Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hun er 16 og gravid. Uenige om abort.


Anbefalte innlegg

uten å ha lest hele tråden må jeg si at jeg har troa på at de fleste har godt av å vente ei god stund etter fylte 16 med å bli foreldre, man har framdeles mye "uro" i kroppen og jeg må si at det er i den siste delen av tenåra og 20 årene man virkelig LEVER. det er da man skal oppdage verden, gjøre dumme ting (og kanskje lære av de), og få erfaring i livet og både gode og onde opplevelser før man slår seg til ro og stifter familie.

 

du høres i alle fall ikke ut til å være mye villig til å bli pappa og å være alenemor i en alder av 16 er nok jævla tøft!

du har ikke noen utdanning til å få jobb så du må oppfostre en unge mens du tar vgs eller leve på trygd.

dette er ikke noe en 16åring bør gjøre i mine øyne.

 

så klart er det folk som er modnere enn andre men jeg syns synd på de jeg gikk i klasse med på ungdomsskole/vgs som har barn i alder av 19-20, såklart misunner jeg de litt for at litt av "puslespillet" deres her i livet har "falt på plass" men ja, hun ene har da type som er i millitæret og hun andre har en liten pjokk med hjerteproblemer (tror jeg)

de har alltid vært voksnere enn meg men syns de går glipp av ting man ikke kan ta igjen når ungen er gammel nok til å ta vare på seg selv.

 

så prøv å få foreldrene eller en storesøster/bror eller noen eldre som hun respekterer til å fortelle om at dette er en tid hun ikke får tilbake og at å ta abort ikke er så galt da det er sannsynlig at et barn får en bedre oppvekst om det har foreldre som er veletablerte og har fått rista av seg ungdomsuroa.

 

nå er jeg da en gutt på 20 og jeg blir nok ikke gravid :p men jeg må si at jeg har nok med å passe søskenbarn i noen timer før jeg har fått nok:P selv om det er trivelig og greier, og jeg ser fram til å stifte en familie en gang om jeg får roa meg ned og funnet noen jeg kan roe meg ned med

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå har ikke jeg vært gravid, men jeg gjorde mye dumt da jeg var 16, og det gjør sikkert de fleste andre 16åringer og. det er bedre å vente til kabalen er lagt.. utdanningen er tatt, huset er kjøpt, jobben er fått, katten er anskaffet og det ikke er så mye mer uvitenhet om hva man skal gjøre de neste 20 årene...

 

når hun plutselig er 18-20 og må klare seg helt selv MED en unge, så blir det mer for henne å ta hensyn til. Og det BLIR vanskelig med en unge. Jeg kan nesten skjønne at 16 åringer syns det virker trygt å få en unge, fordi de bor hjemme og får ukelønn.. og de vet at foreldrene ikke kan gjøre annet enn å hjelpe dem. Men når hun blir 20 år så må hun faktisk fø både seg selv og ungen mest sannsynlig ganske alene.

Lenke til kommentar

Ja, det er mange utfordringer og problemer med å få en unge. Man føler seg ikke klar nok, aner ikke hvordan man skal lære alt det man må kunne, er overbevist om at man ikke kan ta på seg det enorme ansvaret, og hvordan får man i det hele tatt tid til det, for ikke å snakke om hvor mye det koster!

 

Men slik er det enten du er 16 eller 30. Å få barn vil gjøre deg voksen på en helt egen måte uansett hvor voksen eller barnslig du er i utgangspunktet. Det er ikke du som gjør deg selv klar til å bli mor eller far, det er det barnet som gjør.

 

Men uansett hvor problematisk det måtte være for deg, gir det deg ikke rett til å ta et liv. Hvis kjæresten din ikke vil ta abort av etiske grunner, betyr det sannsynligvis at hun ser på "celleklumpen" som et LIV, en PERSON, og da er det utrolig brutalt å prøve å presse henne til å ta livet av denne personen. Selv om du selv mener det ikke er et liv. Da må du evt. heller overtale henne om at det ikke er et liv hun har i magen.

Lenke til kommentar

Når man i tillegg er hormonell som 16-åring og skal være gravid samtidig må man gjøre seg kjent med Murphys lov. Ting går galt.

 

Men som sikkert tidligere sagt i tråden; Det er hun som tar standpunkt til abort eller ikke. Dere får sette dere ned å prate seriøst om det, nevn at dere ikke er gamle nok til å bli foreldre og at det kommer til å mest sannsynlig ødelegge store deler av ungdommen deres, samt økonomisk fremtid i flere år.

 

Om ikke det fungerer, så får du ta det opp med dine foreldre og igjen hennes foreldre uansett hvor flaut det er, og bare ta støyten for en pinlig situasjon.

Lenke til kommentar

Litt slemt sagt, men du burde ha visst om hennes holdning til abort før du gjorde noe som risikerte at hun ble gravid (eller ha gjort en bedre jobb med prevensjon).

 

Barn er noe det ideelt sett burde være enighet om mellom de potensielle foreldrene, men hun sitter med vetorett når det gjelder å ta barnet til verden eller ikke. Hvis du mener dere ikke er klare for barn, så bør du (som andre har sagt), søke råd hos nærmeste familie. For barnet sin skyld så har det ikke de beste forholdene om dere skal ta hånd om det alene, før dere engang har vært innom arbeidslivet. Og det ser hvertfall dårlig ut hvis du ikke er villig til å være der og hun skal håndtere det alene.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Siterer du mitt innlegg? Jeg er realistisk. En 16-åring har i mine øyne, i dagens samfunn, lite å gjøre som forelder når man så vidt er oppvokst selv.

 

Nei, jeg skulle kanskje ha sitert første post...

 

Men jeg er enig i det. Selv om det biologisk sett ikke er noe i veien for å ha barn i 14-års alderen for mange, så gir det dårlige forutsetninger både for foreldre og for barn å gjøre det før en er fullt ut selvstendig (dvs. ferdig med utdanning og er i jobb, uten å ha rot i økonomien).

Lenke til kommentar

Siterer du mitt innlegg? Jeg er realistisk. En 16-åring har i mine øyne, i dagens samfunn, lite å gjøre som forelder når man så vidt er oppvokst selv.

 

Nei, jeg skulle kanskje ha sitert første post...

 

Men jeg er enig i det. Selv om det biologisk sett ikke er noe i veien for å ha barn i 14-års alderen for mange, så gir det dårlige forutsetninger både for foreldre og for barn å gjøre det før en er fullt ut selvstendig (dvs. ferdig med utdanning og er i jobb, uten å ha rot i økonomien).

 

Ja. Både med tanke på hva som er best for barnet og foreldrene selv. Skrev en lang oppgave på dette for lenge siden, hehe.

Lenke til kommentar

Altså, jeg har ikke noe i mot abort så lenge begger parter er enige om det.

Det er ikke tilfelle her. Mann deg opp og støtt henne!

 

Demokrati og ytringsfrihet. Praktiserer ikke du det fordi andre mener noe annet? Da er du en slave i mine øyne. En som gjør som han blir bedt om, uten å ha noen formening om det. Han sier klart ut at han ikke vil ha en unge, og det skjønner jeg utrolig godt. Han er praktisk talt ikke i stand til å ta vare på ungen på en forsvarlig måte og på en rettferdig måte for barnet.

Lenke til kommentar
Han er praktisk talt ikke i stand til å ta vare på ungen på en forsvarlig måte og på en rettferdig måte for barnet.

Det vet vi ikke. Alt vi vet er at han ikke har LYST på barnet.

 

Jeg er ikke helt med på at å være forelder skal "ødelegge" så mye av ungdomstiden osv. Det er klart at flere forpliktelser gir mindre mulighet til å fly på byen osv, men et barn er mer enn en belastning. Det er ikke så forferdelig vanskelig å planlegge hverdagen sin litt, så man får tid til både jobb, barnestell og pils på puben. Det krever at man er litt voksen - og det BLIR man av å være far.

 

Og han MÅ ikke være pappa om han ikke vil. Ingen tvinger ham til å ta ansvar, bortsett fra at moren evt. krever bidrag.

Lenke til kommentar
Han er praktisk talt ikke i stand til å ta vare på ungen på en forsvarlig måte og på en rettferdig måte for barnet.

Det vet vi ikke. Alt vi vet er at han ikke har LYST på barnet.

 

Jeg er ikke helt med på at å være forelder skal "ødelegge" så mye av ungdomstiden osv. Det er klart at flere forpliktelser gir mindre mulighet til å fly på byen osv, men et barn er mer enn en belastning. Det er ikke så forferdelig vanskelig å planlegge hverdagen sin litt, så man får tid til både jobb, barnestell og pils på puben. Det krever at man er litt voksen - og det BLIR man av å være far.

 

Og han MÅ ikke være pappa om han ikke vil. Ingen tvinger ham til å ta ansvar, bortsett fra at moren evt. krever bidrag.

 

Vet du hva økonomisk ansvar er? Guttungen er åpenbart ikke i økonomisk stand til å ta seg av et barn og en 16-åring (jenta). Om de skal klare seg er de trolig veldig avhengig av hjelp fra foreldrene. Moren kan ikke kreve bidrag om far ikke har økonomi til å gi. Da vil vel i så fall staten komme på banen og betale noe.

 

Det er ikke slik at foreldre får ødelagt ungdomstid med tanke på fylla, her må du virkelig klare å tenke litt lengre. Forstår du ikke hvilket ansvar et barn er? Har du hørt om at småbarnsforeldre sliter med søvn? Vet du at en 16-åring ikke er ferdigutviklet mentalt, og skal likevel makte alt barneskriket? Jeg sier ikke at det er umulig, men det er en vanskelig oppgave. Dessuten later det til at de som får barn i ung alder aldri fullfører utdanningen. Så sannsynligheten for at de blir tenåringsforeldre uten solid utdanning, inntekt og bolig er stor.

 

Du har delvis belegg for å si at man blir voksen av å bli far. Er flere grunner til det, men en gruppetendens dikterer ikke individets oppførsel. Det er dermed ikke sagt at han blir voksen av å få barn, selv om kanskje du blir det.

 

Jeg støtter meg på Karlrogers. Her burde du virkelig undersøkt hennes tilstander for/mot abort før du valgte å kjøre på med samleie. Lett å være etterpåklok, men da jeg var 15-16 så tok jeg den samtalen selv. Handler om å ta litt ansvar for dine handlinger. Du er 18 år, og ikke 8.

Lenke til kommentar
Vet du hva økonomisk ansvar er? Guttungen er åpenbart ikke i økonomisk stand til å ta seg av et barn og en 16-åring (jenta). Om de skal klare seg er de trolig veldig avhengig av hjelp fra foreldrene. Moren kan ikke kreve bidrag om far ikke har økonomi til å gi. Da vil vel i så fall staten komme på banen og betale noe.

 

Det er ikke slik at foreldre får ødelagt ungdomstid med tanke på fylla, her må du virkelig klare å tenke litt lengre. Forstår du ikke hvilket ansvar et barn er? Har du hørt om at småbarnsforeldre sliter med søvn? Vet du at en 16-åring ikke er ferdigutviklet mentalt, og skal likevel makte alt barneskriket? Jeg sier ikke at det er umulig, men det er en vanskelig oppgave. Dessuten later det til at de som får barn i ung alder aldri fullfører utdanningen. Så sannsynligheten for at de blir tenåringsforeldre uten solid utdanning, inntekt og bolig er stor.

 

Du har delvis belegg for å si at man blir voksen av å bli far. Er flere grunner til det, men en gruppetendens dikterer ikke individets oppførsel. Det er dermed ikke sagt at han blir voksen av å få barn, selv om kanskje du blir det.

 

Jeg støtter meg på Karlrogers. Her burde du virkelig undersøkt hennes tilstander for/mot abort før du valgte å kjøre på med samleie. Lett å være etterpåklok, men da jeg var 15-16 så tok jeg den samtalen selv. Handler om å ta litt ansvar for dine handlinger. Du er 18 år, og ikke 8.

Ja, jeg vet hva økonomisk ansvar er. Det lærer jeg meg daglig ved å dele hus med kone og barn, bortkastede studielån og forholdsvis dårlig lønn - jeg sier "forholdsvis" fordi det ikke er mange som virkelig sliter økonomisk i Norge.

 

Ja, det er et stort ansvar å ha barn, men det er godt innenfor grensene for hva en attenåring kan klare - og de fleste, i alle aldre, er nok også i stand til å glede seg over et barn, selv om det ikke var planlagt. Men som sagt, vi vet jo ikke så mye om akkurat denne potensielle faren. Det kan godt hende han ikke bør være far til noen. Men man kan komme langt med en mor (og evt. besteforeldre osv). Men viktigst av alt: han har ikke større rett til å slippe å være pappa, enn barnet har rett til å leve.

Lenke til kommentar

TS; dette problemet har du satt seg selv i. Du er eldst av dere, og burde tenkt deg om mest. Om hun ikke er på pillen putter du ikke kjøttstykket ditt inn i det, uten regnfrakk, for å si det slik. Enkelt og greit.

 

 

EDIT: Det var betydelig mer substans i dette innlegget, men da Alastor ikke liker slikt i denne tråden, ble det fjernet.

 

Om du ser denne posten igjen, Alastor, kan du fjerne den helt?

Slik den står nå er den svært lite nyttig.

 

Dette innlegget har blitt redigert av Alastor: 8 minutter siden

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Dette er ikke en tråd for å diskutere hvorvidt abort er etisk korrekt eller ei. Vi har et lovverk i norge i dag ang dette - det minste dere kan gjøre er å legge meningene til side ang om lovverket er rett eller ei, og ha respekt for trådstarter.

 

Send meg en PM om det skulle være noe å si ang dette.

Lenke til kommentar

Wæeh, mange av dere er seriøst hjernevasket når det gjelder abort diskusjonen... (Dytte dere i samme kategori som ekstremister innenfor div grupper)

 

OT: hun er 16 år, hun trenger virkelig ikke å oppdra ett barn enda. Jeg hadde prøvd å vinkle diskusjon til å gå ut på det økonomiske jeg, vil hun leve med lite penger? Vil hun ikke ha penger til å leve som vanlige her i norge (kast og bruk)? Vil hun ha penger til å dra på ferie med alle vennene (Kan ho sikkert glemme uten barnevakt i 2 uker anyway)? Vil hun kunne bo i den leiligheten hun ønsker? Kan hun kjøpe alle klærne hun selv vil? hva med utdanning? Uten utdanning får hun mest sannsynlig ingen topp jobb, uten å jobbe ræva av seg så klart, men igjen, vanskelig med barn... ser du hvor jeg vil hen?

 

Kynisk, helt klart. Men, det kan godt fungere for det.

 

Vi snakker om at det er feil at barn drikker under 18 år, hva med de som faktisk ikke er myndige en gang da skal få barn?

 

Vi snakker om myndighetsalderen til mennesker i vårt samfunn, folk blir myndige når de er -18 år-, da kan de drikke alkohol, de kan kjøre bil og ikke minst er de per definisjon "klare" for å ta vare på seg selv...

 

Hvordan folk som ikke er "klare" per definisjon til å ta vare på seg selv ta vare på andre, det lurer jeg på... (Jada, jada, det er mange unike mennesker som ikke passer inn her).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hva er det dere tenker med? Angående utdanning, så blir det bare en pause på 1 år, så kan man ta den opp igjen. Tro det eller ei, barnehage funker det.

Økonomisk støtte får man av staten.

Hva myndighetsalderen i norge er, er ikke relevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...