Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forskjell mellom nyliberalisme og liberalisme


Anbefalte innlegg

Hei

 

Overskriften sier egentlig det meste. Ser ikke forskjellen mellom disse to ideologiene. Likheten er forhåndsvis ganske klar, kanskje litt for klar da jeg ikke klarer å skille dem. Slik jeg har forstått det ønsker nyliberalistene å fjerne staten totalt (men hvor går skille mellom sosialisme da?), mens liberalisme ønsker at staten ikke skal ha så stor rolle i samfunnet, men fortsatt skal ha såkalte vekteroppgaver. Stemmer dette?

 

Takk for svar :)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei

 

Overskriften sier egentlig det meste. Ser ikke forskjellen mellom disse to ideologiene. Likheten er forhåndsvis ganske klar, kanskje litt for klar da jeg ikke klarer å skille dem. Slik jeg har forstått det ønsker nyliberalistene å fjerne staten totalt (men hvor går skille mellom sosialisme da?), mens liberalisme ønsker at staten ikke skal ha så stor rolle i samfunnet, men fortsatt skal ha såkalte vekteroppgaver. Stemmer dette?

 

Takk for svar :)

Her får du vite hva liberalismen er enkelt:

 

http://www.liberalismen.no/

 

 

DLF er et liberalistisk parti.

Gå inn på stemdlf.no å og les. :)

 

Nyliberalisme vil ha noe større stat, det er noe ala det samme som sosialliberalisme, her godtar man velferdsstaten osv. FrP er vel et nyliberalt parti, mens DLF et liberalistisk (klassisk liberalistisk parti)

 

Partiet DLF byttes ut med et nytt Parti med et annet navn etter sommeren da. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei

 

Overskriften sier egentlig det meste. Ser ikke forskjellen mellom disse to ideologiene. Likheten er forhåndsvis ganske klar, kanskje litt for klar da jeg ikke klarer å skille dem. Slik jeg har forstått det ønsker nyliberalistene å fjerne staten totalt (men hvor går skille mellom sosialisme da?), mens liberalisme ønsker at staten ikke skal ha så stor rolle i samfunnet, men fortsatt skal ha såkalte vekteroppgaver. Stemmer dette?

 

Takk for svar :)

Her får du vite hva liberalismen er enkelt:

 

http://www.liberalismen.no/

 

 

DLF er et liberalistisk parti.

Gå inn på stemdlf.no å og les. :)

 

Nyliberalisme vil ha noe større stat, det er noe ala det samme som sosialliberalisme, her godtar man velferdsstaten osv. FrP er vel et nyliberalt parti, mens DLF et liberalistisk (klassisk liberalistisk parti)

 

Partiet DLF byttes ut med et nytt Parti med et annet navn etter sommeren da. :)

 

Åå, takk skal du ha. Hjelper mye ! :)

Endret av Shopaholic
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...