Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Videregående til høsten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Videregående er generelt relativt slapt, om man ser det i forhold til høyere utdanning. Den største overgangen for min del var de lange dagene, men dette var særlig fordi jeg pendlet nesten en time hver vei.

 

Det er kun eksamenskarakterer og karakterer i avsluttende fag som føres på vitnemålet.

Lenke til kommentar

 

Det er kun eksamenskarakterer og karakterer i avsluttende fag som føres på vitnemålet.


Slenger meg på her. Vet du når man får vitnemål hvis man går yrkesfaglig utdanning? Får man det etter vg2 eller etter lærlingtiden?

 

I utgangspunktet får man aldri vitnemål på yrkesfag. Det er noen unntak, men dette gjelder først og fremst om man tar påbygg eller tilsvarende siste året. I stedet får man et kompetansebevis etter VG2, og eventuelt et fagbrev om man står på fagprøven.

 

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Hei, jeg skal starte på videregående til høsten og har et par spørsmål:

Vil det være en tøff overgang med tanke på skolearbeid? (Almen)

Vil karakterene fra alle 3 årene telle på vitnemålet

Omtrent hvor mange fra ungdomsskolen er det vanlig å komme i klasse med? (Varierer jo selvfølgelig)

Vil jeg mest sannsynlig slutte å være med vennene mine fra ungdomsskolen og få nye? (Ingen av de var noe særlig gode venner som jeg absolutt vil holde kontakt med)

Vil det være vanskelig og få nye venner?

 

Ble litt rotete tekst og mange diverse spørsmål, men håper på så mange svar som mulig, takke på forhånd. Mvh Lars

Hei.

 

Jeg er nettopp ferdig med Vg1 Studiespes nå, og synes ikke overgangen var spesielt stor. Litt mer pensum, litt raskere gjennomgang av stoff osv. (spesielt naturfag for min del), men ellers er det ikke langt over det man er vant til.

 

Det er ulike avgangsfag hvert år, eks. naturfag, samfunnsfag, engelsk ++ i første klasse

Jeg kom i klasse med 4-5 fra min ungdomsskole, og kjente derfor ikke så mange fra før av ( en nær venn).

 

Når det gjelder nye venner, spørs det mer ossen du er som person. Jeg selv er litt beskjeden og tar ikke så mye plass, så det tok litt tid før jeg ble "etablert" i klassen og bli mer sosial. Mot våren og slutten av året, merket jeg at jeg faktisk hadde blitt kjent med mange nye mennesker, og fått nye venner. Så det store muligheter for å få nye venner og mennesker med samme interesser.

 

Ble litt langt svar.. Håper det oppklarte litt :))

 

Hilsen Voli

Lenke til kommentar

 

 

Det er kun eksamenskarakterer og karakterer i avsluttende fag som føres på vitnemålet.

 

Slenger meg på her. Vet du når man får vitnemål hvis man går yrkesfaglig utdanning? Får man det etter vg2 eller etter lærlingtiden?

I utgangspunktet får man aldri vitnemål på yrkesfag. Det er noen unntak, men dette gjelder først og fremst om man tar påbygg eller tilsvarende siste året. I stedet får man et kompetansebevis etter VG2, og eventuelt et fagbrev om man står på fagprøven.[/size]

OK, takk for svar, men jeg har ett spørsmål til: jeg vil gjerne bli t-banefører, men for å bli det må man ha fullført norsk videregående skole. Så var det en som sa at fullført vgs vil si at man har ett avsluttende vitnemål. Betyr det at jeg ikke har fullført vgs hvis jeg tar yrkesfag?
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til kravene for å bli t-banefører, men for opptak til høyere utdannelse (universitet og høgskole) stilles det krav om bestått 3-årig videregående skole som kvalifiserer til generell studiekompetanse. Yrkesfag alene gir ikke det, med unntak av enkelte linjer (f.eks. media) som har tilsvarende påbygg siste året. Ta kontakt med opptakskontoret for skolen/studiestedet for spørsmål om kravene til opptak.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til kravene for å bli t-banefører, men for opptak til høyere utdannelse (universitet og høgskole) stilles det krav om bestått 3-årig videregående skole som kvalifiserer til generell studiekompetanse. Yrkesfag alene gir ikke det, med unntak av enkelte linjer (f.eks. media) som har tilsvarende påbygg siste året. Ta kontakt med opptakskontoret for skolen/studiestedet for spørsmål om kravene til opptak.

Takk for svar

Lenke til kommentar

Overgangen til videregående blir hva du gjør den til. Å bestå og å gjøre det bra er to forskjellige ting, og satser du høyt blir det nok en merkbar forandring.

 

Det er selvfølgelig alt ettersom hva du går videre med. Noen fag er mye vanskeligere/mer tidkrevende enn andre.

 

VG1 kommer til å bli veldig likt hva du allerede har vært gjennom. VG2 blir et større hopp, avhengig av hva du velger selvfølgelig. Da legger du grunnlaget for hva du vil gjøre videre.

Endret av Squash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...