Gå til innhold

"løs" skjerm på iPhone. Garanti?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en iPhone 5s jeg nå nettopp fant ut at skjermen sitter litt løst øverts i høyre hjørne. Kan trykke på den og kjenne ett lite knepp. Ikke noe problem, men har lyst til å få det fikset før det blir til noe værre.Har selfølgelig som alle mennesker mistet mobilen min i bakken men aldri noe drastisk noe. Vil det at skjermen er løs her gå på garantien? Det er bare så vidt du kjenner at den er "løs".

 

* Er dette garanti sak?

* Sist jeg leverte inn telefonen tok det 2 uker før jeg fikk den tilbake. Må jeg virkelig vente så lenge denne gangen også?

* Har jeg krav på tilsvarende lånetelefon? Bruker telefon i jobben og er avhengi av mail, og telenor bedrift appen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

* Er dette noe som forhindrer ditt bruk av produktet? Er det feil på display?

 

* Vanlig servicetid (ifølge mcare) er 2-4 uker.

 

* Noen butikker har enkelte smarttelefoner til utlån, men ikke iPhone, da dette er en urimelig kostnad for butikk. Antakeligvis så kan du få lånt en Samsung Galaxy Young/Trend/Gio. Her vil du få satt opp e-post og de fleste funksjonene du trenger.

Lenke til kommentar

* Er dette noe som forhindrer ditt bruk av produktet? Er det feil på display?

 

* Vanlig servicetid (ifølge mcare) er 2-4 uker.

 

* Noen butikker har enkelte smarttelefoner til utlån, men ikke iPhone, da dette er en urimelig kostnad for butikk. Antakeligvis så kan du få lånt en Samsung Galaxy Young/Trend/Gio. Her vil du få satt opp e-post og de fleste funksjonene du trenger.

 

Får jeg ikke en 5S kan jeg likegodt bruke min gamle 5'er. :)

 

Det forhindrer absolutt ikke bruket, la bare merke til det ved en tilfeldighet når jeg satt å tuklet med telefonen. Er bare redd at den er løs nå kan føre til større skade senere.

Lenke til kommentar

Utifra det jeg leser tipper jeg du har NULL sjangse på at du kommer til å få dette på garantien.

Du vil få svært vanskeligheter med å bevise at dette ikke er et resultat av at du har mistet den i bakken eller skadet den, og antakligvis er det det som har skjedd også.

Lenke til kommentar

Det forhindrer absolutt ikke bruket, la bare merke til det ved en tilfeldighet når jeg satt å tuklet med telefonen. Er bare redd at den er løs nå kan føre til større skade senere.

 

Løs skjerm betyr at det mest sannsynlig er en glippe mellom ramme og skjerm, og da kommer det mye lettere inn både fukt, støv og annen skitt. Dette kan skade telefonen mer alvorlig, og kanskje så totalt at det ikke lønner seg å reparere.

 

Derfor bør du få fikset dette.

 

Det finnes mange verksteder rundt omkring i landet som bytter skjermen på iPhone 5s i løpet av en times tid. De kan sikkert se om det holder å bare fjerne skjermen og feste den på nytt, eller om de må bytte hele skjermen. Ettersom dette uansett ikke går på garanti (støtskade) så kan du gjøre det på denne måten og slippe å vente i flere uker på å få telefonen tilbake (bare ikke velg det billigste stedet, da får du en dårlig utført jobb og uoriginal skjerm som uansett går i stykker i løpet av kort tid).

Lenke til kommentar

 

Det forhindrer absolutt ikke bruket, la bare merke til det ved en tilfeldighet når jeg satt å tuklet med telefonen. Er bare redd at den er løs nå kan føre til større skade senere.

 

Løs skjerm betyr at det mest sannsynlig er en glippe mellom ramme og skjerm, og da kommer det mye lettere inn både fukt, støv og annen skitt. Dette kan skade telefonen mer alvorlig, og kanskje så totalt at det ikke lønner seg å reparere.

 

Derfor bør du få fikset dette.

 

Det finnes mange verksteder rundt omkring i landet som bytter skjermen på iPhone 5s i løpet av en times tid. De kan sikkert se om det holder å bare fjerne skjermen og feste den på nytt, eller om de må bytte hele skjermen. Ettersom dette uansett ikke går på garanti (støtskade) så kan du gjøre det på denne måten og slippe å vente i flere uker på å få telefonen tilbake (bare ikke velg det billigste stedet, da får du en dårlig utført jobb og uoriginal skjerm som uansett går i stykker i løpet av kort tid).

 

 

Gidder absolutt ikke betale 3000kr for å få byttet skjerm da telefonen fungerer knirkefint. For 500kr mer får jeg kjøpt en 5s brukt...

 

Får vel bare leve med det.

Lenke til kommentar

 

Gidder absolutt ikke betale 3000kr for å få byttet skjerm da telefonen fungerer knirkefint. For 500kr mer får jeg kjøpt en 5s brukt...

 

Får vel bare leve med det.

 

Skjermbytte koster ikke så mye som 3000 kroner. Har sett det ned i 1700 kroner hos anerkjente verksteder.

 

Hvis de bare trenger å ta av skjermen, og feste den på nytt, koster dette uansett neppe 1700 kroner. Du kan jo bare si at du ikke ønsker at de gjør noe om de må bytte skjermen.

 

Uansett, telefonen fungerer sikkert knirkefritt nå, men som sagt så er sjansen for å få fukt og støv inn i telefonen mye større nå enn før, og da kan skaden bli uopprettelig.

Lenke til kommentar

 

 

Gidder absolutt ikke betale 3000kr for å få byttet skjerm da telefonen fungerer knirkefint. For 500kr mer får jeg kjøpt en 5s brukt...

 

Får vel bare leve med det.

 

Skjermbytte koster ikke så mye som 3000 kroner. Har sett det ned i 1700 kroner hos anerkjente verksteder.

 

Hvis de bare trenger å ta av skjermen, og feste den på nytt, koster dette uansett neppe 1700 kroner. Du kan jo bare si at du ikke ønsker at de gjør noe om de må bytte skjermen.

 

Uansett, telefonen fungerer sikkert knirkefritt nå, men som sagt så er sjansen for å få fukt og støv inn i telefonen mye større nå enn før, og da kan skaden bli uopprettelig.

 

 

De gangene jeg kan tenke meg dette har skjedd må ha vært når jeg var i Polen, da mistet jeg den ett par ganger. Kan jo kanskje ta det på reiseforsikringen...

Lenke til kommentar

For all del, ikke lever den inn til et verksted som ikke er apple autoriserte.

Da ryker både garanti og mest sannsynlig reklamasjonen fortere enn du aner.

 

Er det noen synlige skader i det hjørnet hvor den er løs? Kan du få tatt bilde av det?

Hvor i landet holder du til?

Lenke til kommentar

Kan fortelle at jeg hadde akkurat samme problem med min iPhone 5s. Løs skjerm i høyre hjørne på toppen, såpass mye at man både hørte små "knepp" og så at skjermen var løst om man presset på den. Jeg hadde også mistet telefonen i bakken et par ganger og hadde noen små hakk enkelte steder. Leverte den inn og fikk en ny en uke senere. Var i følge Netcom en produksjonsfeil.

Lenke til kommentar

Kan fortelle at jeg hadde akkurat samme problem med min iPhone 5s. Løs skjerm i høyre hjørne på toppen, såpass mye at man både hørte små "knepp" og så at skjermen var løst om man presset på den. Jeg hadde også mistet telefonen i bakken et par ganger og hadde noen små hakk enkelte steder. Leverte den inn og fikk en ny en uke senere. Var i følge Netcom en produksjonsfeil.

 

JA! Er akkurat sånn den er! Hører ett lite knepp! Ingen skader i hjørnet what so ever.. Kan jo være den har vært sånn hele tiden, la bare merke til det her om dagen da jeg satt og "lekte" med mobilen.

 

 

For all del, ikke lever den inn til et verksted som ikke er apple autoriserte.

Da ryker både garanti og mest sannsynlig reklamasjonen fortere enn du aner.

 

Er det noen synlige skader i det hjørnet hvor den er løs? Kan du få tatt bilde av det?

Hvor i landet holder du til?

 

Holder til i Oslo. :) Ingen synlige skader.

image_zpsecacb6ca.jpg

Lenke til kommentar

Har min 5S på service akkurat nå for samme problemet. Merket at den var løs i øvre høyre hjørne etter noen ukers bruk. Da hadde den ikke vært i gulvet en eneste gang. Jeg stakk innom Elkjøp der jeg kjøpte den og forklarte problemet, men ble enig med fyren på butikken at det var like så greit å vente litt for å se om det ble verre, siden det ikke påvirket mobilbruken på noen måte. Sendte også en melding til Elkjøp på Facebook der jeg beskrev problemet, henviste til en film på YouTube som beviste at det var et vanlig problem og en "produksjonsfeil" som var kjent av Apple (filmen er dessverre ikke tilgjengelig lengre) og spurte om jeg bare kunne få en ny på dagen. Selvsagt kunne jeg ikke det, så jeg ventet noen uker med å sende den inn. Kan komme med tilbakemelding så snart jeg får oppdateringer på servicen.

Her er forresten svaret fra Elkøp:
Hei, det er beklagelig at de ikke tok den i mot før i dag. Det er fint at du har undersøkt litt videre selv. Ettersom det viser seg at dette er et kjent problem anbefaler vi at du kommer innom butikken igjen. Vi har dessverre ikke mulighet til å bytte telefonen på stedet. En autorisert tekniker må bekrefte ombyttet før vi kan utføre det. Vi har dessverre ingen autoriserte teknikere i butikken hos oss, og må dermed sende telefonen til et eksternt verksted. Du er mer enn velkommen innom butikken! Med vennlig hilsen Tonje

Lenke til kommentar

For all del, ikke lever den inn til et verksted som ikke er apple autoriserte.

Da ryker både garanti og mest sannsynlig reklamasjonen fortere enn du aner.

Det er ikke helt riktig.

 

Hvis telefonen er støtskadet, så har han jo mistet garantien allerede.

 

Reklamasjonsretten er imidlertid i behold, selv om et uautorisert verksted gjør inngrep i telefonen, så lenge det ikke kan bevises at en fremtidig feil er en direkte følge av dette inngrepet. Kontakter man et seriøst verksted/forhandler med verksted, og ikke rimeligste sjappa i den mest tvilsomme delen av byen, så vet de som jobber der hva de gjør.

 

Derimot, er det sannsynlig at det er en garantisak, så lønner det seg selvsagt å levere det inn til et autorisert verksted via forhandler av telefonen. Både for å beholde garanti, og for å få feilen rettet uten kostnad.

Lenke til kommentar

 

Problemet er vel at det er ingen seriøse uautoriserte firmaer.

 

Jeg fikk aldri noe svar på hva du baserer den uttalelsen på.

 

At et verksted er uautorisert betyr ikke nødvendigvis at de ikke er seriøse. Jeg fikk fikset min iPhone på den lokale Japan Foto-sjappa. Og de er såpass store at jeg anser de som rimelig seriøse.

 

De var ikke det billigste alternativet, men det tok en time, og så vidt jeg kan forstå så er den nye skjermen original og alt fungerte fint etterpå.

Lenke til kommentar

 

Kontakter man et seriøst verksted/forhandler med verksted, og ikke rimeligste sjappa i den mest tvilsomme delen av byen, så vet de som jobber der hva de gjør.

Problemet er vel at det er ingen seriøse uautoriserte firmaer.

 

Jeg lurer også på hva du baserer den uttalelsen på.

 

Her jeg bor er det et av disse "useriøse" firmaene som nylig ble Apple-autorisert, men før det hadde de både serviceavtaler og reparasjoner fra MANGE store kjedebutikker i nærheten. Hadde de vært så "useriøse" hadde de vel neppe dratt i land slike avtaler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...