Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

HJELP! Ukvalifisert til VG3 (VIGO)


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Jeg har ikke lyst til å gå en annen linje. Har ikke lyst til å gå NAV! Har virkelig lyst til å gå Høgskole da jeg har funnet noe som passer meg. Er så jævla forbanna akkurat nå, alt skal være så A4 og etter punkt og prikke.

 

 

Du bruker ikke VIGO for å søke på høyskole vel ? Med mindre du har planer om å gå noe studiespesialiserende må du søke direkte til den aktuelle høyskolen om jeg ikke tar helt feil. Og du må vel og da enten ta forkurs først eller Y veien. Om dette går uten at du har passert aller eksamenenne på VGS vet jeg dog ikke, det for du ta opp med den aktuelle skolen.

 

edit : må vist lære meg å lese skikkelig over før jeg svarer. Men det jeg nevner over her kan vel fortsatt være en aktuell vei å gå om VIGO sette seg helt på bakbena? Det var flere i kullet mitt som gikk rett ut fra yrkesfag og på forkurs vertfall.

 

Må først gå påbygg for å kunne søke høgskole. Påbygg er et VG3 kurs for folk som har gått Praktiske fag og tenker seg en annen retning. Derfor jeg står litt fast, når den ene karakteren ødelegger. Allerede vært ett år uten skole. Er drittlei. Ifølge de jeg snakket med, så må jeg enten gå vg2 StudieSpes. å ta bare noen enkelte fag..eller ta denne eksamen på nytt (Noe som er alt for sent nå) det vil da si enda et nytt fri år. Ikke at jeg vil ta den på nytt heller da jeg tror jeg vil ende på samme karakteren. Fikk litt ytterlige info, at jeg kunne ringe forrige skole slik at de kunne legge et godt ord for meg..men dette er ikke noe jeg kan satse all verden på...skulle gjerne ønske jeg kunne brukt sommerferien på noe annet, var det siste jeg trengte! :glare:

 

 

Y veien kan fortsatt være et alternativ da du ikke trenger generell studiekompetanse. Dette er du dog for sent til uansett i år, da matte forkurset har startet for noen uker siden.

 

http://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/y-veien

 

personlig ville jeg hatt en dialog med skolen din og prøvd å fått "godkjent" året med forbehold at du strøk i et yrkes rettet fag slik du kan komme deg videre å eventuelt få en rest plass på påbyggs linjen din om det er noe.

 

Om ikke så er du nok for sent ute til å komme deg inn på noen skolen nå, da alle studieplasser allerede er utdelt. Da er alternativet å hoppe deg på et mindre poplært studie å studere bare for å studere, eller finne deg en jobb ett år, som du absolutt ikke trenger å blande deg inn i NAV møllen for å få. Og deretter planlegge å avtale med skoleverket god tid i forveien til neste år, og eventuelt ta noen fag som privatist.

 

Det viktigeste er uansett at du ikke bare blir sittende hjemme og daffe et år, da dette ser utrolig dårlig ut på din fremtidige CV.

 

Endret av anon783257
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drit i påbyggåret og ta det som privatist i steden er mitt råd. Da slipper du og vente et år og leser du nok vil du havne på bedre karakter enn en lærer ville gitt deg anyway.

Men hva gjør jeg med denne karakteren da? Forsvinner den hvis jeg tar det privat?, det koster vel også en del? Samt får du vel eksamen i alle fag?

 

 

 

 

 

Jeg har ikke lyst til å gå en annen linje. Har ikke lyst til å gå NAV! Har virkelig lyst til å gå Høgskole da jeg har funnet noe som passer meg. Er så jævla forbanna akkurat nå, alt skal være så A4 og etter punkt og prikke.

 

 

Du bruker ikke VIGO for å søke på høyskole vel ? Med mindre du har planer om å gå noe studiespesialiserende må du søke direkte til den aktuelle høyskolen om jeg ikke tar helt feil. Og du må vel og da enten ta forkurs først eller Y veien. Om dette går uten at du har passert aller eksamenenne på VGS vet jeg dog ikke, det for du ta opp med den aktuelle skolen.

 

edit : må vist lære meg å lese skikkelig over før jeg svarer. Men det jeg nevner over her kan vel fortsatt være en aktuell vei å gå om VIGO sette seg helt på bakbena? Det var flere i kullet mitt som gikk rett ut fra yrkesfag og på forkurs vertfall.

 

Må først gå påbygg for å kunne søke høgskole. Påbygg er et VG3 kurs for folk som har gått Praktiske fag og tenker seg en annen retning. Derfor jeg står litt fast, når den ene karakteren ødelegger. Allerede vært ett år uten skole. Er drittlei. Ifølge de jeg snakket med, så må jeg enten gå vg2 StudieSpes. å ta bare noen enkelte fag..eller ta denne eksamen på nytt (Noe som er alt for sent nå) det vil da si enda et nytt fri år. Ikke at jeg vil ta den på nytt heller da jeg tror jeg vil ende på samme karakteren. Fikk litt ytterlige info, at jeg kunne ringe forrige skole slik at de kunne legge et godt ord for meg..men dette er ikke noe jeg kan satse all verden på...skulle gjerne ønske jeg kunne brukt sommerferien på noe annet, var det siste jeg trengte! :glare:

 

 

Y veien kan fortsatt være et alternativ da du ikke trenger generell studiekompetanse. Dette er du dog for sent til uansett i år, da matte forkurset har startet for noen uker siden.

 

http://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/y-veien

 

personlig ville jeg hatt en dialog med skolen din og prøvd å fått "godkjent" året med forbehold at du strøk i et yrkes rettet fag slik du kan komme deg videre å eventuelt få en rest plass på påbyggs linjen din om det er noe.

 

Om ikke så er du nok for sent ute til å komme deg inn på noen skolen nå, da alle studieplasser allerede er utdelt. Da er alternativet å hoppe deg på et mindre poplært studie å studere bare for å studere, eller finne deg en jobb ett år, som du absolutt ikke trenger å blande deg inn i NAV møllen for å få. Og deretter planlegge å avtale med skoleverket god tid i forveien til neste år, og eventuelt ta noen fag som privatist.

 

Det viktigeste er uansett at du ikke bare blir sittende hjemme og daffe et år, da dette ser utrolig dårlig ut på din fremtidige CV.

 

 

Y-veien er vel bare når du har et fagbrev? For det har jeg jo heller ikke, og da blir det vel som vanlig yrkes fag? Det er jo ikke det jeg vil. Kommer nok ikke dessverre inn på noe restplass heller, da jeg er ukvalifisert. Altså jeg har ikke rett til skole. Må nok snakke med skolen, enten klage på karakter. Eller få skolen til å gi et godt ord for meg, de har jo heller ikke gitt meg denne informasjon da jeg strøk. Hadde de sagt ifra for 1år siden, hadde jeg hatt god tid til å ta denne på nytt. Teit system spør du meg, men hva forventer man vel av skolevesenet? Ikke rart folk dropper ut!!! Når tilogmed jeg som vil gå skole blir presset ut på denne måten -.-

Lenke til kommentar

Hvis det er ikke mange muligheter åpne for deg så må du nok bare ta VG2 på nytt. Det er akkurat den eneste muligheten jeg ser for deg akkurat nå.

 

Jeg ser heller ikke noen mulighet for deg å ta privatist skoler for de fokuserer ikke på ditt yrkesfag.

http://www.sonans.no/nettstudier/se-vare-nettkurs

 

Du blir nok nødt til å ta VG2 på nytt. Siden du allerede har karakterer fra VG2 kan du snakke med rådgiver og droppe fag som Engelsk, Historie, Matte og bare fokusere på dine yrkesfag i VG2.

Endret av Prostituert
Lenke til kommentar

Update! Har nå snakket med forrige skole, må ta eksamen på nytt til høsten -.- Hvis jeg klarer den & det fortsatt er ledig plass på Påbygg har jeg mulighet til å komme inn. Må jeg gå enda ett år hjemme tar jeg seriøst bilen og kjører inn i en fjellvegg! Så jævla tungvindt og utrolig lite informasjon, som å snakke med en gjeng apekatter! :realmad: Lar hver å slette denne tråden da det kanskje kan være nyttig for noen andre i samme situasjon :hrm::wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...