Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@-kate

 

Hadde vært kjekt med litt mer info angående spørsmålet du har blitt stilt, men skal svare så godt jeg kan.

 

I termodynamikken er referansetilstanden gitt av trykk, P0, temperatur, T0, og så videre. De individuelle egenskapene er referanseverdier. Hva referansetilstanden er kommer veldig an på hva slags situasjon du regner på, men den er ofte gitt som P0=1 bar, T0=283.15 Kelvin. Det letteste vil være å vise med et kjapt eksempel:

 

Du har en tank med luft. Luften i tanken holder 5 bar 300K. Utenfor tanken er det luft ved atmosfærisk trykk, 1 bar. Luften utenfor vil da være referansen til luften i tanken din og referansetrykket er altså 1 bar. Når du har trykk og temperatur i tanken og i referansen din kan du bruke dette til å regne ut ting som energipotensial.

 

Håper dette hjelper. Hvis du skulle trenge mer hjelp hadde det vært fint om du postet hele spørsmålet fra oppgaven. Da blir det straks litt lettere å svare deg :thumbup:

 

Håkon

Endret av HaakonNordengen
Lenke til kommentar

Hvorfor er klimaendringene en vanskelig moralsk utfordring for oss?

 

Er vi villig til å betale prisen for å gjøre noe med det ? Endre til enklere livsstil - mindre forbruk. Vil vi batale prisen det koster ?

 

Og hvis vi er uvillig, kan vi da forlange at utviklingsland fortsatt skal ligge på lavt forbruk ?

 

Noe i den dur.

Lenke til kommentar

Vi gikk gjennom en naturfag prøve om Celler og Arv på skolen i dag og læreren kom med et eksempel på tavla:

 

Hvis to personer med genene: TT og Tt fikk fire avkom ville resultatet bli:

TT,TT,TT og Tt.

 

Jeg sa han tok feil og at resultatet vil bli:

2x TT og 2x Tt.

 

Han ville ikke høre på meg, men jeg ga meg ikke og satt opp eksempelet i et diagram for og vise ham

sånn som dette:

____________T t

__________T TT Tt

__________T TT Tt

 

(T+T=TT, T+t = Tt, T+T=TT, T+t=Tt)

Da sa ham at han hadde spurt en lege på sykehuset om det samme og at en lege vet mer om dette en meg.

Men verken ham eller jeg ville gi oss, er det noen som skjønner hva jeg mener og hvem hvem som har rett.

Endret av Vitenskap
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...