Gå til innhold

[Løst] Malwarebytes Anti-Malware VS. Anti-Exploit (begge i Premium Home) ?


Anbefalte innlegg

Utover hva produsenten skriver om disse produktene, hva er kost-nytten av å ha et av dem, eller begge to på samme PC?

 

De arbeider på litt forskjellig vis. Kommer disse til å smelte sammen til en samlepakke ("Ultimate") etterhvert?

 

Anti-Exploit er jo det nyeste produktet, og jeg har kun Anti-Malware fra før av. Hva bør jeg velge av sikkerhetsprodukt blanding på en Windows 10 PC?

 

Bør en ha noe utenom Microsoft Defender + Malwarebytes Anti-Malware? Bør jeg erstatte det ene Malwarebytes-produktet med det andre (Anti-Exploit) for å spare noen dollar i året? Bør man også ha et tredjeparts AV-produkt utenom disse malware-produktene?

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

 

Om du har en gyldig versjon av Windows, 7, 8 eller 10.

Så vil jeg ikke anbefale å kjøpe noen av disse produktene.

Microsoft har nå et eget Antivirus program som du kan installere om du har gyldig lisens på operativsystemet deres. 

 

Du bør bare ha et antivirus program på maskinen, hvis ikke kan dette skape misforståelser ved scanning av sårbarheter.

 

For å laste ned Microsoft sitt antivirus program kan du gå til denne linken http://www.microsoft.com/nb-no/download/details.aspx?id=5201

Men jeg regner med at du allerede har det installert.

Det heter Windows Defender.

Legger til udrag fra en nettside som omtaler programmet.
 

Windows 10 has built-in real-time antivirus, just as Windows 8 did. It automatically runs in the background, ensuring all Windows users have a baseline level of antivirus protection. Windows 10 won’t complain at you to install an antivirus, as Windows 7 did.

If you’ve used Microsoft Security Essentials on Windows 7 or previous versions of Windows, this is the same basic product. It was renamed to “Windows Defender” in Windows 8 and integrated into Windows itself.

Link til siden http://www.howtogeek.com/220232/how-to-use-the-built-in-windows-defender-antivirus-on-windows-10/

 

Lenke til kommentar

Jeg er ute etter å få en mest mulig optimal og rimelig miks av sikkerhet.

 

Ja, jeg er fullt klar over at Windows har noe innebygget, og at dette ble veldig godt mottatt når det ble lansert. Og at kvaliteten på det har blitt gitt noe ros. Det kan se ut som om det likevel ikke er på full høyde med AV som koster en årlig sum penger.

 

Hvorvidt det betyr særlig mye forskjell i praksis med normal bruk av PC er jo et åpent spørsmål.

 

Ellers så har jeg inntrykk av at at man får virus om man er uforsiktig. Spesiellt med åpning av e-post, men også mer og mer ved generell surfing. Man kan få infeksjoner av bare å åpne en webside som har et reklamebanner kjørende, tror jeg.

 

Jeg har ihvertfall flere ganger blitt reddet av forskjellig programvare. Begynner å få sånn smått fartstid med forskjellig. Norton er jeg ferdig med, aldri igjen, og om 360 skal være bedre enn det gamle, så orker jeg likevel ikke å gi min videre økonomiske støtte til Symantec som kunde. Ble ferdig med Norton omkring rett etter årtusenskifte en gang jeg.

 

Har hatt Trend Micro PCcillin som de solgte på Clas Ohlsson.

Har så hatt ZoneAlarm + Avira AntiVir.

 

Har så hatt Microsoft sine gratis beskyttelse + Avira AntiVir.

 

Har også for mange år siden vært smått innom anti-malware programmer som Spybot Search & Destroy. Emsisoft, TrojanHunter, Malwarebyte. Samt noen andre som jeg begynner sakte å glemme navnene på. Husker også det var en "hund" i systemtray som var gratis å innstallere.

 

Jeg har også blitt bedt om å rense opp i en PC en gang for noen. Brukte da et virkelig bredt utvalg produkter som jeg ikke har nevnt rekkevidden av her. For å unngå reinstallering. Tror den ble rimelig fri for den verste browser injection skjiten etter det.

 

Jeg kan med hånden på hjerte fortelle at jeg har litt erfaring, men jeg har langt i fra nok til å være kunnskapsrik nok til å ha oversikt. Derfor syntes jeg det var greit å spør på forumet.

 

Et av Malwarebytes-produktene er et must å ha på en hver PC, så det forandres ikke av dine anbefalinger om å gå billigere og enklere. Malwarebytes er konstruert for å gi minst mulig krasj. Og ja jeg har vært klar over at man aldri skal ha 2 AV-pakker innstallert på en og samme PC, hvor jeg tok til meg den informasjonen en gang på midten av 90-tallet. Selv om enkelte varianter AV også kan lykkes å kjøre sammen.

 

Det er verdt å være bevisst på at Malwarebytes-programmene ikke er AV-programmer, men det er anti-malwareprogrammer. Dette er forskjellige kategorier av funksjonalitet, selv om det minner noe om en annen, og det åpner kanskje for samarbeidende "kriminalitet" om man først blir infisert av den ene tingen, ved at noen selger, utnytter og samarbeider kriminelt så du plutselig sitter med en PC full av skadevare.

 

Da er det kanskje bedre å satse på cloud/herd-programvare, som drar nytten av forskjellige AV-skannmotorer på en og samme stund.

 

Men antimalware kan man i større eller mindre grad kombinere parallellt med AV, det er mitt generelle inntrykk. Men, man bør passe seg for at realtime engines er kompatible med en annen. For man bør gjerne heller gå for en manuell tilnærming til skanning av malware som en tommelfingerregel, altså så oppnår man dette med Free-utgavene.

 

Det jeg lurer litt på er hvorfor det nå plutselig finnes to produkter fra Malwarebytes som har smått overlappende funksjonalitet. De er nok kompatible, for det har jeg sett stå å lese. Men, om det er verdt å betale for to abonnementer derfra spørs vel på hvilken matnytte man får igjen.

 

Ellers må man jo passe seg litt for bloatware, adware og forskjellig tredjeparts ræl som følger med gratisprogramvare.

 

Alt-i-alt så er jeg ute etter folks meninger. For de er nok smått forskjellige. Men, takk for anbefalingen likevel. Det er jo ikke helt borti-veggene. Men, jeg personlig er nok ute etter en bittelitt sterkere beskyttelse enn anbefalingen din da. Men, jeg ønsker å ha færrest mulige produkter som gir den optimale kombinerte sikkerhetseffekten.

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

Slike sammenlikninger vil aldri kunne gi det fulle bilde, selv om det selvfølgelig hjelper på å sjekke slikt årlig.

Nå er dette kun en illustrasjon brukt av selskapet med kolonne helt til venstre i bildet. Men, det gir et inntrykk av hva jeg mener å beskrive. Viktig å forsøke å finne nøytrale tester, som ikke benyttes i reklameøyemed.

 

 

avc_rwp_1403.png

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

Anbefaler Malwarebytes på det sterkeste, helst betalingsversjonen som kan jobbe automatisk, sammen med valgfritt antivirus program. Viktige å vite at Malwarebytes ikke er et virusprogram, og motsatt, men det finnes virusprogram som har alt i en pakke (type internet security, total security osv).

Lenke til kommentar

Ja, skulle helst hatt et antivirusprogram, som er lettkjørt. Som kan samarbeide med Microsoft Defender, men det må vel deaktivere MS sine ting.

 

Også synes jeg disse krypteringsgreiene Ransomware begynner å bli småskummelt å lese om at florerer. Men, jeg tror jeg skal klare å skygge unna phishing i e-post da. Men, kanskje disse kan lure seg inn andre veier.

 

Hvilke av programmene er best for Rootkit og trojanske hester? Må man ha et tredje verktøy for slike dyptpløyende skadevare, sånn utenom AV og anti-malware?

Lenke til kommentar

Ja, skulle helst hatt et antivirusprogram, som er lettkjørt. Som kan samarbeide med Microsoft Defender, men det må vel deaktivere MS sine ting.

 

Også synes jeg disse krypteringsgreiene Ransomware begynner å bli småskummelt å lese om at florerer. Men, jeg tror jeg skal klare å skygge unna phishing i e-post da. Men, kanskje disse kan lure seg inn andre veier.

 

Hvilke av programmene er best for Rootkit og trojanske hester? Må man ha et tredje verktøy for slike dyptpløyende skadevare, sånn utenom AV og anti-malware?

 

Du må ha misforstått. Microsoft Defender er et antivirus program, så sammen med Malwarebytes (betalt versjon) så har du et nokså bra oppsett. Du kan ev. bytte ut Defender med Bitdefender Free, så har du et enda bedre oppsett, som jeg har testet over tid på alle mine pcer (og virtuelle pcer) samt familie/venner/kunder.

Malwarebytes beskytter deg mot ransomware, rootkits osv. Anitivirus mot trojanske hester osv. Så er det jo hybrider av disse, som både går som virus og som malware, og med et antivirus program og malwarebytes, så skal du være nokså sikker. 100% sikker blir du aldri, for du kan alltids overstyre og trykke godkjenn på ting du ikke skulle trykke godkjenn på.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

 

Du må ha misforstått. Microsoft Defender er et antivirus program, så sammen med Malwarebytes (betalt versjon) så har du et nokså bra oppsett. Du kan ev. bytte ut Defender med Bitdefender Free, så har du et enda bedre oppsett, som jeg har testet over tid på alle mine pcer (og virtuelle pcer) samt familie/venner/kunder.

Malwarebytes beskytter deg mot ransomware, rootkits osv. Anitivirus mot trojanske hester osv. Så er det jo hybrider av disse, som både går som virus og som malware, og med et antivirus program og malwarebytes, så skal du være nokså sikker. 100% sikker blir du aldri, for du kan alltids overstyre og trykke godkjenn på ting du ikke skulle trykke godkjenn på.

 

 

 

Har ingen problemer om at du antar at jeg kan ha misforstått. Kan fortelle at det visste jeg om Microsoft Defender. Altså at det er et fullverdig AV, og at det er littegrann dårligere enn velrenommerte AV-pakker man får kjøpt.

 

Leste at noen mente Bitdefender hadde gitt dem litt krøll på at det ikke var så smidig på sin PC. Vet ikke helt dybden på det. Noe du kjenner til? Vedkommende kilde anbefalte da Kaspersky. Det er jo like mange meninger som det er sandkorn på denne planeten.

 

Jeg setter pris på at erfarne folk som deg tar seg tid og skriver svar.

 

Etter anskaffelse av et ordentlig AV, som jeg er litt tilbøyelig til å betale for, så vil jeg fremdeles være bittelitt åpen for om man kan herde sin PC ytterligere. Så fyr løs med forslag. Ingen problemer med å lese anbefalinger fra folk.

Lenke til kommentar

 Anbefaler også Malwarebytes evt. + Superantispyware.

 

I slike tråder lurer jeg litt på hvorfor det nesten aldri blir nevnt bruk av Firewall.

Jeg brukte tidligere Comodo , men den har nesten blitt til bloatware , så har heller installert Privatefirewall.

ZoneAlarm når bare ikke helt opp , mener  jeg.

Windows sin innebygde løsning er som en åpen låvedør ...

 

 

Skal man kjøpe en pakkeløsning er Kaspersky regnet for å være meget bra.

 

Lenke til kommentar

 Anbefaler også Malwarebytes evt. + Superantispyware.

 

I slike tråder lurer jeg litt på hvorfor det nesten aldri blir nevnt bruk av Firewall.

Jeg brukte tidligere Comodo , men den har nesten blitt til bloatware , så har heller installert Privatefirewall.

ZoneAlarm når bare ikke helt opp , mener  jeg.

Windows sin innebygde løsning er som en åpen låvedør ...

 

 

Skal man kjøpe en pakkeløsning er Kaspersky regnet for å være meget bra.

 

 

Har Kaspersky bedre firewall enn det Windows kommer med, eller har Kaspersky firewall i det hele tatt? Og hvor brysom er slike andre brannmurer. Er det innstaller og kose seg, eller er det innstaller og få masse pop-ups om ditt og datt?

Lenke til kommentar

 Kaspersky sin firewall er mye bedre.

 

Matousec kjører en av de tøffeste testen som finnes for firewaller.

Her er Kaspersky helt på topp.

Kjenninger som f.eks Zone Alarm og Norton når ikke opp.

Windows sin innebygde har de sluttet å teste  ( den ble testet for noen år siden , og med strykkarakter )

 

Slike firewaller kan være plagsomme i begynnelsen ja.

Pleier å sett de i "training/ learning" modus de første ukene.

 

 

Kaspersky har tilogmed tilbydd gratis nedlasting av Ransomware decryptor

Lenke til kommentar

I forhistorien til dagens IT-hverdag, typisk 90-tallet og utover 2000-tallet. Så har jeg prøvd ut en rekke brannmurer. Noen mer enn andre. Den som var slageren før var jo ZoneAlarm Free. Var gull den, og jeg oppdaterte den alltid når de fikk somlet seg ut med nye versjoner.

 

Så prøvde jeg Sygate sin (betalversjon), og den skulle jo være gullgod. Men, jeg merket at den på Win2000 var ekstremt tung å få startet opp når man kjørte Win2000 oppstart/restart.

 

Også ved et tilfelle så prøvde jeg ut Comodo sine gratis varianter av det jeg fant da fra dem. Satte det til litt strenge innstillinger, og fikk jo fort oppleve litt smått plagsomme spørsmål.

 

Har også vært svært skeptisk til Windows sin brannmur i alt før Windows 7. Men, jeg er også enda litt småskeptisk til hvor bra Windows fra 7 og opp til 10 beskytter. Har jo også en helt normal router, som har sin lille front, men den behøver ikke gjøre noen kjempegod jobb, dersom man har innstallert noe som ber om tilgang ut. Altså at forespørselen skjer innenifra (på din PC).

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

Uten å konkludere med noe som helst om Malwarebytes Anti-Exploit, så leste jeg at det muligens har visse likheter med Microsoft sitt EMET. Et sted så leste jeg at EMET lot seg manipulere ut av funksjon. Om det er likhet på det punkt om Anti-Exploit har jeg ikke kunnskaper om. Jeg er rett og slett ganske på bar bakke som alle andre PC-brukere der ute. Vanskelig å orientere seg rett og slett.

 

Kaspersky har en forferdelig dårlig webside for presentasjon av produkter. Måtte innom Wikipedia for å få avklart om det rimeligere Kaspersky Antivirus har noen som helst firewall. Det har det altså ikke, og men er nødt å betale for en litt dyrere Kaspersky Internet Security for å få med det.

Lenke til kommentar

Istedetfor det ekstra Malwarebytes-produktet Anti-Exploit, siden jeg likevel har Anti-Malware så kjøpte jeg et annet produkt som gjør samme oppgaver eller kanskje også bedre enn Anti-Exploit.

 

Det er fra SurfRight.nl og heter HitmanPro.Alert

 

Fikk et år ekstra lisens for 3 PC'er under CyberMonday-tilbudet som går ut i dag 4. desember.

 

Foreløpig så er maskinen satt opp med Microsoft Defender Win10

Dette Malwarebytes Anti-Malware og dette SurfRight HitmanPro.Alert

 

Kan hende jeg finner på andre sprell etterhvert. Men det er de tre produktene jeg pr. nå har her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...