Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] D-vitamin og tilsetningseffekt


TheLittlePoet

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest et sted at:
D-vitamin i f.eks. leppepomade ikke gjør leppepomaden "sunnere", slik som mange tror (fordi mange tror at kroppen får i seg D-vitaminet som er i leppepomaden - noe som er feil). D-vitaminet i leppepomade er kun brukt som antioksidant (konserveringsmiddel).

 

Problem:

Jeg finner ingen kilder som kan støtte opp dette utsagnet når jeg googler. Får ikke engang opp noe om at D-vitamin blir brukt som antioksidant (jeg vet at f.eks. C-vitamin er langt mer vanlig). Noen som vet om det jeg skrev ovenfor stemmer?

 

Problem #2:

Jeg ser at D-vitamin er tilsatt flere og flere matprodukter (f.eks. gulost).
Når det gjelder D-vitamin generelt, så trodde jeg egentlig at dette var det eneste vitaminet som ikke lot seg tilsette i mat og som vi mennesker kunne ta opp. Jeg innser at dette må være feil, bl.a. fordi myndighetene f.eks. har pålagt melkeprodusentene å tilsette noe D-vitamin i melk for at vi skal få i oss litt D-vitamin når vinteren kommer (D-vitamin = solvitamin), Jeg vet også at laks er en god kilde til vitamin D. Men kan det være slik at kroppen ikke klarer å ta til seg noe særlig av tilsatte D-vitaminet i kosten - og at det dermed er noe sannhet i det med tilsetning av D-vitamin og lite/ingen effekt allikevel?

Edit: Oppdatert innlegg iht. riktig bruk av "antioksidant" og "oksidant"

Endret av TheLittlePoet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du forveksler antioksidant og oksidant. Det siste er usunt.

 

Kroppen kan ta til seg D-vitamin i kosten. Den vitaminen som er mest utsatt for dårlig opptak er B12.

 

Angående bruk som konserveringsmiddel har jeg bare sett E-vitamin. Ja, dette er normalt kun et konserveringsmiddel, og ikke tilsatt for at produktet skal bli sunnere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har helt rett. Et stoff kan bli utsatt for et oksidant (f.eks. oksygen) og dermed bli oksidert. Antioksidantet (f.eks. C-vitamin) kan hindre denne forringelsesprosessen ved å bli oksidert i stedet for "hovedstoffet".

 

Ok, så vitamin D er ikke et konserveringsmiddel og vi kan innta det gjennom kosttilskudd. Men noen som vet effekten av å ha det i leppepomade eller kremer?

Lenke til kommentar

Vitamin-D som tilsettes i noen hudkremer har vist seg å ha en positiv effekt hos pasienter med hudsykdommen psoriasis. Det ble ikke målt noen høyere vitamin-D verdier i blodet som følge av dette, noe som kan tyde på at kroppen ikke tar opp vitamin-D gjennom huden.

 

Kilde: Safety and efficacy of combined high-dose treatment with calcipotriol ointment and solution in patients with psoriasis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...