Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sosial angst, rødming, sjelving osv..


Kortsluttning

Anbefalte innlegg

 

Lightening Process er helst brukt ved ME, og er omdiskutert. Det er ikke dokumentert at denne metoden har effekt.

 

På siden du linker til sier de at det skal hjelpe mot:

"Avhengighet, sinne, angst, tvangshandlinger, tvangstanker, depresjon, spiseforstyrrelser, frykt for å mislykkes, skyldfølelse, skam, kommunikasjonssvikt, søvnløshet, dårlig selvbilde, motivasjonsproblemer, overveldelse, perfeksjonisme, problemer med punktlighet, latskap og stadige utsettelser, langvarig sorg, sjenanse, røyking, sceneskrekk, stress, overvekt, rygg- og nakkeproblemer, ulike typer overfølsomhet, kronisk smerte, ME / kronisk utmattelsessyndrom, eksem, hodepine, multippel sklerose, fibromyalgi, migrene, muskeltretthet, psoriasis, dårlig selvtillit og ubesluttsomhet."

 

Metoder som hjelper mot så mange ulike plager skal man alltid være skeptisk mot. De hjelper som regel ikke mot noe.

Det betyr ikke at ingen har hjelp av dette, men man skal være nøktern og forsiktig med å gi seg i kast med alt som ikke har vist seg å virke.

 

 

 

Sånn jeg har forstått LP er det en miks av stort sett kjente teknikker. Vet om i alle fall en psykolog som har holdt kurs i dette i Norge og han legger sine andre metoder på hyllen når han tar på seg LP-hatten. Om det er et bra eller dårlig tegn kan jo diskuteres. Synes LP er litt vel kommersielt og også at ME-pasienter tilbys dette er litt bare for at saksbehandler skal føle at vedkommende har gjort noe. Det blir feil å psyke opp folk til å overse symptomene til sykdommen og ta seg så mye ut at de tryner skikkelig etterpå. Det er en moderne vekkelsespredikant i mindre skala som pumper opp folk på adrenalin og endorfiner bare for å svindle til seg penger ved å manipulere dem til å tro de er friske enn de er. Man hører svært sjelden om langtidseffektene fra de som tar dette kurset, bare rett etter de er høye på kurset.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med dere i at det er sunt å være skeptisk. Men det er feil at det ikke finnes dokumentasjon på at LP fungerer. Var blant annen en reportasje fra Dagsrevyen en tid tilbake siden som handlet om bruk av LP på ME pasienter. De fleste ME pasientene ble mye bedre, men noen få ble også dårligere. Derfor er det noen få med ME som har bivirkninger. Har ikke hørt om andre tilstander hvor folk har rapportert om bivirkninger ved bruk av LP.

Finnes også flere spørre undersøkelser hvor det store flertall av folk med ulike plager er svært positive. Undersøkelser fra England har vist at så mye som 80 % av folk med depresjon opplever en bedring av symptomene. Dette svaret de både rett etter kurset, men også tre måneder etter at kurset er ferdig.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-lYlo5C

Gå til legen og få henvnvisning til psykolog. Om det ikke gir resultat etter noen mnd vil de nok gi deg resept på medisiner. Det skjedde med meg, så går nå til psykolog samtidig som jeg tar zoloft.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei.. Har hatt dette problemet så lenge jeg kan huske. Er gutt (15) og sliter med angst og rødming. Klarer ikke gå på skolen mer pga dette. Har hvert hjemme i litt over en uke og ser ingen framtid for meg som sitter deg og blir rød hver gang noen snakker til meg.

Føler meg trygg på vennene mine, men rødmer ofte hjemme under middagsbordet, eller hvis jeg sier feil i en diskusjon.

Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.. Har hatt lyst til å ta selvmord, men det er alltid små ting som redder meg fra det (nye venner,musikk,osv). Men klarer ikke gå ut døren lenger fordi jeg er redd for å bli snakket til.

Noen tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...