Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sønnen min slår og nekter å høre


Gjest Fortvilet mor

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet mor

Hei,

Er litt fortvilet nå. Er alene med en gutt på 11 år som er blitt helt vrang siste tiden. Står på venteliste for å komme inn på BUP.

Han er snill og grei alle andre plasser, både på skolen og på besøk hos andre, men når han er alene med meg er han frekk og uhøflig, og han kaller meg dust og idiot og hører ikke på hva jeg sier. I det siste har han begynt å slå også.

F.eks hvis jeg sier at nå er det slutt å se på tv, og jeg slår av tven, går han bare rett bort og slår den på igjen. Jeg slår av på nytt, og sier nei, og da går han løs på meg fysisk og dytter og slår. Jeg forsøker å spørre han hva han er så sur for, men han sier bare at "jeg irriterer han". Alt jeg gjør og sier er galt.

Er det bare alderen eller kan det være noe annet som ligger bak? Hva skal jeg gjøre? Han har overhodet ingen respekt for hva jeg sier, og jeg blir så utrolig sliten og lei meg.. Har som sagt søkt hjelp hos BUP, men det tar sin tid å få time der.

 

Hjelp. Noen som har vært i samme situasjon?

 

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om han utfordrer hvor autoriteten ligger, samt at han nå er på vei til å bli ungdom som igjen betyr forandring psykisk og fysisk. Selv om jeg på langt nær kan kalle meg foreldre mener jeg uansett at disiplin og være streng og konsekvens er og forblir nødvendig.

 

Stå på ditt, ikke gi opp hopet =)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jeg sier at nå er det slutt å se på tv, og jeg slår av tven, går han bare rett bort og slår den på igjen. Jeg slår av på nytt, og sier nei, og da går han løs på meg fysisk og dytter og slår. Jeg forsøker å spørre han hva han er så sur for, men han sier bare at "jeg irriterer han". Alt jeg gjør og sier er galt.

 

Har du andre eksempler? Jeg kunne godt ha funnet på å reagere slik som gutten din da jeg var 11 år :blush:

 

 

Har som sagt søkt hjelp hos BUP, men det tar sin tid å få time der.

 

Om du hevder gutten din er schizofren kommer du inn med en gang :innocent: Så bare dytter du det problemet til side når timene starter.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar
Gjest fortvilet mor

Takk for svar. Jeg kan komme med et eksempel fra i dag. Vi har vært ute 2 timer og kommer inn og så skal jeg inn på pcen for å sjekke mail og div ting. Da tar han stolen foran pc rett før meg og krever å ha pcen. Jeg sier at ja, du skal få den, men jeg skal ha 10 min først, så får du den etterpå. Da begynner han å slå og dytte når jeg skal taste passordet. Han kaster seg over pcen og taster slik at jeg får "feil passord". Jeg ber han slutte med det, og sier at nå vil det bare ta enda lengre tid før han får pcen. Han gir seg ikke og begynner å slå meg i armen i stedet. Det hele ender med at jeg kobler fra hele pcen. Nå nekter han å si unnskyld. Jeg skjønner ikke hvorfor han plutselig reagerer sånn. Det kommer helt ut av ingen ting.

Lenke til kommentar

Lillebroren min har vært i omtrent samme situasjon. Hjalp masse når mor og far satte helt klare grenser og konsekvenser for ham og var så lite fleksible som mulig mtp å dra ut tiden og slikt. De begynte å si fra en liten tid før han måtte skru av også. Tror ikke jeg skal si noe særlig mer egentlig, er tross alt bare 15 selv.

 

Tror profesjonell hjelp er tingen ja, BUP høres lurt ut.

Lenke til kommentar

Jeg hadde kontaktet politiet. At politiet kommer på døra blir til å gi han en liten oppvekker. Jeg tror ikke dette vil få noen nevneverdige konsekvenser mtp. rulleblad.

At poletiet ikke får etterforsket voldseppisoden og drapen på andre siden av gaten er det vel ikke så nøye med, nei, prioriter skremming av småbarn...
Lenke til kommentar

Sir bare en ting, Cesar Millan.

 

Er enig med han andre om at han utfordrer din autoritet. Prøv å sett klarer grenser og gi han beløninnger når han oppfører seg.

 

Trives han godt på skolen? Kanksje han føler seg tråkket på på skolen og utagerer hjemme i trygge forhold.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

At poletiet ikke får etterforsket voldseppisoden og drapen på andre siden av gaten er det vel ikke så nøye med, nei, prioriter skremming av småbarn...

 

 

Pga grammatikken din er det vanskelig å ta deg seriøst, men jeg skal prøve likevel.

 

Hvis gutten sparker, slår, ødelegger, og oppfører seg truende, så ser jeg ingen grunn til å ikke kontakte politiet.

Ikke kontakt politiet med det første da, sett klare grenser og vær konsekvent.

Det blir til å være vanskelig, men hold ut=)

Lenke til kommentar

Jeg hadde kontaktet politiet. At politiet kommer på døra blir til å gi han en liten oppvekker. Jeg tror ikke dette vil få noen nevneverdige konsekvenser mtp. rulleblad.

 

Ungen kan ikke bli dømt og politiet har helt andre prioriteringer og en helt annen jobb enn å "skremme" barn. Har faktisk aldri i hele mitt liv hørt om noen som har fått politiet hjem til seg fordi en elleveåring er vrang i blant.

 

- Disiplin, sanksjoner og du rett og slett viser hvem som er sjefen ved å gjøre ting han ikke kan rette opp på. F.eks. om han skrur på TV'en så tar du sikringa, eller kabelen som gir kanaler osv.

 

Lett som bare det :) Slår han så får du være streng, evt. få tak i armene han og holde de opp i lufta mens du snur hoften til får å unngå å få et spark der du ikke vil ha det. Det skal ikke være særlig tungt og svært effektivt, ingen blir skadet og ingen får vondt, mulig han prøver å "henge" litt, men du får fortsatt kontakt med han siden du kan se rett ned på han. Dette er ofte det lærere gjør med elever som er vanskelige å håndtere.

Lenke til kommentar

Her er det uten tvil autoritetsproblemer. Skal ikke uttale meg om det kan ligge mer bak, men det virker på meg som om du ikke har noen autoritet hjemme.

 

Hva skjer når du sier at han ikke får lov til å se på TV eller sitte med datamaskinen? Eg ser jo det at han blir frekk og voldelig, men hva er resultatet etter dette? Gir du deg? Om han ender opp med å sitte med TV eller datamaskinen uansett hva du sier så vet han jo at han vil få viljen sin til slutt. Dette må du sette en stopper for. Har du sagt at TV skal av så skal TV av. Punktum. Hører han ikke på deg så må det få en negativ reaksjon. Samme med når han slår, er frekk osv. Reaksjonen må stå i stil med oppførselen, og sørg for å være klar og tydelig på hva konsekvensene blir om han ikke adlyder, er frekk eller slår. Og viktigst av alt, vær konsekvent og gjennomfør det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde kuttet tilbake på alle friheter og gitt ungen streng beskjed om at vold mot meg vil resultere i at enda flere tiltak vil bli gjort, og som siste instans kan barnevernet bli involvert. Hører han ikke, så får han ikke middag, klær osv. Ingen lommepenger.

Ingenting.

Sett PC-en og alle andre ting som frister han inn på et rom og sett lås i døra, med ordentlig nøkkel. Jeg tror at litt sjokkterapi hadde vært fint, for en gutt på 11 som våger å slå moren sin har hatt frie tøyler litt for lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...