Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ritalin er blitt en livsforandrer for meg! (en voksen ADD-lider)


frankhaugen

Anbefalte innlegg

Jeg fikk diagnosen ADD i sommer, og har nylig begynnt på Rialin, (noen uker siden jeg var ferdig med opptrappingen), nå har jeg truffet en passe dose 100mg (veier 156kg så jeg måtte søke om lov til å ta større en vanlig maksdose som er 60mg), og jeg har allerede merket store forandringer.

 

Lesehastigheten min har triplet seg, og jeg har blitt flinkere konversasjonalist, og jeg har merket betydelig mindre "tankekjør", og jeg kan nå konsentrere meg om ting!

 

Dette er faktisk helt fantastisk, jeg skulle nå ønske jeg hadde fått dette avdekka mens jeg gikk på skole, for da hadde jeg kanskje ikke fucket det til slik jeg gjorde.

 

Så er du der ute og lider av konsentrasjonsvansker, og og andre ADD/ADHD -symptomer, så er det kanskje verdt å testes fordi for meg er dette somom jeg for første gang i livet kan tenke klart, og det er en hærlig følelse :-D

 

har du spørsmål om ADD/ADHD, eller har en historie rundt dette, vennligst del, eller spør i vei!

 

-frank

 

 

 

Noen relevante linker:

US national library of medicine artikkel om ADD Engelsk

Wikipedia-artikkel om ADD Engelsk

ADD selvtest (den fikk meg til å be om utredning) Engelsk

Felleskatologens informasjon om Ritalin (Metylfenidad) Norsk

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har heldigvis ikke ADHD, men sliter mye med konsentrasjonen til tider pga depresjon ( Tenker for mye) Er veldig keen på å prøve Ritalin, men tviler på at jeg får det. Bra det funker for deg.

Siden Ritalin kan forverre depresjon så får du nok ikke det, (selv om det er foreslått å bruke det i store nok mengder at man får en "høy" slik at man får energi til å jobbe med depresjonen, men det er bare til klinisk testing i USA og blir nok ikke godkjent her til lands.

 

Men test deg selv for ADD/ADHD for sier utredningen at du har det har du krav på å teste Ritalin/Metylfenidad da du har rett til å medisineres mot sykdommer,

 

-frank

Lenke til kommentar
har du spørsmål om ADD/ADHD, eller har en historie rundt dette, vennligst del, eller spør i vei!

Interesant!!

 

Ritalin er tilhører gruppen av "mind-altering drugs" http://en.wikipedia.org/wiki/Psychoactive_drug

 

Har venner og familie kommentert noe om endret personlighet?

 

Tanker omkring restriksjonene av disse substansene som har gjort at du ikke har kunnet finne en "løsning" før nå?

Lenke til kommentar

Hvordan foregår testen for ADD?

Det er først 2 små tester, en hvor man skal trykke på en knapp når når bokstaver blinker med unntak av en utvlagt (Z for min del). Den andre er at man får noen rekker med A-er som har prikker og streker rundt seg og så skal man sette strek over de som bare er en A med 2 prikker under. Dette har man tid på seg (X ant. sekunder pr. linje).

 

Hovedtesten heter WEISS og tar 3 timer, og inneholder blant annet IQ-test, og resonomentstester. I tillegg så har man en allmennkunnskapstest, og språktest.

 

Det man ser etter er hvordan man takler testingen (om man er rastløs eller mister fokus), og om man har høy intelligens men treg prosesseringshastighet. Hukongelse blir og testet omfattende for å kartlegge dette.

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar
har du spørsmål om ADD/ADHD, eller har en historie rundt dette, vennligst del, eller spør i vei!

Interesant!!

 

Ritalin er tilhører gruppen av "mind-altering drugs" http://en.wikipedia....ychoactive_drug

 

Har venner og familie kommentert noe om endret personlighet?

 

Tanker omkring restriksjonene av disse substansene som har gjort at du ikke har kunnet finne en "løsning" før nå?

Jeg har blitt mindre "loquacious" ifølge min mor, og mine venner har påpekt at jeg har mindre tilfeller av "fot-i-munn".

 

Jeg burde kanskje ha blitt testet før, gjerne på barneskolen hvor det ble bemerket at jeg ikke kunne konsentrere meg, og at jeg til tider satt å dagdrømte istede for å jobbe med skoleting, dette til tross for at jeg visstnok kunne stoffet.

 

Jeg mener at slike stoff bør være vanskelig å få tak på for faren for misbruk er stor, men jeg skjønner meg ikke på den hysterien til folk som mener at man ikke bør skrive ut Ritalin/metylfenidad i det heletatt, for jeg hadde ADHD-folk i klassen min og de hadde også en slik stor omveltning fra å være som sjimpanser i en dyrehage ti å bli gode skoleelever er for meg nok til å overbevise meg av Ritalins potensiale. Det at jeg selv nå har fått oppleve hvor mye som kan forberes når man har en liten hjernefeil med den rette pillen så er det bare topp.

 

Men man bør passe på at man ikke ender opp som en misbruker for det er forskjell på bruk å misbruk!

 

-frank

Lenke til kommentar

Nå er det kanskje lurt å se på langtidsvirkningene før man anbefaler det.

Her er konklusjonene fra en forskningsrapport gjort for et par år siden angående langtidsvirkningene av Ritalin:

Ritalin, or methylphenidate, is often used to treat attention deficit hyperactivity

disorder (ADHD) and attention deficit disorder (ADD). Some of the many long-term

effects of Ritalin use are reduced cerebral blood flow, increased energy consumption in

many areas of the brain, permanent loss of brain tissue, increased sensitivity to cocaine,

and life-long increased rates of depression and anxiety

Det var faktisk ikke så ille, (blodtrykksmedisiner, anti-psykotiske medikamenter, og hjertemedisiner har betydelig mer bekymringsfulle langtidseffekter), og Ritalin skal helst ikke brukes i lang tid, (forskningsrapporten over var personer som hadde brukt Ritalin i over 10 sammenhengende år). Min psykriater som står for overvåkningen av ADD-behandlingen min mente vi burde trappe ned etter 2 år for da var det mulig at hjernekjemien var blitt permanent endret til å fungere mer "normalt" slik at jeg kunne slutte på Ritalinen,

 

-frank

Lenke til kommentar
Jeg har blitt mindre "loquacious" ifølge min mor, og mine venner har påpekt at jeg har mindre tilfeller av "fot-i-munn".
Ingen "negative" endringer?

 

Jeg burde kanskje ha blitt testet før, gjerne på barneskolen hvor det ble bemerket at jeg ikke kunne konsentrere meg, og at jeg til tider satt å dagdrømte istede for å jobbe med skoleting, dette til tross for at jeg visstnok kunne stoffet.
Vil du anbefale å gi dette til barn, om det kan bedre deres konsentrasjonsevne?

 

Jeg mener at slike stoff bør være vanskelig å få tak på for faren for misbruk er stor
Eh, det stemmer vel ikke helt med virkeligheten?Drug_danger_and_dependence.png

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Drug_danger_and_dependence.svg

 

http://www.guardian.co.uk/science/audio/2012/jul/02/science-weekly-podcast-david-nutt-drugs

 

, men jeg skjønner meg ikke på den hysterien til folk som mener at man ikke bør skrive ut Ritalin/metylfenidad i det heletatt, for jeg hadde ADHD-folk i klassen min og de hadde også en slik stor omveltning fra å være som sjimpanser i en dyrehage ti å bli gode skoleelever er for meg nok til å overbevise meg av Ritalins potensiale. Det at jeg selv nå har fått oppleve hvor mye som kan forberes når man har en liten hjernefeil med den rette pillen så er det bare topp.
Hva om det viser seg at dette bedrer konsentrasjonen til ALLE barn, ikke bare de som har spesielt vansker med konsentrere seg. Videre om det viser seg at det ikke er noe GALT med hjernen til de som har vansker med å konsentrere seg?

 

Men man bør passe på at man ikke ender opp som en misbruker for det er forskjell på bruk å misbruk!

 

-frank

Hva betyr "misbruker" i denne sammenheng?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Jeg har blitt mindre "loquacious" ifølge min mor, og mine venner har påpekt at jeg har mindre tilfeller av "fot-i-munn".

Ingen "negative" endringer?

Ikke som noen har bemerket, tenker du på noe spesielt?

 

Jeg burde kanskje ha blitt testet før, gjerne på barneskolen hvor det ble bemerket at jeg ikke kunne konsentrere meg, og at jeg til tider satt å dagdrømte istede for å jobbe med skoleting, dette til tross for at jeg visstnok kunne stoffet.

Vil du anbefale å gi dette til barn, om det kan bedre deres konsentrasjonsevne?

Hvis det er så ille at barn har problemer med å følge normal skolegang eller at deres oppførsel er totalt ute av kontroll, (slik enkelte med alvorlig ADHD er) så er jeg for det, men jeg liker og tanken om en "medisinfri" oppvekst, da jeg har for mye pillebruk og til dels misbruk i familien min.

 

 

Jeg mener at slike stoff bør være vanskelig å få tak på for faren for misbruk er stor
Eh, det stemmer vel ikke helt med virkeligheten?Drug_danger_and_dependence.png

 

http://www.guardian....avid-nutt-drugs

Siden bruk av store mengder Ritalin kan gi en rus, (det er veldig likt amfetamin), og rusen som er en høy kan gjøre folk avhengige, enten fysiologisk eller psykologisk, så mener jeg at det er en fare for at det kan gå fra bruk til misbruk.

 

, men jeg skjønner meg ikke på den hysterien til folk som mener at man ikke bør skrive ut Ritalin/metylfenidad i det heletatt, for jeg hadde ADHD-folk i klassen min og de hadde også en slik stor omveltning fra å være som sjimpanser i en dyrehage ti å bli gode skoleelever er for meg nok til å overbevise meg av Ritalins potensiale. Det at jeg selv nå har fått oppleve hvor mye som kan forberes når man har en liten hjernefeil med den rette pillen så er det bare topp.
Hva om det viser seg at dette bedrer konsentrasjonen til ALLE barn, ikke bare de som har spesielt vansker med konsentrere seg. Videre om det viser seg at det ikke er noe GALT med hjernen til de som har vansker med å konsentrere seg?

Nå er effekten av Ritalin på personer uten ADD/ADHD at man får ADHD-symptomer, (veldig rastløshet, konsentrasjonsvansker, og pratsomhet). Skulle det plutselig vise seg at ADD/ADHD-lidelsen ikke var noe "feil" eller "sykdom" så forandrer det alt, men så langt så tyder forskningen på at det er en abnormalitet, og det at Ritalin har denne beroliggende effekten på personer som er hyperaktive, når stoffet er en stimulant så tyder det på at noe i neurokjemien ikke er som det bør være i de personene.

 

Men man bør passe på at man ikke ender opp som en misbruker for det er forskjell på bruk å misbruk!

 

-frank

Hva betyr "misbruker" i denne sammenheng?

Bruker man det for å ruse seg, (noe jeg nevner over), så er det misbruk. På lik linje med misbruk av alkohol er det ikke bra. Misbruk vil og gjelde de som bruker det til å jukse i idrett, eller som en "oppkvikker" til eksamen for eks.

 

-frank

Lenke til kommentar

Ingen "negative" endringer?

Ikke som noen har bemerket, tenker du på noe spesielt?

Nei, kun siden dette er "mind-altering" er det muligens vanskelig å forutsi alle effektene.

 

 

Vil du anbefale å gi dette til barn, om det kan bedre deres konsentrasjonsevne?

Hvis det er så ille at barn har problemer med å følge normal skolegang eller at deres oppførsel er totalt ute av kontroll

Hva om dette ikke er tilfellet, men stoffet kan bedre konsentrasjonen derved karakterene slik at du kommer inn på Harvard?

 

 

Siden bruk av store mengder Ritalin kan gi en rus, (det er veldig likt amfetamin), og rusen som er en høy kan gjøre folk avhengige, enten fysiologisk eller psykologisk, så mener jeg at det er en fare for at det kan gå fra bruk til misbruk.
"Faren for misbruk" er vel vanskelig å vurdere ettersom vi ikke helt vet hva dette uttrykket betyr. Har du prøvd amphetaminer? Om så hva er forskjellen mht Ritalin?

 

 

 

Nå er effekten av Ritalin på personer uten ADD/ADHD at man får ADHD-symptomer, (veldig rastløshet, konsentrasjonsvansker, og pratsomhet).

Eh, nei. De som "misbruker" Ritalin gjør dette fordi det BEDRER deres konsentrasjonsevne, ikke fordi det forverrer den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nootropic

http://blogs.discovermagazine.com/sciencenotfiction/2011/03/03/cognitive-enhancers-are-not-cheating/

Skulle det plutselig vise seg at ADD/ADHD-lidelsen ikke var noe "feil" eller "sykdom" så forandrer det alt, men så langt så tyder forskningen på at det er en abnormalitet, og det at Ritalin har denne beroliggende effekten på personer som er hyperaktive, når stoffet er en stimulant så tyder det på at noe i neurokjemien ikke er som det bør være i de personene.
Faktum er vel at vi ikke vet dette med sikkerhet?
The specific causes of ADHD are not known.
http://en.wikipedia.org/wiki/ADHD

 

Om du ikke vet hva som er årsaken, hvordan kan du vite at det ikke er en naturlig spredning. Det er omtrent som med intelligens. Det er såvidt meg bekjent ingen sykdom å ha IQ på 90?

 

Dog, om de oppdager en substans som kan øke din IQ med 10poeng er det mulig det fort blir en sykdom, og tilgang til substansen begrenses til de som har 90 eller mindre i IQ (selv om substansen ville kunne øke IQ til en med 140 til 150 like godt som fra 90 til 100.)

Bruker man det for å ruse seg, (noe jeg nevner over), så er det misbruk. På lik linje med misbruk av alkohol er det ikke bra. Misbruk vil og gjelde de som bruker det til å jukse i idrett, eller som en "oppkvikker" til eksamen for eks.

 

-frank

Tja, for min del syns jeg folk selv bør bestemme hva de dytter i seg, enten dette er smør, kaffe, alkohol, Ritalin eller amphetamin. Alt i overmål kan skade deg, og av overstående tror jeg alkohol er farligst, og det skyller jeg ned iblandt. ;)

Lenke til kommentar

....

Vel har man en IQ på 90 så er man borderline retardert og det kan sees på som en sykdom, men ja jeg ser poenget ditt.

 

Å bruke Ritalin for å komme inn på "Harvard", (jeg ville heller valgt MIT :p ), er som jeg sa "mmisbruk" har man ADD/ADHD så bruker man Ritalin og lignende til å "normaliseres" men å forbedre segselv er noe man ikke burde gjøre av moralske grunner, for det blir det samme som å bruke steroider for å vinne i idrett versus å bruke stereoider for å hjelpe kroppen å helbrede segselv.

 

Siden Ritalin brukes for å behandle hypersomnia så er det tydelig et stimuli, og det er a la amfetamin, som virkelig ikke er hva du vil ta dagen du skal ha en eksamen, (kanskje hvis du har tatt en "all-nighter" natta før eksamen, men ellers vil jeg påstå at ens energinivå fra slike stimulanter vil være mot sin hensikt). Jeg kan derimot anbefale GABBA-hemmere, (selvsagt ikke av egen efaring :p ).

 

Nå er Ritalin ikke alene om å være en sykdom som vi vet minimalt om. Tror mange hadde vært redd for å bli behandlet på sykehus hadde de visst at medisin var et så usikkert felt som det er. Er ikke for uten grunn det ikke ansees som en vitenskap. Psykologi er heller ikke noe annet enn "informert gjetting" og ADD/ADHD er en blanding mellom psykriatri og somatikk fagfeltene.

 

Men jeg er litt uenig med deg i at man skal ha fritt tilgang til hvaenn man vil ha av 2 grunner, det ene er at blander man feil kan man plutselig dø, (hvis det ikke er det man ønsker å oppnå er det litt dumt), og fordi det gjevne menneske ville da hatt en saltvannspose med en coctail av valium, morfin, og amfetamin på seg hele tiden, (total smertefrihet, en herlig avslappet følelse, og uendelig med energi), jeg er redd samfunnet ikke hadde fungert så bra hvis det var slik ;)

 

-frank

Lenke til kommentar

Hmm, jeg vil tvert imot si at om du kan ta noe som gjør deg bedre (øke intelligens, bedre konsentrasjon, etc), men blir forhindret av andre så er det de som forhindrer deg i dette som bryter med alt som er etisk riktig.

 

Om der faktisk er negative bivirkinger, bør vel eventuelle brukere vurdere selv om disse er tilstrekkelig til å fraråde bruk, eller ikke.

 

At hysteriske moralister forbyr deg tilgang til disse stoffer FORDI du blir bedre (fysisk eller psykisk) er vel omtrent så dobbeltmoralsk som det kan bli. Om de atpåtil oppfinner en sykdom for likevel hjelpe de som står værst til med viser vel bare enda klarere at ingen rasjonell debatt er mulig mht visse substanser innen det politiske miljø.

det gjevne menneske ville da hatt en saltvannspose med en coctail av valium, morfin, og amfetamin på seg hele tiden, (total smertefrihet, en herlig avslappet følelse, og uendelig med energi), jeg er redd samfunnet ikke hadde fungert så bra hvis det var slik ;)

 

-frank

Tja, jeg tviler da litt på at samfunnet kan bli stort værre enn det er idag. ;) Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://psychcentral....bin/addquiz.cgi

 

Hva får dere i score?

57

 

"You appear to be suffering from a moderate amount of attention and concentration difficulties according to your responses to this self-report questionnaire. You should not take this as a diagnosis of any sort, or a recommendation for treatment. However, it would be advisable and likely beneficial for you to seek further diagnosis from a trained mental health professional soon to rule out a possible attention disorder."

 

 

Tror absolutt ikke jeg har ADHD, selv om tankene mine er over alt og jeg har vanskelig for å sitte helt i ro...Jeg klarer å konsentrere meg selv om jeg sitter å tripper eller dagdrømmer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...