Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et lite enkeltpersonforetak og skal nå levere selvangivselse for næringsdrivende. I selvangivelsen skal jeg føre inntekter, kostnader, og resultat.


Det jeg lurer på er: Jeg har tatt ut av kontoen overskuddet fra året før (som "lønn"), og ein "startkapital" som jeg satt inn på kontoen da jeg opprettet den, skal dette regnes som kostnader siden det er noe som er trukket fra kontoen min? Eller skal jeg holde det utenfor selvangivelsen?

Setter stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Penger du har tatt ut av et enkeltpersonforetak skal verken føres som en utgift for foretaket, eller som inntekt for deg personlig. Om du leverer full næringsoppgave skal det føres opp hvor mye som er tatt ut til, eventuelt skutt inn fra, privat av varer, tjenester og penger, men det skal ikke beregnes skatt av privatuttaket -det er mer et spørsmål om å få tallene for egenkapital, gjeld og eiendeler i foretaksregnskapet til å stemme, da må penger som er tatt ut og brukt privat trekkes fra.

 

Om du har omsetning under 50.000 og leverer forenklet SA for næringsdrivende skal privatuttak så vidt jeg vet ikke føres opp noe sted i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...