Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sjekk av bagger på privat arrangement.


Johansenn

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi skal holde et privat arrangert LAN for ungdommer og ønsker svar på en ting.

Har vi lov og rett til å be om å sjekke bagger eller se i poser før de kommer inn i lokalet for å forminske risikoen for at det blir smuglet inn alkohol, våpen eller lignende? Dette tenker vi også fungerer som et psykologisk trekk for at folk tenker at vi bryr oss og tenker på sikkerheten til deltagerne og sender signal om at dersom noen prøver blir det straffet med utkastelse eller evt. anmeldelse for brudd på rettningslinjene våre.

Takk for svar
J.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skulle ikke by på noe problemer.

Sleng opp en plakat.

Der det står at det vil bli godt igjennom sekker og vesker.

Skriv Hva som ikke er lov å medbringe. Opplys det også på forhånd om mulig.

At det vil foregå sjekk på alle som kommer.

 

Om noe ulovlig blir funnet så vil det bli en anmeldelse på dette. Og politiet vil bli kontaktet.

 

PS dere har ikke lov å anholdte noen uten samtykke fra politiet.

Lenke til kommentar

 

PS dere har ikke lov å anholdte noen uten samtykke fra politiet.

 

 

Det tror jeg ikke stemmer, "citizen's arrest" fungerer også i Norge om jeg ikke husker feil, men det kan sikker en eller annen jurist her bekrefte.

Dog, KUN Politiet kan "ta" folk uten spesielt god grunn.

Nå så trudde jeg privat personer ikke har lov å anholdte noen utenom vektere og politiet.

Men om det ikke er snakk om alvorlige saker.

Og det må gjøres med svært aktsomhet.

Men det kan sikkert være sånn som du skriver.

Lenke til kommentar

 

PS dere har ikke lov å anholdte noen uten samtykke fra politiet.

Det tror jeg ikke stemmer, "citizen's arrest" fungerer også i Norge om jeg ikke husker feil, men det kan sikker en eller annen jurist her bekrefte.

 

Dog, KUN Politiet kan "ta" folk uten spesielt god grunn.

 

Det finnes hjemmel for borgerarrest i Norge, men det gjelder en del strenge vilkår. Det viktigste er vel at noen tas på fersk gjerning i en straffbar handling med strafferamme over 6 måneder. Jeg tror ikke å "smugle inn alkohol" holder. Videre må arrest være nødvendig, og forholdsmessig. Det siste er anskelig med mindreårige. så arrest er ikke noe jeg ville satset på her. En bedre løsning er å nekte å slippe folk inn, eventuelt kombinert med å ringe politiet. Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

PS dere har ikke lov å anholdte noen uten samtykke fra politiet.

Det tror jeg ikke stemmer, "citizen's arrest" fungerer også i Norge om jeg ikke husker feil, men det kan sikker en eller annen jurist her bekrefte.Dog, KUN Politiet kan "ta" folk uten spesielt god grunn.
Det finnes hjemmel for borgerarrest i Norge, men det gjelder en del strenge vilkår. Det viktigste er vel at noen tas på fersk gjerning i en straffbar handling med strafferamme over 6 måneder. Jeg tror ikke å "smugle inn alkohol" holder. Videre må arrest være nødvendig, og forholdsmessig. Det siste er anskelig med mindreårige. så arrest er ikke noe jeg ville satset på her. En bedre løsning er å nekte å slippe folk inn, eventuelt kombinert med å ringe politiet.

Kan nok være enig det. Men er vel lurt å varsle på forhånd eventuelt?

Lenke til kommentar

 

Kan nok være enig det. Men er vel lurt å varsle på forhånd eventuelt?

 

 

Det vil være fornuftig, du vil nok unngå en del potensielle konflikter/konfrontasjoner når dette er skikkelig opplyst på forhånd!

Ja det tror jeg å og da trur jeg folk ikke Gjør det så veldig vanskelig. Med å kunne imøtekomme døren med å vise fram vesker.

Også trur jeg ikke folk tar med seg ulovligheter heller.

Når det godt varslet på forhånd.

Lenke til kommentar

Nå så trudde jeg privat personer ikke har lov å anholdte noen utenom vektere og politiet.

Men om det ikke er snakk om alvorlige saker.

Og det må gjøres med svært aktsomhet.

Men det kan sikkert være sånn som du skriver.

 

Vektere handler ut fra samme myndighet som enhver annen borger. Det er samme lovhjemmel som åpner for at private og politiet kan pågripe noen, men rammene er innskrenket for private slik at man må ta mistenkte på fersk gjerning eller ferske spor. Politiet kan pågripe ved skjellig grunn til mistanke. Ellers gjelder de samme grunnreglene for når noen kan pågripes. Egentlig er dette en problemstilling som ikke er så relevant for OPs situasjon. Med mindre de tar noen med en skoeske full av hasj, selvfølgelig. Men da ringer du politiet i stedet.

 

Så til dette med å se gjennom bagger o.l.

 

Du har ingen rett til å se i andres lommer, bagger el.l. som privatperson. Derimot kan du gjøre det til en forutsetning for at de skal få komme inn i et lokale du disponerer. Som andre foreslår, er jeg enig i at det er lurt å informere om det på forhånd, og gjerne skilte. 

 

:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...