Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

Da er det på tide å opprette en egen kjempetråd for alle privatister. Dette er et ambisiøst forsøk på å få flere til å dele sine erfaringer når det gjelder privatisteksamen. Skal forsøke å gjøre denne posten litt dynamisk, og plotte inn flere linker dersom jeg finner det hensiktsmessig.

Jeg har selv tatt en del eksamener, og håper jeg kan bidra med et par tips og triks. Bare å fyre løs med spørsmål!

Har du noen generelle tips, er det bare å komme med dem. Vet du hvordan privatisteksamen (muntlig) fungerer på din skole? Vet du om noen sensorer som er relativt ''snille'' med karakteren? Vet du om hvilke fag som ikke bør tas på en gitt skole?

Tidligere eksamensoppgaver finner du her.
Vurderingsskjemaer og sensorveiledning finner du her.
Eksempelsamling med vurderte elevtekster, norsk Vg3


Oppmeldingsfristen for neste eksamen er 15. september 2014. Prisen i år ligger på 403 kr for nytt fag, mens forbedringseksamen koster 826 kr.


www.privatistweb.no

Som sagt; det kommer mer nyttig informasjon etterhvert. Så bidra da, vel!

Endret av Sqandal
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det kan gå. Det gikk/går an å gjøre det samme med gym, men da blir du en deltidsstudent istedenfor helttidsstudent. Prosessen for å få det gjennomført er også lang, fordi du må sende søknad til rektor eller rådgiver osv. Det er i hvert fall det jeg har hørt.

 

Btw. så skal jeg ta opp engelsk vg1 muntlig, og jeg krysser fingrene for at den ikke faller på samme dato som noen av mindre andre tentamener.

 

Noen som vet når vi får vite datoen for muntlig privatisteksamen?

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg skal ta opp samfunnsfag fra vg 1 og lurer på en del ting. Altså jeg har tatt det opp 2 ganger tidligere før og begge gangene har jeg fått 5. Jeg satser høyt, men dessverre har jeg ikke klart det. Så jeg lurer på hvordan skal jeg lese til faget? Skal jeg lese litt hver dag eller lese alt to uker før?

Lenke til kommentar

Hva har du gjort de andre gangene du har lest til eksamenen?

 

Mange av mine venner har bare lest uken/dagen før samfunnsfageksamen og fått 6.

 

Hvordan fungerer samfunnsfageksamen? Fra VG1. Er det slik at man får en oppgave et par dager før? Hvor lang forberedelsestid har man, og hvor vanskelig er det å få karakter 6?

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke bare å kunne det som står i boka. Samfunnsfag er et allmennfag og det krever også at du forstår det meste som skjer i verden. Du kan også begynne å lese i avisene for å knytte det opp mot pensumet.

Hvordan fungerer samfunnsfageksamen? Fra VG1. Er det slik at man får en oppgave et par dager før? Hvor lang forberedelsestid har man, og hvor vanskelig er det å få karakter 6?

Det er muntlig eksamen. Man får ingen oppgaver og ingen forberedelsestid, det er bare å lese alt som står i boka og kunne det godt. På eksamensdagen så får du et kapittel som du skal snakke om. Du får spørsmål som du skal svare på.

 

Jeg har ikke personlig tatt den, men alle mine venner som har tatt samfunnsfageksamen har fått 6. Det er nok det enkleste faget i vg1 å få 6 i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke bare å kunne det som står i boka. Samfunnsfag er et allmennfag og det krever også at du forstår det meste som skjer i verden. Du kan også begynne å lese i avisene for å knytte det opp mot pensumet.

 

Det er muntlig eksamen. Man får ingen oppgaver og ingen forberedelsestid, det er bare å lese alt som står i boka og kunne det godt. På eksamensdagen så får du et kapittel som du skal snakke om. Du får spørsmål som du skal svare på.

 

Jeg har ikke personlig tatt den, men alle mine venner som har tatt samfunnsfageksamen har fått 6. Det er nok det enkleste faget i vg1 å få 6 i.

 

Veldig godt svar. Da kommer jeg til å ta opp det. Fristen går ut nå, så da blir det etter sommerferien.

Lenke til kommentar

sticky:)

 

Har selv meldt meg opp i norsk nå, artigt å ta litt skolegang igjen:)

 

Hadde historie i høst. Meget enkelt fag. Fikk ww1, hvorfor den startet og konsekvensene for de følgende 10-årene. Dro litt paraleller til det som skjer i europa i dag, samenlignet med årene før ww1. Hjalp karakteren min meget ved å dra den slags eksempler

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man velge mellom muntlig og skriftlig eksamen? Håpløst for meg å ta opp noen fag dersom det kun er muntlig tilgjengelig. Tenker hovedsaklig på 1T, Naturfag, kjemi 1, fysikk 1. Det er vel kanskje bare matten som er skriftlig? Hva med de andre fagene som Norsk og historie? Det letteste er vel hvis noen kunne gi meg en link til en side der alt står.

Endret av diskus123
Lenke til kommentar

sticky:)

 

Har selv meldt meg opp i norsk nå, artigt å ta litt skolegang igjen:)

 

Hadde historie i høst. Meget enkelt fag. Fikk ww1, hvorfor den startet og konsekvensene for de følgende 10-årene. Dro litt paraleller til det som skjer i europa i dag, samenlignet med årene før ww1. Hjalp karakteren min meget ved å dra den slags eksempler

 

Hvilken lærebok brukte du? Har personlig brukt ''Historie vg 3, Fra 1700-tallet til i dag'', men er ikke helt fornøyd med den. Lite pedagogisk.

Lenke til kommentar

Eg har tenkt litt på dette med å ta opp igjen fag (forbetre karakter) og prisen.

Det kostar altså dobbelt så mykje å forbetre ein karakter i motsetning til å ta eit nytt fag. Men kva om du først fjerna faget frå vitnemålet og så meld deg opp til privatist eksamen. Må du fortsatt betale for å forbetre en karakter som ikkje står på vitnemålet ditt?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...