Gå til innhold

Hvilken 4k skjerm til bildebehandling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller valgt en 2k skjerm med IPS panel, enn en 4k med TN.

Ditto.

I tillegg er skjermen 30Hz? Ser fra en tilbakemelding at dette går utover hvorvidt man kan se musepekeren på skjermen når man beveger den raskt fra en side til den andre. Man kan risikere å ikke se hvor den har flyttet seg. Litt marginalt, men sikkert irriterende over tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mulig du har sjekket det allerede, men første skritt ved overgang til 4K er IMO å sjekke at PC'en støtter 4K så du ikke får en skjerm som skjermkortet ikke kan drive i full oppløsning.

 

Når det gjelder skjermen så har jeg tro på at 4K blir den ny middels til high end standarden, men det koster alltid å ligge i forkant av utviklingen. Her har du jo funnet en veldig rimelig skjerm, men den er 28-tommer, har TN-panel og støtter ikke Adobe RGB. Du må også regne med at skjermen ikke har like jevn lysstyrke som dyrere skjermer rettet mot fotredigeringsmarkedet.

 

Adobe RGB er selvsagt ikke noe du må ha, bruker du kun sRGB uansett er ikke det en viktig faktor, men en skjerm holder gjerne noen år så det er greit å tenke gjennom om du ser noe behov utover sRGB i relativ nær fremtid.

 

Når det gjelder TN-paneler er det ingenting i veien for å bruke det for redigering, men en IPS-panel er mindre følsom for at man ikke sitter helt perfekt plassert i forhold til skjermen. Igjen synes jeg det er viktig å tenke på om kravene til skjermen vil endre seg i forhold til det du ser i øyeblikket.

 

28-tommer og 4K. Det gir utvilsomt et sylskarpt bilde, men akkurat som skjermstørrelse uten høy nok oppløsning ikke er gunstig er heller ikke høy oppløsning uten "stor nok" skjerm noe stort poeng. Jeg tror du får mer glede av 4k-oppløsningen på 32-tommers skjermene enn 28-tommer, og siden 4k-skjermer er 16:9 er de også relativt lave i forhold til størrelsen.

 

Jeg har ingen klar konklusjon, men ville selv enten ventet litt eller gått for en dyrere modell. Men når det er sagt så er skjermen helt sikkert helt OK så lenge fargenøyaktighet osv ikke er kritisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1.Her har du jo funnet en veldig rimelig skjerm, men den er 28-tommer, har TN-panel og støtter ikke Adobe RGB.

 

2. Du må også regne med at skjermen ikke har like jevn lysstyrke som dyrere skjermer rettet mot fotredigeringsmarkedet.

 

3. ...men en IPS-panel er mindre følsom for at man ikke sitter helt perfekt plassert i forhold til skjermen.

 

4. ...28-tommer og 4K. Det gir utvilsomt et sylskarpt bilde, men akkurat som skjermstørrelse uten høy nok oppløsning ikke er gunstig er heller ikke høy oppløsning uten "stor nok" skjerm noe stort poeng. Jeg tror du får mer glede av 4k-oppløsningen på 32-tommers skjermene enn 28-tommer, og siden 4k-skjermer er 16:9 er de også relativt lave i forhold til størrelsen.

 

5. ......når det er sagt så er skjermen helt sikkert helt OK så lenge fargenøyaktighet osv ikke er kritisk.

1. Benytter ikke Adobe RGB...

 

2. Det kan testes/sammenlignes når første kandidat lander...på desken

 

3. På desken vil en skjerm alltid være optimalt plassert/vinklet

 

4. Sylskarpt bilde er veldig fristende....og høyden er egentlig ikke så viktig

 

5. Fargenøyaktighet er kritisk, og det vil en test/sammenligning avklare... ;)

 

Takknemlig for alle innspill, men det virker som 4k er så "ferskt" at ingen har egen erfaring ennå.....?

Lenke til kommentar

Alternativ - kun til bildebehandling(NO games):
Samsung U28D590
AOC U2868PQU
Philips 288P6LJEB/00


På vent:
Dell P2815Q - støtter ikke mer enn 30Hz
Asus PB287Q - ikke USB-hub
Samsung U28D590 - ikke negativ bøyevinkel

Ser rimelig greit ut med 4k monitor....
(bilde fra testen det lenkes til litt lenger opp i tråden...)

Samsung-U28D590-Ultra-HD-4K-monitor.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Ser ikke ut som det blir 4k på Oktoberfesten, men 2560 x 1440 @ 50Hz er klar til bruk....

Hvis noen andre her på dotten er på 4k så vil jeg gjerne ha et tips om systemet som benyttes ;)

 

Er ikke på 4K ennå, men vet en del om hardware hvis du har konkrete spørsmål. Forstod ikke helt hva du mente med screendumpene.

Lenke til kommentar

 

Ser ikke ut som det blir 4k på Oktoberfesten, men 2560 x 1440 @ 50Hz er klar til bruk....

Hvis noen andre her på dotten er på 4k så vil jeg gjerne ha et tips om systemet som benyttes ;)

 

Er ikke på 4K ennå, men vet en del om hardware hvis du har konkrete spørsmål. Forstod ikke helt hva du mente med screendumpene.

 

 

Ok....tester 4k skjerm som kan 60Hz. Hvilken laptop kan levere det til ekstern skjerm?

 

Screendumpene - viser hvor mye program/bilde det er plass til med 2560px. Jeg vil ha mer "bilde" på skjermene uten scrolling i 100% visning - ex. 4k...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...