomme å gå i pga gateselgerne. Men mtp Macchu Picchu så må du dra til Peru. Sykeste stedet jeg har sett, sammen med Grand Canyon kanskje. Bolivia er patetisk billig. Eksempel: To porsjoner lokal kjøttsuppe, to flasker mineralvann og et lite kakestykke kostet til sammen 19 kroner på grenseovergangen fra Argentina. Jeg tror jeg brukte 2000 kroner på åtte dager i Bolivia, inklusive overnatting, lang transport og mat. Argentina er også ekstremt billig, og der er standarden på byene vesentlig høyere enn i Bolivia og Peru. Argentina er nok mest for pengene.

 

 

Tanken er fly til Santiago, Chile, buss over grensen til Mendoza, Argentina, nedover Argentina omtrent til San Carlos de Bariloche og over grensen, oppover Chile til Atacama-ørkenen og over grensen til Bolivia, innom Cochabamba og La Paz, og kanskje en tur over grensen til Peru, før det blir retur igjen trolig fra La Paz.

Hva bør jeg tenke på eller planlegge?

Anbefaler Buenos Aires også, samt Iguazu, selv om dette selvsagt er omveier for deg. Å dra innom Ilha Grande i Brasil burde du nesten også vurdert, så jeg er ikke sikker på om jeg ville valgt deres rute, men smak og behag, såklart. Mendoza er så som så, men de har en ganske kjent fallskjerminstruktør der som jeg hoppet med. Du kan få tilbud om vinsmaking i lufta, om det er noe som kunne interessere deg.

Og btw: Ikke ta med laptop. Kjøp pad, og rug på minnekortet ditt istedenfor. Det var innertier for min del, og jeg hadde begge alternativene tilgjengelig før avreise.

Endret av LimeCanes
Lenke til kommentar

 

Macchu Picchu er dyrt som faen, og byene rundt der er slitsomme å gå i pga gateselgerne. Men mtp Macchu Picchu så må du dra til Peru. Sykeste stedet jeg har sett, sammen med Grand Canyon kanskje. Bolivia er patetisk billig. Eksempel: To porsjoner lokal kjøttsuppe, to flasker mineralvann og et lite kakestykke kostet til sammen 19 kroner på grenseovergangen fra Argentina. Jeg tror jeg brukte 2000 kroner på åtte dager i Bolivia, inklusive overnatting, lang transport og mat. Argentina er også ekstremt billig, og der er standarden på byene vesentlig høyere enn i Bolivia og Peru. Argentina er nok mest for pengene.

 

Oppdaget at Machu Picchu er svindyrt ja. Helt latterlig dyrt faktisk. Hadde veldig lyst til å dra dit, men spørs om økonomien tillater det.

 

 

 

Anbefaler Buenos Aires også, samt Iguazu, selv om dette selvsagt er omveier for deg. Å dra innom Ilha Grande i Brasil burde du nesten også vurdert, så jeg er ikke sikker på om jeg ville valgt deres rute, men smak og behag, såklart. Mendoza er så som så, men de har en ganske kjent fallskjerminstruktør der som jeg hoppet med. Du kan få tilbud om vinsmaking i lufta, om det er noe som kunne interessere deg.

 

Blir nok ikke Argentina i det hele tatt ser det ut til. Blir trolig å fly til Santiago, deretter reise oppover Chile til Bolivia og inn i Peru, og retur igjen fra Lima. Sør-Amerika er så stort at jeg ikke får med alt på én gang, dessverre.

 

 

Og btw: Ikke ta med laptop. Kjøp pad, og rug på minnekortet ditt istedenfor. Det var innertier for min del, og jeg hadde begge alternativene tilgjengelig før avreise.

 

 

Har en gammel iPad, men har ikke kortleser som kan kobles til denne, og dessuten er det alt for lite lagringsplass. Jeg kommer til å ta flere titalls tusen bilder på denne turen, så det er uaktuelt å ikke lage noen backup av bildene underveis. Men får se hva jeg finner ut. Er egentlig ikke så lysten på å ta med laptop heller. Macbooken blir uansett ikke med på turen.

 

Takk for gode tips! :-)

Lenke til kommentar

Reiseplanen har blitt litt endret, så den ser nå i grove trekk ut som følger:

Calama - San Pedro de Atacama - Uyuni - Sucre - La Paz - Lake Titicaca - Cusco - Huacachina - Lima

 

Den kan naturligvis endres en del underveis, men dette er planen foreløpig. Er det noen som har tips til hva man kan gjøre i eller i nærheten av disse stedene, eller tips til overnatting?

Lenke til kommentar

Hvis du liker å ta bilder kan du jo ta turen innom Valparaiso når du først er i Santiago. Tar bare et par timer i buss såvidt jeg husker. Ganske fin by.

 

Planen var å dra innom der, men nå mellomlander jeg bare i Santiago, så da blir det dessverre ikke tid til det denne gangen.

 

 

Du må ta tredagersturen på saltsjøen fra Uyuni! :)

 

Jeg vil gjerne ta den ja, men det kan være at det bare blir tid til en dagstur. Får se når jeg kommer nedover og treffer reisefølget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva med temperaturene på reiseruten min? Finner jo historiske temperaturer, men hva vil det faktisk bety? Hvordan føles det i høyden i La Paz, Lake Titicaca eller Mchu Picchu? Hvordan føles det i ørkenlandskapene i Chile, Bolivia og Peru? Om man har fjellsko, holder det med sokker, eller bør man være mere polstret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...