Gå til innhold

Bussjåfør som ikke følger med


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hadde en litt uheldig episode på bussen i dag. Det var en bussjåfør som ikke stoppet på busstoppet hvor jeg gav signal om at han skulle stoppe. Dette endte med at jeg gikk frem til han og sa at han måtte se til helvette og følge med dette resulterte i at bussjåføren sa: Ka du sa. Jeg gjentok meg selv og ba han åpne døren. Det gjorde han ikke og fortsatte og kjøre da snudde jeg meg og hevet stemmen og sa nå stopper du og lukker opp døren. Etter dette åpnet han bakdøren og ba meg gå ut der.

 

Det jeg nå frykter er at denne bussjåføren kommer til å kjøre rett forbi meg neste gang jeg skal ta buss. Hvilke rettigheter har jeg da?

 

Jeg har forøvrig sendt inn klage til buss selskapet og bedt dem ta opp dette aviket med sjåføren.

 

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner godt at bussjåføren var mindre villig til å stoppe når du oppførte deg på den måten der.

 

Det er menneskelig å feile.

 

Når det gjelder å ikke stoppe neste gang, så er bussjåføren i sin fulle rett til dette. Hvis en bussjåfør (eller en annen i serviceyrket) ser at en kunde blir et problem og en sjenanse for andre kunder, kan den kunden nektes adgang. Og hvis du oppførte seg slik du skryter av at du gjorde, så blir jeg ikke forundret om du blir nektet adgang på bussen hans i en periode.

 

I stedet for en klage, burde du sendt en unnskyldning. Det er du som har oppført deg mest urimelig i denne saken, og for å være sikret å få tatt bussen fremover, bør du legge deg flat og be busselskapet videreformidle din unnskyldning til bussjåføren.

 

Grunnen til at bussjåføren ikke stoppet med en gang, kan også være av hensyn til din, de andre på bussen og andre trafikanters sikkerhet. Har du tenkt på dette?

Endret av Molekylet
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Når det gjelder å ikke stoppe neste gang, så er bussjåføren i sin fulle rett til dette. Hvis en bussjåfør (eller en annen i serviceyrket) ser at en kunde blir et problem og en sjenanse for andre kunder, kan den kunden nektes adgang. Og hvis du oppførte seg slik du skryter av at du gjorde, så blir jeg ikke forundret om du blir nektet adgang på bussen hans i en periode.

Nå kan ikke kollektivtransport sammenlignes med annen tjenesteyting. Det er regulert på helt andre måter både i lovgivning og i konsesjonsvilkår, og jeg er ganske sikker på at de må anses å ha kontraheringsplikt. Men den er nok ikke ubetinget, så det kan godt være hjemmel for å nekte når folk oppfører seg såpass bedritent som her.
Lenke til kommentar

 

Nå kan ikke kollektivtransport sammenlignes med annen tjenesteyting. Det er regulert på helt andre måter både i lovgivning og i konsesjonsvilkår, og jeg er ganske sikker på at de må anses å ha kontraheringsplikt. Men den er nok ikke ubetinget, så det kan godt være hjemmel for å nekte når folk oppfører seg såpass bedritent som her.

 

Nå vet jeg ikke akkurat om en bussjåfør er ansvarlig for passasjerenes sikkerhet, men hvis en person oppfører seg truende og aggressivt (eller har en historie på det), så er han i utgangspunktet pliktig til å avvise/forvise passasjeren eller kontakte politiet så de kan ta seg av han/henne.

 

Er passasjeren kun til sjenanse, så har han vel ikke plikt til å avvise/forvise, men har opplevd bussjåfører som har kastet av passasjerer som er sjenerende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...