Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da har jeg testet det ene 290x kortet mitt skikkelig, og har klart å narrowe meg ned til et par ting.

- Når jeg folder GPU samtidig som jeg kjører Unigine Heaven benchmark så henger driveren seg. Dette skjer med alle drivere jeg har prøvd. (13.11, 14.4, 14.7 beta)

- Etter at driveren har kræsjet, og jeg er heldig å komme tilbake til Windows(noen ganger må jeg bare restarte), ser jeg at minnehastigheten er stuck på 150mhz. Starter man en benchmark e.l. går ikke hastigheten opp til turbo utenom å restarte maskinen

- Dette skjer ikke når jeg bare kjører f.eks Unigine Heaven alene. (isåfall meget sjeldent)

 

Nå kjører jeg _bare_ driveren helt alene uten controlcenter og alt som følger med i Catalyst pakken for å utelukke noe der.

 

Min hypotese er at det er med minnet til skjermkortet å gjøre. Enten er det noe bug i alle driverne som AMD ikke har fikset enda, ellers så har jeg et kort med defekt minne. Jeg skal kjøre en VMT (Video Memory Tester) for å styrke hypotesen, dette er en Memtest86+ for videominnet only, så den bør finne noe. Hvis den ikke finner noe, skal jeg kjøre samme testene på mitt andre 290x kort.

 

Nå har jeg ikke brukt PCen til "everyday tasks" enda, kun intensiv testing. Det kan godt hende det ikke er noe galt med hardware, kun drivere som ikke er optimalisert for skikkelig hardkjøring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min hypotese er at det er med minnet til skjermkortet å gjøre. Enten er det noe bug i alle driverne som AMD ikke har fikset enda, ellers så har jeg et kort med defekt minne. Jeg skal kjøre en VMT (Video Memory Tester) for å styrke hypotesen, dette er en Memtest86+ for videominnet only, så den bør finne noe. Hvis den ikke finner noe, skal jeg kjøre samme testene på mitt andre 290x kort.

 

Nå har jeg ikke brukt PCen til "everyday tasks" enda, kun intensiv testing. Det kan godt hende det ikke er noe galt med hardware, kun drivere som ikke er optimalisert for skikkelig hardkjøring.

Kan hende du har noe der, fant dette på Guru3Dcom forum:

"Yeah I mean Hynix memory is more stable. Seems most or all of the 290's with black screen issues have Elpida chips."

 

Og dette fra Linustechtips forum:

"AMD have told me on the phone it is an issue with the Elpida ram chips in some of the r9 series cards"

 

Og fra AMD support and Game forum:

"Yes, I bought sapphire r9 290x(Elpdia gddr5) and for first day I already had 3 black screens, my previous card was 6990 and I had no issues but this is starting to be sad. I am preparing to rma my card but if I receive same one with same memory and issue continues? People on forums think this is either memory related, pwm related or bios...."

 

Så kanskje du kan sjekke om kortene dine har Elpdia VRAM.......

Lenke til kommentar

 

Min hypotese er at det er med minnet til skjermkortet å gjøre. Enten er det noe bug i alle driverne som AMD ikke har fikset enda, ellers så har jeg et kort med defekt minne. Jeg skal kjøre en VMT (Video Memory Tester) for å styrke hypotesen, dette er en Memtest86+ for videominnet only, så den bør finne noe. Hvis den ikke finner noe, skal jeg kjøre samme testene på mitt andre 290x kort.

 

Nå har jeg ikke brukt PCen til "everyday tasks" enda, kun intensiv testing. Det kan godt hende det ikke er noe galt med hardware, kun drivere som ikke er optimalisert for skikkelig hardkjøring.

Kan hende du har noe der, fant dette på Guru3Dcom forum:

"Yeah I mean Hynix memory is more stable. Seems most or all of the 290's with black screen issues have Elpida chips."

 

Og dette fra Linustechtips forum:

"AMD have told me on the phone it is an issue with the Elpida ram chips in some of the r9 series cards"

 

Og fra AMD support and Game forum:

"Yes, I bought sapphire r9 290x(Elpdia gddr5) and for first day I already had 3 black screens, my previous card was 6990 and I had no issues but this is starting to be sad. I am preparing to rma my card but if I receive same one with same memory and issue continues? People on forums think this is either memory related, pwm related or bios...."

 

Så kanskje du kan sjekke om kortene dine har Elpdia VRAM.......

 

Se der ja, det var noen interessante funn du har der, det gir jo mening! Men fant ut at jeg ikke har Elpida, men Hynix på begge kortene mine.. Så kanskje det ikke er det allikevel.

 

Nå testet jeg også mitt andre 290x kort, og det har samme problemer. Så da er det muligens ikke skjermkortet lengre allikevel? Dette var noe merkelige greier.. Nå er jeg egentlig tom for ideer..

Lenke til kommentar

Sjekk gjerne med GPU-Z åssen minne du har Crawler! Det står under Memory Type. Kunne vært interessant å høre. Det var minnet du klokket ned 50-100Mhz ikkesant? Ikke kjernen? Fortell gjerne mer om hva du opplevde med svart skjerm!

 

Syntes det hele er rart, disse kortene skal jo kunne klokkes langt over det, spesielt når det er Hynix minne. Noen har klart oppmot 1750Mhz på hynix på luft. Men kanskje jeg er uheldig, kortene jeg har er laget etterhverandre etter serienummerne å merke, kanskje en dårlig batch.

Lenke til kommentar

Jepp skal gjøre det når jeg kommer meg på pcen. Jeg opplevde at skjermen gikk i svart helt random. Noem ganger før oppstart av win, andre ganger etter 5min i win. Jeg prøvde ALT! Total avinstallering av drivere, nye drivere, gamle drivere, beta drivere. Ingen ting gikk. Jeg byttet minnebrikker, cpu, psu, ssd. Jeg reinstallerte windows, oppdaterte og nedgraderte win oppdateringer. Helt til jeg tok livet av hk med en bios flashing. Så deretter nytt hk og ny disk. Da skjønte jeg at det var så og si en helt ny pc,bare gpu igjen, jeg klokket så gpu-minnet, og voila!

Svartskjermen er på samme måte som når skjermen ikke får signal.

Lenke til kommentar

Fantastisk, det du skriver der er veldig nyttig info for meg! Takk! :) Hva slags hardware har du ellers?

Det er akkurat det samme jeg opplever egentlig, kanskje ikke så sporadisk heldigvis. Dette varierer sikkert en del. Man kan banne på at det skjer når man kjører litt last på maskinen, selvfølgelig. Jeg har litt på følelsen at det skal ganske mye til for at det er noe galt med hardwaren, altså typ produksjonsfeil. Spesielt i mitt tilfelle, når jeg opplever det på begge kortene mine. Det som er litt interessant med svartskjermen er at man ikke finner noe i loggene på Windows, akkurat som at skjermkortet bare skrur seg av, eller stopper å sende signal, slik som du sier.

 

Sitter nå med en litt ny approach til problemet, og tester ut forskjellige underklokkinger og power limit justeringer samtidig som jeg tester med Heaven Benchmark. Tror jeg sannelig fikk det til å kjøre mer stabilt når jeg klokket ned til 1200Mhz (100mhz ned), og økte power limiten til rundt 30% i Afterburner. Skal oppdatere litt der når jeg finner ut noe mer, slik at andre kan se senere.

 

Når jeg kjører folding på GPU samtidig som jeg kjører Heaven Benchmarken, så kræsjer det dog uansett hva jeg gjør. Mulig dette ville skjedd i hvilket som helst oppsett, og hvem kjører disse samtidig til vanlig liksom?

Lenke til kommentar

Det gjør det sikkert. Jeg for min del har prøvd 7 Linux vesjoner, så langt er det kun Kubuntu 13.10 som funker med F@H.

 

Har prøvd Fedora 20, Kubuntu og Ubuntu 14.04, Linux Mint 17, Mageia 4.1 og Debian 7.6.0, ingen av dem vil funke med Titan i SLI eller nekter å installere. Hvem i svarte sa at livet er lett da? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...