Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ritalin er blitt en livsforandrer for meg! (en voksen ADD-lider)


frankhaugen

Anbefalte innlegg

Når Frank laidback mener at det er helt greit at mennesker fratas sjansen til å ha det så bra de kan få det, fortjener han da selv å ha det godt?

Jeg mener som kjent at ALLE burde få putte i seg det de selv måtte ønske, og at det er galt å prøve å forhindre dette.

 

At Frank ønsker å forhindre andre i å bedre sine liv, betyr ikke (for meg) at Frank selv burde forhindres fra å få ett bedre liv ettersom jeg da måtte stå for forhindringen, noe som er i konflikt med mitt standpunkt over.

 

Dog, jeg forstår argumentet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk diagnosen ADD i sommer, og har nylig begynnt på Rialin, (noen uker siden jeg var ferdig med opptrappingen), nå har jeg truffet en passe dose 100mg (veier 156kg så jeg måtte søke om lov til å ta større en vanlig maksdose som er 60mg), og jeg har allerede merket store forandringer.

 

Merker du noen forskjell på kreativiteten din. Eventuelle ambisjoner? Fått noen bivirkninger ?Merker du om du får noen slankeeffekt av den? Blir du mer urolig når dosen går ut og du er uten stoffet, sammenlignet med før du begynte å medisinere deg? Hva med søvn ?Jeg kunne forsåvidt hatt nytte av Ritalin. Jeg syns det hadde vært interessant om du kunne lagt ut noe slags youtube video eller noe, sånn at det var mulig å se før og etter effekt. Du er nok mye mer ufokusert enn det jeg, men mindre hyper er ut fra det jeg så på kanalen din. Så jeg syns det virker veldig troverdig at du har ADD.

 

Den ADHD testen som er lagt ut i link her syns jeg er dum. Det helt avgjørende i forhold til ADHD og ADD, er det i forhold til prioritering av aktiviteter. Den med ADHD, men ikke nødvendigvis den med ADD, har som regel nærmest en total prioritet av interessante aktiviteter, og en total nedprioritering av kjedelige ting, jeg tror den med ADD er bedre til å gjøre ingenting enn den med ADHD. Ryddig er for kjedelig, så en kan fint ha 50 biler i en haug på eiendommen sin, og fint ha kapasitet til å kjøpe flere nye, selv om en ikke greier å rydde opp. Det mest definerende trekket i forhold til ADHD er det med novelty seeking.

http://en.wikipedia....Novelty_seeking

Jeg tror en slags blanding av ADD og depresjon er spesielt destruktiv, derfor tror jeg ikke nødvendigvis Ritalin forverrer en depresjon, da depresjonen kan ha sammenheng med manglende kontroll over livet, at ADHD symtomene skaper en nedsatt takling av livets problemer, som kan bidra til å skape depresjon.

 

Exploratory excitability (NS1) (typisk Internett avhengighet)

Impulsiveness (NS2) (dårlig planlegging av hverdagen, ingen bruk av handlelister, men det er mulig å ha spesialintresser hvor en har veloverveide beslutninger)

Extravagance (NS3)[3]

Disorderliness (NS4) (manglende struktur og evne til å rydde fordi det er for kjedelig).

 

Den nummer en mest plagsomme tingen jeg kommer på, er evnen til å rote vekk litt mindre gjenstander, slik at mye tid bare går med til å lete etter telefon, luer, nøkler, briller, etc.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Amphetamin og Matte:In mathematics

One of the greatest mathematicians of the 20th century, Paul Erdős, took amphetamines after the age of 58 until his death at the age of 83 (he had previously sustained himself on copious amounts of coffee). He took amphetamines despite the concern of his friends, one of whom (Ron Graham) bet him $500 that he could not stop taking the drug for a month. Erdős won the bet, but complained that during his abstinence mathematics had been set back by a month: "Before, when I looked at a piece of blank paper my mind was filled with ideas. Now all I see is a blank piece of paper." After he won the bet, he promptly resumed his amphetamine use.

http://en.wikipedia....iki/Amphetamine

Ayn Rand gikk visst på de samme pillene når hun skrev det hun er kjent for. Samme med Hefner http://www.youtube.com/watch?v=tMM92gLiYDQ , er garantert at han er påvirket der gjennom sånne lange impresjonistiske, abstrakte, resonnementer. Jeg tror utvikling av sånne slags trekk, som godt kan kalles kunstneriske, eller manglende bakkekontakt, kan være endel av mulige bivirkninger med ADHD medisiner. Det samme med nesten hver eneste kennedy tale på youtube. Lange, ekstremt kompliserte resonnementer, med god flyt. http://en.wikipedia....xtroamphetamine

 

Jeg tror faktisk det er en forskjell på hvordan noen med ADD og ADHD, og noen uten, reagerer på pillene. Det er fordi det optimale nivået av dopamin ser ut som en omvendt U. Har du for mye eller for lite vil det slå negativt ut på ytelsen din i prefrontal cortex. En kombinasjon av en mengde ulike gener vil bestemme hvor en ligger på denne omvendte U kurven. Jeg tror noen som ligger optimalt på kurven helt naturlig, ikke vil få noen bedre konsentrasjon av Ritalin, men tvert imot blir mer urolige. De med DRD4 7R reseptorer vil ligge lavt på kurven genetisk, og antageligvis bli rolige.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg fikk diagnosen ADD i sommer, og har nylig begynnt på Rialin, (noen uker siden jeg var ferdig med opptrappingen), nå har jeg truffet en passe dose 100mg (veier 156kg så jeg måtte søke om lov til å ta større en vanlig maksdose som er 60mg), og jeg har allerede merket store forandringer.

 

Merker du noen forskjell på kreativiteten din. Eventuelle ambisjoner? Fått noen bivirkninger ?Merker du om du får noen slankeeffekt av den? Blir du mer urolig når dosen går ut og du er uten stoffet, sammenlignet med før du begynte å medisinere deg? Hva med søvn ?Jeg kunne forsåvidt hatt nytte av Ritalin. Jeg syns det hadde vært interessant om du kunne lagt ut noe slags youtube video eller noe, sånn at det var mulig å se før og etter effekt. Du er nok mye mer ufokusert enn det jeg, men mindre hyper er ut fra det jeg så på kanalen din. Så jeg syns det virker veldig troverdig at du har ADD.

Kanal?? tenker du da youtube?? XD

 

Jeg kunne laget, (og jeg skal lage), YT-videoer framover, er bare så synd at kameraet mitt døde :-/

 

Det jeg merker er evnen til å hente inn informasjon fra samtaler, (verbalt), og evnen til å lese for eks. dine møkklange innlegg her, (noe jeg ikke hadde klart tidligere). Jeg har og merket at jeg glemmer mindre ting, (hvo jeg la fra meg lommeboka, nøklene, og telfonen). Jeg har og blitt flinkere til å fullføre ting jeg holder på med, som romanen min, skreddingen min, jeg har blitt veldig flink til å rydde etter meg, og økonomien min har det blitt orden på, (jeg levde etter "disp beløp på konto" før, og derfor brukte mye penger jeg "ikke hadde" og så endte det med inkassokrav og lignende). Der jeg har merket det mest er rettskrivingen min, og jeg kan nå lese, faktisk så kan jeg lese kjedelige ting, (før måtte jeg ha det som lydbok), og det er fantastisk.

 

Mine foreldre nevte igår at jeg har blitt flinkere til å holde "foredrag", (jeg har altid skulle forklare og lære folk om ting hvis de ikke kjenner til det), så min stefar sa at min 40 minutters monolog om farene med inflasjon, og hvorfor det er bra at vi har arbeidsinnvandrere og arbeidsturister som sender pengene ut av landet, ikke var like kjedelig og rotete som vanlig. (min stefar er veldig simpleminded sammenlignet med meg, da han er en oljearbeider, en vellykket bedriftsleder og, men han bryr seg ikke om "de store perspektiv" :p ).

 

-frank

Lenke til kommentar

Det jeg tror er at det kan hjelpe med ssri i tillegg til ritalin i forhold til det å sikre at de stimulerende tankene er konstruktive og positive, på den måten at sentralstimulerende midler kan gi ekstra styrke til angst og negative tanker hvis en har et slags ubehag i kroppen (lite serotonin), og at en da blir litt mer mild og blid, og kanskje mer naiv, fremfor mistenksom men kanskje ikke så drevet til å utrette noe med mer karriere ting. Jeg vet ikke om du har merket noe til økt drive eller om du bare blir avslappet? en ting til du kan tenke på er at overvekt kan gi høy konsentrasjon av estradiol i hjernen som er det som regulerer testosteron, tipper det er sannsynlig at du vil ligge lavt, 1/3 av optimalt med testosteron, kanskje 7-9, mens 22-24 hadde vært opimalt. høy bmi øker konverteringen av testosteron til østrogen , du har sikkert 100 pg/ml med estradiol og det reduserer dermed testosteronmengen ganske mye, noe som er negativt for drive. http://jcem.endojournals.org/content/91/9/3324.full

Endret av festen
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Interessant å lese om dine erfaringer rundt ritalin - jeg har sett at mange som får ADD-diagnosen i voksen alder beskriver det å begynne på medikamentet som "life changing".

 

Jeg prøvde å ta opp konsentrasjonsvanskene mine med fastlegen (jeg er en 22 år gammel mannlig student på NTNU), men han avfeide dette raskt som et "vanlig" problem, ettersom jeg klarte meg bra gjennom videregående (uten å jobbe), og har (så vidt) klart vanlig studieprogresjon. Så det ble med det. Jeg har etter dette tatt kontakt med et psykolog-tilbud for studenter, og psykologen her sa at det var noe galt med konsentrasjons- og fokuseringsevnen min, uten å nevne adhd spesifikt. Jeg skal ha videre samtaler med han for en mer uformell utredning, da tilbudet deres ikke inkluderer formelle utredninger...

 

Hvordan gikk du frem for å få en utredning? Gikk du gjennom det offentlige og fastlegen, og hvor lang tid måtte du vente før du fikk diagnosen og kunne begynne på medisiner? Er det noen som har erfaring med utredning privat i Trondheim?

Anonym poster: e36ce4da4d001d085d46f412c5c03f07

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei.

 

Har vel egentlig hatt det som trådstarter her i mange år.

Mangel av fokus, drømmende tilstand. Kan sitte i en forelesning ved et vindu, se ut av vinduet i 1time og ikke huske hvor jeg har vært den siste timen. Tenker ikke på noe spesielt, men jeg "forsvinner" i en tilstand.Jeg kan merke at fokuset forsvinner, men jeg klarer ikke å styre det.

Veldig glemsk. Kan parkere bilen et sted, komme tilbake om 4-5timer og ikke huske hvor jeg har parkert. Økonomi, skole og hobbyer krever mye kontroll og orden, spesielt om det er flere ting på en gang. Litt morsomt, mtp. at jeg er svært impulsiv å gjerne alltid har flere prosjekter på en gang, der lite blir ferdigstilt, flere skolefag på engang som alle andre, å små problemer med politiet.

 

Var også hos psykiater (privat) for utredning, å hadde egentlig likt AnonmyDiskusjon over her hva angår karakterer og evne.

 

Karakterer fra ungdomsskole var i toppen uten nevnverdig lesing. VGS var høyt, å gikk gradvis nedover uten nevnverdig lesing. At psykiateren din avfeier det iforhold til at dette ikke hadde gått hvis du hadde hatt ADHD/ADD så tar han da skrekkelig feil. God resonneringsevne, logikk og høy intelligens gjør at du klarer deg godt gjennom skolen uten å lese nevnverdig.

Sier ikke at jeg er et geni, men nevrologisk undersøkelser tilsier at jeg i hvert fall er over snittet, å ikke dum i den forstand.

 

Er i en opptrappingsfase med Ritalin 20mg 1x dagen, 1 uke. Neste uke er 2x20mg om dagen. 3 uke er (2x20mg)x2.

 

Nå er jeg spent. Jeg er klar over at tråden er gammel, men hvordan har herr FrankHaugen det om dagen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...