Gå til innhold

Komme i gang med å lage musikk (Keyboard -> PC)


inaktiv000

Anbefalte innlegg

Hei, trenger noen starttips. Har et Roland E-28 keyboard, med MIDI, og et lydkort med game port. Spørsmålene er som følger:

 

- Hvordan kobler jeg dette til "i dag"? Tidligere bruktes det MIDI -> game port, men regner med at slikt bør gå via USB nå. Noen ideer her?

 

- Hva slags programvare bør jeg bruke? Er ute etter noe som er enkelt og gøy å komme i gang med. Har lite erfaring med musikk på data, og er ingen super pianist ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, trenger noen starttips. Har et Roland E-28 keyboard, med MIDI, og et lydkort med game port. Spørsmålene er som følger:

 

- Hvordan kobler jeg dette til "i dag"? Tidligere bruktes det MIDI -> game port, men regner med at slikt bør gå via USB nå. Noen ideer her?

 

- Hva slags programvare bør jeg bruke? Er ute etter noe som er enkelt og gøy å komme i gang med. Har lite erfaring med musikk på data, og er ingen super pianist ;)

 

Denne skulle være tilstrekkelig for MIDI. Imidlertid er det mye mer som skal til for å lage musikk på PC-en. Det finnes så mye forskjellig programvare, at du må vurdere hvilken type musikk du skal lage.

 

Med dette mener jeg:

Skal du sitte hjemme på gutterommet å lage synthpop?

Skal du ta opp akustiske instrumenter?

Skal du synge?

Er det sannsylig at du skal recorde flere spor samtidig?

Skal du bruke lydne fra keyboardet ditt?

 

Hvis du ikke skal bruke for mye penger, ville jeg ha gått for noe så enkelt som dette

 

For litt mer penger, dette

 

For enda mer penger, men et fantastisk program, gå for Reason

 

Du vil uansett få det gøy.

 

Men jeg må advare deg, ting har en tendens til å bli mye dyrere enn man ønsker. Bedre lydkort, bedre høytalere, bedre keyboard, mer software etc etc.

 

Ta først en skikkelig vurdering på behovet ditt før du bestemmer deg for hva du skal investere i. Det finnes så mye tilgjengelig at det er lett å gå seg vill. Det er også lett å bli lurt av folk som vil hevde at sitt lydkort og sin programvare er det beste som finnes, og at du må kjøpe i henhold.

 

De fleste seriøse vil ikke anbefale Soundblaster til musikkproduksjon. Jeg er vel det man kan kalle "halv-seriøs". Jeg har et glimrende lydkort, og glimrende programvare, gode høytalere og et godt midikeyboard. I tillegg til noe annen hardware til musikk. Dette vil ikke hindre meg i å anbefale et godt Soundblaster kort, som har innebygd midi, lav latency (responstid på lyden) og Soundfont muligheter uten å belaste CPU'en. Et lydkort som f.eks dette vil gi deg en komplett pakke med et godt lydkort og software til musikk. Koster selvfølgelig litt, men har du PC, keyboard og høytalere, vil dette være alt du trenger i lang tid fremover.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...