Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Heihei folkens, snart eksamen.

 

attachicon.gif2014-05-20 19.35.41.jpg

 

Sliter med forståelsen her. Som dere ser har jeg svart feil... Kan virkelig ikke se at kraftsummen parallell med x-aksen i noen av punktene. I alle tre punktene blir en påvirket av en kraft som ikke er parallell med x-aksen.

Blir ca slik (invidivduelle hvit, sammenlagt rød), den nederste pila peker litt feil da men du ser poenget :p

 

 

 

23rr786.png

Endret av Teemonster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

 

Heihei folkens, snart eksamen.

 

attachicon.gif2014-05-20 19.35.41.jpg

 

Sliter med forståelsen her. Som dere ser har jeg svart feil... Kan virkelig ikke se at kraftsummen parallell med x-aksen i noen av punktene. I alle tre punktene blir en påvirket av en kraft som ikke er parallell med x-aksen.

Blir ca slik (invidivduelle hvit, sammenlagt rød), den nederste pila peker litt feil da men du ser poenget :p

 

 

Aha! Det gikk opp et lys. Men du mener vel at alle pilene i B skal være snudd 180 grader? A og C er jo positive.

Lenke til kommentar

 

 

Heihei folkens, snart eksamen.

 

attachicon.gif2014-05-20 19.35.41.jpg

 

Sliter med forståelsen her. Som dere ser har jeg svart feil... Kan virkelig ikke se at kraftsummen parallell med x-aksen i noen av punktene. I alle tre punktene blir en påvirket av en kraft som ikke er parallell med x-aksen.

Blir ca slik (invidivduelle hvit, sammenlagt rød), den nederste pila peker litt feil da men du ser poenget :p

 

 

Aha! Det gikk opp et lys. Men du mener vel at alle pilene i B skal være snudd 180 grader? A og C er jo positive.

 

Hmm hvorfor mener du det? Var det ikke slik at ladninger med lik ladning blir dratt fra hverandre, og ladninger med ulik ladning blir dratt mot hverandre? Da blir den jo dratt opp til venstre

Endret av Teemonster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hmm hvorfor mener du det? Var det ikke slik at ladninger med lik ladning blir dratt fra hverandre, og ladninger med ulik ladning blir dratt mot hverandre? Da blir den jo dratt opp til venstre

 

Nå ble et nytt lys tent, og det forrige slukket. Grunnen til at jeg mente det motsatte var fordi det elektriske feltet fra A og C virker radielt utover (pil ut fra punkt A og C) og da tenkte jeg at disse var ekvivalente med kraftvektorene, noe de da ikke må være....?

 

Anyhow, for å sjekke at jeg har skjønt det:

 

post-215416-0-99772400-1400611493_thumb.jpg

 

Se bort fra kladdingen. Svaret her må være C?

Lenke til kommentar

 

Hmm hvorfor mener du det? Var det ikke slik at ladninger med lik ladning blir dratt fra hverandre, og ladninger med ulik ladning blir dratt mot hverandre? Da blir den jo dratt opp til venstre

 

Nå ble et nytt lys tent, og det forrige slukket. Grunnen til at jeg mente det motsatte var fordi det elektriske feltet fra A og C virker radielt utover (pil ut fra punkt A og C) og da tenkte jeg at disse var ekvivalente med kraftvektorene, noe de da ikke må være....?

 

Anyhow, for å sjekke at jeg har skjønt det:

 

attachicon.gif2014-05-20 20.40.24.jpg

 

Se bort fra kladdingen. Svaret her må være C?

 

ja, c < a < b

Lenke til kommentar

Nå har jeg lurt på en ting i all for lang tid nå..

Hvorfor vil en ladd partikkel som beveger seg vinkelrett på et magnetfelt få en radiell bevegelse? Altså fra kapittel Magnetisk felt -Fysikk 2

Er det bare at den står vinkelrett og så kryssprodukt på v og B slik at F "drar" partikkelen i en sirkelbane?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Enkelt tenkt kan man si at farten skal alltid stå vinkelrett på kraften, som alltid står vinkelrett på magnetfeltet (kryssprodukt som du sier). Den mer fysiske forklaringen kan jeg ikke svare deg på.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lurt på en ting i all for lang tid nå..

Hvorfor vil en ladd partikkel som beveger seg vinkelrett på et magnetfelt få en radiell bevegelse? Altså fra kapittel Magnetisk felt -Fysikk 2

Er det bare at den står vinkelrett og så kryssprodukt på v og B slik at F "drar" partikkelen i en sirkelbane?

 

Høyrehåndsregelen på F=qvB viser at farten alltid vil stå vinkelrett på B-feltet, altså vil denne kraften virke som en sentripetalkraft. Som du sikkert vet fra mekanikken, vil en slik kraft føre til en sirkelbevegelse.

Lenke til kommentar

Hvorfor gir en n-halvleder større utslag på amper enn en p-halvleder?

 

Kan du sitere utrdrag i læreteksten som sier dette? Jeg kan nemlig ikke huske dette fra den gang jeg hadde fysikk. Men uansett; en n-dopet halvleder har et overskudd av elektroner som kan bevege seg "fritt" gjennom stoffet - og dette er også hva et ampermeter måler.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Skulle gjerne hatt hjelp til denne oppgaven:

 

Finn utgangshastigheten til kulen

 

Farten Vkula = 400m/s

Vekt m1(kula) = 5 gram

fjærkonstant = 900 N/m

Vekt m2(blokken) = 1kg

Blokken beveger seg 5cm

 

eea9617f951ae23bf282060f19d46e07.png

 

Har kommet frem til:

 

1/2 * k * x^2 = 1/2 * m * v^2

 

v = sqrt (( k * x^2) / m )

v= sqrt (( 900*0.05^2) / 1.05)

v= 2.14 m/s

 

m1v1 + m2v2 = m1v1(0) + m2v2(0)

m2v2(0) = 0

 

v1 = ( m1v1(0) - m2v2 ) / m1

 

v1= (0.05*400 - 1.05*2.14 ) / 0.05

 

v1 = (20 - 2.247)/0.05

 

v1 = 355 m/s

 

 

Men fasitten sier det skal bli 100 m/s, skjønner ikke helt hvor det blir galt :-P

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Falsifiserbare:

Vann koker ved forskjellige grader, avhengig av trykk. (riktig, bevises ved å teste motsetningen)

 

Blander man lys av forskjellige farger, får man farger tilsvarende det man får dersom man blander maling av forskjellige farger (feil, bevises ved å teste tesen).

 

Ikke-falsifiserbare:

 

Gud eksisterer (vaghet, ikke deskriptiv nok)

 

Det eksisterer en tepotte som går i bane rundt Venus (Russels' tepot: Praktisk umulig å avkrefte)

 

Logikk og matematikk beskriver virkeligheten (aksiomatisk)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg ut hvilken retning akselerasjonen til en sirkelbevegelse virker?

 

aN5n2FZ.jpg

 

Oppgaven er:

a) hvor lang tid bruker bilen fra P til Q

Jeg kom frem til 150m * (13*pi/36) = 170m

 

170m/15m/s = 11,34s

 

b) finn gjennomsnittsakselerasjonen fra P til Q, og retningen

 

Jeg fant a = v^2 / r

15^2 / 150 = 1.5m/s^2

 

Men finner ikke retningen, skjønner ikke hvordan den regnes ut.

 

så c) Hva blir svaret i b) hvis farten er dobbelt så stor?

30^2 / 150 = 6, akselerasjonen firedobles når farten er dobbel så stor.

 

Regner med retning er samme?

Endret av Baltus123
Lenke til kommentar

To taubåter sleper et tankskip. Hver av slepevaierene drar i tankskipet med en kraft på 5,0*10^6 N = 5MN. Vinkelen mellom vaierene er 40grader. Tegn figur. Finn resultanten (absoluttverdi og retning) av de to kreftene.

 

Har holdt på med denne i timesvis nå, og også søkt på nettet, men det har ikke gjort meg klokere! Hvordan skal jeg løse denne oppgaven? Begynner å bli mektig irritert nå, da jeg vet dette egentlig skal være en enkel oppgave.

 

Edit: Det jeg ikke forstår er hvordan jeg finner Fx og Fy. Vet at Fx = Fx1 + Fx2, men aner ikke hvordan jeg skal finne Fx1 og Fx2.

Endret av Lindie
Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg ut hvilken retning akselerasjonen til en sirkelbevegelse virker?

 

aN5n2FZ.jpg

 

Oppgaven er:

a) hvor lang tid bruker bilen fra P til Q

Jeg kom frem til 150m * (13*pi/36) = 170m

 

170m/15m/s = 11,34s

 

b) finn gjennomsnittsakselerasjonen fra P til Q, og retningen

 

Jeg fant a = v^2 / r

15^2 / 150 = 1.5m/s^2

 

Men finner ikke retningen, skjønner ikke hvordan den regnes ut.

 

så c) Hva blir svaret i b) hvis farten er dobbelt så stor?

30^2 / 150 = 6, akselerasjonen firedobles når farten er dobbel så stor.

 

Regner med retning er samme?

 

Akselerasjonen virker mot sirkelsentrum (sentripetalakselerasjon) når banefarten er konstant. Akselerasjonsvektoren står da vinkelrett på fartsvektoren til enhver tid, og bidrar derfor kun til å endre retning og ikke størrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...