Gå til innhold

Sette opp webcamera på taket + publisere på nett?


Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til å sette opp et webcamera på taket til huset der jeg bor. Dette må kunne stå i litt vær og vind, pluss at man skal kunne se bildene fra nettsiden min. Prosessen vil foregå i to steg, sette opp kameraet og publisere bildet. Men jeg trenger hjelp, og jeg trenger en god del av det.

 

Slik forestiller jeg meg at det kan bygges og monteres:

Tip5b.jpg

Bare i en MYE enklere og billigere version.

 

Litt data:

Mitt Webcamera er det jeg vil benytte meg av.

 

Har du gjort dette før? Isåfall, hjelp meg! :) Finner ingen norske guider på nettet. Vil i tillegg gjøre dette så billig som mulig, evt. gratis. Lover forresten å lage en worklog når jeg starter.

 

Det vil nok kreve litt av en ikke så dataflink fyr som meg. Ikke har jeg snøring på dette med ftp (kan læres) og har heller ikke uendelig med penger. Rent teknisk på "konstruksjonen" så må jeg vel ha i bakhodet at vær og vind vil komplisere mye. Det kan komme fukt på kabler/kamera/elektronikk og ødelegge det. Ting kan vel kortslutte og dette kan gå direkte ut over datamaskinen. Kulde og varme kan også ødelegge eller nedsette funksjoner. Kabler må strekkes langt for å nå opp til taket, og det koster penger å forlenge en USB-kabel.

 

Hva mer på jeg tenke på før jeg begynner?

Finnes det gode guider på nettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Tror ikke du har leita så godt jeg. Vist du bare hadde vist hvor du skulle lete, så hadde det ikke vår noe problem for deg å finne en guide til dette på nettet.

Tok meg 2.min å finne programvare så jør at du kan kjøre livewebcam på din hjemmeside! Link er HER! GL :)

 

 

MVH, Joachim!

Lenke til kommentar
det ned fukt: du kan jo bygge kameraet inn i en plexi box.

8762619[/snapback]

Har ikke kjennskap til hvordan man gjør dette, tenker heller på en tupperware-boks.

8763396[/snapback]

 

kappe 6 like biter og så lime sammen med gjenomsiktig silikon.

Lenke til kommentar

Jeg er bevisst over lover og regler i dette tilfellet. Datatilsynet henger seg nok ikke opp i noe slikt som et privat webcam.

 

Men vil det ikke funke om jeg tar en plastboks (tupperware), skjærer et kull, legger lim rundt og fester en liten glassbit? Tupperware vil vel holde ut fukten?

 

Når det gjelder selve kablene.. Kan disse bli lett ødelagt av vær og vind?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det store problemet er nok kondens, det blir du ikke kvitt så lett. Men hvis du legger inn litt "varme" i boksen så fordamper dette. Feks kan du sette i et lyspære. 60w gir bra med varme. Pass bare på at ikke lyset ødelegger for bilde.

Ellers så finnes det jo andre varmekilder. Eller du kan bare sette i ei lita vifte som sørger for gjennomtrekk. På sikt tørker dette ut kassen, men det tar lengre tid en varme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...