Gå til innhold

Anbefalt lydkort til lite hjemmestudio - 4 xlr


Anbefalte innlegg

Jeg har en Compaq Evo N800v laptop. Den vil jeg bruke til å spille inn musikk hjemme. Jeg trenger et lydkort eller ett eller annet lydutstyr i prisklasse +/- 5000,- (kanskje litt lite). Har ikke firewire, men kan vel bruke pcmcia kort? Skulle hatt 4 xlr innganger slik at jeg kunne spilt inn et lite trommesett. Har sett på Mackie Onyx 1220, Alesis Multimix Firewire 12, Presonus Firepod bl.a.

 

Har noen anbefalinger til hva slags utstyr jeg bør satse på, hva som er best kvalitet i forhold til pris? Bør være nokså gode preamper med lite støy, mulighet for monitoring når man spiller inn, lav forsinkelse.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale enten Presonus Firepod (meget gode preamper, men bare "live"-monitoring på kanal 1+2), eller Mackie Onyx 400F som er litt dyrere. Den har bare 4 Preamper, men kvaliteten er jevt over litt bedre enn Presonus. Jeg har en Firepod selv, og bruker den til opptak av klassisk musikk sammen med et par RØDE NT2a mikrofoner, og resultatene blir svært bra.

Firewire ordner man lett med et kontrollerkort på PCI eller PCMCIA. Førstnevnte koster under 200kr, PCMCIA blir litt dyrere.

Lenke til kommentar

Bør gå greit med et pcmcia kort, men husk å innstallere driverne til kortet, ikke la windows bruke sine "standardiserte" drivere. Jeg var tullete nok til å putte et slikt kort inn, og lot windows innstallere en intern driver - altså ikke den medfølgende.

Dette medførte at maskinen ofte crashet, og kom opp med blue screen og feilmeldinger.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale E-mu 1616M som du finner her

under Lydkort > PCMCIA. Som Emu selv sier er dette det beste lydkortet som noen gang er laget for laptop. Og det er ingen overdrivelse. Pris: rundt 5000.-

En kompis av meg har dette, og da jeg hørte det ble jeg akkutt misunnelig :dribble:

 

Vurdere sterkt å kjøpe en PCMCIA koverter til desktopen min og kjøpe dette selv.

 

Her er et lite utdrag fra specsene:

 

Mastering grade 24-bit/192kHz converters - the same A/D converters used in Digidesign's flagship ProTools HD 192 I/O Interface delivering an amazing 120dB signal-to-noise ratio

The ultimate portable system - for recording, editing, mixing and virtual instruments - use the E-MU 02 CardBus Card alone for its hardware-accelerated effects and premium stereo headphone/line output or together with the MicroDock for complete analog and digital I/O flexibility

Hardware-accelerated effects - over 600 standalone and E-MU Power FX VST plug-in effects with no CPU overhead

PatchMix™ DSP zero-latency hardware mixing and monitoring - with super-flexible patchbay - no external mixer needed

Ultra-portable MicroDock offers 16 inputs/16 outputs plus MIDI I/O - everything from balanced analog and turntable inputs to ADAT and S/PDIF (switchable to AES/EBU)

Two E-MU XTC™ studio-grade, ultra-low noise preamps (-127dBu EIN) with analog soft limiter - Mic/Line and true Hi-Z inputs via Neutrik connectors, 48V phantom power and 60dB of gain

Compatibility with most popular audio/sequencer applications - ultra-low latency 24-bit/192kHz ASIO 2.0 and Stereo WDM drivers

E-MU Production Tools Software Bundle - includes Cakewalk SONAR LE, Steinberg Cubase LE and Wavelab Lite, Ableton Live Lite 4 for E-MU, IK Multimedia AmpliTube LE and T-RackS EQ, Minnetonka diskWelder BRONZE, SFX Machine LT, plus E-MU's Proteus X LE Desktop Sound Module - everything you need to create, record, edit, master and burn is in the box

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale E-mu 1616M som du finner her

under Lydkort > PCMCIA. Som Emu selv sier er dette det beste lydkortet som noen gang er laget for laptop. Og det er ingen overdrivelse. Pris: rundt 5000.-

En kompis av meg har dette, og da jeg hørte det ble jeg akkutt misunnelig :dribble:

 

Vurdere sterkt å kjøpe en PCMCIA koverter til desktopen min og kjøpe dette selv.

 

Her er et lite utdrag fra specsene:

 

Mastering grade 24-bit/192kHz converters - the same A/D converters used in Digidesign's flagship ProTools HD 192 I/O Interface delivering an amazing 120dB signal-to-noise ratio

The ultimate portable system - for recording, editing, mixing and virtual instruments - use the E-MU 02 CardBus Card alone for its hardware-accelerated effects and premium stereo headphone/line output or together with the MicroDock for complete analog and digital I/O flexibility

Hardware-accelerated effects - over 600 standalone and E-MU Power FX VST plug-in effects with no CPU overhead

PatchMix™ DSP zero-latency hardware mixing and monitoring - with super-flexible patchbay - no external mixer needed

Ultra-portable MicroDock offers 16 inputs/16 outputs plus MIDI I/O - everything from balanced analog and turntable inputs to ADAT and S/PDIF (switchable to AES/EBU)

Two E-MU XTC™ studio-grade, ultra-low noise preamps (-127dBu EIN) with analog soft limiter - Mic/Line and true Hi-Z inputs via Neutrik connectors, 48V phantom power and 60dB of gain

Compatibility with most popular audio/sequencer applications - ultra-low latency 24-bit/192kHz ASIO 2.0 and Stereo WDM drivers

E-MU Production Tools Software Bundle - includes Cakewalk SONAR LE, Steinberg Cubase LE and Wavelab Lite, Ableton Live Lite 4 for E-MU, IK Multimedia AmpliTube LE and T-RackS EQ, Minnetonka diskWelder BRONZE, SFX Machine LT, plus E-MU's Proteus X LE Desktop Sound Module - everything you need to create, record, edit, master and burn is in the box

5515370[/snapback]

 

Jeg har sett på dette før, og det er absolutt aktuelt. Det det står på her er muligheten til å spille inn trommer. Jeg mener at det holder med et antall innganger som gjør at jeg får basstromme og to overheadmic'er på en gang. Her er vi inne på noe jeg ikke helt har greie på; går det an med denne uten noe dyrt tilleggsutstyr?

Lenke til kommentar

E-MU kortet er veldig bra, men det har bare to mic-preamper. Jeg har også et 1212M (PCI-utgaven av E-MU-kortet), og lyden i det er hakket mer "avslappet" enn Presonus-kortet, som gir deg ganske mye punch og luft, hvis en kan si det på den måten. Uansett holder alle kortene nevnt i denne tråden mer enn høy (og vel så det) nok standard for hjemmestudiobruk.

Lenke til kommentar
Jeg har sett på dette før, og det er absolutt aktuelt. Det det står på her er muligheten til å spille inn trommer. Jeg mener at det holder med et antall innganger som gjør at jeg får basstromme og to overheadmic'er på en gang. Her er vi inne på noe jeg ikke helt har greie på; går det an med denne uten noe dyrt tilleggsutstyr?

5515574[/snapback]

 

Dette kortet har, som du kan se i specsene, samme AD konvertere som topserien til protools, et system som koster mangfoldige tusenlapper mer..

Dessuten er softwarebundle som kommer med dette kortet overlegent det meste annet du finner på markedet.

Du trenger jo mikrofoner og kablerhvis du skal ta opp ting da :) Et midikeyboard kan også være en smart investering slik at du kan spille av softsynthene som kommer med på en god måte. Midi keyboard er ikke spesiellt dyrt, tipper du kan få et helt ok brett til rundt 1000 lappen.

Må dessuten legge til at grunnen til at jeg vurdere å skaffe PCMCIA konverter og kjøpe

dette kortet i stedetfor PCI utgaven er at jeg har en laptop også..

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Hvis du bruker E-MU 1616M vil du i tillegg trenge en ekstra mikrofonforsterker siden kortet bare har nok til to mikrofoner. Dette trenger imidlertid ikke bli så dyrt, men det er litt ekstra pjatt å sette opp.

Firepod har nok til 8 mikrofoner samtidig, men Mackie Onyx har nok til 4 samtidig. Bundlen til E-MU er ganske bra, men den består mest av "smakebiter" fra mange forskjellige programmer. Presonus legger ved Cubase LT, en litt bedre versjon enn Cubase VST som kommer med E-MU-kortene, mens Macki bundler sitt eget Traction 2, som er en veldig bra og enkel sequenser i bruk.

 

Xenofil: Hvis du vurderer en PCMCIA-konverter, kan du heller vurdere E-MU 1812M PCI, som har samme spesifikasjoner som 1616M, bare litt flere innganger.

Endret av radiated
Lenke til kommentar
Hvis du bruker E-MU 1616M vil du i tillegg trenge en ekstra mikrofonforsterker siden kortet bare har nok til to mikrofoner.  Dette trenger imidlertid ikke bli så dyrt, men det er litt ekstra pjatt å sette opp.

Firepod har nok til 8 mikrofoner samtidig, men Mackie Onyx har nok til 4 samtidig. Bundlen til E-MU er ganske bra, men den består mest av "smakebiter" fra mange forskjellige programmer. Presonus legger ved Cubase LT, en litt bedre versjon enn Cubase VST som kommer med E-MU-kortene, mens Macki bundler sitt eget Traction 2, som er en veldig bra og enkel sequenser i bruk.

 

Xenofil: Hvis du vurderer en PCMCIA-konverter, kan du heller vurdere E-MU 1812M PCI, som har samme spesifikasjoner som 1616M, bare litt flere innganger.

5518485[/snapback]

 

E-mu kortet kommer også med cubase LE, cubase LT er det ingenting som heter så vidt jeg vet. Lettversjonenav disse programmene er mer enn bra nok til at unge lovende får mer enn nok ut av dem :)

Grunnen til at jeg vurderer PMCIA konverter og ikke PCI versjonen er at jeg da kan bruke kortet i laptop'en min også :)

 

Eneste minuset i ditt tilfelle er jo at du trenger minimum 3 preamper for å ta opp et trommesett..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...